Mac/Apple-tråden

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Efter någon månads bråk med datorn i hemkontoret ger jag upp och tänkte istället ge mig på att testa en Mac och se om den gör mig lika nöjd som min iPhone.
Kommer jag som fd inbiten PC-nörd sakna något? Man kan väl installera Windows på en separat partition?
Har inga stora prestandakrav (spela gör jag på ps3:an, streama film och musik likaså). Kontor, surf, lite bild och filmredigering för hemmabruk.

Vill inte hosta upp +15kkr, så en beg iMac 24" för 8-9kkr funkar kanske lika bra?
Vad har ni veteraner för tips och idéer??

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Det blev till slut en iMac 24" igår. Hittade en bättre beg för 6000kr och slog till. Känner mig redan hemma efter någon timmas pillande. :)

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Funderar på en Mac mini till TV:n för att kunna köra voddler, spotify och dylikt...
Men finns det något tillbehör så man kan använda för att spela in från TV??
Finns det nån mac mini med HDMI btw? Inte döviktigt men skulle ju göra livet faen så mycket enklare...

MikkE

Guest
Tänkte på det här med iTunes. GÅr det att få tillbaka "orginaltiteln" på bra jävla många låtar som man döpt om? Jag kollar men hittar inget än.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Funderar på en Mac mini till TV:n för att kunna köra voddler, spotify och dylikt...
Men finns det något tillbehör så man kan använda för att spela in från TV??
Finns det nån mac mini med HDMI btw? Inte döviktigt men skulle ju göra livet faen så mycket enklare...

No problemo, EyeTV heter det och du kan köra med multipla tuners och allt. :)
Jag kommer sätta ihop det när vi väl flyttat... finns en bra tråd på 99.se

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Av ren nyfikenhet, när är det ett problem?

Tre hela sekunder är oacceptabelt, nej men jag får ofta problem med min mac efter en tidperiod och de blir så grovt så de verkligen är ett problem att den till slut efter ungefär 4 månader ger upp..
Men det hjälper att defragmentera tycker jag då blir datorn som den ska igen och väntestunderna halveras, värt ett försök väl?

Har licens till idefrag för den som inte vill betala för de själv kan pma mig :)

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ja hur är det egentligen, är defragmentering lönt att göra på Mac OS X? Alla tillförlitliga källor jag hittat hittills säger att så inte är fallet.

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Enligt apple ska man som mac användare aldrig behöva tänka på sånt som defragmentering, men jag vill nog påstå att de hjälper ganska mycket men de beror ju på hur du använder datorn också.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Enligt apple ska man som mac användare aldrig behöva tänka på sånt som defragmentering, men jag vill nog påstå att de hjälper ganska mycket men de beror ju på hur du använder datorn också.

På vilket sätt hjälper det? Finns det några mätningar på verkliga prestandaförbättringar eller är det placebo? Det jag läst om hur HPFS Ext jobbar tyder på att defrag inte behövs såvida man inte har en väldigt full disk.

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
På vilket sätt hjälper det? Finns det några mätningar på verkliga prestandaförbättringar eller är det placebo? Det jag läst om hur HPFS Ext jobbar tyder på att defrag inte behövs såvida man inte har en väldigt full disk.

Jag laddar ner mycket film och installerar nya program hyfsat ofta så de blir lite rörigt på disken och jag kan inte mer än o säga att jag är sten hård med hur fort mina program startar och defragmentering hjälper enligt mig så pass så de är värt de:tummenupp
Det är väl bara att ge de ett försök :)?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om inte operativet sköter defragmenteringen on-the-fly blir disken fragmenterad än hur man beter sig, dvs blir slöare med tiden - men har mindre betydelse om man separerar system- och data-disk. Snart dock ett minne blott iom SSD.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Macen både förebygger fragmentering och tar hand om (delar av) den i efterhand själv så jag har svårt att se att man skulle behöva göra något annat än i extrema fall.

Laddar du ner torrents så brukar de allokera allt utrymme omedelbart så idag är även många applikationer medvetna om hur man minskar risken för fragmentering.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Laddar du ner torrents så brukar de allokera allt utrymme omedelbart så idag är även många applikationer medvetna om hur man minskar risken för fragmentering.

Jag minns att standardinställningen i utorrent var att inte förallokera utrymme men det har möjlighet att göra det.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Den här supportartikeln är det som gör mig tveksam till att defrag gör någon större skillnad.

Lite OT men ändå inte, mina Windows-erfarenheter av defrag är det är prestandamässigt lönt att defragga när man installerat OSet + applikationerna man använder, sen kan man sluta med det.

Tänkte på det här med iTunes. GÅr det att få tillbaka "orginaltiteln" på bra jävla många låtar som man döpt om? Jag kollar men hittar inget än.

Menar du att tagga om dom eller är det ajtjoons som gör nåt? Om du behöver tagga om kan jag tyvärr rekommendera en omväg över Windows och suveräna Mediamonkey.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...