Man behöver inte smörja kedjan.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har kört som en dåre - har haft konstiga blåvitafiskmåsar i luften och allt möjligt efter mig.

När jag var yngre...

Inte nu.

En osmord oringskedja håller tusen mil* , en någorlunda smord håller 2000 mil - sköter man om den och smörjer ofta/eller har scottoljer så kan man ta ut 4000 mil trots elak körning.

Det viktiga är att om det regnar att hela tiden smörja.

* tusen mil gäller vid torra förhållanden - det räcker med nån mil i regn för att sabba fettlagret på kedjan - så då kan man fatta att kedjan är tokslut efter tusen mil.

När man kör långkörningar i regn smörjer man hela tiden . typ stanna var 5-10 mil - och det räcker igentligen inte - men gränsen måste sättas nånstans.

En o
rings kedja får man lätt att hålla över 2000 mil om man pysslar om den - uppåt 3000 är t.o.m lätt för den som bara kör sommartid utan regn.

Detta innebär drastiskt minskade kostnader med tanke på vad ett drivpaket kostar....
 

Dr.Bike

Guest
Intressanta disskussioner!

Vad säger ni om det gamla hederliga metoden att göra rent kedja på. Tandbortse och diesel?

Skadar inte diesel o ringarna?

Diesel (som ju är en petroleumprodukt, dvs härstammar från olja i marken) funkar fint!
Den har mycket gemensamt med många kedjeklet, som har just petroleumbaserade lösningsmedel i sig. M.a.o same same.

MEN! en enda droppe diesel förorenar en hel kubikmeter vatten!
Så du ska inte spilla diesel på marken :mattias
I princip allt annat är vänligare för miljön.

Det var när man var 22 och pendlade till hoppklubben i Tierp vilket renderade i idel spökryttarinspererade fullpungsgasa mellan Uppsala/Tierp då den vägen blir relativt tråkig efter 20 gånger.

Det enda jag inte förstår är hur andra kan konsumera drivpaket så in i helsike.

Ja den vägen stimulerar ju bara ett läge på gasen dessutom...

Och: Ja jag frågar mig detsamma. Även om nu jag är en drivpaketshitler, så är det fövånande hur kort bit en del klämmer ur sina paket.

Självklart handlar det om kvalite´t. Jag menar; Köper man Polska blydrev och en Finsk marängkedja så...

Men jag har inte heller alltid köpt "fina märket", men ändå kunnat krama ut tusentals mil.
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Nu borde man kanske läsa hela tråden innan man frågar men...

De sorters kedjespray jag haft har sprutat ut ganska mycket och med ett ganska hårt tryck vilket innebär att halva hojen blir nedkletad vare sig man vill eller inte. Finns det några bra produkter som är lite lättare att applicera där man vill ha dem?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu borde man kanske läsa hela tråden innan man frågar men...

De sorters kedjespray jag haft har sprutat ut ganska mycket och med ett ganska hårt tryck vilket innebär att halva hojen blir nedkletad vare sig man vill eller inte. Finns det några bra produkter som är lite lättare att applicera där man vill ha dem?

Kör på ok/q8s kedjeklet,behändig flaska(får plats under cutsen på en r6)och plastpip medföljer till ett hyfsat pris.

Snart 2000mil och still going strong.

Henrik
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja det tål den men jag brukar aldrig tvätta mina kedjor och får trots allt ut en 2-4000 mil ur dom.

Klisterolja typ biltema kedjespray e bra.

Tvätta kedjan kan man göra om man bara använder hojen vid fint väder o vill ha en välputsad båge - annars är det bara en onödig kostnad och onödigt arbete.

Iaf för en båge som rullar mest på väg.
 

Dr.Bike

Guest
Nu borde man kanske läsa hela tråden innan man frågar men...

De sorters kedjespray jag haft har sprutat ut ganska mycket och med ett ganska hårt tryck vilket innebär att halva hojen blir nedkletad vare sig man vill eller inte. Finns det några bra produkter som är lite lättare att applicera där man vill ha dem?

Du kan trä på en liten slangstump på förlängningspipen.
Då kommer inte smetet ut med samma hastighet pga diameterökningen.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top