Mac/Apple-tråden

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har en, priset är 97e vill du att den ska vara dyrare.

Nej, jag vill inte att det ska vara dyrare men det vore trevligt om man jämförde saker rättvist. Privatpersoner betalar moms så att ange ett pris utan moms (utan att ange att det är utan moms) är att vilseleda folk och göra prisskillnaden skenbart mycket större.

Nog om detta.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Nej, jag vill inte att det ska vara dyrare men det vore trevligt om man jämförde saker rättvist. Privatpersoner betalar moms så att ange ett pris utan moms (utan att ange att det är utan moms) är att vilseleda folk och göra prisskillnaden skenbart mycket större.

Nog om detta.

Finska affärer anger alltid priset med inkl moms. Inget vilseledande med detta pris som jag uppgav, dock så har du kanske svårt att förstå finska om du inte kan det men det är ju inget vilseledande med det :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Finska affärer anger alltid priset med inkl moms. Inget vilseledande med detta pris som jag uppgav, dock så har du kanske svårt att förstå finska om du inte kan det men det är ju inget vilseledande med det :)

Finska måste vara väldigt likt engelska för jag förstod allt som stod på sidan du länkade till. :hihi

Du skrev 900 kr vilket är misstänkt likt priset utan moms multiplicerat med euro-kursen.

Nog med OT nu.

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Någon som har en länk till nått plugin för att få en SE W960i att funka i iSync?
Hittat några, som inte funkar... finns att köpa billigt, men det är ju ingen sport i det :)

nybliven ägare av min första mac btw, en macbook 2,4, kommer aldrig röra en PC igen!

Jag använder The Missing Sync med min HTC-lur, fungerar riktigt bra! :tummenupp

Nä, inte mer PC förutom telefonen då, slängde ut PC'n för 7 år sen, köpte den då helt nya iMac G4 med en boll/Globen som bas. Valde givetvis SuperDrive, DVD-brännare var häftigt, i hela 2x.:) Den snurrar ännu! Inget strul, inga ominstallationer av OS osv, bara uppgraderingar till nya katter. :)

Jag har kopplat in en TV-mottagare i Mini'n från TerraTec som även har hårddiskinspelning som sedan kan portas över till Toast. Är mycket nöjd med den. Länken ovan är dock PC-versionen men den ser likadan ut.

//Fredrik

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Äntligen mactråden :) Själv så är jag ägare till en lagom upphottad svart macbook, nu med 4gb ram och 250gb 7200rpms disk. Funkar kanon kan jag säga.

Såg i början att det diskuterades om torrentklienter, och kan meddela att nu finns uTorrent till mac :) Funkar mkt bättre än transmission. Måste tipsa om webläsaren omniweb också ifall ni sitter med safari. OmniWeb är den absolut snabbaste webläsaren jag någonsin provat iaf.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har inte lyckats hitta nån Mac med HDMI utgång? Känns ganska värdelöst att så dyra datorer inte kan ha en HDMI, att hålla på med DVI-HDMI adapter och separat ljudkabel känns förlegat år 2009.....

Skulle dom sen få för sig att sätta i en HDMI kontakt så kan man ge sig fan på att datorn ligger över 20 000:- strecket.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Någon som har tips på ett alternativ till Shakespeer?

Jag kommer inte riktigt överens med det.. gillade dc++ på WinXP bättre...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har inte lyckats hitta nån Mac med HDMI utgång? Känns ganska värdelöst att så dyra datorer inte kan ha en HDMI, att hålla på med DVI-HDMI adapter och separat ljudkabel känns förlegat år 2009.....

Skulle dom sen få för sig att sätta i en HDMI kontakt så kan man ge sig fan på att datorn ligger över 20 000:- strecket.

Nya MacBook och MacBook Pro kör med "Mini Displayport", fungerar ungefär likadant som HDMI, sänder både bild och ljud i en kabel.
(Och det är mycket troligt att samtliga modeller kommer ha MDP så fort dom genomgått en uppdatering)

Tyvärr är det en adapter som gäller (däremot min MacBook Pro från 2006 har HDMI-kontakt, så är det begagnad du är intresserad av så finns det).

så farligt är det väl inte med att ha en liten simpelt adapter imellan?
(sen visst hoppas jag själv att när Mac Mini väl blir uppdaterad att den ska ha HDMI, men det är nog tyvärr inte så troligt)

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Mr_Sundström: HDMI är inte en datorstandard utan en TV-standard... de datorer som har HDMI är sådana som helt siktar på att bli filmburkar, något jag inte sett något förutom Apple-TV göra från Apple.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.metacafe.com/watch/2470706/mac_mini_2009_edition/

Hmm, den läckta bilder (som alltid har riktigt usel kvalité som alla "läckta bilder har) verkar därmed stämma!? (visserligen anser jag att det skulle inte vara svårt att fuska ihop det där lilla klippet med lite 3D och compositing)

5 USB-uttag... ynka ett FireWire (800) - I dont really get it Apple
*EDIT* Är ju både DP och DVI ju... känns inte riktigt Apple det heller.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Werzion: Apple har redan gjort klart att de kommer gå ifrån Firewire... och snart är USB3 här och då kan vi verkligen säga adjö till FW.
Sen har de flesta tillverkare av videokameror redan övergivit FW.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Firewire är ju bra, men det var ju rätt väntat att det skulle gå utför när usb2 standarden infördes, på nåt vis så är det ju vettigast om alla tillbehör har samma anslutning oavsett om det är mac/pc.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hur blir det med USB3 då? kommer det vara bra? (eller ja, dåligt lär det ju inte vara, men om jag inte minns fel så var ju USB2 överläget bäst på papper, men i verkligheten så flöt FireWire 800 på bättre, och då är ju inte pappret bättre än att torka sig med hehe)

Vilken hastighet har USB3 tänkt att ha?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Apple behövde lösa ett problem och tog fram Firewire för snabb kommunikation mellan t ex videokameror och datorer, något som låg dem nära.

Första varianten av USB hade dessutom usla prestanda och var egentligen bara bra till att ersätta PS2-kontakten till mus och tangentbord. Även USB2 fick stryk av Firewire800 (t o m av FW400) men nu var båda så snabba så det spelade mindre roll och USB2 var betydligt mer spritt och stöddes av den mörka sidan, d v s Intel och Microsoft.

USB2 klarade 480 Mbps och USB3 ska klara 5 Gbps.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ta Och Släpp En Iphone 3g Med Bra Kamera Samt Mac Book Pro 15"-17" Med Inbyggt 3g, Jag Orkar Snart Inte Vänta Längre!

Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Det är ju den iphone3g som finns nu som även ska få säljas av sunk-telenor, det är mig veterligt ingen ny på gång.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024