Mac eller PC, ny laptop

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Naturligtvis, har inte påstått något annat. Själv föredrar jag dock att ha full kontroll över min dator, både utvändigt och invändigt, snarare än att se den som en överprisad försluten vit låda.

Vad är det för kontroll en Windows-PC ger då? Windows och OSX är båda slutna kommersiella system och en laptop ger dig ungefär möjlighet att byta minne, hårddisk och batteri oavsett leverantör.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Naturligtvis, har inte påstått något annat. Själv föredrar jag dock att ha full kontroll över min dator, både utvändigt och invändigt, snarare än att se den som en överprisad försluten vit låda.

Man kan installera windows på en mac, och få full kontroll

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag började med datorer på C64 tiden, och har kört vidare sen dess med C128, Amiga, Pc.

Har i alla år skrattat åt Mac och fortsatt med Pc.
Tom efter 6 år i reklambranschen så fortsatte jag med pc för att jag tyckte den var bättre. (pris / MHZ / HD / Minne mm).

Jag spelar mycket spel och kollar en del filmer.

I vintras fick jag ett ryck och köpte en Mac för att det kunde vara kul att lära sig något nytt. Inte för att den skulle vara bättre.
Och installerade även windows på den.

Men nu efter 8 månader så tycker jag att Mac överglänser Pc på alla sätt. Min tidigare PC va en Dell XPS "värsting" som kostade 25.000kr.
Och den har inte en chans prestandamässigt mot min nya MacBookPro för 10.000kr.

Jag tycker Pc är så gammalt, slött och föråldrat så jag mår dåligt dom gånger jag måste starta Windows på min Mac. Det känns som Windows smutsar ner datorn :D

Egentligen är det ju inte Pc-datorerna det är fel på. Hårdvarumässigt är det ju uniefär samma. Det är Windows som är kasst.

Köp en mac och var glad :tummenupp

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
V.g. virus så är det självklart så att hotbilden är mycket högre på en windowsburk. En virusmakare vill att hans alster ska få så stor spridning som möjligt, och då är det klart att det lockar mer att skriva virus för 90% av marknaden snarare än 8%. Om marknadsförhållandet varit det omvända kan du vara säker på att det funnits tusentals virus till mac, men bara några få till windows. Det är ju bara att studera vad som händer med iphone, en av de allra mest populära nallarna.

Hotbilden för ett korrekt uppsatt operativ är ungefär samma i Windows och Unixvärlden (där Mac ingår). De säkerhetsluckor som finns beror idag generellt sett på programmerares misstag, inte på designbrister.

Problemet i Windowsvärlden, är att många fortfarande insisterar på att köra datorn med administratorrättigheter, vilket innebär att program får möjlighet att göra väldigt mycket "elakt" ifall användaren godkänner att de körs.

I Unixvärlden har det aldrig varit "accepterat" att använda datorn som "root"; programvara som skrivits på ett sådant sätt att det behövs har man sett snett på, och det innebär att säkerhetskulturen är helt annorlunda. Malware har i praktiken tillgång till användarens hemkatalog och inte så mycket mer.

Jag nämnde att det i princip saknas designbrister i operativsystemen idag. Det är lite fel. Internet Explorer och Office har traditionellt varit så tätt knutna mot operativsystemet de går på, så att ett program som utnyttjar svagheter i dessa har haft fritt fram att göra elaka saker även i det underliggande operativsystemet. Detta blir bättre och bättre, men MSIE 6 används fortfarande av nästan en tiondel av nätanvändarna.

Men det sagt, så finns det i princip inte längre virus idag; det är både enklare och mer effektivt att använda sig av användarens lättrogenhet för att få sin kod exekverad och spridd än att lägga ner tid på att få programvaran att sprida sig själv.

Tror du OS X i sig ger dig mindre kontroll än de andra bruksoperativen så är du helt enkelt dåligt insatt.

Vad gäller hårdvara har du dock rätt: om du vill bygga en stationär dator själv och ha kontroll över utbudet av hårdvara, så är det i princip Windows som gäller i din dator. Men detta är ju en total ickefråga i laptopvärlden. Det du kan byta/uppgradera är i praktiken minne och hårddisk - och där är det inte någon skillnad mellan de vanliga PC-märkena och Apple.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Man kan installera windows på en mac, och få full kontroll

Ja, då får du i alla fall full kontroll på din överprisade vita låda :tummenupp

Då återstår frågan - vad är det då som gör att MBP anses värda uppskattningsvis 20-40% högre pris än motsvarande prestanda från andra tillverkare?

Tror du OS X i sig ger dig mindre kontroll än de andra bruksoperativen så är du helt enkelt dåligt insatt.

Nu var det ju ett år sen eller två som jag pulade med OSX, och sådär jättemycket erfarenhet av det har jag inte. Men det jag kände då var i alla fall att OSX knep igen som en oskuld om man ville rota för mycket på djupet.

Hotbilden för ett korrekt uppsatt operativ är ungefär samma i Windows och Unixvärlden

Det finns väl kanske en 100k virus som angriper windows, ingen aning om hur det ser ut på mac, men det lär i alla fall inte vara i närheten. Varför skulle hotbilden vara ungefär samma när det uppenbarligen skrivs många gånger fler virus för win än för *nix?
Om det finns 100.000 saker som kan angripa burk 1 men endast 500 som kan angripa burk 2 verkar det självklart att hotbilden mot burk 1 är större.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Då återstår frågan - vad är det då som gör att MBP anses värda uppskattningsvis 20-40% högre pris än motsvarande prestanda från andra tillverkare?

Nu var det ju ett år sen eller två som jag pulade med OSX, och sådär jättemycket erfarenhet av det har jag inte. Men det jag kände då var i alla fall att OSX knep igen som en oskuld om man ville rota för mycket på djupet.

Återigen, vad är kontroll för dig? Det låter som du inte har mycket erfarenhet av OSX alls och det kanske är där skon klämmer. Du vet hur du gör en sak i Windows men inte i OSX. För mig som är Unix-van så ger OSX mig mycket mer kontroll än Windows.

Angående priserna så finns det en del seriösa undersökningar som kollat mer än CPU/minne/disk och insett att ska du ha t ex motsvarande Sony/HP/Dell/Lenovo så är prisskillnaden mycket liten om någon och då får man de bäst designade systemen på marknaden. Folk har alltid varit beredda att betala extra för design när det gäller allt annat så varför inte här?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Angående priserna så finns det en del seriösa undersökningar som kollat mer än CPU/minne/disk och insett att ska du ha t ex motsvarande Sony/HP/Dell/Lenovo så är prisskillnaden mycket liten om någon och då får man de bäst designade systemen på marknaden. Folk har alltid varit beredda att betala extra för design när det gäller allt annat så varför inte här?

Macworld gjorde ett genomgående test där de jämförde Macens modeller med en motsvarande PC.

MacBook var ett billigare alternativ än motsv PC.
MacBook Pro var aningen dyrare än motvarande PC.
Mac Pro var en hel del dyrare än motvarande PC.

Dessa jämförelser gick dock på prestanda rakt av och tog inte hänsyn till hårdvaran vilket enligt mig är en betydande anledning till att jag gillar Macen.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Folk har alltid varit beredda att betala extra för design när det gäller allt annat så varför inte här?

Det har jag aldrig sagt emot, och det är just det som varit min poäng. Ett snyggt skal motiverar inte en prisskillnad på ett antal tusingar tycker jag, när innehållet under huven är likvärdigt. Men det är naturligtvis upp till var och en att avgöra.

Macworld gjorde ett genomgående test där de jämförde Macens modeller med en motsvarande PC.

MacBook var ett billigare alternativ än motsv PC.
MacBook Pro var aningen dyrare än motvarande PC.
Mac Pro var en hel del dyrare än motvarande PC.

Dessa jämförelser gick dock på prestanda rakt av och tog inte hänsyn till hårdvaran vilket enligt mig är en betydande anledning till att jag gillar Macen.

Ja, det var säkert helt objektivt när testet utfördes av en Mac-tidning...

Direkt saxat från äppelbutiken:

Nya MacBook.
* 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
* 2 GB DDR3-minne
* 250 GB hårddisk1
* 8x double-layer SuperDrive
* NVIDIA GeForce 320M-grafik
* Inbyggt 10-timmars batteri2
* Unibody-hölje av polykarbonatplast

* Färdig att skickas: Inom 24 timmar
* Gratis frakt
* 10.195,00 kr

Denna kommer med 13.3" skärm. Och Macworld påstår att detta är billigare än motsvarande prestanda för pc/win? Det tror jag inte ett dugg på.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det har jag aldrig sagt emot, och det är just det som varit min poäng. Ett snyggt skal motiverar inte en prisskillnad på ett antal tusingar tycker jag, när innehållet under huven är likvärdigt. Men det är naturligtvis upp till var och en att avgöra.

Stor del utgörs av operativet.

Nya MacBook.
* 2 GB DDR3-minne
* 250 GB hårddisk1

* Gratis frakt
* 10.195,00 kr

Denna kommer med 13.3" skärm. Och Macworld påstår att detta är billigare än motsvarande prestanda för pc/win? Det tror jag inte ett dugg på.

MacWorld är ganska snabba på att hacka på Apple när det dyker upp saker de inte gillar.
När de snackade prestanda och hårdvara så var det inte enbart HD och processorkraft utan all hårdvara. De hade letat fram en PC som hade genomgående kvalitetsprodukter under skalet.

Jag har själv köp "högprestanda PC" till "makalöst lågt pris" och den började typ ryka efter 5 minuter då nätdelen kom från Bengtssons industrier HB och den hade tändspolar från en B23.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen

Nya MacBook.
* 2 GB DDR3-minne
* 250 GB hårddisk1

* Gratis frakt
* 10.195,00 kr

Nää inte en chans

Man får en pc med 16" skärm, 500gb hdd, 4gb ram-minne för 7-8k

Mac är alltid dyrare än konkurenterna.. Men dom är bättre ;)

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R

Nya MacBook.
* 2 GB DDR3-minne
* 250 GB hårddisk1

* Gratis frakt
* 10.195,00 kr

Tro gör man i kyrkan. Leta fram en dator som står sig mot äpplet istället.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
16" skärm, 500gb hdd, 4gb ram-minne för 7-8k

Det är alltid ett par siffror så där som är lättillgängliga (jämför mexapixeltramset med kameror), det vet Elgiganten m fl och vräker ut skräp till låga priser. Det är ju ändå samma sak! :tungan

Finns fler saker att jämföra, även tekniska saker som busshastigheter och batteriteknik t ex. Design och funktion en annan, ovärderlig, om än subjektiv sak. Apple är också vad jag vet det enda datorföretaget som bryr sig om miljön så det märks.

Det går inte att uppskatta Apple genom att klippa och klistra ett stycke från deras webbsida eller från en wiki. Varför tror ni de omvänder så många när de verkligen provar? Något är det. Men det är inte CPU/minne/disk.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Det är alltid ett par siffror så där som är lättillgängliga (jämför mexapixeltramset med kameror), det vet Elgiganten m fl och vräker ut skräp till låga priser. Det är ju ändå samma sak! :tungan

Finns fler saker att jämföra, även tekniska saker som busshastigheter och batteriteknik t ex. Design och funktion en annan, ovärderlig, om än subjektiv sak. Apple är också vad jag vet det enda datorföretaget som bryr sig om miljön så det märks.

Det går inte att uppskatta Apple genom att klippa och klistra ett stycke från deras webbsida eller från en wiki. Varför tror ni de omvänder så många när de verkligen provar? Något är det. Men det är inte CPU/minne/disk.

I know, apple är awesome.. Precis efter jag skrev mitt förra inlägg drabbades min PC av ett jävla virus som tog över hela burken. Fan vad jag svor. Aldrig mer pc!!!

Googlade lösning på virusproblemet med min Apple iphone ;)

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag är den förste att förespråka rätt operativ till rätt uppgift, men säger du att OS X ger sämre kontroll än Windows är du antingen okunnig, eller så ljuger du mig rakt i ansiktet, och ingetdera är smickrande för dig. Och det säger jag som systemadministratör med tio års yrkeserfarenhet av Windowsmiljöer med ett par-trehundra användare, förutom att jag haft datorer (oavsett operativsystem) som hobby sen jag var liten. Jag kan Windows, både på professionell basis och på hobbynivå, och respekterar det systemet inom de områden det är bra på.

