Mac/Apple-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Oki; nej det var bara en dum tanke. Hennes Transmissioninstallation hade per default ingen övre gräns för seeding, nämligen. Nu när jag justerat den för henne behöver jag inte vara orolig för att hon ska glömma ta bort torrents längre. :tungan

7200-varvare, eller varför så dyr? 2,5" 0,5TB ligger väl runt 1200-1300 inkl moms? (eller köpte du den genom Apple? Glöm det nästa gång. Bra datorer. Bra mjukvara. Alla uppgraderingsdelar i övrigt: värdelösa priser på samma produkter du får i vilken datoraffär som helst. :rolleyes: )

Visste inte ens att de fanns 0,5TB intern-HD innan, hade datorn inne på lagning pga ett par utspillda öl:gnissla och passade på att uppgradera till en större HD, siktade på 250 eller 320 men då fanns det tydligen 500 så Jag slog till.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Undrar om Sony aspirerar på att "byta sida"...

Vad tror ni, kommer apple släppa på greppet om sin plattform och låta andra leverera os-datorer?

Inte en suck. Stabilitet genom kontroll är Apples melodi, och i deras fall håller jag med dem:
GNU/Linux har problem att få genomslag för att det är _för_ öppet; de stora hårdvarutillverkarna är rädda för att släppa på specarna till sina grejer medan de är cutting edge för att inte riskera sina patent (iofs så verkar det som att det är på väg att bli ändring på det i grafikkortsbranchen, äntligen).
Resultat (i nuläget): Stabil plattform som snart är på väg att få hårdvarustöd för grafik på Dx7-nivå. Förhoppningsvis. :tungan

Windows har problem med stabilitet för att det tillåter vilket ärkepucko som helst att skriva drivrutiner som blir tillverkarens officiella paket (operativet i sig har ju hemskt smalt hårdvarustöd "ur box"; resten är tredjepartsdrivisar).
Resultat: Bra stöd för det mesta, men a) du måste tanka hem även de mest basala drivrutiner innan du kan använda en dator som är nyare än senaste officiella släpp av operativet (som utan problem kan ta fem år på sig, vilket börjar bli väldigt många chipsets att stödja), och b) systemet kan i värsta fall uppföra sig precis hur som helst utan att man kan göra något åt det mer än att avinstallera den aktuella drivrutinen.

Apple bestämmer sig för en plattform som de ska stödja, och skriver de drivrutiner som behövs. Vill någon bygga applekompatibel hårdvara ansluter de sig till gällande standarder eller pratar med Apple för att få deras stöd.
Resultat: Begränsat hårdvarustöd, men det som funkar, funkar skitbra.

Angående PC-tillverkare och OS X: Googla psystar. :D
Jag har kört hackintosh ett tag bara på kul, och det... funkar generellt sett... Tills Apple släpper nästa uppdatering, oftast. :D

Visste inte ens att de fanns 0,5TB intern-HD innan, hade datorn inne på lagning pga ett par utspillda öl:gnissla och passade på att uppgradera till en större HD, siktade på 250 eller 320 men då fanns det tydligen 500 så Jag slog till.

Två öl i datorn? Det är vad jag brukar kalla alkoholmissbruk... :gnissla

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Stabil plattform som snart är på väg att få hårdvarustöd för grafik på Dx7-nivå. Förhoppningsvis. :tungan
Låter spännande!:tummenupp

Två öl i datorn? Det är vad jag brukar kalla alkoholmissbruk... :gnissla

Jo, datorn pajade så klart inte av ölen utan av att Jag kastade bort den resolut för att ivrigt kunna läppja i mig den spullna drycken från soffbordet.

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Någon som har en länk till nått plugin för att få en SE W960i att funka i iSync?
Hittat några, som inte funkar... finns att köpa billigt, men det är ju ingen sport i det :)

nybliven ägare av min första mac btw, en macbook 2,4, kommer aldrig röra en PC igen!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Någon som har en länk till nått plugin för att få en SE W960i att funka i iSync?
Hittat några, som inte funkar... finns att köpa billigt, men det är ju ingen sport i det :)

nybliven ägare av min första mac btw, en macbook 2,4, kommer aldrig röra en PC igen!

Jag avskyr de där telefonsyncprogrammen. Jag har alltid kört usb kabel bara eller blåtandat över filer mellan fån och dator.

Men är det fånbokbackup du är ute efter så testa att koppla in den bara och öppna "whole phonebook.vcf

min Nokia backuppades utan att Jag gjorde nåt eller vet hur det gick till:va
Öppnade nåt och sen var alla nr där bara. och när Jag kopplar in telefonen så uppdaterar den bara. Perfa!

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
njae, det har jag klarat, tänkte det kunde vara kul att synca med iCal och Adressbok nu när man äntligen har lite vettiga program på datorn..

hmm.. fan fick första windows grejen nu, funkar inte, funkar inte, funkar inte, funkar... ingen förklaring jaja

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
njae, det har jag klarat, tänkte det kunde vara kul att synca med iCal och Adressbok nu när man äntligen har lite vettiga program på datorn..

hmm.. fan fick första windows grejen nu, funkar inte, funkar inte, funkar inte, funkar... ingen förklaring jaja

Lugn bara. Hon känner att du är ny och ger dig lite välkomststrul bara för att övergången inte ska bli för chockartad.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
500 giggaren gick på 1.600 + moms. Helt ok tycker jag. Ska också fixxa en bra backup. Tror de har en egen trådlös hd som står och uppdaterar titt som tätt.

