Mac/Apple-tråden

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Var det inte bara lördag/södnag? :va

Vad där i Norrpan i lördagsmorse och det var knasigt mycket folk som ville köpa Apple :D

Bara 25-26 December tyvärr. Missade det själv. Skulle lätt kunna tänka mig en Mini för precis över 5500:- annars.

Vad jag förstått så var det inte bara Apple utan även objektiv och systemkameror som var grymt eftertraktade. Kanske inte konstigt.

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Någon på den här tråden som kan svara på lite frågor ang mediaserver programet PLEX?
Jag har laddat ner det till datorn och fått det att funka men jag kan inte få programet att själv hämta info om filmer från nätet. Någon som har kolla som kanske kan hjälpa mig?

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
låter konstigt, gällde kanske bara airen, i malmö hade de MBP kvar klockan tolv på söndagen.

Jag var i Nacka C och dom hade inte en enda apple dator.. Dom sa att alla gick direkt när dom öppnade lördagmorgon, men det tror jag vad jag vill på :huvet:mad:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag var i Nacka C och dom hade inte en enda apple dator.. Dom sa att alla gick direkt när dom öppnade lördagmorgon, men det tror jag vad jag vill på :huvet:mad:

I Norrpan var det tokmycket folk som köpte apple iaf kl 08:10 när jag kom in, stod pallar med burkar.

Men det var ju lite kunder
_MM.JPG

Pips

Guest
Vi kom 11.10 till MM i forum. Då fanns två Mac mini kvar. Hittade tillslut en "droppad" MCP :) Så det fanns absolut i forum. Däremot såg jag inte någon som gick med en mca. Skumt.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Boota Mac från USB-sticka?

Som många av er förmodligen vet så skiljer sig PC och MAC på många fler fronter än många PC-användare tror. Många tror att det är "likadana" datorer i grund och botten, liknande hårdvara mm.

En stor skillnad är att en mac inte har någon BIOS alls. Istället finns det ett mjukvarulager (EFI) som är mycket mer avancerat än en BIOS. Det är i princip ett operativsystem i sig som gör samma jobb som BIOS på en pc plus en massa andra uppgifter.

Jag är i.a.f. ute efter att kunna boota från en USB-sticka (Linux) och vet inte riktigt hur det ska gå till.
Om man håller ner C på en mac vid start så hoppar EFI'n in i "recovery" och försöker boota från CD/DVD. Om man håller in Option-knappen så får man en boot-meny.
Ingen av dessa funktioner tillåter mig att boota från en USB-sticka.

Jag vet att det finns BIOS-emulatorer som t.ex rEFIt som möjliggör avancerade funktioner under EFI. Dock är jag ute efter en "enklare" lösning om detta finns. Någon som testat?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skrev det i iPhonetråden men skriver det här med, nu finns Mac App Store.
Bara gå till programuppdateringen och uppdatera OSX så får man med App Store och sen använder man samma ID som till iPhone App Store.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Skrev det i iPhonetråden men skriver det här med, nu finns Mac App Store.
Bara gå till programuppdateringen och uppdatera OSX så får man med App Store och sen använder man samma ID som till iPhone App Store.

Ska hem och testa detta ikväll, se om det finns något skojj.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ska hem och testa detta ikväll, se om det finns något skojj.

Själv är jag nöjd med MAS (som det förkortas).
Det ger en enkel plattform för program och dess utvecklare, jag tror det kommer komma en hel del program till Mac nu som utvecklare tidigare inte kunnat få ersättning för.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Själv är jag nöjd med MAS (som det förkortas).
Det ger en enkel plattform för program och dess utvecklare, jag tror det kommer komma en hel del program till Mac nu som utvecklare tidigare inte kunnat få ersättning för.

Mmm, finns ju massor med folk med nytt spännande tänk vad som kan vara bra programvaror så det blir nog lite spännande och mycket skit där skulle jag kunna tänka mig :D

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Som många av er förmodligen vet så skiljer sig PC och MAC på många fler fronter än många PC-användare tror. Många tror att det är "likadana" datorer i grund och botten, liknande hårdvara mm.

En stor skillnad är att en mac inte har någon BIOS alls. Istället finns det ett mjukvarulager (EFI) som är mycket mer avancerat än en BIOS. Det är i princip ett operativsystem i sig som gör samma jobb som BIOS på en pc plus en massa andra uppgifter.

Jag är i.a.f. ute efter att kunna boota från en USB-sticka (Linux) och vet inte riktigt hur det ska gå till.
Om man håller ner C på en mac vid start så hoppar EFI'n in i "recovery" och försöker boota från CD/DVD. Om man håller in Option-knappen så får man en boot-meny.

Jag vet att det finns BIOS-emulatorer som t.ex rEFIt som möjliggör avancerade funktioner under EFI. Dock är jag ute efter en "enklare" lösning om detta finns. Någon som testat?

Jag tror att det beror på partionstabellen på din USB-sticka. Mac-datorer kräver att disken har en GUID Partition Table för att kunna boota från den till skillnad från MBR som är det vanliga för andra PC-datorer.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
BORTSKÄNKES laptop-neopren-väska 11.1"

Beställde ett tag sen en ny "väska" till min Macbook Pro 13.3".

Fick fel väska så det blev till en 11"-are. Den ska passa Macbook (Pro) samt Air i 11.1"-model.

Jag skänker bort denna till den som behöver en. Det du betalar är bara portot i så fall. (Ca 40kr) PM:a

PS. Som syns så är Apple-trycket lite förskjutet.

Bifogat

• IMG_1653.jpg
    IMG_1653.jpg
    230.7 KB · Visningar: 30
  • IMG_1654.jpg
    IMG_1654.jpg
    224.9 KB · Visningar: 26

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det är extremt mycket spel i App Store som helt enkelt är snodda från gamla klassiker ända från 80-talet. Pågår en hel del tvister.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

EFI är gammalt skräp. Det är UEFI som gäller. ;)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Oh yeah, Mad Skills Motocross är en riktigt härlig "kopia" av Excite Bike och lite Elastomania-vibbar - otroligt härlig nostalgi :)

Fixa och/eller köp!

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
EFI är gammalt skräp. Det är UEFI som gäller. ;)

Snack!
EFI - Utvecklat av Intel med stöd för Intel-arkitektur.
UEFI - Utvecklat för att stödja andra processorer.

(Tror jag) :D

PS. Ingen som ville ha Laptop-fodralet? Ligger kvar här utan användningsområde. Hör av er om ni behöver ett. Som sagt så passar det 11".

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...