Mac/Apple-tråden

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Du får kolla gärna men Backups.backupdb är mapp och i den du har först mapp av mac du tar backup på och sen i den mappar med olika datum i vilka du kan hitta ditt hdd kopierad i fil nivå. Image behövs inte pga sättet hur mac os är byggd, därför de gör inte den. Tänk bara om det var image filer hela tiden hur mycket tid skulle ta för Time Machine att visa fil när du klickar på datum scroller ;-)

Ahh, nu glömde jag detta såklart igår men du har säkert rätt. Dock angående att Image-fil skulle göra en långsam backup är helt fel. OSX monterar och hanterar olika image-filer som fysiska enheter. Exempelvis har jag ett par 100-gig stora VM-ware filer för att kunna köra andra OS. Samma för mina andra klonade Mac-diskar. Smidigt att låta de monteras för att sedan kunna ändra i ett komplett system samlat på "ett ställe"

Så med andra ord så borde det bara va att lägga över det som ligger på min backup hd idag till en time machine när jag köper en sån?

"Time Machine" är mjukvaran på din dator, men jag gissar på att du vill köpa en "Time Capsule"? Alternativt kan du köra "Time Machine" mot en NAS eller extern disk som det skrevs innan.

EDIT: Finder i Leopard klarar visst inte kopiera TM-backuper.
 
Last edited:

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Så med andra ord så borde det bara va att lägga över det som ligger på min backup hd idag till en time machine när jag köper en sån?
Inte så lätt, du måste göra restore från gamla disk till nya med Disk Utility, annars Time Machine ska inte kunna använda gamla backuper
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ahh, nu glömde jag detta såklart igår men du har säkert rätt. Dock angående att Image-fil skulle göra en långsam backup är helt fel. OSX monterar och hanterar olika image-filer som fysiska enheter. Exempelvis har jag ett par 100-gig stora VM-ware filer för att kunna köra andra OS. Samma för mina andra klonade Mac-diskar. Smidigt att låta de monteras för att sedan kunna ändra i ett komplett system samlat på "ett ställe"



"Time Machine" är mjukvaran på din dator, men jag gissar på att du vill köpa en "Time Capsule"? Alternativt kan du köra "Time Machine" mot en NAS eller extern disk som det skrevs innan.

EDIT: Finder i Leopard klarar visst inte kopiera TM-backuper.

Klart som f-n du har rätt, time capsule menar jag ju! :)
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Ahh, nu glömde jag detta såklart igår men du har säkert rätt. Dock angående att Image-fil skulle göra en långsam backup är helt fel. OSX monterar och hanterar olika image-filer som fysiska enheter. Exempelvis har jag ett par 100-gig stora VM-ware filer för att kunna köra andra OS. Samma för mina andra klonade Mac-diskar. Smidigt att låta de monteras för att sedan kunna ändra i ett komplett system samlat på "ett ställe"



"Time Machine" är mjukvaran på din dator, men jag gissar på att du vill köpa en "Time Capsule"? Alternativt kan du köra "Time Machine" mot en NAS eller extern disk som det skrevs innan.

EDIT: Finder i Leopard klarar visst inte kopiera TM-backuper.
I stand corrected angående image filer :)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Klart som f-n du har rätt, time capsule menar jag ju! :)

En sådan kan jag starkt rekommendera. Har en "gammal" sådan från 2009 på 1TB samt en USB-disk kopplad till den. De är mycket stabila och snabba. (Den bästa WiFi jag haft någonsin). Trådlöst klarar den med n-protokollet över 80mbit i praktiken (ska klara 300 teoretiskt) där jag med kabel bara får ca 10mbit till (mätt på en 100mbit-lina med BBK).

Finns dock några nackdelar med:
De stödjer inte Dynamisk DNS i Airport-verktygets konfiguration (kan finnas något "hack" runt det som jag inte satt mig in i) samt så startar de om nästan efter varje förändring du gör när du konfigurerar den.
När du väl konfigurerat klart kan du dock ha den igång i åratal utan omstart.

Sen vad jag vet så kan man inte heller använda USB-porten för att dela ut mobilt bredband.


Men som sagt, för övrigt är de snygga, tysta och mycket stabila.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nix, då kommer "menyn" ned (Chrome)

Edit: Shift-CMD-F tar bort helskärmen....
Aha, jag kör inte med Chrome så där är jag lost. Men i alla program jag provat i helskärmsläge så dyker denna lilla gynnare upp i menyraden om man nuddar skärmtoppen med musen.
 

Bifogat

  • menyrad.jpg
    menyrad.jpg
    16.4 KB · Visningar: 41

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
En sådan kan jag starkt rekommendera. Har en "gammal" sådan från 2009 på 1TB samt en USB-disk kopplad till den. De är mycket stabila och snabba. (Den bästa WiFi jag haft någonsin). Trådlöst klarar den med n-protokollet över 80mbit i praktiken (ska klara 300 teoretiskt) där jag med kabel bara får ca 10mbit till (mätt på en 100mbit-lina med BBK).

Finns dock några nackdelar med:
De stödjer inte Dynamisk DNS i Airport-verktygets konfiguration (kan finnas något "hack" runt det som jag inte satt mig in i) samt så startar de om nästan efter varje förändring du gör när du konfigurerar den.
När du väl konfigurerat klart kan du dock ha den igång i åratal utan omstart.

Sen vad jag vet så kan man inte heller använda USB-porten för att dela ut mobilt bredband.


Men som sagt, för övrigt är de snygga, tysta och mycket stabila.

Ingen av nackdelarna känns som något som gör nått så blir nog ett kanon köp :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur mappa diskar från en server?
Har en NAS med ett bibliotek som heter /multimedia/musik. Skulle vilja mappa upp mappen musik och lägga den på min macs skrivbord.

Hur gör man?
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Hur mappa diskar från en server?
Har en NAS med ett bibliotek som heter /multimedia/musik. Skulle vilja mappa upp mappen musik och lägga den på min macs skrivbord.

Hur gör man?
Finns kanske fler sätt, men så här löste jag det när jag hade ett liknande upplägg som dig :)

Gå - Anslut till server - smb://ip_eller_namn, sen löser sig resten :)
 

Bifogat

  • scrot.jpg
    scrot.jpg
    217.5 KB · Visningar: 51

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns kanske fler sätt, men så här löste jag det när jag hade ett liknande upplägg som dig :)

Gå - Anslut till server - smb://ip_eller_namn, sen löser sig resten :)

Ok. Tack. Ska testa!

Nu en annan fråga. Har precis installerat Paralells med Win 7 som virtuell miljö. Hur hittar jag alla nätverksresurser under Win 7? Den är ju egentligen inte ansluten till mitt nätverk, utan till OSX som i sin tur är uppkopplad.... (?)
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Slog till på en Apple TV2 i veckan. Vilken liten rackare det var efter att man jb:at den. Lirar 1080 mkv utan problem (tror den skalar ned, men jag såg ingen skillnad på den och min wd tv live).

Med hemmadelning kunde man browsa sitt itunes-bibliotek (från macen) på ipaden och spela upp den på högtalarna som är kopplade till ATV2. Samtidigt kunde man styra musiken med iphonen. Inte nödvändigt, men för att man kan. Och allt detta utan att ens göra någon inställning eller setup. Galet smidigt detta ekosystem... :)
 

Jo.h.an

Medlem
Gick med
13 Sep 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 smc r
Hej, funderar på om jag ska köpa en MBP 13"
"krav"
den ska användas i skolan för programmering, ordbehandling, photoshop,
ha bra batteri tid för att klara av dagen.

(http://www.elgiganten.se/product/dat...cbook-pro-13-3)
är den värd 8888kr? för- och nackdelar?

har kollat runt på internet och har sett att det är några som tycker att man ska välja MBA 13" istället för MBP 13", vad vinner/förlorar jag på om jag väljer MBP 13"?

MvH
Jo.h.an
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Hej, funderar på om jag ska köpa en MBP 13"
"krav"
den ska användas i skolan för programmering, ordbehandling, photoshop,
ha bra batteri tid för att klara av dagen.

(http://www.elgiganten.se/product/dat...cbook-pro-13-3)
är den värd 8888kr? för- och nackdelar?

har kollat runt på internet och har sett att det är några som tycker att man ska välja MBA 13" istället för MBP 13", vad vinner/förlorar jag på om jag väljer MBP 13"?

MvH
Jo.h.an

Jag "bytte ner" från mbp till förra generationens mba och förutom dvd så tappade jag prestanda och upplyst tangentbord jämfört med mbp. Men med den nya generationens mba är det snarare tvärtom när det gäller prestanda och den har fått det upplysta tangentbordet. Så etfer att man fått erfara riktig portabilitet och de fixat de få tillkortakommanden den hade så kommer jag aldrig köpa annat än mba igen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kanske bara är jag, men jag skulle aldrig köpa genom El-Giganten, Media Markt eller liknande företag när det gäller Apple-produkter.

Klurar själv på att uppgradera mig från min snart fem år gamla MacBook Pro 17" till en ny/nyare MacBook Air 13".

Mäktigt när en så liten dator och smidig dator slår en gamla släpbara med allt förutom skärmstorlek (skärmupplösning är nog snarlik va!?).

SSD-hårddiskar... bara det är ju WEHOO! hehe
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Uppdatera till OSx Lion är väl pretty straight forward? Bara tanka ner och köra eller ska man göra ngt innan för att datorn ska vara som förut men bara läckrare?

Aldrig uppdaterat operativet tidigare nämligen..
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Uppdatera till OSx Lion är väl pretty straight forward? Bara tanka ner och köra eller ska man göra ngt innan för att datorn ska vara som förut men bara läckrare?

Aldrig uppdaterat operativet tidigare nämligen..

Det gamla vanliga mantrat - ta en backup och kör sen! Många klagar på att datorn blir seg, det är för att spotlight måste omindexera hela hårddisken vilket kan ta en stund. Sen rullar det på.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hur gör man smidigast en back-up? Time Machine antar jag?
Ehhh. dags att göra back up av fler skäl kanske? :näsblod
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur gör man smidigast en back-up? Time Machine antar jag?
Ehhh. dags att göra back up av fler skäl kanske? :näsblod

Ja, TimeMachine är överlägset smidigast, dels för att kräver minimal ansträngning för att ställa in, men också för att man har snabb och lätt tillgång till tidigare versioner av sin filer, och att man kan återställa från sin TimeMachine-disk om man av någon anledning måste installera om OS X.

Vill du göra backup-snapshots av hela disken finns annars SuperDuper och CarbonCopyCloner, men de har jag inte testat själv.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om någon vill köpa min iPhone 4, hör av er. Ny skärm sen den förra sprack. Inte använd sen dess.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har ett problem.

Fick en ny jobbdator, macbook pro, installerade win 7 via bootcamp.
Installerade Wmware fusion för att slippa boota om hela tiden.

Det visade sig att fusion inte riktigt klarar av grafiken på mitt cad-program.
Så idag när jag ska boota om för att börja jobba så vägrar windows starta.
Om jag kör ifrån fusion så går det igång, men inte om jag bootar.

Vad kan jag göra, felsäkert läge? Vad finns det för hjälpmedel på mac?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top