Mac eller PC, ny laptop

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu kunde jag inte hålla mig längre.

Nyss beställt en 17" MacBook Pro. Min första mac och jag hoppas att jag blir äckligt nöjd annars skickar jag faktura till er fanboys i tråden ;)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Nu kunde jag inte hålla mig längre.

Nyss beställt en 17" MacBook Pro. Min första mac och jag hoppas att jag blir äckligt nöjd annars skickar jag faktura till er fanboys i tråden ;)

Är du inte nöjd kan du få byta jämt mot min lenovo 10"are :tummenupp

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Fick min macbook idag.
Är riktigt nöjd hitils, bara en sån sak som strömkabelskontakten in i datorn är ju underbar.
Sen att det tog 2 minuter innan jag va igång och surfade va också smidigt, hittade tilllochmed trådlösa nätverk som jag aldrig har sett innan med min andra dator.
Blev lite besviken att jag inte fick med någon mus, men efter 5 minuter så insåg jag att jag inte kommer behöva någon eftersom den inbygda är så bra.

Får vänta minst ett år innan jag verkligen kan utala mej hurvida jag är nöjd eller ej, det är ungeför då mina PC bruka börja krångla.

Men det är klart, man få inte glömma att man betalar 10000 för en simpel laptop innan man hyllar den.

FullThrottle

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Hoj
Yamaha
Personer som byter till Mac ifrån PC är ofta av varianten SBS.

Jag skulle kunna tänka mig att byta till en MBP när a) jag har alldeles för många tusenlappar över som kan motivera köpet av en onödig designdator och b) Apple ser till att ordna dugliga grafikkretsar som matchar övriga komponenter.

I dagsläget är det ju som att köpa en Porsche 911 med framhjulsdrift och 16tummare. :va

Jag är riktigt nöjd med mitt PC val. Finns mycket få virus/maskar/trojaner och så har jag möjligheten att utan kostnad prova på mängder med olika applikationer för hitta guldäggen för mina uppgifter. Sedan de oändliga möjligheterna med konsolen är ett stort plus. Konfigurationsmöjligheterna är också stora för att trimma systemet så att så lite resurser som möjlig används till OS och som istället kan användas av applikationerna.

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
jag saxar det jag skrev i den andra tråden om PC vs MAC

Det jag kan säga (har jobbat med support för mac datorer) är att prestandan är försumbar om man tar en mac och en pc med liknande komponenter. Det som är intressant och med fördel till mac är att hårdvara och mjukvara är utvecklat av samma tillverkare och anpassat till varandra, dvs mindre problem, i stället för windows som bara är utvecklat för att vara ett OS till en miljard olika maskiner( om du förstår vad jag menar). Alltså är macen snabbare rent generellt än vad en PC är, Nuff said!

Tittar man sedan på detta med foto/media som du sa att du var intresserad av så är vinnaren en mac. Behöver du använda Windows till en del program så går det att installera windows på den med hjälp av programmet Boot Camp.

Innan jag började jobba med supporten så satt jag vid en PC och gjort det i många år, Men efter att jag köpte min iMac 27" så ångrar jag inte en sekund att jag köpte den.

Angående program till macen så finns det motsvarigheter till nästan allt och lite därtill.
det finns även sätt att installera windows program i mac miljön om så önskas.

AppleCare Protection Plan är en förlängning av telefon support och hårvarugaranti till 3 år. För en 13" MBP kostar den 2495.- och för 15-17" 3495.- . Den täcker fel på maskinvara som ej räknas som "accidental damage", alltså skador som du ej påverkar själv. avtal och en korrekt beskrivning hittar du nedan
http://store.apple.com/se/browse/home/applecare

Det jag kan rekommendera är att köpa datorn via hemsidan. det som är till fördel för dig är att du, om du ångrar dig inom 14 dagar, har rätt till att skicka tillbaka varan även om förseglingen är bruten. Dvs, om datorn inte levererar det du vill ha och inte lever upp till dina förväntningar kan du lämna tillbaka den. Om du köper den i butik, tex El-giganten, Media Markt osv så kan dom neka till att du får lämna tillbaka varan bara för att du inte är nöjd.

Priset då?...
Ja visst kan det kännas dyrt att pynta runt 15 loppor men å andra sidan får du kvalité. en bra jämförelse som en kund sa till mig i telefon var; Fan vad nöjd jag är med den, jag har använt den nu i ca en vecka och allt funkar som det ska, det är bara jag som inte lärt mig allt och vilken kvalité det är, det är som att sätta sig bakom ratten på en sprillans ny BMW/Audi ala A6. Han hade en MBP 15"

Känns som jag skrivit en novell nu haha

Har du fler produktspecifika frågor så kan du bara skicka iväg ett PM så ska jag svara med den kunskapen jag har =), Nu ska jag äta lunch!

Mvh

Malm3n

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras