Man behöver inte smörja kedjan.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jo det är bra att Dr Bike lägger upp lite faktamaterial. Det sparar en hel del hårddiskutrymme i diskussionstrådarna :D

En sak som kanske "bara" framgår indirekt i broschyren som det hänvisas till är hur slitaget är kopplat till drevens storlek.

Det är vanligt att man går ner en kugg på framdrevet istället för att gå upp 2-3 st bak. Detta är förkastligt ur teknisk synvinkel av huvudsakligen två orsaker:
1) Polygoneffekten ökar.
2) Slitaget på kedjan ökar.

Vad är då polygoneffekten? Jo när kedjerullen kommer in på drevet och hakar tag i kuggen så sker det innan kedjerullen är framme vid drevets vertikala centrumlinje. Alltså ligger kuggbotten för rullen lite lågt jämfört med när den är mitt över centrum på drevet. Det som bestämmer hur fort kedjan matas in är ju drevets rotationshastighet OCH hävarmen till punkten där kontaktpunkten mot kedjan är. Allteftersom kuggbotten dras in över centrum på drevet så blir hävarmen längre och hastigheten ökar. Detta ger ett ryck i kedjan och ju mindre drevet är desto större blir skillnaden i hävarm mellan två konsekutiva kuggar.

Varför ökar slitaget på kedjan med små drev? För att en kedja ska kunna linda sig runt ett drev så måste den böja sig. Antag att vi lägger en kedja runt ett helt drev, dvs att kedjan går 360°.
Har drevet 100 kuggar så är varje länk böjd 3.6°. Har drevet 10 kuggar så måste varje länk böja sig 36° för att komma runt.
Så, när böjer sig kedjan? Vi gör det enkelt för oss och säger att kedjan både kommer in och lämnar drevet horisontellt. När kedjan ska gå runt så måste den böja sig för att anpassa sig till drevet. Om vi säger 15 kuggar så böjs den alltså 24°. Men för att komma till nästa kuggläge så behöver den ju inte vrida sig mer för den har ju rätt vinkel redan. Kedjelänkar som är på drevets framsida ligger still relativt varandra ända tills kedjan ska bli rak igen. Då vrids den tillbaka samma 24° och fortsätter mot bakdrevet.
Ju färre kuggar, desto större vridningsvinkel och desto mer slitage!

Ska man tänka på något mer? Jo välj inte drev och kedjelängd så att kvoten mellan dem blir ett heltal.
14/126 är ett sådant (dumt) val. Varför? Jo får man en skada på drevet eller på en kedjerulle så kommer skadan alltid att träffa samma kugg/rulle och snabba upp förstörelsen av den friska komponenten.
Normalt slipper man dessa jämna kvoter, men 39 tänder bak och 117 rullar låter inte omöjligt. Drev 14/42 och 126 rullar är ju max "otur".

Den som vill fördjupa sig mer kan ju kolla i böcker om maskinelement med inriktning transmissioner ... :)
Där kan man lära sig hur slip:et i kuggarna, dämpningen i kedjans fettfilm, centrifugalkraftens påverkan på verkande kraftvektorer, mm inverkar på slitage, verkningsgrad, osv. :tummenupp
Class dismissed.

Ska man smörja? Självklart! Ska ta det med Rindar nästa gång jag träffar honom :)

Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
På frågan om man skall smörja eller ej så kan det ju vara ganska smart att kolla vad kedjetilverkarna rekomenderar:

http://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/how_to03.shtml#01

Vem litar man mest på: en journalist eller en kedjekonstruktör ?

Chris Rock: The government curing AIDS? That's like Cadillac making a car that last for fifty years... and you know they can do it! But they ain't gonna do something that fucking dumb! Shit! They got metal on the space shuttle that can go around the moon and withstand temperatures up to 20,000 degrees. You mean to tell me you don't think they can make an El Dorado where the fucking bumper don't fall off?

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wNSGEzbDxKY&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wNSGEzbDxKY&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

lite tips kanske, själv så är jag en sucker på att överdosera :glömdet

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Tja....:va vet inte om detta är bättre förklaring än den ja gjorde tidigare

Bifogat

• kedjor-21.jpg
    kedjor-21.jpg
    227.4 KB · Visningar: 630

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wNSGEzbDxKY&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wNSGEzbDxKY&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

lite tips kanske, själv så är jag en sucker på att överdosera :glömdet

Då har man drygat ut en tom hjärna med lite kunskaper...Tack!:yoparty

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag körde med samma drivpaket i 3.000 mil på min första R1:a. Smorde bara ett fåtal gånger när jag kom att tänka på det. Det såg hur fint ut som helst när hojen konsumerades av en utsvängande Opel Astra.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
En o-ringskedja ska smörjas... annars börjar ju skiten rosta.

Dr.Bike

Guest
Skarven mellan rulle och innerlänk...

:va

Ja? Vad vill ni säga gode man?
(kverulerar vi lite idag? ;))
Alltså: På var sida om rullen finns en glipa.
Skarv. Mellanrum.
Kalla det vad som helst.
Men grundprincipen är ändå densamma: Smörjmedlet ska IN UNDER rullen. Inte vara utanpå densamma.

Last edited:

Ozzi

Guest
Smörja eller inte smörja....oavsett vad så blir man ändå tvungen att byta drivpaket ibland.:)

Dr.Bike

Guest
Jag körde med samma drivpaket i 3.000 mil på min första R1:a. Smorde bara ett fåtal gånger när jag kom att tänka på det. Det såg hur fint ut som helst när hojen konsumerades av en utsvängande Opel Astra.

Jo, men du puttrade ju bara utanför korvmojjen, och tog väl aldrig ut mer än 20 hästar, som mest, eftersom du körde i träskor, V-jeans och hemvirkad basker! ;)

Närå - som sagt: O-ringare klarar sig bra långt även under vanvård, men tänk om du HADE smort den optimalt! :D
Då hade den räckt 9000 mil!
Å så hade du inte krockat heller!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Klockren bild och bildtexter! :tummenupp
Zez it all...
Återigen beannas talessättet: En bild säger mer än tusen ord!
...jo, men det verkar relativt omöjligt att hålla smörjmedlet borta från "ytan på rullen" om det är båda insidorna som ska smörjas.

På filmen några inlägg ovan sprayar han rätt och slätt hela insidan och torkar sedan kedjan på undersidan och sidorna. Fel sätt?

Kolla bilden jag laddat upp och textrutan längst opp till höger så finns 2 pilar som pekar på skarven/spalten mellan rulle och innerlänk.
Tack, jag missade faktiskt din bild.

Last edited:

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Jo, men du puttrade ju bara utanför korvmojjen, och tog väl aldrig ut mer än 20 hästar, som mest, eftersom du körde i träskor, V-jeans och hemvirkad basker! ;)

Närå - som sagt: O-ringare klarar sig bra långt även under vanvård, men tänk om du HADE smort den optimalt! :D
Då hade den räckt 9000 mil!
Å så hade du inte krockat heller!

Han kanske skulle ha smörjt Opeln istället?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka