Man behöver inte smörja kedjan.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Minns att MC-profilen Bosse Rindar bestämt menade att man inte ska/behöver smörja o-ringskedjor. Spontant låter det förstås galet, men teoretiskt ligger det ju något i saken. O-ringskedjor är ju permanent smorda genom det fett som är inkapslat mellan o-ringarna i varje länk.

Så hur är det, är smörjmedel för kedjor bara bluffprodukter, som de här "rengöringstillsatserna" för insprutningen som finns på mackarna?

Någon som har testat att inte smörja en o-ringskedja?
 

Bifogat

  • ChainAction.jpg
    ChainAction.jpg
    132.7 KB · Visningar: 472
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Räcker att man kör lite för länge mellan smörjningarna för att märka av det. Gnislar och går tyngre. Alla försök i bänkar visar samma sak, + nån häst med nysmord kedja.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Klart man ska smörja. Annars borde ju dreven slitas rätt bra när rullarna är torra och gnuggar på.
 

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Kladda in kjedjan titt som tätt är väl helt onödigt sålänge man inte dränker den i starka avfettningar och tvättar den helt torr?

Smörjer själv bara någon gång eller 2 per säsong för att länkarna ska stå emot rost och det funkar kanon på en R1 som bara går bana.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
:rolleyes: Teoretiskt,men det finns ju andra anliggningsytor förutom länkaxlarna.Hur skulle kuggarna se ut efter en tid...och rullarnas utsidor...Lite fett skadar aldrig!:tuttar
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det jag fått lära är att smörjning är till för att hålla oringarna fräscha. Kedjans smörjmedel finns "laddat för hela livsmängden" men torra, osmidiga oringar leder till att skit kommer in och smörja trillar ut.
Så ungefär...
 

BjörnHall

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV Mille 2003
Jag lät det gå lite för länge utan att smörja kedjan på min cbr 929, då började det gnissla.. Känns inte rätt, så jag säger smörj lite, utan att överdriva. Överdrift samlar bara smuts.
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Så... Hur ofta ska det smörjas? Var 50:e mil? X-ring kör jag med.

Så fort den börjar bli blank är väl en god ide...o def efter/under regn(om man nu inte eftersöker en rödaktig variant på rödanodiserad kedja, kedjor/drev har alltid behövt smörjas, O-ring, X-ring, Mumblejumble-ring eller vad man nu vill kalla dom, less friction is da shit, låt vara att kedjor med inkapslat fett är bättre men smörjas behöver dom iaf.

Använder man sen avfettning+högtryck(vilket gud förbjude) för att få bort det äckliga fettet som med tiden ansamlas på kedja o drev o förstör den för vissa så viktiga Blingeffekten så har man inte mycket fett kvar i inkapslingen ändå så smörj på om ni inte vill byta oftare är mitt råd iaf fast hellre ofta o lite än sällan o mycket o gärna direkt efter körning då kedjan är varm så det kryper in och hinner stelna tills nästa tur, smörjer man direkt innan avfärd så skvätter det gärna av.

Finns säkert nån tråd här om hur man tar bäst vara på sitt drivpaket om man söker lite.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag slarvade med smörjningen på min hojs O-ringskedja, slutade med att länkarna fastnade och inte gick att böja tillbaka, fick bli att slänga kedjan och fixa en ny :(
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det inte någon mer än jag som funderat på varför man inte kappslar in kedjan, och ev låter den gå i något form av oljebad?

Varken skitiga fälgar, kedja eller behov av smörjning.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Nu är det ju så att det uppstår friktion mellan länkarnas utsida med givetvis beroende på hur skitigt kedjan är sedan så finns det ju inget smörj mellan kedja och drev..
Jag slaktade ett alu bakdrev på en dag uppe på midlanda pga utav att jag jag hoppade det med sörjan pga att kedjan var ny!
Och ja den var korrekt inställd.

Är det inte någon mer än jag som funderat på varför man inte kappslar in kedjan, och ev låter den gå i något form av oljebad?

Varken skitiga fälgar, kedja eller behov av smörjning.

Kardan kallas det och finns redan.
 
Last edited:

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Orkar man inte smörja lite så skaffar man kardan eller bälte! :)
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Är det inte någon mer än jag som funderat på varför man inte kappslar in kedjan, och ev låter den gå i något form av oljebad?

Varken skitiga fälgar, kedja eller behov av smörjning.

Har man gjort på tex Yamaha TR 1 på -80 talet vet jag iaf, funkade säkert väldigt bra men såg väl sådär ut, återigen blingfaktorn:D
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Nu är det ju så att det uppstår friktion mellan länkarnas utsida med givetvis beroende på hur skitigt kedjan är sedan så finns det ju inget smörj mellan kedja och drev..
Jag slaktade ett alu bakdrev på en dag uppe på midlanda pga utav att jag jag hoppade det med sörjan pga att kedjan var ny!
Och ja den var korrekt inställd.



Kardan kallas det och finns redan.

Kardan är en viss viktnackdel :p

Har man gjort på tex Yamaha TR 1 på -80 talet vet jag iaf, funkade säkert väldigt bra men såg väl sådär ut, återigen blingfaktorn:D


Mjow det är nog förmodligen den stora anledningen.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Han kläckte inte den tesen i början av april?

Frågan är väl bara hur länge man vill den skall hålla. Några regnväder utan smörjning så börjar ju bitarna avlägsna sig från varandra.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har man gjort på tex Yamaha TR 1 på -80 talet vet jag iaf, funkade säkert väldigt bra men såg väl sådär ut, återigen blingfaktorn:D
MZ eller Jawa hade det också.
Jag bytte kedja på min TR1a när jag renoverade/byggde om.
Sisådär 6500 mil på originalkedjan.
Syntes inget slitage på vare sig drev eller kedja.
Kapslad 630kedja till 70 hk...
Bytte emedan jag bygde om till (öppen) 530.

Bosse Rindar är oerhört kunnig.
Men:
Uppvuxen på hängpattade svarvar från bajern.
Erfarenheterna av kedjedrift är obefintliga.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top