Mac/Apple-tråden

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hur ändrar man så 3 fingrar byter till föregående sida istället för som det nya?

Hmm, är inte säker på vad du menar?
Föregående sida i webläsaren?
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Hur ändrar man så 3 fingrar byter till föregående sida istället för som det nya?

1. Under systeminställningar/styrplatta så har jag bockat av "Dra med tre fingrar" under första fliken ("Peka och klicka")

Namnlöst2.jpg



2. Under tredje fliken ("Fler gester") välj "Svep med två eller tre fingrar".

Namnlöst.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sitter i Valetta med dålig lina. Kanske var jag lite optimistisk som hoppades kunna uppgradera härifrån. Den har tankat sen lunch och har kommit halvvägs typ. Hoppas allt är biff när jag vaknar imorrn.....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nytt för Lion är att man kan få helskärmsläge. Toppen, men hur fn får jag bort det!?
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nytt för Lion är att man kan få helskärmsläge. Toppen, men hur fn får jag bort det!?
Sitter inte vid Macen nu, men jag provade det som hastigast igår och jag har för mig att om du drar musen till skärmens högra topp så kommer det upp en knapp för att ta bort helskärm.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sitter inte vid Macen nu, men jag provade det som hastigast igår och jag har för mig att om du drar musen till skärmens högra topp så kommer det upp en knapp för att ta bort helskärm.

Nix, då kommer "menyn" ned (Chrome)

Edit: Shift-CMD-F tar bort helskärmen....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok. Nu har jag haft min mac i en dryg månad, tillräckligt länge för att få den att göra det jag vil göra typ.

Känns dock som att jag använder den precis som jag använde min PC, dvs jag missar alla finesser med launchpad, expose etc etc. Inser att det är bra funktioner, men förstår inte riktigt vad jag ska ha dom till. Hur ska jag börja kunna använda min mac som en mac och inte som en PC?

Finns det ingen film eller nåt man kan kolla på så att man lite enklare kan komma in i arbetssättet?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kör mina säkerhetskopior på en usb disk idag men tänkte byta till en time machine. Går det att flytta över alla kopior jag gjort hittills?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kör mina säkerhetskopior på en usb disk idag men tänkte byta till en time machine. Går det att flytta över alla kopior jag gjort hittills?

Hur många kopior behöver du egentligen?

Jag skaffade en NAS och kör TimeMachine mot den. Varför kan man ju fråga sig, eftersom jag inte har nåt av värde på datorn, utan i princip allt ligger på NASen.....
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hur många kopior behöver du egentligen?

Jag skaffade en NAS och kör TimeMachine mot den. Varför kan man ju fråga sig, eftersom jag inte har nåt av värde på datorn, utan i princip allt ligger på NASen.....

Vill ju ha äldre kopior sparade bara för att :gnissla
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Vill ju ha äldre kopior sparade bara för att :gnissla

Time Machine skapar enstaka filer som "image" Dessa växer dynamiskt och kan flyttas, monteras och utforskas helt fritt.

Med andra ord: Inga problem så länge du har utrymme till de.
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Time Machine skapar enstaka filer som "image" Dessa växer dynamiskt och kan flyttas, monteras och utforskas helt fritt.

Med andra ord: Inga problem så länge du har utrymme till de.
nope, den gör inte det, den skapar mappar med datum i vilka du kan se alla filer från backup i rätt filstruktur
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
nope, den gör inte det, den skapar mappar med datum i vilka du kan se alla filer från backup i rätt filstruktur

Nu är jag på jobbet och kan inte dubbelkolla, men vill minnas att en backups.backupdb -fil skapas. Denna kan man i sin tur utforska för att få en fullständig filstruktur.

Ska kolla det när jag kommit hem så jag inte käftar om jag har fel...:tummenupp
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Nu är jag på jobbet och kan inte dubbelkolla, men vill minnas att en backups.backupdb -fil skapas. Denna kan man i sin tur utforska för att få en fullständig filstruktur.

Ska kolla det när jag kommit hem så jag inte käftar om jag har fel...:tummenupp
Du får kolla gärna men Backups.backupdb är mapp och i den du har först mapp av mac du tar backup på och sen i den mappar med olika datum i vilka du kan hitta ditt hdd kopierad i fil nivå. Image behövs inte pga sättet hur mac os är byggd, därför de gör inte den. Tänk bara om det var image filer hela tiden hur mycket tid skulle ta för Time Machine att visa fil när du klickar på datum scroller ;-)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Så med andra ord så borde det bara va att lägga över det som ligger på min backup hd idag till en time machine när jag köper en sån?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top