Mac/Apple-tråden

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Så, nu håller vi den här tråden till mac/apple tråd och inte en mac är kasst eller pc är bättre än mac tråd.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om det nu är en Mac/Apple-tråd så kanske bara folk som har en ska skriva här.
Att komma och uttala sig om en mac utan att ha använt en ser jag ingen poäng med.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Har köpt en macmini till mig själv i julklapp :) min första mac ... skall bli kul att prova. Men, vilka program/appar skall jag ha för att kunna koppla ihop den med iPhonen eller iPaden? Vill kunna styra datorn, men även streama film till padden. Har googlat men blir inte klokare. Den skall kopplas till TVn.

Kanske finns det andra sköna grejjor som går att göra? Länktips tas tacksamt emot.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har köpt en macmini till mig själv i julklapp :) min första mac ... skall bli kul att prova. Men, vilka program/appar skall jag ha för att kunna koppla ihop den med iPhonen eller iPaden? Vill kunna styra datorn, men även streama film till padden. Har googlat men blir inte klokare. Den skall kopplas till TVn.

Kanske finns det andra sköna grejjor som går att göra? Länktips tas tacksamt emot.

Grattis, snart är det den enda datorn du över huvudtaget vill använda ;)
iTunes på Macen och i iPhonen. Aktivera hemmadelning så kan du styra allt direkt från iPhonen. Appen Remote är också bra.

Som hemmabio kör jag Plex, tycker det är den bästa av de.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Tack, skall kolla och testa när tomten varit här :)

PC-apparaterna blir dock kvar, då mac inte fixar alla program jag använder. Men nyfikenheten gjorde att jag var tvungen att testa en mac.

Fler frågor lär komma :)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Tack, skall kolla och testa när tomten varit här :)

PC-apparaterna blir dock kvar, då mac inte fixar alla program jag använder. Men nyfikenheten gjorde att jag var tvungen att testa en mac.

Fler frågor lär komma :)

Nya Mini'n är faktiskt riktigt snabb och den fixar det mesta en modern, dyr dator, fixar. Grafikkretsen är dock något begränsad om du är ute efter att spela de nyaste spelen på den. Dock klarar den en hel den för ynka 5papp:
http://www.youtube.com/watch?v=xVrWNXlMvac


Vad gäller specifik mjukvara som kräver Windows så använder jag VMware Fusion till det mesta. Då kan man få sin Windows-mjukvara sömnlöst integrerat under OSX. Behöver man full hårdvaruacceleration så bootar man om då Apples EFI tillåter även Windows med hjälp av Bootcamp som ingår i OSX.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Spel är inte intressant, utan det är cad och beräkningsprogram. Men jag ser inget problem i att ha flera "religioner" och köra både mac och PC. Men att kunna växla om till win 7 verkar smidigt, kan vara bra när frustrationen över att jag inte fattar IOS(?) slår till :hihi

Såg minin främst som en mediaspelare till TVn, trött på att mecka med PS3, XBOX och annat junk som aldrig funkar som jag vill (vilket säker beror på SBS :))

Tack igen!
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Spel är inte intressant, utan det är cad och beräkningsprogram. Men jag ser inget problem i att ha flera "religioner" och köra både mac och PC. Men att kunna växla om till win 7 verkar smidigt, kan vara bra när frustrationen över att jag inte fattar IOS(?) slår till :hihi

Såg minin främst som en mediaspelare till TVn, trött på att mecka med PS3, XBOX och annat junk som aldrig funkar som jag vill (vilket säker beror på SBS :))

Tack igen!

Hmm, just CAD-program finns det inte jättemycket att välja på som är kompilerat direkt till OSX. Det finns en hel del bra mjukvara som VectorWorks, Autoscetch, Highdesign mm men tror inte AutoCad finns till Mac. Det går att köra men i så fall med hjälp av t.ex VMWare Fusion och Windows-versionen istället. Det funkar i OSX. Just HighDesign ska väl vara ett av de bättre men jag sysslar inte med CAD längre så jag är inte med på utvecklingen där.