Då återstår frågan - vad är det då som gör att MBP anses värda
uppskattningsvis 20-40% högre pris än motsvarande prestanda från andra tillverkare?
När jag köpte min basmodell i5-baserade 15" kostade den + Parallels + Magic Mouse + Wireless Keyboard sammanlagt ungefär 100 kronor mindre än motsvarande utrustad Lenovo T510 med nya dockningsstationen (den senare till återförsäljarpris, MBP:n till Applestorepris). Var är dina 20-40%?
Ja, man betalar för märket, precis som för andra premiumprodukter. Men först och främst får du skitbra delar som ofelbart funkar med varandra - precis som när du köper exempelvis Lenovos T-serie. Största delen av prisskillnaden jämfört med en konsumentlaptop baseras på att de lagt ner ansträngning och pengar på att datorn ska ge ett intryck av hög kvalitet, samt gå så snabbt som möjligt utifrån specifikationen. De hade kunnat stoppa in bara en minneskrets på 4GB istället för 2x2GB, och låtit användaren ta den lilla prestandaförsämringen ("Det är bara proffsanvändare som märker något"). Det gjorde de inte. De hade kunnat välja billigare skärmelement, eller en pekplatta i plast som alla andra. Men det gjorde de inte. Och det betalar du lite extra för - men inte (i början av produktcykeln) mer än för vilken annan premiumlaptop som helst.

Antingen är du dålig på oskulder eller på operativsystem. :rolleyes:

Det finns väl kanske en 100k virus som angriper windows, ingen aning om hur det ser ut på mac, men det lär i alla fall inte vara i närheten. Varför skulle hotbilden vara ungefär samma när det uppenbarligen skrivs många gånger fler virus för win än för *nix?
Om det finns 100.000 saker som kan angripa burk 1 men endast 500 som kan angripa burk 2 verkar det självklart att hotbilden mot burk 1 är större.
Om du sätter upp en Windowsmaskin som den ska sättas upp, och använder den som den ska användas (dvs uppdaterad, och med ett begränsat användarkonto som "vardagskonto", och med UAC påslaget), så behöver du i princip sitta fysiskt vid datorn för att knäcka den.
Den absoluta majoriteten av exploits och malware som finns idag bygger på det faktum att användare är lata, imbecilla, samt att de inte läser dialogrutor innan de trycker på OK-knappen. I övrigt är Windows grymt svårknäckt, liksom korrekt uppsatta varianter av övriga vanligen använda operativsystem.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X

Nya MacBook.
* 2 GB DDR3-minne
* 250 GB hårddisk1

* Gratis frakt
* 10.195,00 kr

Ta den MacBooken, koppla in strömmen och justera energisparinställningarna för prestanda. Starta sedan GarageBand och kolla din real-life latency vid musikinspelning.

Ta sedan din 7000-kronors Elgigantenlaptop med 17" skärm och samma prestandasiffror (utom att de aldrig berättar om busshastighet, hur grafikminnet uppför sig, eller kvaliteten på skärmen), och så köper du ett likvärdigt sequencerprogram, och så får du se vilken skillnad ett operativ och 3000 kronor gör. Jag lovar: PC:n har "samma" AC'97-ljudcodec som Mac:en. Frågan är om den kommer ner i latency som i verkliga livet är omärkbar. Och då snackar vi skitchippet som följer med i datorn.

Ta sedan samma laptops efter ett års vanlig användning (inget fusk med ominstallation av operativet under tiden!), och se vilken av dem som uppför sig bäst, vilken som är användbar inom kortast tid efter boot, vilken som uppför sig bäst med "de vanliga programmen" igång, etc.

Jag förstår att man tvekar - 3 papp är ändå 3 papp - men vill man slippa strul är en Mac ett hyfsat säkert kort, alltså. Förutom att den är helt övergrym om man faktiskt gillar att strula runt i systemet.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Tro gör man i kyrkan. Leta fram en dator som står sig mot äpplet istället.

