Mac/Apple-tråden

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Precis, i alla fall i Version 10.7.2 (och tidigare om jag minns rätt).

CMD och pil vänster/höger gör att jag i t.ex Safari byter sidor föregående/nästa.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
jag kör version 10.7.2 och använder CMD - PILVÄ/HÖ för att hoppa bland skrivborden & Dashboard.
ctrl - pilvä/hö händer ingenting.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har en Thunderbolt-utgång på min MBA, är det samma sak som Mini DisplayPort?

Försöker lista ut hur jag ska kunna koppla MBA:n till TV:n med HDMI :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har en Thunderbolt-utgång på min MBA, är det samma sak som Mini DisplayPort?

Försöker lista ut hur jag ska kunna koppla MBA:n till TV:n med HDMI :)

Finns väldigt få tillbehör för thunderbolt än så länge. Apple har några skärmar och LaCie har plockat fram nån extern disk (svindyr)

Jag kopplade min MBP till TVn från mini-display port till HDMI. Hittade en kabel (utan adaptrar och shit) som passade för 350.-. Funkar bra.
Har airen ingen displayport?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag kopplade min MBP till TVn från mini-display port till HDMI. Hittade en kabel (utan adaptrar och shit) som passade för 350.-. Funkar bra.
Har airen ingen displayport?
Säljaren, där jag köpte MBA:n, sa att det var samma utgång för Thunderbolt och MiniDisplay Port så jag köpte en MDP -> HDMI kabel. Hoppas det funkar :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
http://evolver.fm/2011/10/11/interv...-of-a-kind-airplay-integration/#disqus_thread

De beskriver ett problem med Spotify i artikeln, att man inte kan köra AirPlay från desktop-appen, och att MOG är lösningen. Men så enkelt är det väl inte? Är inte MOG en konkurrent till Spotify?

Tips på något program man kan installera på mac:en för att kunna köra Spotify via AirPlay?
(Airfoil känner jag till men den ska tydligen ha lite sämre ljud)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En helt annan fråga :)

Om jag tror att Apple TV är lösningen för att spela upp en film (mkv, mp4 etc) med VLC på min MBA och visa den på TV:n, är jag rätt ute då?

Funkar det att koppla Apple TV till förstärkaren med HDMI?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Säljaren, där jag köpte MBA:n, sa att det var samma utgång för Thunderbolt och MiniDisplay Port så jag köpte en MDP -> HDMI kabel. Hoppas det funkar :)

Nej, Thunderbolt och MDP är inte samma sak, däremot kanske det finns adapters för det.
Men du har väl en MDP också, eller?

En helt annan fråga :)

Om jag tror att Apple TV är lösningen för att spela upp en film (mkv, mp4 etc) med VLC på min MBA och visa den på TV:n, är jag rätt ute då?

Funkar det att koppla Apple TV till förstärkaren med HDMI?

Ja du kan koppla HDMI till stärkaren, HDMI är en standard och har den en sån port så stöds det.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tackar!

Nja, det står att jag har en Thunderbolt-ut/ingång på www.apple.se. Har inte hunnit testa kabeln än så vi får väl se.

EDIT: Nu har jag testat och det fungerar kanon :)

Jag vet vad HDMI är ;)
Jag var mest ute efter att få veta att Apple TV klarar av att skicka både ljud och bild via en förstärkare till TV:n utan att det blir något strul.
Tror jag tar och beställer en så får vi se hur det funkar :)
 
Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Någon som vet om man kan ändra inställningarna i safari så att webläsaren öppnar en flik i befintligt fönster istället för att öppna ett nytt fönster tex när jag trycker på en länk.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
funderar på att köpa en mac och står och väljer mellan Macbook air och macbook pro 17"

vad är fördelen och nackdel med dessa ni som har dom ?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vill du ha en bärbar eller en släpbar? Airen är sjukt liten och smidig men har ju inte riktigt samma prestanda som en MBP.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Vill du ha en bärbar eller en släpbar? Airen är sjukt liten och smidig men har ju inte riktigt samma prestanda som en MBP.

jag konkar runt en 17" Dell nu och det sätter ju riktmärket liksom.

Jag vill ju ha lite drag i prylarna och vad jag sett så är ju inte Macbook pro så himla otymplig men visst i jämförelse med Air så är den ju stor.

Men skilljer prestandan så djäkla mycket ?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
jag konkar runt en 17" Dell nu och det sätter ju riktmärket liksom.

Jag vill ju ha lite drag i prylarna och vad jag sett så är ju inte Macbook pro så himla otymplig men visst i jämförelse med Air så är den ju stor.

Men skilljer prestandan så djäkla mycket ?
Har inte kört dem mot varandra men har en MBP 13" själv som jag är väldigt nöjd med. Skulle jag köpa en ny burk nu skulle jag köpa en Air men det är för att den är smidig och jag kör inget som kräver hög prestanda. Tycker Air.en är sjukt smutt och smidig samt med SSD disk verkar ju fint.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
jag konkar runt en 17" Dell nu och det sätter ju riktmärket liksom.

Jag vill ju ha lite drag i prylarna och vad jag sett så är ju inte Macbook pro så himla otymplig men visst i jämförelse med Air så är den ju stor.

Men skilljer prestandan så djäkla mycket ?

Jag har haft både macbook och nu en air, dock ingen av senaste modell.
Airen är sjukt smidig och ska du inte göra nåt tungt är den perfekt, macbooken tog jag bara med till plugget om jag skulle använda den till något specifikt. Airen däremot får följa med iaf då det inte blir jobbigt.

jag använder min air till surfa, skriva, se film, musik etc och det funkar den utmärkt till
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
jag konkar runt en 17" Dell nu och det sätter ju riktmärket liksom.

Jag vill ju ha lite drag i prylarna och vad jag sett så är ju inte Macbook pro så himla otymplig men visst i jämförelse med Air så är den ju stor.

Men skilljer prestandan så djäkla mycket ?

Du vill inte ha en Air om du tänker ha datorn länge nog för att behöva uppgradera minne/disk. Är du beredd att dumpa pengarna på en 17", så vinner du också en stor fördel (EDIT: jämfört med Air, alltså) i att maskinen får ett riktigt grafikkort med eget minne.

Jag kör själv en '10:ans MBP 15", där min enda modifikation varit att byta från originalhårddisken till en SSD, vilket gjorde underverk på prestandan - som inte var dålig till att börja med.
Jag har idag ingenting att klaga på prestandamässigt vid normalt bruk, men jag märker att det börjar bli dags att uppgradera minnet från mina nuvarande 4GB: Jag har ibland behov av att köra en Parallels-session med Win7, och Windows gillar inte att jag tilldelar det så lite minne.
 
Last edited:

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Jag har en 17" Mbp och är nöjd med den som en del av min stationära arbetsplats, + 1 iMac 27a. Men att släpa runt den är bara jobbigt. Då är min air betydligt enklare och smidigare att ha med på resor som filmvisare och dokument lagrings maskin. Om jag inte ska jobba så följer paddan med istället.
Så; ska du jobba med film/bilder 17".
Ska du bara skriva och surfa, airen.
Ska du bara surfa, en padda

My 5 cents
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top