Man behöver inte smörja kedjan.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Har alltid oljat mina kedjor väldigt sällan och tycker inte mina drivpaket håller sämre en fettfantasternas!
Rengör definitivt inte.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En kedja går 1000 mil, en kamkedja 10,000 mil.. varför? Därför att kamkedjan rengörs och smörjs konstant
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag slarvade med smörjningen...fick bli att slänga kedjan och fixa en ny :(
Den som inte smörjer kedjan behöver inte köpa dyr kedjespray.

Det är möjligt att den besparingen gör det mer lönsamt att inte smörja kedjan; beroende på hur mycket kedjans livslängd förkortas.

:mattias
 

Bifogat

  • Shell chain Lube.jpg
    Shell chain Lube.jpg
    15.8 KB · Visningar: 2,471
  • 2007_Bel-Ray_Chain_Lube_--.jpg
    2007_Bel-Ray_Chain_Lube_--.jpg
    12.8 KB · Visningar: 115
  • a5c37213-973b-483c-a314-42a004ffc921_large.jpg
    a5c37213-973b-483c-a314-42a004ffc921_large.jpg
    7.5 KB · Visningar: 107
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
En kedja går 1000 mil, en kamkedja 10,000 mil.. varför? Därför att kamkedjan rengörs och smörjs konstant
Visst, men eftersom drivkedjan inte smörjs automatiskt och den troligen måste sprayas dagligen för att hållas konstant smord, lägger man ut en del pengar på dyr kedjespray. Så vad som är bäst för plånboken, att smörja eller inte smörja, känns inte självklart.
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
En så kallad O-ringkedja är egentligen inte heltätad, de saknas en O-ring på var sida mellan den rulle som går mot drevena och de inre länkplattorna. Hade de funnits skulle behovet varit minimalt.
Då är de bara ytorna på rullen och drevet som har kontakt med varandra, som pga skit och belastning kommer att slitas ner, men de kan man leva med i brist på helkapplsing.

Så visst behöver man smörja O-ringkedjor, å då speciellt så de kommer in smörjmedel i spalten mellan ovan nämda rulle å de inre länkplattorna.

O-ringkedjor som sköts bra håller givetvis längre än de utan, men tar mer effekt pga mer friktion som måste övervinnas...

Så tuta å kör nu..

Är nog andra faktorer som spelar in där tror jag:rolleyes:

Jopp, typ yttrycket i de belastade delarna i kedjan är helt olika. På en hoj ska de transportera ca 160 hästar mellan fram å bakdrev blir större.
Än en kamkätting som bara ska övervinna ventilfjädertrycket (+ lite friktion mellan nock/vippa å tryckare å kamlagring)
 
Last edited:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
man behöver inte heller fylla motorn med olja...de onödigt..kostar bara pengar
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Den som påstår att man inte behöver smörja kedjan har aldrig kört hoj när det regnar.
 

Dr.Bike

Guest
Kunskap är som gas....
Försvinner fort.
Jag har skrivit en längre artikel åt er här tidigare på forumet om kedjor, men ingen tycks minnas. I den artikeln länkade jag (obs lustighet) oxå till en alldeles underbart komplett underhållsmanual för kedjor! Nämligen F:a Ramströms egna lilla bibel om kedjor.
Nu talar den inte i första hand om o-ringskedjor, men kunskaperna är allmänna och gäller givetvis även dessa, om än med det tillägget att o-ringskedjor klarar sig längre under vanvård.
Tänkte att någon här iaf hade laddat ner den, och kom ihåg vad där stod.
Men av alla spekulationer här ser jag att så inte är fallet.

Fortpelle är väl den som ligger närmast sanningen här, liksom G-L iaf.

Nu är jag i Malaysia, men när jag kommer hem kan jag skicka upp ett diagram som visar förslitningen (såsom sträckning) som en funktion av smörjningen.
Allt ifrån icke smörjning, till kedja i oljebad, med alla varianter av smörjning däremellan, såsom droppsmörjning, dimsmörjning, regelbunden manuell smörjning, sällansmörjning osv

Det finns oxå tabeller som visar hur felaktigt applicerat smörjmedel tar ner funktionen av smörjmedlet (även detta har jag rett ut, d.v.s HUR man smörjer en kedja)
Att bara kladda på är oftast ett vansinnigt slöseri.
Allt är inte så enkelt som det ser ut! :D Men såklart är felaktigt applicerat/felaktig mängd/fel intervall mycket bättre än att inte smörja alls.

Och slutligen: JA! Jag smörjer mina O/X/W-ringade kedjor! :)

Rindar är en legend, och en idol, men där hade han fel. Eller...nåja, i teorin rätt, men i praktiken fel.



Nu ska jag använda SÖKMOTORN här och försöka hitta de där trådarna där allt detta reddes ut... så kan vi läsa där, och ev. oxå hitta länken.
Men att hitta igen saker på denna sajt ÄR inte lätt, skall sägas, som ett litet försvar för er som redan sökt men inte hittat.
EDIT: Hittade (såklart) inget... Jag hittade inte ens denna tråd! Oftast görs sökning på SH bäst från....Google! :)

Edit 2: Sisådärja! Jag hittade igen länken! Varsågoda (igen!) Ladda ner, läs och förundras över hur många finesser det kan finnas på ett spett! :D
Läs ffa sidorna 18 och 41.

http://www.ramstrom.se/sok/Pdf/Trans_Sektion_J.pdf
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Dr.Bikes svar/länkletande är garanterat riktigt och enligt den strikt vetenskapliga metoden.
Min empiriska erfarenhet är att ju oftare man smörjer desto mer skit drar man in i kedjan.

Den populistiska Sanningen(tm) borde ligga någonstans mellan smörjfanatikerna och slappisarna. Man bör trots allt göra rent innan man smörjer och i alla fall jag tycker vaxet är skitjobbigt att få bort utan att använda avfettning. Avfettning får man dumstrut om man använder enligt Sporthoj.com men man gör det i alla fall.

Om man smörjer för glest och kör i regn vill kedjan inte böja sig så trevligt lätt längre och då börjar det smälla och smattra vid framdrevet/svingen.
Det går att smörja rätt igen men man får lätt en liten obehagskänsla av att man borde byta kedja snart.
Å andra sidan så behöver man fortfarande inte spänna kedjan oftare än tidigare så den verkar inte ha skurit.

Har jag hört.

Detta inlägg är avsiktligt skrivet i tredje person.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Fascinerande! Tack för intressant läsning i pdf-format.:tummenupp
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Internskämt antar jag, har hört det från andra också.
Dessutom är det roligt :D :D :D

tack herr doktor för den pdf:n.. sparad!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Angående Rindar.
Han gav ut en bok med gamla MCrelaterade kåserier för ett tag sedan.
http://www.rindar.com/
Jag har tänkt maila honom och be om en bok med hans samlade tekniska artiklar som tidigare publicerats i MCM.
Fantastiskt initierade.
Underhållande skrivna.
Illustrerade av Jocke Lindengren.
Hjälp till att mailbomba!
info@rindar.com
 

Dr.Bike

Guest
Dr.Bikes svar/länkletande är garanterat riktigt och enligt den strikt vetenskapliga metoden.
Min empiriska erfarenhet är att ju oftare man smörjer desto mer skit drar man in i kedjan.

Njaeieijaa, eller - nej! ;)

Alltså: Nu har jag (och .pdf:en) endast talat om ATT det ska smörjas, OCH att detta förlänger kedjans liv med många gånger.
Vi har ännu inte diskuterat HUR man ska smörja! :)

Det du drar upp som en problematik, beror på att du smörjer fel.
Men du har helt rätt i att en (översmord) kedja drar åt sig skit.
Detta behöver dock inte nödvändigtvis betyda att skiten fastnar på dåliga ställen.
Men kedjan ser kladdig och dålig ut, och man ser allt som oftast kedjor helt dränkta i vax.
Dvs varje synlig yta har fått sig en dusch.

Vad det beror på kan man bara spekulera i, men mest troligt är det okunskap.
Om man inte vet VAR och ffa HUR man smörjer en kedja, så är det lika bra att flöda på överallt...för då "vet" man ju att man inte missat nåt :D

Men om man tittar på droppsmörjningsbilden i pdf:en så ser man oxå VAR på en kedja som kladdet ska in.
På en O-ringskedja är det bara ETT ställe jmf. med den gamla icke o-ringade. Och det är in UNDER yttersta rullen.
Och för att säkerställa det, så smörjer man:

- när kedjan är varm, dvs direkt efter körning
- endast på ENA sidan av rullen, och då i SKARVEN mellan rulle och innerlänk. (detta för att kappillärkraften ska dra in smörjat HELA vägen in under rullen. Dränker du rullen på utsidan så tätar du ju även den andra sidans spalt, och luftbubblan som då bildas under rullen har ingenstans att ta vägen - m.a.o får du inte ett optimalt smörjresultat. Men gör du rätt fylls hela utrymmet med kladd.)
Rätt elementärt när man tänker efter, men det är just det... ;)

Sidoplattor ska inte ha smörjmedel. Vare sig på insidor eller utsidor.
(nu kan det ju bli så ändå efter ett tag, men man ska inte gegga ner dem aktivt)

Därefter ska kedjan torkas av på överflödigt smörjmedel så den är TORR på hela sin utsida. Detta görs med gamla frotte´handdukar, eller kasserade lakan.

Ok, någon vill glöffa ner sin kedja som rostskydd.
Nej säger jag. Smörjer man den tillräckligt ofta samt gör ren den och torkar av så rostar den inte iaf.
Målet är att kunna köra utan kedjeskydd och ändå inte få sin hoj nerstänkt med kedjeklet. (nu är kedjeskydd en säkerhetsdetalj, så det ska man inte köra utan.)
Så här har jag gjort i alla år, och mina kedjor brukar hålla tre till fyra ggr längre än många andras, som kör på liknande sätt, med liknande maskiner.

Jag använder dessutom ofta olika typer av smörjmedel eftersom de alla tränger in olika bra. Tex kan jag ta vanlig ATF-olja på en kedja som gått med enbart vax tidigare. De kedjorna "torkar ihop" det blir torkat gammalt vax som beckar igen kedjorna så de blir stela som lutfiskar.
En sån kedja ger man nytt liv med lite vanlig ATF, eller i svåra fall WD40/5-56. Dessa tunnare oljor (som tyvärr kommer skita ner) löser upp gammalt vax och kedjan blir som ny! :yoparty
Dock kommer det krävas extra rengöringar en tid.

Mitt tips är alltså att alternera smörjmetod, samt att rengöra kedjan lagom ofta.
Många är ju rädda för den gamla myten att o-ringarna inte tål nånting.
Men det är fel.
Så var det i o-ringens barndom, men inte numera, pga bättre material.
Så rengör med vanlig avfettning och mjuk borste/pensel.
Glöm inte dreven.
När du sedan tagit detta som vana, så vill du aldrig mer ha tjocka vaxlager fyllda med sand och skit ligga som en effektiv slipmassa på din kedja.

Det är med kedjor som med mycket annat: Alla har en åsikt.

Och:

Åsikter är som spikar: Lätta att slå i men nära nog omöjliga att dra ur... ;)


Ha de´
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top