Macau GP 2007

http://www.macau.grandprix.gov.mo/gp2002/en/inside.php ?
"1982
Despite the wet and windy conditions the Guia circuit's newest sensation, Ron Haslam, took pole position - and won the Motor Cycle GP - for the second consecutive year. Charlie Williams clocked in a lap time of 2:35.76, setting a new record - one which stood for a decade."
Bra länk. Men infon om 1991 verkar inte stämma:

1991
"World Championship rider Didier de Radigues nicely rounded off a distinguished career by taking the Silver Jubilee of the Motor Cycle Grand Prix, and setting a new lap record of 2:25.91."

Hur som helst så satte Fogarty rekord 1992 med 2:33.94 vilket innebär att Schwantz inte körde snabbare än så.

1998
"Rutter stormed to victory, shattering the existing lap record by over 2.2 seconds..."

Rutter har alltså kört 2:30.
 
T.ex. om klasser/bansträckning ändras så "nollställs" banrekordet eller?

macau och gov i URL:en tyckte jag verkade ge seriöst intryck. Men vem vet vilka de tillåter registrera adresser, och myndigheter kan också ha fel :gnissla
 
Last edited:
John McGuinness, som kom tvåa 2007, var snabbast på racet med 2:26.096.
 
Och satte nytt rekord. Det är rätt häftigt att dagens gathojar med köpslicks är grymmare maskiner (i alla fall snabbare runt en bana) än Schwantz Pepsi-RGV500.
Japp, utvecklingen är grym :)

Men jag tror nog att en Schwantz i samma ålder och form som 88 hade kört skjortan av dagens Macau-pojkar.
 
Tror du verkligen att det är "köpslicks" som gäller på en så pass stor tävling? Det tror inte jag.
Kanske inte. Jag vet att en del kör med "qualifiers". Går sådana att köpa?

Japp, utvecklingen är grym :)

Men jag tror nog att en Schwantz i samma ålder och form som 88 hade kört skjortan av dagens Macau-pojkar.
Det håller jag inte för självklart. Betänk att de här förarna är specialister på landsvägslopp, vilket är något helt annat än att köra runt på Brno eller Donington, samt att de har enorm bankännedom. Jag tror inte heller att Melandri eller någon annan MotoGP-kille av idag med självklarhet skulle knäcka McGuinness på Macau; av samma anledning som ovan.
 
Last edited:
Det håller jag inte för självklart. Betänk att de här förarna är specialister på landsvägslopp, vilket är något helt annat än att köra runt på Brno eller Donington, samt att de har enorm bankännedom. Jag tror inte heller att Melandri eller någon annan MotoGP-kille av idag med självklarhet skulle knäcka McGuinness på Macau; av samma anledning som ovan.

Det var ju just det Kevin gjorde 1988, körde skjortan av gatpojkarna som var specialister på just landsvägsrace..
Å andra sidan hade rätt många förare som körde GP-vm eller superbike-vm 80 och tidigt 90-tal en hel del landsvägserfarenhet. Foggy vann väl exempelvis Isle of man..
 
Kanske inte. Jag vet att en del kör med "qualifiers". Går sådana att köpa?

Nej de går inte att köpa och tilldelningen av dem är väldigt begränsad. det är ju långt ifrån alla team i VM som har tillgång till dem.
Bättre däck än de slicks man kan beställa hos handlaren är det helt klart att Macau killarna åker på dock.
 
Det var ju just det Kevin gjorde 1988, körde skjortan av gatpojkarna som var specialister på just landsvägsrace..
Å andra sidan hade rätt många förare som körde GP-vm eller superbike-vm 80 och tidigt 90-tal en hel del landsvägserfarenhet. Foggy vann väl exempelvis Isle of man..
Det var så jag också tänkte. Med den talang Schwantz hade/har så skulle det inte vara några problem att vinna i Macau 2008 (om vi drog tillbaka klockan 20 år).
 
Och satte nytt rekord. Det är rätt häftigt att dagens gathojar med köpslicks är grymmare maskiner (i alla fall snabbare runt en bana) än Schwantz Pepsi-RGV500.

Om jag minns rätt så typ 2001-2002 körde man snabbare med supersport 600 på en Fransk bana än vad man hade gjort i 500GP fram t.o.m 1990. Den banan var inte ombyggd. Då var en SS600 både tyngre och hade mindre effekt än vad en 1990 500GP hade. Så det hände mycket med bl.a däcken och fjädringen där.
 
Det var ju just det Kevin gjorde 1988, körde skjortan av gatpojkarna som var specialister på just landsvägsrace..
Sant, men jag tror att dagens specialister på landsvägsrace är mer seriösa än de var på 80-talet.

Om jag minns rätt så typ 2001-2002 körde man snabbare med supersport 600 på en Fransk bana än vad man hade gjort i 500GP fram t.o.m 1990. Den banan var inte ombyggd. Då var en SS600 både tyngre och hade mindre effekt än vad en 1990 500GP hade. Så det hände mycket med bl.a däcken och fjädringen där.
Intressant och otroligt. En liknande jämförelse är att SS600 2007/2008 är marginellt långsammare runt Philip Island än Doohan. Lite svårt att förstå.
 
Last edited:
Sant, men jag tror att dagens specialister på landsvägsrace är mer seriösa än de var på 80-talet.

Intressant och otroligt. En liknande jämförelse är att SS600 2007/2008 är marginellt långsammare runt Philip Island än Doohan. Lite svårt att förstå.
John McGuiness körde en riktig värsting HRC Honda Superbike extra allt och fick stryk av Steve Plater på en Yamaha R1 med betydligt mindre trim. Steve Plater alltså en mid-pack rider i BSB. Jag tror också att Schwantz hade varit snabbare än dem på likadant material och av 1988 års form.
 
Sant, men jag tror att dagens specialister på landsvägsrace är mer seriösa än de var på 80-talet.

Varför tror du det? Var Haslam oseriös? Joey Dunlop som vann landsvägsrace i årtionden?
Tycker det visats fler än en gång, när en riktigt vass vm-kille ger sig på landsvägskörning så är han oftast snabbast på landsvägen också..
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top