Mac/Apple-tråden

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag är inte säker men tycker mig ha sett att det finns "Glare" och "Antiglare"?

Visste inte att det gick att välja idag. Jag hade valt en matt skärm om det gått att få det när jag köpte min MacBook Pro. Min tidigare Powerbook hade matt skärm och jag föredrog det. Ångrar ibland att jag inte köpte den gamla äldre versionen innan den fasades ut. Inte bara på grund av skärmen. Jag tyckte att den var skönare att arbeta med. MacBook Pro ur dagens generation har rätt vassa kanter vilka gör sig påminda om man sitter länge och jobbar med datorn.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Beror nog helt på behovet och användningsområde. Jag var missnöjd med min blanka skärm.

Utomhus fungerar det endast om det är helt molnigt. Inomhus fungerar det bra i en dunkel miljö och endast om det inte finns några andra ljuskällor bakom.

Är det för mörkt så skapar det upplysta tangentbordet problem då det syns bättre i skärmen än det som ska visas.

Nu är detta en liten överdrift från min sida men dock ett irritationsmoment.

Men asså, hur ofta sitter ni ute och surfar!?!?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Låter som om det blir en ominstallation av Windows för din del. Kör igång bootcamp från OSX och kolla om du kan använda Windows-skivan för att "reparera" din gamla installation.
Det visade sig vara en drivrutin i DELL skärmen, USB-hubb, som gjorde att win vägrade starta. Dock märkte jag det EFTER att jag kört om win...
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Men asså, hur ofta sitter ni ute och surfar!?!?

Sitter vid datorn hela dagen på jobbet ju. Sen när man kommer hem så måste man ju variera sig lite och slappna av vid datorn en stund :glömdet

I vilket fall som helst så har vi ett väldigt ljust kontor så där märker man av den blanka skärmen mer än vanligt.

Det visade sig vara en drivrutin i DELL skärmen, USB-hubb, som gjorde att win vägrade starta. Dock märkte jag det EFTER att jag kört om win...

Ahha, tradigt att du var tvungen att köra om Windows en extra gång helt i onödan, men skönt att du hittade felet.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vilket är det enklaste/billigaste sättet att köra win på en mac? Går en utbildning just nu och delar av utbildningen måste göras via dator och då funkar bara pc.. Behöver inte va bättre än att det går att köra en interaktiv utbildning på den.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Vilket är det enklaste/billigaste sättet att köra win på en mac? Går en utbildning just nu och delar av utbildningen måste göras via dator och då funkar bara pc.. Behöver inte va bättre än att det går att köra en interaktiv utbildning på den.

Virtual Box är en virtuell maskin utvecklad av Oracle som är helt gratis. Fungerar kanon om du vill kunna emulera Windows inifrån OSX och kunna köra de sida vid sida.
Själv rekommenderar jag VM-ware Fusion (Inte gratis, men den som letar hittar).

Vill man köra Windows "native" så kör man Boot-camp som ingår i Osx. Då kan du boota din Mac i Windows-läge. (Det bästa läget om du ska spela)

Oberoende av vilket du väljer så krävs det en Windows-version samt licens som till vilken PC som helst.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fått ny internet uppkoppling och försöker ta reda på vad den har för fart. Vi ska få välja vilken fart vi vill ha men första månaden är gratis. Gissar att de fläskat på fullt men hade själv tänkt nöja mig med mindre. Körde tp test via min MB air G2 och en time capsule och fick som mest 100mb är det begränsningar i hårdvaran eller borde jag få högre om linan släpper på mer?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vissa program går inte att avinstallera enbart genom att dra till papperskorgen.
Har sett att det finns ett gäng appar som gör detta. Vilken/vilka använder ni?
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Efter några minuters velande blev det till slut en tidig julklapp i år. :banana

Skärmavbild%202011-09-30%20kl.%2000.33.50.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sweet! Det var ingen dålig order!

Har för mig att det skall komma en ny iMac snart (om den inte redan kommit??). Kanske vill du vänta tills den kommer?

Efter några minuters velande blev det till slut en tidig julklapp i år. :banana

Skärmavbild%202011-09-30%20kl.%2000.33.50.jpg
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Efter några minuters velande blev det till slut en tidig julklapp i år. :banana

Skärmavbild%202011-09-30%20kl.%2000.33.50.jpg

Meh! Rööhull! (som man säger här i Skåne).

Fin beställning, grattis!
En annan köper en Time Capsule ena året, en bärbar andra, en stationär tredje...ja sen säljer man av efter hand till 80% av nypriset för att skaffa de nya modellerna som kommer ut :tummenupp

På det viset blir det bara första köpet som blir dyrt.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Time machine.. Går det att ändra inställningarna för hur ofta den ska spara? Har inte så känslig info på datorn att den behöver lagra var 3e timme eller vad den är inställd på nu..
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Sweet! Det var ingen dålig order!

Har för mig att det skall komma en ny iMac snart (om den inte redan kommit??). Kanske vill du vänta tills den kommer?

Maj i år var senast den uppdaterades, så vi är halvvägs in i cykeln.

En 27" i7 förra gen till salu om någon könner sig sugen? :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har precis uppgradertat min Parallels 6 till Parallels 7.
Fifan vad grymt det är:

[YOUTUBE-ID]_-GMcT6AVVc[/YOUTUBE-ID]

Ska skaffa två externa likadana skärmar och plugga i thunderbolten, så kan jag köra Win 7 på den ena och OSX på den andra :yoparty
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har precis uppgradertat min Parallels 6 till Parallels 7.
Fifan vad grymt det är:

[YOUTUBE-ID]_-GMcT6AVVc[/YOUTUBE-ID]

Ska skaffa två externa likadana skärmar och plugga i thunderbolten, så kan jag köra Win 7 på den ena och OSX på den andra :yoparty

Det verkar verkligen vara väldigt transparent. Kanske man skulle hoppa över från VMware-Fusion och testa.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Mitt firefox har blivit segt som fan på senaste tiden. Allt annat i datorn funkar bra, jag har utrymme på hårddisken samt annat som går via nätet håller måttet så det måste vara firefox som strular.

Jelp mej. :mad:
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top