Talade med en idag som jobbat på Komplett och fick veta följande: Servicen är usel på Mac/Apple, väntetider upp till åtta veckor inte ovanligt. Vidare: Av datorn`s hårdvara är ca 85 % från Samsung och Asus. Egentligen så är det nästan bara mjukvaran som är från Apple.
Någon som kan svara på detta huruvida de uppgifter jag fått stämmer?
Det stämmer inte med mina erfarenheter iaf. Har behövt använda deras service två gånger (på totalt nio års macägande, ska tilläggas); första gången kom en UPS-kille och hämtade datorn hemma hos mig, datorn var tillbaka hos mig efter tre dagar åtgärdad och klar. Andra gången lämnade jag in en butik, då tog det en vecka. Mycket möjligt att jag haft tur men det är ju omöjligt att svara på.
Vad gäller datorns innandöme så är huvudelen, dvs själva logik-kortet en specialprodukt som Apple själva konstruerat men som någon kretstillverkare i Taiwan eller Kina får sätta ihop. Gäller även datorns skal, som har en ganska unik konstruktion jämfört med övriga datortillverkare. Har man en dator med SSD så är den troligen från Samsung, även skärmen är ofta från Samsung men det är ju inte så konstigt då Samsung är världsledande på både flashminne och lcd-paneler, få andra tillverkare har nog den kapacitet som krävs för Apple. Givetvis är också övriga komponenter likt övriga PC-datorer, Intel-kretsar etc.
Rätt säker på att Asus inte är en komponenttillverkare, utan är ungefär som Apple, dvs att de låter en underleverantör tillverka produkter enligt deras specifikationer, och som de sen sätter sitt varumärke på. Låter alltså märkligt att säga att de skulle sälja produkter till Apple. Dock mycket möjligt att Asus ägs av en koncern som även har fabriker som tillverkar delar åt Apple, det taiwanesiska näringslivet verkar ganska "sammansatt", så att säga.
Själv skulle jag aldrig lita på vad en återförsäljare i datorbutik säger, oavsett om det gäller Asus, Apple eller Tjingtjong Ltd...