Mac/Apple-tråden

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det enda man tänker på då är att det skulle likaväl kunna vara ett uttalande från Nokia, Motorola eller Sony Eriksson några månader innan Apple presenterade iPhone och totalt körde över och omdefinierade mobilmarknaden.

Ed Colligan, VD för Palm någon gång i slutet av 2006:

"We've learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone,'' he said. "PC guys are not going to just figure this out. They're not going to just walk in.''

;)

EDIT: Och ingen hype inför kvällens iPad-event? Jag ska kolla iaf. :)
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nått är inte som jag vill. När jag går in och tittar på hur full min HDD är så står det att jag har ca 10-15 gig film, program osv sen står det övrigt 0kb men den stapeln tar upp nästan hela hdd och det står att jag bara har 8gig ledigt. Vad kan va knas? det är en mba med 60gig ssd
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Nått är inte som jag vill. När jag går in och tittar på hur full min HDD är så står det att jag har ca 10-15 gig film, program osv sen står det övrigt 0kb men den stapeln tar upp nästan hela hdd och det står att jag bara har 8gig ledigt. Vad kan va knas? det är en mba med 60gig ssd

caching från spotify, safari, osv.

ladda ner CleanMyMac, den kan söka och visa storlek av cache osv så du vet exakt vad sak du rensa
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Talade med en idag som jobbat på Komplett och fick veta följande: Servicen är usel på Mac/Apple, väntetider upp till åtta veckor inte ovanligt. Vidare: Av datorn`s hårdvara är ca 85 % från Samsung och Asus. Egentligen så är det nästan bara mjukvaran som är från Apple.

Någon som kan svara på detta huruvida de uppgifter jag fått stämmer?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Talade med en idag som jobbat på Komplett och fick veta följande: Servicen är usel på Mac/Apple, väntetider upp till åtta veckor inte ovanligt. Vidare: Av datorn`s hårdvara är ca 85 % från Samsung och Asus. Egentligen så är det nästan bara mjukvaran som är från Apple.

Någon som kan svara på detta huruvida de uppgifter jag fått stämmer?

Säger inget om servicen då jag inte behövt nyttja den. Men, och jag gissar nu, att det är auktoriserade firmor som utför jobbet och att det då är upp till dessa vilken kvalitet man får.

Att hårdvaran inte är tillverkad av Apple själva är inte heller någon direkt hemlighet. De brandar viss hårdvara i firmware osv för att försvåra för att man ska kunna byta själv, men det är väl ungefär det.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Talade med en idag som jobbat på Komplett och fick veta följande: Servicen är usel på Mac/Apple, väntetider upp till åtta veckor inte ovanligt. Vidare: Av datorn`s hårdvara är ca 85 % från Samsung och Asus. Egentligen så är det nästan bara mjukvaran som är från Apple.

Någon som kan svara på detta huruvida de uppgifter jag fått stämmer?

Angående servicen så spelar det roll var du befinner dig, jag känner till service centers här i sthlm som har ganska korta ledtider. Men att bara häva ur sig en siffra sådär... well, kolla då hur lång servicetid det är på t.ex. en Sony Vaio. :gnissla

Apple i sig tillverkar i stort sett ingenting, de tar fram vad de vill ha och lägger ut tillverkningen på tredje part... precis som de flesta andra. Hur trodde du att det funkade?
Kolla t.ex. vem som tillverkar panelerna (själva skärmen) i Sony´s LCD TV´s... eller vilken LCD som helst i stort sett (finns bara två tillverkare sedan Sony sålde sin andel i den delade fabriken till Samsung)
Apple är Samsungs enskilt största kund...
Mitsubishi finns i nästan alla elektronikprodukter...

Ja, det går att fortsätta länge om du vill... men nej, kort och gott, det finns inte så många tillverkare som det finns märken utan man tar fram den produkt man vill och sedan slänger man ut förfrågan om vem som kan bygga den.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Tack för svaren. Men jag påstår inget, utan vill veta hur det förhåller sig, och då ter det sig naturligt att ställa frågan i denna tråd..

Min nästa fråga blir då följande: Om det är nu så, ni som har svarat, vad är det som motiverar det höga priset?
Vad jag förstått så har t ex endast MacPro dvd/cd spelare.

Jag gillar designen och vad jag sett av OS, och skulle mer än gärna köpa mig en men det höga priset avskräcker mig något.

Peace
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tack för svaren. Men jag påstår inget, utan vill veta hur det förhåller sig, och då ter det sig naturligt att ställa frågan i denna tråd..

Min nästa fråga blir då följande: Om det är nu så, ni som har svarat, vad är det som motiverar det höga priset?
Vad jag förstått så har t ex endast MacPro dvd/cd spelare.

Jag gillar designen och vad jag sett av OS, och skulle mer än gärna köpa mig en men det höga priset avskräcker mig något.

Peace

Jag har bytt från PC till Mac. Kan inte säga att endera OS är bättre eller att den ena eller andra hårdvaran är bättre.
Den största skillnaden tycker jag är kvalitén. Min Macbook Pro är stenhård. Ingen rackig plast eller högblanka ytor som blir flottiga. Släpar datorn med mig överallt utan väska och den har fått en del smällar, men den funkar lika bra för det.

Den är bra byggd helt enkelt. Som att jämföra BMW och Skoda.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Talade med en idag som jobbat på Komplett och fick veta följande: Servicen är usel på Mac/Apple, väntetider upp till åtta veckor inte ovanligt. Vidare: Av datorn`s hårdvara är ca 85 % från Samsung och Asus. Egentligen så är det nästan bara mjukvaran som är från Apple.

Någon som kan svara på detta huruvida de uppgifter jag fått stämmer?

Det stämmer inte med mina erfarenheter iaf. Har behövt använda deras service två gånger (på totalt nio års macägande, ska tilläggas); första gången kom en UPS-kille och hämtade datorn hemma hos mig, datorn var tillbaka hos mig efter tre dagar åtgärdad och klar. Andra gången lämnade jag in en butik, då tog det en vecka. Mycket möjligt att jag haft tur men det är ju omöjligt att svara på.

Vad gäller datorns innandöme så är huvudelen, dvs själva logik-kortet en specialprodukt som Apple själva konstruerat men som någon kretstillverkare i Taiwan eller Kina får sätta ihop. Gäller även datorns skal, som har en ganska unik konstruktion jämfört med övriga datortillverkare. Har man en dator med SSD så är den troligen från Samsung, även skärmen är ofta från Samsung men det är ju inte så konstigt då Samsung är världsledande på både flashminne och lcd-paneler, få andra tillverkare har nog den kapacitet som krävs för Apple. Givetvis är också övriga komponenter likt övriga PC-datorer, Intel-kretsar etc.

Rätt säker på att Asus inte är en komponenttillverkare, utan är ungefär som Apple, dvs att de låter en underleverantör tillverka produkter enligt deras specifikationer, och som de sen sätter sitt varumärke på. Låter alltså märkligt att säga att de skulle sälja produkter till Apple. Dock mycket möjligt att Asus ägs av en koncern som även har fabriker som tillverkar delar åt Apple, det taiwanesiska näringslivet verkar ganska "sammansatt", så att säga.

Själv skulle jag aldrig lita på vad en återförsäljare i datorbutik säger, oavsett om det gäller Asus, Apple eller Tjingtjong Ltd...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack för svaren. Men jag påstår inget, utan vill veta hur det förhåller sig, och då ter det sig naturligt att ställa frågan i denna tråd..

Min nästa fråga blir då följande: Om det är nu så, ni som har svarat, vad är det som motiverar det höga priset?
Vad jag förstått så har t ex endast MacPro dvd/cd spelare.

Jag gillar designen och vad jag sett av OS, och skulle mer än gärna köpa mig en men det höga priset avskräcker mig något.

Peace

Alla Apples datorer utom MacBook air har DVD/CD-enhet. Det kan du ju lätt kolla upp själv på http://www.apple.com/se/mac/

Jag säger som Starstriker, man får en dator som håller. Min första Mac - Powerbook 12" - hade jag i fem år (dock var den rätt trött på slutet) och min nuvarande - MacBook 13" har jag haft i fyra år, men den håller fortfarande, och har fått tåla väldigt mycket stryk. Sen är jag personligen beredd att betala extra för att få en lättare, och snyggare, designad dator, jämfört med vad konkurrenterna kan erbjuda, men det är ju mer en smaksak.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Min MacBook Pro 17" är sex och en ett halvt år gammal nu, funkar fint, t.o.m. vid uppspelning av 1080p material på en extern 46" plasma-TV (fast den blir duktigt varm och fläktarna maxar, så nöjer mig gott med 720p, ser ingen skillnad i kvalité ändå).

Förutom filmvisning så har den fått kämpa mycket med Adobe-serien (främst Photoshop, Illustrator och InDesign), lite Maya (3D) och även Premiere som är duktigt tungt. (pysslar med webb & media).


Hört många och är själv en som gick från Windows till Mac, känner inte till en enda som gått tvärtom. Det säger ganska mycket.


*edit* Det är kvalité och det grymma användarvänligheten och gränssnittet som gör det, sen är ögongodiset (designen) ett stort plus. Stabila saker som tål att användas.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Tilläggas kan väl att det är rätt relevant hur komponenterna i en dator samverkar med varandra. Datorer avsedda för professionellt bruk tenderar att vara mer genomtänkta i de sammanhangen, men också kosta mer på grund av R&D och kvalitetskontroll. Apples maskiner är dyra, men inte extremt jämfört med andra märken med premiumkomponenter och motsvarande utvecklingstid. Det som kostar är om man väljer att specialanpassa en maskin från Apple; då blir det lätt dubbelt så dyrt - eller mer än så - som en motsvarande maskin från ett annat märke.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Jag har tänkt köpa en iMAC 27 tum som hamnar på ca 18.000.- med uppgraderat minne och Trackpad:
2,7 GHz Quad-Core Intel Core i5
8 GB minne
1 TB hårddisk
AMD Radeon HD 6770M med 512 MB
eller är det värt att lägga till 2.500.- och köpa 3,1 GHz som har AMD Radeon HD 6970M med 1 GB?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top