Mac/Apple-tråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det verkar verkligen vara väldigt transparent. Kanske man skulle hoppa över från VMware-Fusion och testa.

Läste en test mellan Parallels 7 och WMware 4 och WM fick stryk på de flesta punkter förutom snabbhet i nån speciell proffs-tillämpning.

Tror tom Parallels erbjuder rabatt om man byter från VM.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Får inte full screen i Win 7 (Parallels). Det blir ett fönster med 5 cm svart ram runt om.
Vad kan vara fel?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Får inte full screen i Win 7 (Parallels). Det blir ett fönster med 5 cm svart ram runt om.
Vad kan vara fel?

Har inte en aning här så häng mig inte men vad kör du för upplösning i Win7? Låter som om du helt enkelt har lägre upplösning där än på din skärm i OSX.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Har inte en aning här så häng mig inte men vad kör du för upplösning i Win7? Låter som om du helt enkelt har lägre upplösning där än på din skärm i OSX.

Jo, det var så. I just den där applikationen hade jag visst lägre upplösning som default.

Testade Dirt 3 i "ultra"-läge (extra allt på grafiken) och lyckades klämma ur 30 fps. Inte illa för att vara en virtuell maskin på en bärbar dator :)

Jag gillar den här mac'en mer och mer.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jo, det var så. I just den där applikationen hade jag visst lägre upplösning som default.

Testade Dirt 3 i "ultra"-läge (extra allt på grafiken) och lyckades klämma ur 30 fps. Inte illa för att vara en virtuell maskin på en bärbar dator :)

Jag gillar den här mac'en mer och mer.

Ones you go mac, you never..... (Nåt sånt heter det väl vill jag minnas från någon porrfilm :tummenupp)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kopplade in en extern HDD i min time capsule men hittar den inte i datorn. Måste den va formaterad för mac? Får upp den i router inställningarna men inte i datorn.

Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Har en fråga angående servicekostnad för en Mac, en tangent lossnade på en kompis MacBook Pro och den lämnades in på service (var tvungen att skickas till Malmö, vafan?) och han fick notan idag...3305 kr! :brinnerup Kan detta verkligen stämma eller har något blivit fel vid faktureringen? :confused:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Har en fråga angående servicekostnad för en Mac, en tangent lossnade på en kompis MacBook Pro och den lämnades in på service (var tvungen att skickas till Malmö, vafan?) och han fick notan idag...3305 kr! :brinnerup Kan detta verkligen stämma eller har något blivit fel vid faktureringen? :confused:

Låter dyrt, men nytt tangentbord och några timmars jobb kan säkert smälla iväg på en del.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Tangenter finns inte lösa och när de byter så byter de hela toppcaset vilket brukar sluta på de summorna. Sjukt dyr lösning på ett billigt problem, men det verkar vara standard för verkstäderna.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Haha jösses, vilket skämt :D Tack för det snabba svaret, då vet vi iallafall att det troligtvis stämmer, nu gäller det bara att komma undan billigare :näsblod

Tror nog han ångrar att han inte lyssnade på mig när det var dags att köpa dator :fakta

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Haha jösses, vilket skämt :D Tack för det snabba svaret, då vet vi iallafall att det troligtvis stämmer, nu gäller det bara att komma undan billigare :näsblod

Tror nog han ångrar att han inte lyssnade på mig när det var dags att köpa dator :fakta

Allt sånt går att göra själv om man är lite händig. Men hjälp av guiderna på http://www.ifixit.com och nya delar från http://www.ebay.com

Ärligt talat vet jag inte om det hade blivit grymt mycket billigare om han köpt en annan laptop, vi betalade en bit över 2000 kr för byte av tangentbord på vår gamla Asus - det var lätt inte värt det men på mac:en känner jag ändå att det hade varit det, den funkar fortfarande bra efter 2,5 år till skillnad från Asus:en...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kopplade in en extern HDD i min time capsule men hittar den inte i datorn. Måste den va formaterad för mac? Får upp den i router inställningarna men inte i datorn.

Tror inte det stöds att koppla extern hd i time capsule.

Nåt helt annat - jag smetade i en SSD-disk i min 2 år gamla macbook, och jävlar vilket lyft! Uppstart på 10 sekunder och programmen bokstavligt talat flyger igång.

En grej som är bra att veta är att om du sätter i en SSD som inte köpts via Apple får den inte stöd för TRIM per automatik utan ett fulhack krävs. Du läser mer här (gäller Lion).

Men sätt i en SSD i laptopen - det gör underverk för farten! :tummenupp

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jo det gör det! frågan är bara om den kan va fat eller måste va macs filsystem

Jag kör HFS+ (Mac OSX) och det funkar kanon. Tänk på att du måste aktivera fildelningen i AirPort-verktyget om HD:en ska delas ut.
Du måste även skriva in en arbetsgrupp om du vill kunna se den i Samba-nätverk (Windows).

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag kör HFS+ (Mac OSX) och det funkar kanon. Tänk på att du måste aktivera fildelningen i AirPort-verktyget om HD:en ska delas ut.
Du måste även skriva in en arbetsgrupp om du vill kunna se den i Samba-nätverk (Windows).

Formaterade precis till hfs+ och det funkar kanon nu! Den va fat32 innan, det va där skon klämde. :tummenupp

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Var tvungen att testa i FAT med så jag stoppade in en USB-sticka och körde med det.

Det funkar det med faktiskt.

Bifogat

• Skärmavbild 2011-10-19 kl. 21.33.37.jpg
    Skärmavbild 2011-10-19 kl. 21.33.37.jpg
    96.1 KB · Visningar: 22

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Var tvungen att testa i FAT med så jag stoppade in en USB-sticka och körde med det.

Det funkar det med faktiskt.

När jag körde med fat så hitta time capsulen hddn men gick inte att hitta den från macen i nätverket.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln