Ja, då får du i alla fall full kontroll på din överprisade vita låda
Jag är den förste att förespråka rätt operativ till rätt uppgift, men säger du att OS X ger sämre kontroll än Windows är du antingen okunnig, eller så ljuger du mig rakt i ansiktet, och ingetdera är smickrande för dig. Och det säger jag som systemadministratör med tio års yrkeserfarenhet av Windowsmiljöer med ett par-trehundra användare, förutom att jag haft datorer (oavsett operativsystem) som hobby sen jag var liten. Jag
kan Windows, både på professionell basis och på hobbynivå, och respekterar det systemet inom de områden det är bra på.
Då återstår frågan - vad är det då som gör att MBP anses värda
uppskattningsvis 20-40% högre pris än motsvarande prestanda från andra tillverkare?
När jag köpte min basmodell i5-baserade 15" kostade den + Parallels + Magic Mouse + Wireless Keyboard sammanlagt ungefär 100 kronor mindre än motsvarande utrustad Lenovo T510 med nya dockningsstationen (den senare till återförsäljarpris, MBP:n till Applestorepris). Var är dina 20-40%?
Ja, man betalar för märket, precis som för andra premiumprodukter. Men först och främst får du skitbra delar som ofelbart funkar med varandra - precis som när du köper exempelvis Lenovos T-serie. Största delen av prisskillnaden jämfört med en konsumentlaptop baseras på att de lagt ner ansträngning och pengar på att datorn ska ge ett intryck av hög kvalitet, samt gå så snabbt som möjligt utifrån specifikationen. De hade kunnat stoppa in bara en minneskrets på 4GB istället för 2x2GB, och låtit användaren ta den lilla prestandaförsämringen ("Det är bara proffsanvändare som märker något"). Det gjorde de inte. De hade kunnat välja billigare skärmelement, eller en pekplatta i plast som alla andra. Men det gjorde de inte. Och det betalar du lite extra för - men inte (i början av produktcykeln) mer än för vilken annan premiumlaptop som helst.
Nu var det ju ett år sen eller två som jag pulade med OSX, och sådär jättemycket erfarenhet av det har jag inte. Men det jag kände då var i alla fall att OSX knep igen som en oskuld om man ville rota för mycket på djupet.
Antingen är du dålig på oskulder eller på operativsystem.
Det finns väl kanske en 100k virus som angriper windows, ingen aning om hur det ser ut på mac, men det lär i alla fall inte vara i närheten. Varför skulle hotbilden vara ungefär samma när det uppenbarligen skrivs många gånger fler virus för win än för *nix?
Om det finns 100.000 saker som kan angripa burk 1 men endast 500 som kan angripa burk 2 verkar det självklart att hotbilden mot burk 1 är större.
Om du sätter upp en Windowsmaskin som den ska sättas upp, och använder den som den ska användas (dvs uppdaterad, och med ett begränsat användarkonto som "vardagskonto", och med UAC påslaget), så behöver du i princip sitta fysiskt vid datorn för att knäcka den.
Den absoluta majoriteten av exploits och malware som finns idag bygger på det faktum att användare är lata, imbecilla, samt att de inte läser dialogrutor innan de trycker på OK-knappen. I övrigt är Windows grymt svårknäckt, liksom korrekt uppsatta varianter av övriga vanligen använda operativsystem.