Mac eller PC, ny laptop

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Hur kommer det sig, att de flesta som gillar Mac även kör/har kört Windowsmaskiner, men att de flesta som dissar Mac aldrig ägt en?

tja jag far val lagga in en rost for det da..

maste saga jag haller lite med skalman om det dar om kontroll, man maste anvanda macs egna program och till exempel itunes som ar det programmet forutom safari som jag anvander mest, tycker jag personligen ar skit. sjalvklart kan man ladda ner andra program, men da gar man ju bort lite fran poangen med mac..

jag har alltid haft pc till for ungefar ett ar sedan. behovde ny laptop och efter nagra ol en eftermiddag gick jag till apple store och inforskaffade en macbook pro samt en iphone (behovde namnligen ny musikspelare ocksa)

med den forsta hade jag bara problem, skiten hangde sig titt som tatt och jag blev av med en massa skit i borjan. jag tog den till applestore som efter en veckas testande konstaterade att inget var fel :confused:

efter en j-a massa gnatande och till slut inkallande av en manager lyckade jag tjata mig till en ny maskin

haromdagen upptackte jag att en massa musik forsvunnit fran datorn, hur fan eller varfor vet jag inte men jag vet att det var musik jag skickat fran en annan dator, alltsa det var inte kopt eller rippat via itunes sa jag gissar det har nagot med saken att gora..

for att komma till saken skulle jag saga sa har. du ar van vid pc, du kommer inte anvanda alla funktioner i macen (hur javfla fint det an ser ut nar nagon duktig(dom ar valdigt duktiga) macforsaljare demonstrerar i affaren). Hall dig till pc. finns ingen anledning for dig att byta och lara dig hur en dator fungerar pa nytt.

onskar jag hade hallt mig till pc

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag brukar tipsa om samma sak. :hihi

Mac är ju till största delen en designgrej, det roliga är att få vill erkänna det. :arsele :D

En modern pc, med w7 och avast (kostar gratis-antivirus) ger en bekymmersfri och användbar burk, till ett lägre pris - och skall man bara surfa/maila....

Det är ett icke-problem. Men det är kul ändå att se appleägare försöka försvara merkostnaden. Så, nu får ni fortsätta. :hihi
MAC är för mig funktionella och driftsäkra datorer som dessutom är snygga. Är väl inget fel med det? Jag gillar snygga prylar.
MacBook Air är väl den som endast är snygg men opraktisk.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Det är i princip bara att titta i vilken datorbutik som helst. i5-450M/4GB ddr3/1066fsb/500GB/GeF320M/15.6" för 7490 t.ex.

Nej, det var inte likvärdig prestanda. i5 > c2d med hästlängder, ddr>ddr2. Dock är batteritiden kortare, men är det värt 3 lax för bättre batteri och tuffare skal, men sämre prestanda? Tja det är upp till var och en.
Det är just det jag försöker säga: Det är lite som att en Corvette-ägare skulle dissa dem som betalade lite extra och köpte Porsche trots den mindre motorn. :rolleyes:

Lägger du ner arbetet att få Windows exakt som du vill ha det, lever du ändå med vetskapen att maskinen generellt sett kommer att bli långsammare och långsammare, och efter ett tag börja spotta upp svårspårade fel efterhand som registret blir bloatat och taskiga drivrutinsuppdateringar skriver över varandra.
Med lite kompetens och regelbundet underhållsarbete kan du försena, eller till och med korrigera denna effekt, men J Random User kommer aldrig att göra det, eller vilja betala en firma att göra det, utan där är det räddningsskivan som gäller efter ett tag.

Linux kan göras precis hur bra som helst, bara man har tiden att lägga ner på det. Med ett bra val av window manager och programvara kan datorn upplevas som precis hur kvick som helst, och korrekt konfigurerad kommer den att fortsätta vara det tills den dör av ålderdom.

OS X är imho "Linux done right": Fokus är lagt på att användarupplevelsen ska vara kvick, och att användaren inte ska behöva veta vad datorn pysslar med om han inte vill. Men är han intresserad, så har han en fullfjädrad Unix i botten, med allt vad det innebär av möjlighet till styrning och kontroll och tillgång till kraftfulla verktyg. Det är bara att man inte behöver lägga ner två veckor på att få alla komponenter i systemet att spela felfritt med varandra.
Om Mac:ens funktioner fyller dina behov, så kan jag lova dig att den gör det mer sömlöst, strulfritt och med en rappare känsla än vad motsvarande Win- eller Linuxbaserade lösning skulle göra det - och det out of the box. Gillar du att tweaka, och har du kompetensen för det, så är förutsättningarna naturligtvis helt annorlunda.

Sen vad gäller C2D vs i5:
Ja, du har helt rätt: MacBooken är idag underpresterande med hänsyn till processorkraft per krona, även om du har fel om att MB skulle använda sig av DDR2-minne. Jag skulle kunna babbla om de tekniska orsakerna till att ligga kvar på C2D+320M-grafik i en 13"-laptop, till skillnad mot en 15", men faktum kvarstår att det är en gammal processorgeneration, och det har du rätt i.

Men där är vi tillbaka på att det är upp till var och en, som du sade: Ska jag använda maskinen som huvudsaklig arbetsstation, så är det, som jag försökt förklara, en annan sak som spelar in än specifikationsbladet, nämligen vad man skulle kunna kalla vardagskraften.
Det spelar ingen roll om processorn är snabbare, ifall operativsystemet eller applikationerna man kör slösar bort processorcykler eller I/O-prestanda på saker du som användare inte bett datorn göra. Och det är där jag upplever huvudskillnaden mellan min "Mac-upplevelse" och Windowsmiljön: Datorn är fullt användbar inom loppet av sekunder i normala fall - till och med vid kallstart har den ett försprång på ett par tiotal sekunder till godo jämfört med en likadant specad Lenovo med Windows 7 när den kommer ur box. Och i jämförelse med Windows är OS X oerhört sällan "non-responsive".

Tjejens dotter (noll tekniskt intresse) har haft en vanlig MacBook i tre år nu om någon månad. Den är fortfarande snappy, och gör verkligen allt hon ber den om omgående. Innan dess hade hon en XP-utrustad PC som bokstavligen fick gås igenom totalt ungefär en gång i halvåret med hennes användningsmönster. Jag hade en egen nätverkszon hemma specifikt för den maskinen för att inte riskera att få in något på mina jobbdatorer. :D

Så för att göra ett långt inlägg längre:
Ja, du betalar mer up front för en Mac. Men nej, jag håller inte med om att de extra pengarna bara går till batteritid och utseende.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
1. Det är just det jag försöker säga: Det är lite som att en Corvette-ägare skulle dissa dem som betalade lite extra och köpte Porsche trots den mindre motorn. :rolleyes:

2. Lägger du ner arbetet att få Windows exakt som du vill ha det, lever du ändå med vetskapen att maskinen generellt sett kommer att bli långsammare och långsammare, och efter ett tag börja spotta upp svårspårade fel efterhand som registret blir bloatat och taskiga drivrutinsuppdateringar skriver över varandra.

3. (...) även om du har fel om att MB skulle använda sig av DDR2-minne

4. Innan dess hade hon en XP-utrustad PC som bokstavligen fick gås igenom totalt ungefär en gång i halvåret med hennes användningsmönster.

1. Jag dissar inte Mac. Jag vet att det är bra grejer och har aldrig heller påstått något annat. Jag ifrågasätter om det är värt de extra tusingarna om man i stort sett bara är ute efter en surfoskriv-burk.

2. Märkligt...jag har inte det problemet :) Men så installerar jag inte heller 784 olika sharewareprogram, för att ta bort dem ett par dagar senare, med registerrester som följd (ja, där är windows verkligen inte bra). När jag installerar mitt W7+office+adobecs+lite andra program jag använder så funkar den bra. Den funkar precis lika bra efter 1 år (och förmodligen efter fler år, men har bara kört 1 år). Men det är också där en av mina poänger med mac ligger som jag sagt tidigare *)

3. Vetefan var jag fick det ifrån. Jag skrev t.o.m. ddr3 i specen....sorry.

4. Då undrar jag om zynthaxxJr verkligen har samma användningsmönster nu med sin MB som tidigare. Finns det lika mycket gratisskit/kazaa/etc att slanga ner till MB och trycka in, som det finns till win? Eller beror en del av driftsäkerheten på att antalet crappy software som kreti och pleti (läs: ens barn bl.a.) laddar ner och installerar är betydligt färre nu? Min tidigare poäng passar även här *)

*) Jag sa tidigare att MB säkert är en bättre helhetslösning för ffa okunniga användare som bara ska packa upp och tuta och köra ut på internet. Det är okunnigheten som gör att windows i de fallen är sämre. Och med det menar jag inte, som Neutral verkade tolka det som, att det är nybörjare och endast nybörjare som har nytta av MB.
Men för en kunnig och insatt användare funkar win lika bra, och då är vi tillbaka till frågan: är det värt priset? Ni tycker det, jag tycker det inte. Jag köper inte heller armanikalsonger, boxershorts från H&M funkar precis lika bra :yoparty

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
:hihi Det är nog bara för att alla som dissar duccar aldrig ägt någon. :D Ducce är nirvana på två hjul, macintorskar är dyra designerprylar för odugliga användare. :mattias Inte jämföra dessa två...icke! :D

Haha...poängen gick fram ser jag. :D

Typiskt är väl att få PC-ägare (nu kommer snart GUW och styr upp definitionen av PC) har någon erfarenhet av Mac, de har sett dem på TV/film, kanske känner någon som har, knappat på en i en affär, läst på en wiki för att kunna dissa i diskussioner. Men riktigt använt någon har de sällan eller aldrig.

P g a PC:ns dominans så har ju dock i stort sett alla Mac-användare faktiskt gjort en resa med PC:n redan...och de vill inte tillbaka. Gör det inte er det minsta nyfikna vad det beror på?

Den typiske PC-ägaren för mig är ointresserad av datorer, precis som Volvo-folk är ointresserade av bilar o s v. De är inte med i dessa diskussioner för de har inget att tillföra. De som alltid är med och försvarar PC:n är dock de som anser sig vara experter, det är säkert så att ni klarar er fint men jag tror inte ni är särskilt representativa för den stora massan. Jag tror ni pillrar en hel del med era datorer och även får hjälpa era bekanta med bekymmer då och då. Så var det då alltid för mig och jag tröttnade på det privat. Det är skönt att ha en problemfri tillvaro hemma. :)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
De som alltid är med och försvarar PC:n är dock de som anser sig vara experter, det är säkert så att ni klarar er fint men jag tror inte ni är särskilt representativa för den stora massan. Jag tror ni pillrar en hel del med era datorer och även får hjälpa era bekanta med bekymmer då och då. Så var det då alltid för mig och jag tröttnade på det privat. Det är skönt att ha en problemfri tillvaro hemma. :)

Det stämmer ganska väl in på mig, förutom att jag sällan eller aldrig behöver pillra med min egen burk. Fast jag gör det ändå ibland, om inte annat så lär man sig alltid nya tricks och fixar. Men min W7-tillvaro hemma är problemfri.

Anser mig inte vara expert på något sätt, däremot kan man nog säga att jag vet en del av det mesta inom PC-världenm utan att vara expert på något område (förutom dtp och dylikt där jag har knappt 10 års arbetslivserfarenhet).

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det stämmer ganska väl in på mig, förutom att jag sällan eller aldrig behöver pillra med min egen burk. Fast jag gör det ändå ibland, om inte annat så lär man sig alltid nya tricks och fixar. Men min W7-tillvaro hemma är problemfri.

Jag är inte alkoholist, jag kan sluta när jag vill... :D :tungan

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
1. Jag dissar inte Mac. Jag vet att det är bra grejer och har aldrig heller påstått något annat. Jag ifrågasätter om det är värt de extra tusingarna om man i stort sett bara är ute efter en surfoskriv-burk.

2. Märkligt...jag har inte det problemet :) Men så installerar jag inte heller 784 olika sharewareprogram, för att ta bort dem ett par dagar senare, med registerrester som följd (ja, där är windows verkligen inte bra). När jag installerar mitt W7+office+adobecs+lite andra program jag använder så funkar den bra. Den funkar precis lika bra efter 1 år (och förmodligen efter fler år, men har bara kört 1 år). Men det är också där en av mina poänger med mac ligger som jag sagt tidigare *)

3. Vetefan var jag fick det ifrån. Jag skrev t.o.m. ddr3 i specen....sorry.

4. Då undrar jag om zynthaxxJr verkligen har samma användningsmönster nu med sin MB som tidigare. Finns det lika mycket gratisskit/kazaa/etc att slanga ner till MB och trycka in, som det finns till win? Eller beror en del av driftsäkerheten på att antalet crappy software som kreti och pleti (läs: ens barn bl.a.) laddar ner och installerar är betydligt färre nu? Min tidigare poäng passar även här *)

*) Jag sa tidigare att MB säkert är en bättre helhetslösning för ffa okunniga användare som bara ska packa upp och tuta och köra ut på internet. Det är okunnigheten som gör att windows i de fallen är sämre. Och med det menar jag inte, som Neutral verkade tolka det som, att det är nybörjare och endast nybörjare som har nytta av MB.
Men för en kunnig och insatt användare funkar win lika bra, och då är vi tillbaka till frågan: är det värt priset? Ni tycker det, jag tycker det inte. Jag köper inte heller armanikalsonger, boxershorts från H&M funkar precis lika bra :yoparty

1. Som du skriver i fotnoten: Du tycker det inte. Jag är fortfarande kluven till att lägga "egna" pengar på det - bland annat eftersom jag fortfarande spelar en del spel - och för det syftet är egenmonterad, Windowsbaserad PC det absolut bästa, och ger samtidigt mest för pengarna.

Men efter några månaders erfarenhet av MBP som jobbdator kan jag ärligt säga att det ska mycket till för att jag skulle köpa en bärbar dator som inte är en Mac igen - och jag kommer troligen att basera min HTPC-lösning runt en Mac eftersom det inte bara blir jag som ska använda den utan även övriga familjen. Och jag rekommenderar Mac till folk som är ointresserade av datorer också, just för att jag vet att det blir en liten merkostnad i början, men det blir med största sannolikhet inget direkt strul med att hjälpa folk efteråt - och om inte annat slipper man stå och förklara för kompisens fru att hennes man måste byta webbläsare om han ska fortsätta surfa efter getsex, för annars blir datorn långsam igen. :va

2. Jag har inte heller för vana att installera massa sharewareprogram, men visst - jag experimenterar en del med min egen dator som testbänk innan jag gör förändringar "skarpt". Idag drar jag bara igång en Parallels-session och tar en snapshot innan jag testar.

4. Visst är det färre skitprogram installerade på hennes maskin nu än på Windowstiden. Men på grund av kvaliteten på programmen som följer med är hon också avsevärt mindre benägen att testa tredjepartsprogram "för att de har funktion X".
Men även den generella kvaliteten på "shareware-liknande" program på Mac:en är ju högre än i Windowsvärlden. Det är inte att det saknas svarta får, men de är åtminstone i klar minoritet. :D

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
och om inte annat slipper man stå och förklara för kompisens fru att hennes man måste byta webbläsare om han ska fortsätta surfa efter getsex, för annars blir datorn långsam igen. :va

Låter som om du är bundis med grottalibanerna i Afghanistanbergen om fu ofta har sådana problem :D Men visst, jag brukar alltid rekommendera eldräven före IE. Numera kommer ju inte windows ens med IE förinstallerat har jag för mig, pga monopoldomen.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den typiske PC-ägaren för mig är ointresserad av datorer
Menar du inte tvärt om nu? För jag tycker inte att den typiska Mac-ägaren är så värst datorintresserad. Åtminstone inte av de jag känner, och jag känner nog nästan lika många som har Mac som PC.

Kollar man till PC-användarna så är väl ungefär hälften av de väldigt insatta i vad de har för prylar. De spelar spel, drägglar över ny hårdvara som de kan införskaffa till sin dator och bor tidvis nästan framför sina datorer. De övriga är mera vanliga vardagsanvändare.

Av Mac-ägarna så kanske hälften vet vad för hårdvara som sitter under skalet. Eventuellt kanske de också har ett hum om vilka fördelar som den hårdvaran kan ge gentemot annan hårdvara. Resten vet att de har en Mac. Och de kanske kan avgöra om den är bärbar eller stationär också. Gemensamt för alla Mac-användarna är att de i huvudsak använder sin dator till att surfa lite, kanske lite ordbehandlning och eventuellt även lite bildbehandling.

Så medan den andelen av Mac-ägarna som har lite koll på hårdvaran har diskussioner som vilken storlek de valde på hårddisken till sin senast beställda Mac så diskuterar den datorintresserade skaran av PC-ägarna vilken prestandamässig fördel det gav med dubbla SSD-diskar i raid jämfört med bara en konventionell.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Menar du inte tvärt om nu? För jag tycker inte att den typiska Mac-ägaren är så värst datorintresserad. Åtminstone inte av de jag känner, och jag känner nog nästan lika många som har Mac som PC.

Kollar man till PC-användarna så är väl ungefär hälften av de väldigt insatta i vad de har för prylar. De spelar spel, drägglar över ny hårdvara som de kan införskaffa till sin dator och bor tidvis nästan framför sina datorer. De övriga är mera vanliga vardagsanvändare.

Av Mac-ägarna så kanske hälften vet vad för hårdvara som sitter under skalet. Eventuellt kanske de också har ett hum om vilka fördelar som den hårdvaran kan ge gentemot annan hårdvara. Resten vet att de har en Mac. Och de kanske kan avgöra om den är bärbar eller stationär också. Gemensamt för alla Mac-användarna är att de i huvudsak använder sin dator till att surfa lite, kanske lite ordbehandlning och eventuellt även lite bildbehandling.

Så medan den andelen av Mac-ägarna som har lite koll på hårdvaran har diskussioner som vilken storlek de valde på hårddisken till sin senast beställda Mac så diskuterar den datorintresserade skaran av PC-ägarna vilken prestandamässig fördel det gav med dubbla SSD-diskar i raid jämfört med bara en konventionell.

Jag tänker på alla som köper laptops på Elgiganten för 4000 kr. Alla har dator, de flesta vet inget om den. Skillnaden är att Mac-ägarna inte behöver veta något. Det är ett enklare liv och vi som har Mac tycker det är värt att betala för. :)

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag tänker på alla som köper laptops på Elgiganten för 4000 kr. Alla har dator, de flesta vet inget om den. Skillnaden är att Mac-ägarna inte behöver veta något. Det är ett enklare liv och vi som har Mac tycker det är värt att betala för. :)

Jag har köpt laptop på Elgiganten för 4000:-.
Windows Vista = inte bra. Har stängt av allt flashigt trams och sen bara kört på i ett år nu. Funkar alldeles utmärkt!

Det enda som hade kunnat vara enklare är om jag inte hade behövt stänga av allt trams. Det hade sparat mig ungefär 1,5 timme av mitt liv.
Nästa gång lägger jag gärna ut 5000:- extra för det.

eller vänta nu?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har köpt laptop på Elgiganten för 4000:-.
Windows Vista = inte bra. Har stängt av allt flashigt trams och sen bara kört på i ett år nu. Funkar alldeles utmärkt!

Det enda som hade kunnat vara enklare är om jag inte hade behövt stänga av allt trams. Det hade sparat mig ungefär 1,5 timme av mitt liv.
Nästa gång lägger jag gärna ut 5000:- extra för det.

eller vänta nu?

Kul att du är nöjd! :tummenupp Det stör inte mig till skillnad från de som verkar anse det som ett brott mot mänskligheten att några av oss är beredda att betala mer för produkter som vi själva uppfattar som bättre.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Kul att du är nöjd! :tummenupp Det stör inte mig till skillnad från de som verkar anse det som ett brott mot mänskligheten att några av oss är beredda att betala mer för produkter som vi själva uppfattar som bättre.

Har jag haft användning för en kraftfull dator så hade jag nog också kikat på en Mac, nu har jag inte det och då är en "vanlig" dator enligt mig mer prisvärd.

Förstår hur ni tänker. Eller jag försöker iaf.. :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati