Mac/Apple-tråden

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
frostah: kanske inte världens bästa lösningen, men hållar du inne Cmd samtidigt så öppnas länkarna i nya flikar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Alla mac´s är övervärderade men det sjuka är att folk köper de för den summan beggat.
Den enda som faktiskt sjunkigt i pris beggat på ett vettigt sätt är nog Macbook Air.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Alla mac´s är övervärderade men det sjuka är att folk köper de för den summan beggat.
Den enda som faktiskt sjunkigt i pris beggat på ett vettigt sätt är nog Macbook Air.
Mm, jag menar 3k på ett år är ju skrattretande. Kan ju köpa den nya verisonen för samma pengar. :3freak

Det är synd, för 15' MBP av förra modellen är ruggit snygg!

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Ducati ST4s -03
Någon som vet en bra texteditor till mac, skulle vilja ha något som motsvarar typ UltraEdit till pc?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

sjukt dyra är dom som ny, tänkte köpa en men insåg att jag får 2 st likvärdiga PC för priset av 1 st Mac och då saknades det bra grejer i Macen.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
sjukt dyra är dom som ny, tänkte köpa en men insåg att jag får 2 st likvärdiga PC för priset av 1 st Mac och då saknades det bra grejer i Macen.

Negative. Du kan inte få en likvärdig pc. Köper du en macbook så kan du få gamla generationen ny för 7k. Då är det fisig skärm och 120 eller om det var 160 gig hd bara men en grymt bra dator med 2 gig ram. Lägg ner ite energi i sökandet och du skall finna. Jag köpte min MacBook Pro 17" ny för 15 + moms för snart 3 år sen och Jag har inte hittat en PC-laptop i dag som går att jämföra. Efter små, billiga modefikationer har Jag 500 gig hd, kör alla win-prog/spel i OS utan bootcamp och win.

2009 kan komma att bli ett dyrt år för undertecknad....

AAAaaaaamaaaazing graaaace!....
[YOUTUBE-ID]FTfhhdokQxo[/YOUTUBE-ID]
http://www.apple.com/se/macbookpro/features-17inch.html
upp till 8 timmar på batteriet. Då kan man räkna med att den klarar runt 6, kanske 7 utan probbs då min klarar drygt 4 på utlovade 5 timmar utan att köra på energispar.
Dessutom är skärmen som bara fanns som tillval på den förra 17" helt sjuk. Den har samma pxl x pxl som imac 24" fast i 17"
:banana

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj

Negative. Man får vad man betalar för om det så är en HP för 3k i bakelit som ser ut som bakom instrumentbrädan på en Pontiac LeMans -87 invändigt och ändrar fläktljut allt-eftersom den sugit i sig mer damm eller en MacBooc Pro 17" för 25k som håller måttet flera år efter inköp. Men visst är det grymt att man kan köpa en dator för 3k, det får jag nog lov att säga ändå.

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Här får ni något att flina åt

Idag kastar vi ut 21 st pc-burkar och ersätter dom med mac pro.
Maccarna kommer att användas till 3-studio max och kommer sådeles att köras med XP. Efter de första testerna så renderar maccarna 7-min snabbare än cp-burkarna...mao mac gör pc bättre:tummenupp

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Här får ni något att flina åt

Idag kastar vi ut 21 st pc-burkar och ersätter dom med mac pro.
Maccarna kommer att användas till 3-studio max och kommer sådeles att köras med XP. Efter de första testerna så renderar maccarna 7-min snabbare än cp-burkarna...mao mac gör pc bättre:tummenupp

man kan vända på det resonemanget också, windows flyter bättre än osx på en maskin som är specialbyggd för just osx ;)

men tänker inte ge mig in i kriget eftersom att jag både kör xp och linux samt funderar på att skaffa en mac.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
man kan vända på det resonemanget också, windows flyter bättre än osx på en maskin som är specialbyggd för just osx ;)

men tänker inte ge mig in i kriget eftersom att jag både kör xp och linux samt funderar på att skaffa en mac.

Menar du win -97 som skapats för en 486, XP för pentium eller Vista? Vista och flyter har jag aldrig sett i samma mening...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Hur får du ut det av vad han skrev? :va Eller har du gjort några egna tester?

oj jag misstolkade vad han skrev, tolkade det som att 3d-studio max i xp gick fortare än motsvarande 3d renderings program för osx.

Menar du win -97 som skapats för en 486, XP för pentium eller Vista? Vista och flyter har jag aldrig sett i samma mening...

som sagt så misstolkade jag det, men menade självklart xp med tanke på att det är det de kommer köra.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
oj jag misstolkade vad han skrev, tolkade det som att 3d-studio max i xp gick fortare än motsvarande 3d renderings program för osx.

som sagt så misstolkade jag det, men menade självklart xp med tanke på att det är det de kommer köra.

Jo Jag såg det. men även det är skapat på kritaperioden för dåtidens burkar men helt klart bästa Win än så länge.

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
Är det någon här som kör Apple tv? Och isåfall vad tycker du om den?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Är det någon här som kör Apple tv? Och isåfall vad tycker du om den?

Jag vet faktiskt inte hur den funkar men en polare har Mac mini och en stor plattskärm på väggen, blåtandmus/knattersats på soffbordet och det verkar jäkligt smidigt. Han går bara ner i docken och klickar på tv så kan han kolla på hur Linda Rosing söker ligg.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
en riktigt stor nackdel med Apple TV är ju att man inte kan köpa/ladda ner tv-serier och filmer (eller hyra) genom iTunes i det förlovade landet Falukorv (Sverige), tror det är så i majoriteten av länderna, med undantag för USA som är det enda stället jag vet med säkerhet man kan utnyttja iTunes fyllt ut i.

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
Ok. Då kanske det är bättre att köpa en Mac-mini och koppla till teven. Jag vill ha något smidigt och litet till teven. Som jag antingen laddar ner direkt till, eller spelar upp från huvuddatorn via nätverket till teven. Och helst mac eftersom det alltid funkar i princip.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det tycker jag låter bra, sitter själv och väntar på att Apple ska släppa en ny Mini snart (över 600 dagar sedan den uppdaterades senast).
Och en polare har en Mini till sin TV, det är fucking klockrent kort och gått :)

Men att köpa någon nu är troligen att skjuta sig i foten, i och med att det borde komma en uppdatering (unibody tro?) inom kort... tror det knappt fanns någon som tvekade på att den skulle komma på sista MacWorld Keynoten, men tji fick vi :(

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln