Mac/Apple-tråden

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Jag har en 17" Mbp och är nöjd med den som en del av min stationära arbetsplats, + 1 iMac 27a. Men att släpa runt den är bara jobbigt. Då är min air betydligt enklare och smidigare att ha med på resor som filmvisare och dokument lagrings maskin. Om jag inte ska jobba så följer paddan med istället.
Så; ska du jobba med film/bilder 17".
Ska du bara skriva och surfa, airen.
Ska du bara surfa, en padda

My 5 cents

hur funkar air att redigera bilder med ?
Fixar den det el krävs det Mbp för detta ?

kanske får bli en Pro i alla fall om jag ska ha den till bildredigering för photoshop och lightroom är ganska tungrodda mjukvaror.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
hur funkar air att redigera bilder med ?
Fixar den det el krävs det Mbp för detta ?

kanske får bli en Pro i alla fall om jag ska ha den till bildredigering för photoshop och lightroom är ganska tungrodda mjukvaror.

Så länge du skaffar modellen med 4 GB ram så är min erfarenhet att den räcker gott och väl till vad du behöver. HAr iofs inte använt Lightroom, men att köra CAD, Photoshop, InDesign, och Illustrator samtidigt fixar den iaf, och den modellen jag använt är ändå den förra version. Den nuvarande har MYCKET snabbare processor.

Köp Air, du kommer inte ångra dig :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag gick från en 15" Powerbook till den senaste 13" Air med i7 processorn och kan säga att jag inte saknar min gamla PowerBook det minsta.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har haft min MacBook Pro i ett halvår nu typ, och det är lika kul att slå upp den varje gång :) Perfekt som pysseldator i TV-soffan.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
MacBook Pro 17" sedan 2006, börjar klura på att nästa dator ska bli en iMac 27" och självklart behålla denna som ett komplement till den, men innan dess måste jag börja ogilla denna mer för att kunna ersätta den :)

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
MacBook Pro 17" sedan 2006, börjar klura på att nästa dator ska bli en iMac 27", men denna håller fan än :)

iMac är jag också sugen på, men det blir när vi flyttat till hus och jag får ett eget rum eller två där jag kan ha alla mina teknikprylar. Här finns inte plats och dessutom små ungar med långa fingrar :)

Man kan få en 27" iMad mid 2010 för en 10-12k. Kan det vara nåt, elelr skall man dubbla priset och få en "modern" ?

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
har ingen större koll på iMac's just nu, men känns som det hänt säker med dom den senaste tiden, och enligt Apple-tid bör en till uppdatering komma inom 150-200 dagar.

mid 2010 ska nog inte vara några problem, däremot kommer jag personligen kräva SSD på den efter att ha sett och pillat på polarens med en sådan hårddisk. uppstart färdig efter 7-8 sekunder med stora delar av Adobe-serien (photoshop, illustrator, indesign) och diverse andra program på autostart :tummenupp
Och är man lite spelnörd så vet jag att han lirar Dead Island på full grafik och Battlefield 3 utan problem (bootcamp, Windows 7).

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Halloj!
Har ett problem; sen jag satte ett lösenord på mitt trådlösa nätverk måste jag varje gång datorn startar (både från heldöd och viloläge) klicka på nätverksloggan högst upp till höger och välja mitt nätverk för att den ska ansluta (behöver inte knappa in lösenord). Detta skapar viss irritation och fattar hur problemet ska lösas. Hur ska jag få dumburken att komma ihåg att den ska ansluta till mitt närverk?
Datorn är en Air, senaste modellen.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Halloj!
Har ett problem; sen jag satte ett lösenord på mitt trådlösa nätverk måste jag varje gång datorn startar (både från heldöd och viloläge) klicka på nätverksloggan högst upp till höger och välja mitt nätverk för att den ska ansluta (behöver inte knappa in lösenord). Detta skapar viss irritation och fattar hur problemet ska lösas. Hur ska jag få dumburken att komma ihåg att den ska ansluta till mitt närverk?
Datorn är en Air, senaste modellen.

Ta bort nätverket från din lista och koppla upp mot det igen. Minns inte exakt var man har det (sitter på Windowsmaskinen nu) men om du trycker på AirPort:en och sen Settings (Preferences eller vad det nu står) så ska du få upp en lista över sparade nätverk.

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Ta bort nätverket från din lista och koppla upp mot det igen. Minns inte exakt var man har det (sitter på Windowsmaskinen nu) men om du trycker på AirPort:en och sen Settings (Preferences eller vad det nu står) så ska du få upp en lista över sparade nätverk.

Tack! Trodde jag provat det men efter ett namnbyte på nätverket så verkar det funka.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Äntligen kommer det en prisvärd och bra Äpple-dator:

:hihi sköna lösningar:

It has a distinct MacBook Air-like feel, but it comes with a silver plastic body (in matte finish) and we can feel it’s all plastic interior, and you would not believe this, the entire piece of plastic is sprayed with silver/steel spray paint to look like aluminum.

Viktigt med bra kylning också:

http://www.youtube.com/watch?v=KK13ongQzNU#!

Verkar verkligen prisvärd enligt testet, oavsett vilket OS man favoriserar...

http://micgadget.com/18694/unibody-macbook-air-knockoff-review/

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Verkar verkligen prisvärd enligt testet, oavsett vilket OS man favoriserar...

Jo, att det är en skitdator är ju uppenbart, den bygger ju på netbook komponenter.

Det roliga är ju att folk bortser från den dåliga kvaliten och den undermåliga prestandan och köper den ändå för att det är ett äpple på locket.

Fast det är ju inte så konstigt kanske, det ingår ju i konceptet att betala förmycket för något med ett äpple på...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Återkom när något strupar och ingen kan hjälpa dig. Vi har ungefär 5% Apple på jobbet (både telefoner och datorer) men de genererar ungefär 25% av allt supportarbete. Dessutom kostar det mer än det resterande 75%.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln