Mac/Apple-tråden

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag vill ha tillbaks gamla exposé :4skrika

Jag vill ha Mountain Lion. ;)
http://www.apple.com/macosx/mountain-lion/

Någon mer som fått meddelande om att hårddisken är full fast den inte är det på MacBook Air med SSD disk?

Provat att starta om burken? Jag har ingen air och ingen ssd men med Lion så beter sig min burk rätt konstigt om jag lyckas fylla (<1GB ledigt) disken... rensar och bootar om och sen är allt frid och fröjd.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Provat att starta om burken? Jag har ingen air och ingen ssd men med Lion så beter sig min burk rätt konstigt om jag lyckas fylla (<1GB ledigt) disken... rensar och bootar om och sen är allt frid och fröjd.

Testat starta om ett par gånger och problemet kvarstår. Återförsäljaren föreslog ominstallation. Det kan också vara en defekt disk.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ifall du använder final cut så kolla i render manager och städa där...

Tack för tipset. Har inte använt final cut.

Jag frågade återförsäljaren om det fanns något kommando jag kunde testa vid omstart för att nolla den, men det fanns det inte. Överväger att lämna iväg den för kontroll på garantin nästa vecka. Skulle visserligen kunna installera om allt, men det är inget jag tänker lägga någon tid på om jag inte blir tvungen till det.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag installerade om datorn, återförsäljaren kunde inte hitta något som var fel på datorn, så jag valde att göra om allt från början med en ren dator som grund. Tänkte strunta i att installera Adobe flash, men märkte att YouTube bara kör en testversion än så länge, så det verkar inte fungera problemfritt. Ibland går det att se videos, ibland inte. Lite irriterande. Hur gör ni andra mac-ägare? Tagit bort Adobe flash eller använder ni det?

Det här kan man läsa när det strular på YouTube:

"Du använder en testversion för HTML5-video på YouTube. Vissa användare med webbläsare som stöds är automatiskt med i testversionen. Använd länken längst ned om du vill sluta använda testversionen. HTML5 är en ny webbläsarteknik som gör att vi kan visa videoklipp utan plugin-programmet Flash."

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har flash installerat men det används jäkligt sällan... iofs kollar jag typ aldrig på Youtube.

Jag kollar bara på YouTube ibland, men min flickvän brukar använda det. Jag testade lite igår och då fungerade det bra, men idag fungerade det sämre. Flash verkar låta datorn jobba helt i onödan ibland, vilket är jäkligt irriterande. Slipper det gärna, men jag kommer att få gnäll från flickvännen att hennes YouTube inte fungerar klanserfritt. Får väl hänvisa henne till sin smartphone då.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag installerade om datorn, återförsäljaren kunde inte hitta något som var fel på datorn, så jag valde att göra om allt från början med en ren dator som grund. Tänkte strunta i att installera Adobe flash, men märkte att YouTube bara kör en testversion än så länge, så det verkar inte fungera problemfritt. Ibland går det att se videos, ibland inte. Lite irriterande. Hur gör ni andra mac-ägare? Tagit bort Adobe flash eller använder ni det?

Det här kan man läsa när det strular på YouTube:

"Du använder en testversion för HTML5-video på YouTube. Vissa användare med webbläsare som stöds är automatiskt med i testversionen. Använd länken längst ned om du vill sluta använda testversionen. HTML5 är en ny webbläsarteknik som gör att vi kan visa videoklipp utan plugin-programmet Flash."

Jag använder chrome, den har ju inbyggt stöd för flash. Men det är ganska tydligt att flash är döende. ingen utveckling för android, ingen för linux.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag kollar bara på YouTube ibland, men min flickvän brukar använda det. Jag testade lite igår och då fungerade det bra, men idag fungerade det sämre. Flash verkar låta datorn jobba helt i onödan ibland, vilket är jäkligt irriterande. Slipper det gärna, men jag kommer att få gnäll från flickvännen att hennes YouTube inte fungerar klanserfritt. Får väl hänvisa henne till sin smartphone då.

Jag blockerar alla plug-ins nästan hela tiden. Har vissa undantag, som YouTube, som får köra vilka pluggar de vill men generellt blockerar jag allt. Det gör jag på PC:n också (browsern synkar, det är rätt sweet) och det tycker jag är mycket skönare än att ha alltid på by default. Man får upp en grå ruta som man får högerklicka i och välja Run this plug-in eller Hide this plug-in (schysst när det kommer upp reklam ovanför saker, då är det bara att gömma). Kör Rockmelt som är Chromiumbaserad, alla de funktionerna finns i Chrome också (och säkerligen i FireFox, Safari, IE, Opera och så vidare men jag vet inte om de har användarsynk).

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Apples aktie... herrejävlar alltså! över 540 US Dollar styck... Apples kassa är värt mer än Sverige...
För bara en månad sedan låg den runt 400-strecket, för några ganska få år sedan nere på under 100 dollar....

Och ändå anser experter m.m. att deras aktie inte är övervärderad, snarare att den fortfarande är billig då den inte rört sig i samma takt som deras vinst (cirka 13(!!!!) gånger lägre) och analytiker av Nasdaq tvingas börja räkna om Nasdaq både med och utan Apple inblandat, för enbart Apple aktie förändrar resultatet för hela Nasdaq så mycket :hihi

Fler iPhones är sålda än Mac ända sedan starten 1976. iPad kommer nog inom något år inte ligga långt efter.

Och kanske framförallt, Apple visar inga tecken på att tappa sin position eller göra produkter som folkmassan i helhet blir besvikna på.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Apple har verkligen varit en framgångssaga under senare år. Jag minns fortfarande när de var nere för räkning. IPoden introducerades och resten är historia. Ska bli intressant att se om varumärket kan fortsätta trolla med nya produkter framöver. Apple har väl en tv på G om jag förstått saken rätt som är tänkt att revolutionera den marknaden.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Apple har väl en tv på G om jag förstått saken rätt som är tänkt att revolutionera den marknaden.

Ja, dom rykterna är riktigt intressanta. Möjligtvis ha en Siri-funktion så man kan prata med TVn och helt slippa fjärrkontroll.

Älskar dessutom Samsungs chefs uttalande att han anser sig inte det minsta hotad av Apple och att dom aldrig kommer kunna göra en TV som slår Samsung i kvalité eller prestanda för Samsung har 10.000 ingenjörer anställda och det har inte Apple.

Det enda man tänker på då är att det skulle likaväl kunna vara ett uttalande från Nokia, Motorola eller Sony Eriksson några månader innan Apple presenterade iPhone och totalt körde över och omdefinierade mobilmarknaden.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Blir inte klok på min dator. Testat att ladda ner filer direkt på en extern hårddisk istället och det verkar fungera utan att datorn säger ifrån att hårddisken är full och att man ska spara ner på en annan disk. Testade även en annan webläsare Firefox och fick felmeddelande när jag laddade ner fil på datorns egen hårddisk. Den säger dock bara att ett fel uppstått och föreslår en annan disk. Säger inte specifikt att hårddisken är full. En sak jag noterade som kanske är en inställningssak är att Firefox sparade filerna i två filer där den ena är tom och man måste döpa om den andra. Kanske en inställningssak.

En annan skum grej drabbade mig precis. När jag går in på Aftonbladets hemsida så laddas det ner en fil som heter 980x120_2.swf. Jäkligt irriterande. Jag återställde Safari och inget hjälper :mad: Bäst att undvika Aftonbladet verkar det som. Vad fan är Shockwave Flash? Det är det som uppstår när man Googlar ändelsen i filen.

Jag misstänker i alla fall att det är något som är fel i hårdvaran i datorn eftersom Safari laddar ner filer problemfritt på en extern hårddisk. Samma filer avbryts med meddelande att disken är full i de flesta fallen. Jag kan slänga över 30 GIG från en extern hårddisk utan att datorn säger ifrån att den är full. Problemen uppstår när man laddar ner filer från vanliga tjänster på nätet. Spelar ingen roll vilken eller vilken typ av fil det rör sig om. Småfiler verkar gå bra utan att datorn säger ifrån. Jag hittar inte min Ethernet kontakt till min Air så jag har inte testat att ladda ner på datorns hårddisk via kabel. Det är väl det enda som återstår att testa.

Återförsäljaren hittade som sagt inget fel på datorn, men bad mig samla på lite dokumentation så att de kan ha något mer specifikt att gå på. Datorn har inte gjort så här tidigare. Jag har som sagt installerat om hela datorn från grunden och hårddisken är i princip tom förutom operativsystemet.

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Det verkar så.

Jag har adblock installerad på Chrome och FF och den blockar alla reklam från google och liknade a

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Blir inte klok på min dator. Testat att ladda ner filer direkt på en extern hårddisk istället och det verkar fungera utan att datorn säger ifrån att hårddisken är full och att man ska spara ner på en annan disk. Testade även en annan webläsare Firefox och fick felmeddelande när jag laddade ner fil på datorns egen hårddisk. Den säger dock bara att ett fel uppstått och föreslår en annan disk. Säger inte specifikt att hårddisken är full. En sak jag noterade som kanske är en inställningssak är att Firefox sparade filerna i två filer där den ena är tom och man måste döpa om den andra. Kanske en inställningssak.

En annan skum grej drabbade mig precis. När jag går in på Aftonbladets hemsida så laddas det ner en fil som heter 980x120_2.swf. Jäkligt irriterande. Jag återställde Safari och inget hjälper :mad: Bäst att undvika Aftonbladet verkar det som. Vad fan är Shockwave Flash? Det är det som uppstår när man Googlar ändelsen i filen.

Jag misstänker i alla fall att det är något som är fel i hårdvaran i datorn eftersom Safari laddar ner filer problemfritt på en extern hårddisk. Samma filer avbryts med meddelande att disken är full i de flesta fallen. Jag kan slänga över 30 GIG från en extern hårddisk utan att datorn säger ifrån att den är full. Problemen uppstår när man laddar ner filer från vanliga tjänster på nätet. Spelar ingen roll vilken eller vilken typ av fil det rör sig om. Småfiler verkar gå bra utan att datorn säger ifrån. Jag hittar inte min Ethernet kontakt till min Air så jag har inte testat att ladda ner på datorns hårddisk via kabel. Det är väl det enda som återstår att testa.

Återförsäljaren hittade som sagt inget fel på datorn, men bad mig samla på lite dokumentation så att de kan ha något mer specifikt att gå på. Datorn har inte gjort så här tidigare. Jag har som sagt installerat om hela datorn från grunden och hårddisken är i princip tom förutom operativsystemet.

Installera Flash - http://www.adobe.com/go/SE-H-GET-FLASH

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...