Tackar för tipset. ska ladda ner och kolla:tummenupp

Är det time machine du menar...? Den gör väl backupper så fort man ändrar eller lägger till något på sin mac.
Grymt fint gränssnitt på den iaf. Men det är klart, det är ju mac vi snackar om...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Är det time machine du menar...? Den gör väl backupper så fort man ändrar eller lägger till något på sin mac.
Grymt fint gränssnitt på den iaf. Men det är klart, det är ju mac vi snackar om...

Jo men i nuläget måste Jag koppla in min hd med usb varje gång den ska uppdatera. Skulle vara skön att ha en stående som kör trådlöst. (i-lands bonus)

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Ducati ST4s -03
Provade att köra lite MacFUSE idag för att kunna skriv på NTFS diskar med burken, verkar fungera rätt bra, någon annan som kör detta?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Ahhhh. Poppade igång gamla goa GTA SanAndreas på macen i går i OS. Valde att lösa det utan bootcamp (vill inte ha in sjukdomar i burjen) och det funkar så sjukt bra. Högsta upplösningen och det flyter faen finare än på PS2:an..

Wehooo!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Någon mer än jag som har ett segt Safari (och helt skippar att använda FireFox)??
Jag öppnar ofta fler olika länkar samtidigt genom Cmd+musklick (öppna i ny flik) och ibland när man bara öppnar en ny länk så kan det bli badboll i 5-10 sekunder - en gissning från min sida har varit att det kan vara flash-reklam, men en kontroll och uppdatering av flashplayer har inte gjort någon direkt skillnad.

Okej att öppna nya sidor kan ta en liten stund, men det är störande som fan när hela Safari "dör" och man inte ens kan scrolla på den sidan man är på vid tillfället (har ändrat så att jag inte hoppar till nya fliken automatiskt vilket är standard).

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skönt med fler som sett ljuset... själv är jag PC-kille i grund och botten men ville testa nåt nytt för två år sedan och köpte en macbook dit hem... kommer aldrig mer att köpa en pc. Däremot ligger det en iMac och en Mac Mini på önskelistan... har även en Airport Extreme och en Express (Express för att få musiken till stereon via Airtunes)... ja, en iPhone och en iPod Nano då också såklart. :)

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Någon mer än jag som har ett segt Safari (och helt skippar att använda FireFox)??
Jag öppnar ofta fler olika länkar samtidigt genom Cmd+musklick (öppna i ny flik) och ibland när man bara öppnar en ny länk så kan det bli badboll i 5-10 sekunder - en gissning från min sida har varit att det kan vara flash-reklam, men en kontroll och uppdatering av flashplayer har inte gjort någon direkt skillnad.

Okej att öppna nya sidor kan ta en liten stund, men det är störande som fan när hela Safari "dör" och man inte ens kan scrolla på den sidan man är på vid tillfället (har ändrat så att jag inte hoppar till nya fliken automatiskt vilket är standard).

Klassiskt problem - men kör inte alla flashblocker nu för tiden? :va
Skitsmidigt: man slipper det mesta i störig reklamväg också. Vill man se en flash-animation klickar man bara på den.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har du någon vettig länk till något Flashblocker för safari? hittar enkelt add-on till FireFox, men föredrar att sitta med Safari, och för det hittar jag ingen direkt vettig länk i mina ögon (däremot en massa skumma sidor samt forum där folk frågan efter blockers).

*edit*

"(och helt skippar att använda FireFox)" en liten bokstav försvann i den meningen i mitt tidigare inlägg, skulle vara:
"(och helst skippar att använda FireFox)"
Att så lite kan göra så mycket... ;)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag kör bara fajerfåx. Tycker safari är jobbigt med nya flikar, mm.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Har du någon vettig länk till något Flashblocker för safari? hittar enkelt add-on till FireFox, men föredrar att sitta med Safari, och för det hittar jag ingen direkt vettig länk i mina ögon (däremot en massa skumma sidor samt forum där folk frågan efter blockers).

*edit*

"(och helt skippar att använda FireFox)" en liten bokstav försvann i den meningen i mitt tidigare inlägg, skulle vara:
"(och helst skippar att använda FireFox)"
Att så lite kan göra så mycket... ;)

En snabb googling efter flash blocker for safari gav mig följande site: http://hetima.com/safari/stand-e.html

Ser ut att kunna göra det du vill...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Angående PC-tillverkare och OS X: Googla psystar. :D

Vilka jobbiga jäklar!:rofl Tjör survista för fan och låt appel göra sina grejjer. Om deras sur-PC havererar så smutsar det ju ner OS även om felet ligger i hårdvaran så Jag förstår att Apple blir trötta.

I värsta fall kunde de ju skapa ett eget opperativsystem om de nu vägrar köra Win.

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Bra initiativ!
Spelar dock inte så mycket själv på just Macen, men i och med att det blev lite bättre grafikkort i den nya Unibobody MacBooken, kanske det är dags!

Något som spelat exempelvis NFS på sin Mac? Tänkte då på att det var just det spelet som figurerade i reklamen :)

jag har inte lirat just NFS men Spore på den mindre av silvermacbooken och det funkar utmärkt.

Är det någon som kommer ihåg och avgudar Sensible world of soccer, SWOS?

Det går att spela det klassiska amiga spelet online! på mac. Här är länken
http://www.sensiblesoccer.de/

glöm inte att köpa handkontroll :)

En annan krej.
Är det någon som vet hur man gör så att länkar man klickar på i safari lägger sig direkt i en ny flik? Jag diggar safari pga att man kan bara köra 3 fingrar på plattan och så hoppar man fram eller tillbaka men odiggar safari pga flikarna.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...