Det är i princip bara att titta i vilken datorbutik som helst. i5-450M/4GB ddr3/1066fsb/500GB/GeF320M/15.6" för 7490 t.ex.

Nej, det var inte likvärdig prestanda. i5 > c2d med hästlängder, ddr>ddr2. Dock är batteritiden kortare, men är det värt 3 lax för bättre batteri och tuffare skal, men sämre prestanda? Tja det är upp till var och en.

Ta sedan din 7000-kronors Elgigantenlaptop med 17" skärm

Här sprids det lite floskler hit och dit ser jag :tummenupp För prestanda, se ovan. Har jag någonsin pratat om lappar från El Gigante?

Icke överraskande är dock antalet ömma tår man trampar på om man kritiserar era älskade macar.

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Det är i princip bara att titta i vilken datorbutik som helst. i5-450M/4GB ddr3/1066fsb/500GB/GeF320M/15.6" för 7490 t.ex.

Nej, det var inte likvärdig prestanda. i5 > c2d med hästlängder, ddr>ddr2. Dock är batteritiden kortare, men är det värt 3 lax för bättre batteri och tuffare skal, men sämre prestanda? Tja det är upp till var och en.

Här sprids det lite floskler hit och dit ser jag :tummenupp För prestanda, se ovan. Har jag någonsin pratat om lappar från El Gigante?

Jag kanske har tittat i fel butiker? Du har möjligtvis inte en länk?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
1. De hade kunnat stoppa in bara en minneskrets på 4GB istället för 2x2GB, och låtit användaren ta den lilla prestandaförsämringen ("Det är bara proffsanvändare som märker något"). Det gjorde de inte.

2. Antingen är du dålig på oskulder eller på operativsystem. :rolleyes:

3. Om du sätter upp en Windowsmaskin som den ska sättas upp, och använder den som den ska användas (dvs uppdaterad, och med ett begränsat användarkonto som "vardagskonto", och med UAC påslaget), så behöver du i princip sitta fysiskt vid datorn för att knäcka den.

1. Vilken tillverkare gör det? Och varför, när kostnaden är densamma?

2. Jag är iofs rätt dålig på oskulder nuförtiden....men när jag var ung så knep de igen titt som tätt :brinnerup Men visst, det är mycket möjligt att jag inte ägnat tillräckligt mycket tid åt att försöka gå på djupet och fixa eventuella hårdvaru-issues som uppkom. Det rör visserligen inte mac i sig, utan osx.

3. Du talar om helt andra saker än det faktum att 100k välspridda möjliga problem självklart ger en större hotbild än 1000 ospridda problem.
Jag har aldrig sagt emot dig ang. uac/klickbenägenhet osv. Själv kör jag med full admin hela tiden av praktiska skäl (har dock ett AV) och har aldrig några problem. Installerade visserligen om W7 för nån vecka sen pga ett problem som jag TRODDE berodde på något jag installerat, men det var bara microsoft som försökte pracka på mig sin sugiga bing-motor, men ett reghack fixade biffen.

Jag kanske har tittat i fel butiker? Du har möjligtvis inte en länk?

Jag tog mitt exempel från komplett. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=598441

Last edited:

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
Skummade genom tråden lite snabbt och märkte inte nån som sagt nått om linux.

köp en billig dator utan operativsystem och ladda in tex Ubuntu. samma som mac fast billigare. Inga virus, inga krascher och inga spel

funkar bra för att surfa och det mesta annat

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Skummade genom tråden lite snabbt och märkte inte nån som sagt nått om linux.

köp en billig dator utan operativsystem och ladda in tex Ubuntu. samma som mac fast billigare. Inga virus, inga krascher och inga spel

funkar bra för att surfa och det mesta annat

Jag brukar tipsa om samma sak. :hihi

Mac är ju till största delen en designgrej, det roliga är att få vill erkänna det. :arsele :D

En modern pc, med w7 och avast (kostar gratis-antivirus) ger en bekymmersfri och användbar burk, till ett lägre pris - och skall man bara surfa/maila....

Det är ett icke-problem. Men det är kul ändå att se appleägare försöka försvara merkostnaden. Så, nu får ni fortsätta. :hihi

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati