Mac/Apple-tråden

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
SSD-diskarna har kommit ned så pass i pris nu att jag funderar på att köpa en.
Det är som vanligt en djungel. Vad skall jag ha till min MacBook Pro (2011) ?

Passar tex denna?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164109-samsung_840_series_ssd_500gb_sata3_laptop-desktop_kit

Eller vad ska jag ha? :confused:

Ja, 2,5" passar i din MB Pro. För att vara på den säkra sidan hade jag öppnat och mätt så att 6,8mm får plats, det finns ett fåtal SSD-diskar som är tjockare än vad som går i en MacBook.

Dock så behöver du antagligen inte "Desktop kit" som ingår i den du länkade. Med den får med en adapter så att den också passar i en 3,5" slot, d.v.s i en stationär dator.

Här sparar du några kronor.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163802-samsung_840_series_ssd_500gb_sata3_basic_kit
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja, 2,5" passar i din MB Pro. För att vara på den säkra sidan hade jag öppnat och mätt så att 6,8mm får plats, det finns ett fåtal SSD-diskar som är tjockare än vad som går i en MacBook.

Dock så behöver du antagligen inte "Desktop kit" som ingår i den du länkade. Med den får med en adapter så att den också passar i en 3,5" slot, d.v.s i en stationär dator.

Här sparar du några kronor.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163802-samsung_840_series_ssd_500gb_sata3_basic_kit

Aha. Tack för svaret. Blir det bra om jag klonar min bef HDD över till SSDn?
Eller skall man satsa på att blåsa allt? Blir det en markant prestandaförbättring?
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Aha. Tack för svaret. Blir det bra om jag klonar min bef HDD över till SSDn?
Eller skall man satsa på att blåsa allt? Blir det en markant prestandaförbättring?

Om du redan har en Time Machine-backup så skulle jag installera från den.
http://support.apple.com/kb/HT1427

Prestandamässigt så bör det bli en rejäl boost, jag vet inte vad du har för hårddisk i nu men jag tippar på att den kanske maxar 80-100MB/s, SSD:n klarar kanske 5ggr mer.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om du redan har en Time Machine-backup så skulle jag installera från den.
http://support.apple.com/kb/HT1427

Prestandamässigt så bör det bli en rejäl boost, jag vet inte vad du har för hårddisk i nu men jag tippar på att den kanske maxar 80-100MB/s, SSD:n klarar kanske 5ggr mer.

Den där TimeMachine backupen har jag aldrig begripit mig på. Kan man göra den till ett vanligt NAS?
Vet att Apple har nåt som heter "Time Capsule". Måste man ha en sån?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Den där TimeMachine backupen har jag aldrig begripit mig på. Kan man göra den till ett vanligt NAS?
Vet att Apple har nåt som heter "Time Capsule". Måste man ha en sån?

Du bör väl ha en Time Capsule för att det ska funka tror jag? den går iallafall att använda som nas, den är även en router av rang och det går att koppla in en extern hdd i den som blir till en till nas.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du bör väl ha en Time Capsule för att det ska funka tror jag? den går iallafall att använda som nas, den är även en router av rang och det går att koppla in en extern hdd i den som blir till en till nas.

Nix, behövdes ingen TimeCapsule. Jag kunde göra en inställning i NASen, och sen använda den för backup med TimeCapsule.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja, 2,5" passar i din MB Pro. För att vara på den säkra sidan hade jag öppnat och mätt så att 6,8mm får plats, det finns ett fåtal SSD-diskar som är tjockare än vad som går i en MacBook.

Dock så behöver du antagligen inte "Desktop kit" som ingår i den du länkade. Med den får med en adapter så att den också passar i en 3,5" slot, d.v.s i en stationär dator.

Här sparar du några kronor.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163802-samsung_840_series_ssd_500gb_sata3_basic_kit

Det får nog bli en sån Samsung 840 eller en 840 Pro.... Det verkar hända mycket på SSD-fronten just nu.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har 2st sånna här minnen som jag tog ur jobbdatorn, macbook pro, ifjol när jag köpte den.

Är det nån som skulle vara intresserad av dom?
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk HD1354472327.949984.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1354472327.949984.jpg
    123.2 KB · Visningar: 55

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har 2st sånna här minnen som jag tog ur jobbdatorn, macbook pro, ifjol när jag köpte den.

Är det nån som skulle vara intresserad av dom?

Det är 2x2GB..... De festa burkar kommer med minst 4GB idag (i två slottar), så skall man uppgradera vill man nog ha 2x4GB. Minst. Men tanken var god! :tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Gummit på undersidan av min gamla Macbook från 2009 började släppa för ett tag sen. Skitirriterande eftersom datorn inte kan stå på plant underlag.

Idag började jag försöka slita bort gummit men lyckades inte. Googlade och hittade då en länk till Apples sida där de är medvetna om att detta händer på en del maskiner och byter ut undersidan utan kostnad. Så det var bara att smälla in serienumret på datorn och adressuppgifterna så skickar dom hem en ny bottenplatta. Det går också bra att kliva in hos en auktoriserad återförsäljare och få jobbet gjort dessutom.

Det tycker jag är kundservice! :tummenupp
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
http://support.apple.com/kb/HT5559?viewlocale=sv_SE

Där finns info om hur man byter från java 7 till java 6. Eftersom java 7 inte fungerar med chrome :tummenupp

Själv har jag motsatt problem. Vill ha java 7 för ett projekt men paketen jag kan få tag på passar inte till min version av MacOS (10.6.8). Och jag är inte så pigg på att byta os (varken klydd eller kostnad, datorn är ju bara två år gammal) bara för det. Kan man lura installeraren att man köra nyare Mac OS eller är det dömt att misslyckas på grund av ändrade APIer eller likartat?

Edit: vill alltså fortsätta köra java6 i Chrome men ha möjlghet att köra java7 i exempelvis Eclipse. Hur fan man nu gör det men att alls kunna få ner java7 är ju ett bra förstasteg...
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Själv har jag motsatt problem. Vill ha java 7 för ett projekt men paketen jag kan få tag på passar inte till min version av MacOS (10.6.8). Och jag är inte så pigg på att byta os (varken klydd eller kostnad, datorn är ju bara två år gammal) bara för det. Kan man lura installeraren att man köra nyare Mac OS eller är det dömt att misslyckas på grund av ändrade APIer eller likartat?

Edit: vill alltså fortsätta köra java6 i Chrome men ha möjlghet att köra java7 i exempelvis Eclipse. Hur fan man nu gör det men att alls kunna få ner java7 är ju ett bra förstasteg...

Tror du får välja mellan 6 och 7 helt så går inte att köra bara 6 i chrome.

Sen är ju senaste versionen av osx inte speciellt dyr och inte så jobbig att ta hem så kanske är värt besväret?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ptja. Jag klämde i 16GB och en rejäl SSD i min MacBook Pro 2011 och fick en ny dator. Den känns snababre nu än när jag köpte den. Rekommenderas :yoparty

Programmen startas i ett nafs, och att flytta stora filer (till SSD) är inte smärtsamt längre.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top