Pelle
Musteridirektör
Hur kommer det sig, att de flesta som gillar Mac även kör/har kört Windowsmaskiner, men att de flesta som dissar Mac aldrig ägt en?
Hur kommer det sig, att de flesta som gillar Mac även kör/har kört Windowsmaskiner, men att de flesta som dissar Mac aldrig ägt en?
Mac är ju till största delen en designgrej, det roliga är att få vill erkänna det.
MAC är för mig funktionella och driftsäkra datorer som dessutom är snygga. Är väl inget fel med det? Jag gillar snygga prylar.Jag brukar tipsa om samma sak.
Mac är ju till största delen en designgrej, det roliga är att få vill erkänna det.
En modern pc, med w7 och avast (kostar gratis-antivirus) ger en bekymmersfri och användbar burk, till ett lägre pris - och skall man bara surfa/maila....
Det är ett icke-problem. Men det är kul ändå att se appleägare försöka försvara merkostnaden. Så, nu får ni fortsätta.
Det är just det jag försöker säga: Det är lite som att en Corvette-ägare skulle dissa dem som betalade lite extra och köpte Porsche trots den mindre motorn.Det är i princip bara att titta i vilken datorbutik som helst. i5-450M/4GB ddr3/1066fsb/500GB/GeF320M/15.6" för 7490 t.ex.
Nej, det var inte likvärdig prestanda. i5 > c2d med hästlängder, ddr>ddr2. Dock är batteritiden kortare, men är det värt 3 lax för bättre batteri och tuffare skal, men sämre prestanda? Tja det är upp till var och en.
1. Det är just det jag försöker säga: Det är lite som att en Corvette-ägare skulle dissa dem som betalade lite extra och köpte Porsche trots den mindre motorn.
2. Lägger du ner arbetet att få Windows exakt som du vill ha det, lever du ändå med vetskapen att maskinen generellt sett kommer att bli långsammare och långsammare, och efter ett tag börja spotta upp svårspårade fel efterhand som registret blir bloatat och taskiga drivrutinsuppdateringar skriver över varandra.
3. (...) även om du har fel om att MB skulle använda sig av DDR2-minne
4. Innan dess hade hon en XP-utrustad PC som bokstavligen fick gås igenom totalt ungefär en gång i halvåret med hennes användningsmönster.
Jag tycker Ducati är mest en designgrej.
Det är nog bara för att alla som dissar duccar aldrig ägt någon. Ducce är nirvana på två hjul, macintorskar är dyra designerprylar för odugliga användare. Inte jämföra dessa två...icke!
De som alltid är med och försvarar PC:n är dock de som anser sig vara experter, det är säkert så att ni klarar er fint men jag tror inte ni är särskilt representativa för den stora massan. Jag tror ni pillrar en hel del med era datorer och även får hjälpa era bekanta med bekymmer då och då. Så var det då alltid för mig och jag tröttnade på det privat. Det är skönt att ha en problemfri tillvaro hemma.
Det stämmer ganska väl in på mig, förutom att jag sällan eller aldrig behöver pillra med min egen burk. Fast jag gör det ändå ibland, om inte annat så lär man sig alltid nya tricks och fixar. Men min W7-tillvaro hemma är problemfri.
Jag är inte alkoholist, jag kan sluta när jag vill...
Jag är inte fanatiker, jag har sett Jesus....
Bitterhetens mästare...köp en Mac så slipper ni bli som Guw
1. Jag dissar inte Mac. Jag vet att det är bra grejer och har aldrig heller påstått något annat. Jag ifrågasätter om det är värt de extra tusingarna om man i stort sett bara är ute efter en surfoskriv-burk.
2. Märkligt...jag har inte det problemet Men så installerar jag inte heller 784 olika sharewareprogram, för att ta bort dem ett par dagar senare, med registerrester som följd (ja, där är windows verkligen inte bra). När jag installerar mitt W7+office+adobecs+lite andra program jag använder så funkar den bra. Den funkar precis lika bra efter 1 år (och förmodligen efter fler år, men har bara kört 1 år). Men det är också där en av mina poänger med mac ligger som jag sagt tidigare *)
3. Vetefan var jag fick det ifrån. Jag skrev t.o.m. ddr3 i specen....sorry.
4. Då undrar jag om zynthaxxJr verkligen har samma användningsmönster nu med sin MB som tidigare. Finns det lika mycket gratisskit/kazaa/etc att slanga ner till MB och trycka in, som det finns till win? Eller beror en del av driftsäkerheten på att antalet crappy software som kreti och pleti (läs: ens barn bl.a.) laddar ner och installerar är betydligt färre nu? Min tidigare poäng passar även här *)
*) Jag sa tidigare att MB säkert är en bättre helhetslösning för ffa okunniga användare som bara ska packa upp och tuta och köra ut på internet. Det är okunnigheten som gör att windows i de fallen är sämre. Och med det menar jag inte, som Neutral verkade tolka det som, att det är nybörjare och endast nybörjare som har nytta av MB.
Men för en kunnig och insatt användare funkar win lika bra, och då är vi tillbaka till frågan: är det värt priset? Ni tycker det, jag tycker det inte. Jag köper inte heller armanikalsonger, boxershorts från H&M funkar precis lika bra
och om inte annat slipper man stå och förklara för kompisens fru att hennes man måste byta webbläsare om han ska fortsätta surfa efter getsex, för annars blir datorn långsam igen.
Menar du inte tvärt om nu? För jag tycker inte att den typiska Mac-ägaren är så värst datorintresserad. Åtminstone inte av de jag känner, och jag känner nog nästan lika många som har Mac som PC.Den typiske PC-ägaren för mig är ointresserad av datorer
Menar du inte tvärt om nu? För jag tycker inte att den typiska Mac-ägaren är så värst datorintresserad. Åtminstone inte av de jag känner, och jag känner nog nästan lika många som har Mac som PC.
Kollar man till PC-användarna så är väl ungefär hälften av de väldigt insatta i vad de har för prylar. De spelar spel, drägglar över ny hårdvara som de kan införskaffa till sin dator och bor tidvis nästan framför sina datorer. De övriga är mera vanliga vardagsanvändare.
Av Mac-ägarna så kanske hälften vet vad för hårdvara som sitter under skalet. Eventuellt kanske de också har ett hum om vilka fördelar som den hårdvaran kan ge gentemot annan hårdvara. Resten vet att de har en Mac. Och de kanske kan avgöra om den är bärbar eller stationär också. Gemensamt för alla Mac-användarna är att de i huvudsak använder sin dator till att surfa lite, kanske lite ordbehandlning och eventuellt även lite bildbehandling.
Så medan den andelen av Mac-ägarna som har lite koll på hårdvaran har diskussioner som vilken storlek de valde på hårddisken till sin senast beställda Mac så diskuterar den datorintresserade skaran av PC-ägarna vilken prestandamässig fördel det gav med dubbla SSD-diskar i raid jämfört med bara en konventionell.
Jag tänker på alla som köper laptops på Elgiganten för 4000 kr. Alla har dator, de flesta vet inget om den. Skillnaden är att Mac-ägarna inte behöver veta något. Det är ett enklare liv och vi som har Mac tycker det är värt att betala för.
Jag har köpt laptop på Elgiganten för 4000:-.
Windows Vista = inte bra. Har stängt av allt flashigt trams och sen bara kört på i ett år nu. Funkar alldeles utmärkt!
Det enda som hade kunnat vara enklare är om jag inte hade behövt stänga av allt trams. Det hade sparat mig ungefär 1,5 timme av mitt liv.
Nästa gång lägger jag gärna ut 5000:- extra för det.
eller vänta nu?
Kul att du är nöjd! Det stör inte mig till skillnad från de som verkar anse det som ett brott mot mänskligheten att några av oss är beredda att betala mer för produkter som vi själva uppfattar som bättre.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|