elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
Jo det är bra att Dr Bike lägger upp lite faktamaterial. Det sparar en hel del hårddiskutrymme i diskussionstrådarna
En sak som kanske "bara" framgår indirekt i broschyren som det hänvisas till är hur slitaget är kopplat till drevens storlek.
Det är vanligt att man går ner en kugg på framdrevet istället för att gå upp 2-3 st bak. Detta är förkastligt ur teknisk synvinkel av huvudsakligen två orsaker:
1) Polygoneffekten ökar.
2) Slitaget på kedjan ökar.
Vad är då polygoneffekten? Jo när kedjerullen kommer in på drevet och hakar tag i kuggen så sker det innan kedjerullen är framme vid drevets vertikala centrumlinje. Alltså ligger kuggbotten för rullen lite lågt jämfört med när den är mitt över centrum på drevet. Det som bestämmer hur fort kedjan matas in är ju drevets rotationshastighet OCH hävarmen till punkten där kontaktpunkten mot kedjan är. Allteftersom kuggbotten dras in över centrum på drevet så blir hävarmen längre och hastigheten ökar. Detta ger ett ryck i kedjan och ju mindre drevet är desto större blir skillnaden i hävarm mellan två konsekutiva kuggar.
Varför ökar slitaget på kedjan med små drev? För att en kedja ska kunna linda sig runt ett drev så måste den böja sig. Antag att vi lägger en kedja runt ett helt drev, dvs att kedjan går 360°.
Har drevet 100 kuggar så är varje länk böjd 3.6°. Har drevet 10 kuggar så måste varje länk böja sig 36° för att komma runt.
Så, när böjer sig kedjan? Vi gör det enkelt för oss och säger att kedjan både kommer in och lämnar drevet horisontellt. När kedjan ska gå runt så måste den böja sig för att anpassa sig till drevet. Om vi säger 15 kuggar så böjs den alltså 24°. Men för att komma till nästa kuggläge så behöver den ju inte vrida sig mer för den har ju rätt vinkel redan. Kedjelänkar som är på drevets framsida ligger still relativt varandra ända tills kedjan ska bli rak igen. Då vrids den tillbaka samma 24° och fortsätter mot bakdrevet.
Ju färre kuggar, desto större vridningsvinkel och desto mer slitage!
Ska man tänka på något mer? Jo välj inte drev och kedjelängd så att kvoten mellan dem blir ett heltal.
14/126 är ett sådant (dumt) val. Varför? Jo får man en skada på drevet eller på en kedjerulle så kommer skadan alltid att träffa samma kugg/rulle och snabba upp förstörelsen av den friska komponenten.
Normalt slipper man dessa jämna kvoter, men 39 tänder bak och 117 rullar låter inte omöjligt. Drev 14/42 och 126 rullar är ju max "otur".
Den som vill fördjupa sig mer kan ju kolla i böcker om maskinelement med inriktning transmissioner ...
Där kan man lära sig hur slip:et i kuggarna, dämpningen i kedjans fettfilm, centrifugalkraftens påverkan på verkande kraftvektorer, mm inverkar på slitage, verkningsgrad, osv.
Class dismissed.
Ska man smörja? Självklart! Ska ta det med Rindar nästa gång jag träffar honom
En sak som kanske "bara" framgår indirekt i broschyren som det hänvisas till är hur slitaget är kopplat till drevens storlek.
Det är vanligt att man går ner en kugg på framdrevet istället för att gå upp 2-3 st bak. Detta är förkastligt ur teknisk synvinkel av huvudsakligen två orsaker:
1) Polygoneffekten ökar.
2) Slitaget på kedjan ökar.
Vad är då polygoneffekten? Jo när kedjerullen kommer in på drevet och hakar tag i kuggen så sker det innan kedjerullen är framme vid drevets vertikala centrumlinje. Alltså ligger kuggbotten för rullen lite lågt jämfört med när den är mitt över centrum på drevet. Det som bestämmer hur fort kedjan matas in är ju drevets rotationshastighet OCH hävarmen till punkten där kontaktpunkten mot kedjan är. Allteftersom kuggbotten dras in över centrum på drevet så blir hävarmen längre och hastigheten ökar. Detta ger ett ryck i kedjan och ju mindre drevet är desto större blir skillnaden i hävarm mellan två konsekutiva kuggar.
Varför ökar slitaget på kedjan med små drev? För att en kedja ska kunna linda sig runt ett drev så måste den böja sig. Antag att vi lägger en kedja runt ett helt drev, dvs att kedjan går 360°.
Har drevet 100 kuggar så är varje länk böjd 3.6°. Har drevet 10 kuggar så måste varje länk böja sig 36° för att komma runt.
Så, när böjer sig kedjan? Vi gör det enkelt för oss och säger att kedjan både kommer in och lämnar drevet horisontellt. När kedjan ska gå runt så måste den böja sig för att anpassa sig till drevet. Om vi säger 15 kuggar så böjs den alltså 24°. Men för att komma till nästa kuggläge så behöver den ju inte vrida sig mer för den har ju rätt vinkel redan. Kedjelänkar som är på drevets framsida ligger still relativt varandra ända tills kedjan ska bli rak igen. Då vrids den tillbaka samma 24° och fortsätter mot bakdrevet.
Ju färre kuggar, desto större vridningsvinkel och desto mer slitage!
Ska man tänka på något mer? Jo välj inte drev och kedjelängd så att kvoten mellan dem blir ett heltal.
14/126 är ett sådant (dumt) val. Varför? Jo får man en skada på drevet eller på en kedjerulle så kommer skadan alltid att träffa samma kugg/rulle och snabba upp förstörelsen av den friska komponenten.
Normalt slipper man dessa jämna kvoter, men 39 tänder bak och 117 rullar låter inte omöjligt. Drev 14/42 och 126 rullar är ju max "otur".
Den som vill fördjupa sig mer kan ju kolla i böcker om maskinelement med inriktning transmissioner ...
Där kan man lära sig hur slip:et i kuggarna, dämpningen i kedjans fettfilm, centrifugalkraftens påverkan på verkande kraftvektorer, mm inverkar på slitage, verkningsgrad, osv.
Class dismissed.
Ska man smörja? Självklart! Ska ta det med Rindar nästa gång jag träffar honom
Last edited: