Mac eller PC, ny laptop

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tänkte köpa mej en ny laptop eftersom den gammla HP har lagt av efter 1,5 år :rolleyes:

Är sugen på en macbook eftersom jag har fått för mej att dom inebär ett problemfritt ägande.

Samtidigt så känns det som om man får en riktigt bra laptop av annat märke när man kommer upp i 10 000 kr klassen.

Det jag kommer använda datorn till är nästintill uteslutande internett.
Hade iofs varit kul om man kunde köra endel videoredigering, nått spel och cad program som tex solidworks.

Det jag hatar med alla pc är att det är så sjukt mycket program på dom redan när man käper dom, är det likadant på mac?
Finns det någon tillverkare som inte envisas med att lägga in en massa eget skräp när man köper datorn?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ska du köra SolidWorks måste du köra via Windows så där har du en poäng. Dock kan du mycket smärtfritt installera Windows på en mac via Parallells (eller nåt, jag har inte testat). Många gör så.

Du får med iLife-sviten när du köper mac, utöver standardprogramvaran då. Garageband, iMove och iWeb. Jag har inte provat de två senare men det förstnämnda är ett förvånansvärt starkt musikinspelningsprogram. Jag har gjort ett par låtar i det, både helt elektroniska och med inspelade gitarrer och sång och det funkar riktigt bra.

Allt beror på dina egna preferenser. Jag tycker det är värt att lägga ut pengarna och ha en mac (det tyckte jag inte för ett år sen). Vi har en mac och en PC i familjen (laptops alltså), mac:en är den enda jag använder och frugan vill inget annat än att slänga PC:n så fort som möjligt. Och det är inte så att jag är dum, jag har pysslat med datorsupport och -byggande och är allmänt intresserad.

Det som jag tycker är värt pengarna är:

1. Operativsystemet. Trots att W7 är riktigt bra och ett rejält fall framåt så är OSX bättre på allt; åtminstone det jag sysslar med. Processhantering, säkerhet och, framförallt, vilolägeshanteringen är de största fördelarna. Man finner sig själv med 20 flikar i Safari, iTunes, Spotify, Pages, Numbers, MSN, Skype och Mail öppet samtidigt och man använder inte ens 20% av processorn. Man stänger locket; viloläget inträder direkt och datorn vaknar på mindre än fem sekunder när man öppnar. Ibland har jag haft datorn igång i veckor utan att starta om och den vaknar fortfarande efter knappt fem sekunder.

2. Batteritid. Trots att jag har det äldsta batteriet—det som ska ge tre timmar—så är jag enormt nöjd. Jag får ihop tre till fyra timmar på batteriet om jag sitter och skriver eller surfar lätt och lyssnar på musik. De nya har sju och tio timmars annonserad batteritid.

3. Virus. Det finns inga. Det finns väldigt få till W7 heller om man ska vara krass men hittills finns det inga bevisade virus till OSX.

4. Byggkvalitet. Inga knakande sprickor eller glappa gångjärn.

Så ser jag på det. Jag har inget emot PC men jag föredrar mac och jag tycker det är värt pengarna, trots att en PC må ha bättre hårdvara (det märks mindre när man kör Unix-baserade system).

Ska du köra SolidWorks måste du köra via Windows så där har du en poäng. Dock kan du mycket smärtfritt installera Windows på en mac via Parallells (eller nåt, jag har inte testat). Många gör så.

Du får med iLife-sviten när du köper mac, utöver standardprogramvaran då. Garageband, iMove och iWeb. Jag har inte provat de två senare men det förstnämnda är ett förvånansvärt starkt musikinspelningsprogram. Jag har gjort ett par låtar i det, både helt elektroniska och med inspelade gitarrer och sång och det funkar riktigt bra.

Allt beror på dina egna preferenser. Jag tycker det är värt att lägga ut pengarna och ha en mac (det tyckte jag inte för ett år sen). Vi har en mac och en PC i familjen (laptops alltså), mac:en är den enda jag använder och frugan vill inget annat än att slänga PC:n så fort som möjligt. Och det är inte så att jag är dum, jag har pysslat med datorsupport och -byggande och är allmänt intresserad.

