Undrar om Sony aspirerar på att "byta sida"...
Vad tror ni, kommer apple släppa på greppet om sin plattform och låta andra leverera os-datorer?
Inte en suck. Stabilitet genom kontroll är Apples melodi, och i deras fall håller jag med dem:
GNU/Linux har problem att få genomslag för att det är _för_ öppet; de stora hårdvarutillverkarna är rädda för att släppa på specarna till sina grejer medan de är cutting edge för att inte riskera sina patent (iofs så verkar det som att det är på väg att bli ändring på det i grafikkortsbranchen, äntligen).
Resultat (i nuläget): Stabil plattform som snart är på väg att få hårdvarustöd för grafik på Dx7-nivå. Förhoppningsvis.
Windows har problem med stabilitet för att det tillåter vilket ärkepucko som helst att skriva drivrutiner som blir tillverkarens officiella paket (operativet i sig har ju hemskt smalt hårdvarustöd "ur box"; resten är tredjepartsdrivisar).
Resultat: Bra stöd för det mesta, men a) du måste tanka hem även de mest basala drivrutiner innan du kan använda en dator som är nyare än senaste officiella släpp av operativet (som utan problem kan ta fem år på sig, vilket börjar bli väldigt många chipsets att stödja), och b) systemet kan i värsta fall uppföra sig precis hur som helst utan att man kan göra något åt det mer än att avinstallera den aktuella drivrutinen.
Apple bestämmer sig för en plattform som de ska stödja, och skriver de drivrutiner som behövs. Vill någon bygga applekompatibel hårdvara ansluter de sig till gällande standarder eller pratar med Apple för att få deras stöd.
Resultat: Begränsat hårdvarustöd, men det som funkar, funkar skitbra.
Angående PC-tillverkare och OS X: Googla psystar.
Jag har kört hackintosh ett tag bara på kul, och det... funkar generellt sett... Tills Apple släpper nästa uppdatering, oftast.
Visste inte ens att de fanns 0,5TB intern-HD innan, hade datorn inne på lagning pga ett par utspillda öl
och passade på att uppgradera till en större HD, siktade på 250 eller 320 men då fanns det tydligen 500 så Jag slog till.
Två öl i datorn? Det är vad jag brukar kalla alkoholmissbruk...