Jag förstår att "tomten" ska ge dig en Mini mest som ett hemmabio-system men jag kan nästan slå vad om att det inte blir din sista Mac. Det är svårt att släppa när man väl sett ljuset ;)

Själv jobbar jag mycket i Linux och Windows och egentligen väldigt sällan i OSX bortsätt från privat. Anledningen till att jag verkligen älskar OSX är just att jag får en Unix-platform som är ruggigt stabil till skillnad från många Linux/GNU varianter idag samtidigt som väldigt många stora program körs bättre på OSX än någon annan plattform och samtidigt slipper jag nackdelarna som Windows för med sig.
 

Str3 R

Guest
Hmm, just CAD-program finns det inte jättemycket att välja på som är kompilerat direkt till OSX. Det finns en hel del bra mjukvara som VectorWorks, Autoscetch, Highdesign mm men tror inte AutoCad finns till Mac. Det går att köra men i så fall med hjälp av t.ex VMWare Fusion och Windows-versionen istället. Det funkar i OSX. Just HighDesign ska väl vara ett av de bättre men jag sysslar inte med CAD längre så jag är inte med på utvecklingen där.

Jag förstår att "tomten" ska ge dig en Mini mest som ett hemmabio-system men jag kan nästan slå vad om att det inte blir din sista Mac. Det är svårt att släppa när man väl sett ljuset ;)

Själv jobbar jag mycket i Linux och Windows och egentligen väldigt sällan i OSX bortsätt från privat. Anledningen till att jag verkligen älskar OSX är just att jag får en Unix-platform som är ruggigt stabil till skillnad från många Linux/GNU varianter idag samtidigt som väldigt många stora program körs bättre på OSX än någon annan plattform och samtidigt slipper jag nackdelarna som Windows för med sig.
Jodå, det finns AutoCAD för Mac! =)

» Klicka här
 

Str3 R

Guest
Jag använder Parallells Desktop 7 till Macen samt Windows 7. Man kan installera Parallells Desktop så att man bara switchar över till Windows utan att behöva starta om datorn. Smidigt och bra tycker jag för i Win7 har jag Autodesk 3ds max installerat. Hade tidigare en PC och en Mac, sen köpte jag en Intel-Mac och slängde ut PC:n, det fungerar bra så här, för mig i alla fall. Och så fick jag mer plats då en hel arbetsstation försvann. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns det något smidigt sätt att växla mellan öppna fönster i Finder?
Jag har inte reflekterat över att de fönster jag öppnar förblir öppna, så upptäckte att jag hade 15x fönster öppet av samma. Lite svårare att se än i windows där man ser alla öppna fönster.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Det borde väl bara vara att använda program-exposé med finder aktivt?
Jag vet inte hur det är original men jag har det inställt på fyrfingerswipe neråt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Finns det något smidigt sätt att växla mellan öppna fönster i Finder?
Jag har inte reflekterat över att de fönster jag öppnar förblir öppna, så upptäckte att jag hade 15x fönster öppet av samma. Lite svårare att se än i windows där man ser alla öppna fönster.

F10 (eller Fn+F10 om du har en laptop) för att se alla öppna fönster för ett enskilt program.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag noterar att det OS X Lion redan är inne på sin tredje uppdatering. Till min förvåning upptäckte jag att jag fortfarande kör 10.7.0. Förlorar jag något avgörande på att inte uppdatera? Jag har inte upptäckt några buggar, och har en flera år gammal dator.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Jag noterar att det OS X Lion redan är inne på sin tredje uppdatering. Till min förvåning upptäckte jag att jag fortfarande kör 10.7.0. Förlorar jag något avgörande på att inte uppdatera? Jag har inte upptäckt några buggar, och har en flera år gammal dator.

Ska du uppdatera från .0-versionen så kör comco-uppdateringen från hemsidan och inte via programuppdateraren. Då är du säker på att få alla små uppdateringar och undvika strul (vilket några lär ha gjort).
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska du uppdatera från .0-versionen så kör comco-uppdateringen från hemsidan och inte via programuppdateraren. Då är du säker på att få alla små uppdateringar och undvika strul (vilket några lär ha gjort).

Bra tips. Har också läst en del om att folk haft strul, vilket gör mig lite tveksam. Har inte heller hört om något avgörande som skulle motivera en uppdatering, men det kliar ju lite i "alltid köra senaste versionen"-tarmen, nu när jag märkt att jag ligger efter lite...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top