Det som jag tycker är värt pengarna är:

1. Operativsystemet. Trots att W7 är riktigt bra och ett rejält fall framåt så är OSX bättre på allt; åtminstone det jag sysslar med. Processhantering, säkerhet och, framförallt, vilolägeshanteringen är de största fördelarna. Man finner sig själv med 20 flikar i Safari, iTunes, Spotify, Pages, Numbers, MSN, Skype och Mail öppet samtidigt och man använder inte ens 20% av processorn. Man stänger locket; viloläget inträder direkt och datorn vaknar på mindre än fem sekunder när man öppnar. Ibland har jag haft datorn igång i veckor utan att starta om och den vaknar fortfarande efter knappt fem sekunder.

2. Batteritid. Trots att jag har det äldsta batteriet—det som ska ge tre timmar—så är jag enormt nöjd. Jag får ihop tre till fyra timmar på batteriet om jag sitter och skriver eller surfar lätt och lyssnar på musik. De nya har sju och tio timmars annonserad batteritid.

3. Virus. Det finns inga. Det finns väldigt få till W7 heller om man ska vara krass men hittills finns det inga bevisade virus till OSX.

Så ser jag på det. Jag har inget emot PC men jag föredrar mac och jag tycker det är värt pengarna, trots att en PC må ha bättre hårdvara (det märks mindre när man kör Unix-baserade system).

Last edited:

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD

Tänker inte ge mig in i nåt "krig" mellan pc vs mac.

Men jag tror att det är rätt naivt att tro att mac är/kommer vara helt virusfritt.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Jag har både Mac och PC.

Ska du "bara" surfa på internet, köp en PC.
På min Mac har jag aldrig fått någon tillstymese av virusvarning, så är du trött på virus, pynta lite mer och köp dig en Mac.

Tror att du kan få en dator utan program hos DELL. Vill minnas att man själv väljer hur den ska konfigureras, och gissar då att du kan köpa den helt "clean".

Lycka till med köpet. :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Än så länge är Mac i princip virusfritt men det är väl en tidsfråga nu när det säljs fler macar.
Windows lägger man bara in medelst bootcamp som följer med OSX. Tar 10 min.

Om du ska köpa en Mac och inte vill betala skjortan så leta efter förra generationen som reas ut. De har helt klart godkänd prestanda ändå. Resor bättre än min föra MacBook Pro som är 5 år och ändå hänger med bra.

Men som du sa så kan man få en helt ok PC för en spottstyver om man nu är inkörd på det.

Det är helt enkelt upp till dig.

Det finns ca 90 dokumenterade virus till macen. Vilket iof är en morgonfis i rymden mot vad en PC blir attackerad med under en minut i uppkopplat läge men ändå.

Jag är i alla fall inte orolig.

+ astronomiskt bra användarvänlighet samt uppfinningsrikedom iform av bl.a el-anslutningen som aldrig kan glappa samt pekmattan som är fantastisk.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag är en relativt ny konverterare och började använda Mac i december förra året. Köpte den mest för att jag jobbar med Windows hela dagarna och ville ha något annat att se på hemma. Spelar inte, utan det är mest surf och mail.

Jag är sååå nöjd. Viloläget som nämnts, batteritiden, touchplattan.

Så - jag är fast.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Köpte en MacBook Pro för ett par år sedan nu. Kommer aldrig köpa PC igen.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Mycket bra ioch sakliga resonemang till att köpa en mac.
Lutar åt det nu, även om det kommer att taemot eftersom jag hatar alla mac geeks som lyfter företaget till höjden för vad dom än gör.

Om jag köper en mac kommer det att bli den billiga macbooken, alltså inte en pro.
Får man verkligen vad man betalr för när man köper en mac?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Om jag köper en mac kommer det att bli den billiga macbooken, alltså inte en pro.

Den nya MacBook:en är ju samma som den enklaste Pro:n numera förutom att den är i plast, det är t o m unibody-skal på den (i ett stycke). Samma underbara styrplatta också.

Min MacBook Pro är den dyraste dator jag någonsin köpt och den jag är överlägset mest nöjd med. :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men jag tror att det är rätt naivt att tro att mac är/kommer vara helt virusfritt.

Det är så nära virusfritt att de som har antivirusprogram har det endast för att de skickar mycket filer till folk med PC.

Det finns ca 90 dokumenterade virus till macen. Vilket iof är en morgonfis i rymden mot vad en PC blir attackerad med under en minut i uppkopplat läge men ändå.

Hur jag än frågar har jag inte fått reda på ett enda virus till OS X. Var hittar jag listan och vilka OS de infekterar?

Jag har också den billiga macbook:en men modellen (eller två?) innan den som finns nu. Om det är värt pengarna eller inte är helt upp till dig, det enda jag ångrar är att jag inte la några kronor till och köpte en Pro.

Köp via AppleStore så har du ju 14 dagars returrätt genom distansköpslagen. Alla pengar tillbaka.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har kört PC länge men via jobbet var jag "tvungen" att ibland använda en MacBook Pro. Skulle jag köpa en ny laptop hem skulle det utan tvekan bli en Mac av just de anledningar som nämns ovan. Den bara funkar utan problem om man ska göra det du vill.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hur jag än frågar har jag inte fått reda på ett enda virus till OS X. Var hittar jag listan och vilka OS de infekterar?

Var en lång artikel om det på MacWorld för ett tag sedan bl.a. Nu är det omöjligt att söka bland tidigare artiklar på den sidan, eller nästan i alla fall.

Sök på virusskydd för mac så lär det stå en del om hotbilden.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag vet inte...pc är såpass strulfritt, och "det bara funkar"-faktorn är hög med en modern laptop och windows 7.

Någon nämnde att man använder viloläge och aldrig startar om - min bärbara har varit igång hela semestern, och bara kört vilolägen de stunder den inte använts.
Noll strul.

Skall man ha en vettig surfburk finns inga anledningar att slanta upp för en mac...(så svårt är det inte att ha ett gratis virusskydd uppdaterat nuförtiden).

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag kör den absolut enklaste macbooken, och funderade mellan den och pro. Men när det enda väsentliga som skilde var höljet och bakbelysta tangenter, till en prisskillnad av 2 papp blev valet macbooken.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
V.g. virus så är det självklart så att hotbilden är mycket högre på en windowsburk. En virusmakare vill att hans alster ska få så stor spridning som möjligt, och då är det klart att det lockar mer att skriva virus för 90% av marknaden snarare än 8%. Om marknadsförhållandet varit det omvända kan du vara säker på att det funnits tusentals virus till mac, men bara några få till windows. Det är ju bara att studera vad som händer med iphone, en av de allra mest populära nallarna.

Däremot kan jag hålla med om att Mac säkert funkar bättre för datoranalfabeter som bara vill att mail+internet+excel ska gå igång utan att man behöver mickla, den är troligen bättre som "helhetslösning".

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Vad spelar det för roll vad det beror på att Macen krånglar mindre och har mindre behov av skötsel som man inte är intresserad av? Att man helt enkelt kan använda den hela tiden till det man vill.

Det är ett faktum och även avancerade användare åtnjuter samma fördelar. Finns ingen anledning att vara nedlåtande som att det bara är "nybörjare" som ska ha en Mac.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Gick över från PC till Mac i april i år. Är inne på min andra MBP. Vilken helt otrolig maskin detta är för mig (jag anser mig ändå vara väldigt kräsen och petig). Kan inte komma på något som jag skulle vilja ändra/förbättra på den.
Har du möjlighet så lägg nån tusing till och kör på pro/aluminium. Lika kär varje gång man tar upp den... :rolleyes:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Det är ett faktum och även avancerade användare åtnjuter samma fördelar. Finns ingen anledning att vara nedlåtande som att det bara är "nybörjare" som ska ha en Mac.

Naturligtvis, har inte påstått något annat. Själv föredrar jag dock att ha full kontroll över min dator, både utvändigt och invändigt, snarare än att se den som en överprisad försluten vit låda.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati