Mac/Apple-tråden

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Någon som testat att syssla med .NET utveckling på en air? Duger prestandan på den till det?
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Någon som testat att syssla med .NET utveckling på en air? Duger prestandan på den till det?

Beror väl lite på hur stora projektfiler du jobbar med. Är det bara lite hobbyprojekt fungerar det nog bra. I företaget har vi några projekt modell större, och med uppåt 20-30 projekt att kompilera får tom min Elitebook i7 (pc, inte mac dock) kämpa, och den har ändå rejält mkt mer tryck i cpu, ram och ssd.
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Beror väl lite på hur stora projektfiler du jobbar med. Är det bara lite hobbyprojekt fungerar det nog bra. I företaget har vi några projekt modell större, och med uppåt 20-30 projekt att kompilera får tom min Elitebook i7 (pc, inte mac dock) kämpa, och den har ändå rejält mkt mer tryck i cpu, ram och ssd.

Man kan ju faktiskt välja till en i7-processor till MacBook Air. Dock bara dual core, men ändå. SSDn i MacBook Air ligger väl också väldigt bra till prestandamässigt, över 400 MB/s i nåt test som jag inte hittar nu.
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Man kan ju faktiskt välja till en i7-processor till MacBook Air. Dock bara dual core, men ändå. SSDn i MacBook Air ligger väl också väldigt bra till prestandamässigt, över 400 MB/s i nåt test som jag inte hittar nu.

Absolut men det finns olika typer av i7, den som sitter i air är ULV (Ultra Low Voltage) och går inte att jämföra med i7 som sitter i "vanliga" laptops, vilken i sin tur är långsammare än fullfjädrade i7 som sitter i workstations och stationära... SSD är också lite knepigt att bara jämföra sekventiell läshastighet på då det knappast är vad man kommer göra dagarna i ända. Snarare är det random små (<4kb) read och write som är intressant.

Men som sagt air är en jättefin maskin och prestandan räcker till de allra flesta. Hade man tänkt köra spel, tung videoredigering och stora programmeringsprojekt finns det dock bättre alternativ. Men då pratar vi såklart om en annan typ av dator som inte har airens supersmidiga förpackning.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Beror väl lite på hur stora projektfiler du jobbar med. Är det bara lite hobbyprojekt fungerar det nog bra. I företaget har vi några projekt modell större, och med uppåt 20-30 projekt att kompilera får tom min Elitebook i7 (pc, inte mac dock) kämpa, och den har ändå rejält mkt mer tryck i cpu, ram och ssd.

Nä jag hade inte tänkt köra mina jobbprojekt på den (samma storleksordning som dina, har också en elitebook med i7).

Mina privata projekt är mer upp mot 7 projekt i en solution typ web/core/base/dal/vm

Men har även behov av att köra WP emulatorn som kan suga en del...
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
Tjena!
Behöver verkligen hjälp med en sak som jag har googlat efter skiiiitlänge!
Jag har en ipod shuffle, två iphones och en ipad som jag syncar till samma macbook pro/itunes .

Problemet är att så fort jag trycker in sync-kabeln i datorn och iPaddan så raderas RUBBET och jag får intryckt 80 st iPhone-appar.
Jag har tryckt av "synkronisera automatiskt".
Hur lär jag itunes att det är iPaddan som är inkopplad och att den ska ge fasen i att varken ta bort eller lägga til några appar överhuvudtaget, jag vill bara dra över några nya Family Guy-avsnitt?

HJELP MAJ!
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Nån som kan förklara bra hur jag får Iphonen och Mac´en att samarbeta? har försökt att föra över mina bilder ifrån telefonen till datorn genom icloud men får det inte att funka. Är ny inom Mac värden också..
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Jahopp ny fråga då. Köpte en adapter till Macen för hdmi kabel som man kopplar in i tv´n. Men får bara upp "galax" bilden på tv´n,inte internet bilden eller film/kort. Men slår jag igen datorn dyker dator bilden upp på tv´n men då kan jag ju inte skriva eller använda styrplattan... Nån som har något svar??
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jahopp ny fråga då. Köpte en adapter till Macen för hdmi kabel som man kopplar in i tv´n. Men får bara upp "galax" bilden på tv´n,inte internet bilden eller film/kort. Men slår jag igen datorn dyker dator bilden upp på tv´n men då kan jag ju inte skriva eller använda styrplattan... Nån som har något svar??

När jag gör det är TV:n i standardläge en extra skärm till höger om den vanliga, alltså inte en speglad bild av skärmen. Galaxbilden är ju bara ett standard skrivbordsunderlägg. Tryck på Spaces så ser du var din TV har hamnat i förhållande till den ordinarie skärmen.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
När jag gör det är TV:n i standardläge en extra skärm till höger om den vanliga, alltså inte en speglad bild av skärmen. Galaxbilden är ju bara ett standard skrivbordsunderlägg. Tryck på Spaces så ser du var din TV har hamnat i förhållande till den ordinarie skärmen.

Tack! hittade lite på kjell.com också. så nu blir det stora :tuttar
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
La precis en order på detta:

MBA 11"
2,0 GHz Intel Dual-Core Core i7, Turbo Boost upp till 3,2 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
256 GB flashminne

Time Capsule 2TB

Herregud nästan 19.000:- spänn :3freak:3freak, säg att jag kommer bli nöjd...
 

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
La precis en order på detta:

MBA 11"
2,0 GHz Intel Dual-Core Core i7, Turbo Boost upp till 3,2 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
256 GB flashminne

Time Capsule 2TB

Herregud nästan 19.000:- spänn :3freak:3freak, säg att jag kommer bli nöjd...


För dom pengarna hade jag nog valt en macbook pro i stället, men det är ju jag det. Klart du kommer bli nöjd. :tummenupp
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Garantin gick ut för två månader sedan på min MBP i7. Kul. Jäääääättekul. :4skrika

¨skarm.jpg
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
3 års reklamationsrätt inom EU dock, så det där ska du väl kunna få fixat ändå?

Problemet är att datorn är norsk och köpt av mig begagnad. Reklamationsrätten gäller mellan butik och köpare, inte tillverkare och köpare, så det känns som att jag är rätt rökt här :(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
La precis en order på detta:

MBA 11"
2,0 GHz Intel Dual-Core Core i7, Turbo Boost upp till 3,2 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
256 GB flashminne

Time Capsule 2TB

Herregud nästan 19.000:- spänn :3freak:3freak, säg att jag kommer bli nöjd...

Du blir nog nöjd med valet. Jag valde själv en Air fast 13" som ersatte en MacBook Pro 15" jag hade tidigare. Inget val jag ångrar.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top