Läskigt. Men dock höll mc-n väldigt kort avstånd till den röda bilen. Dock ger det inte den röda bilen rätt att bara svänga. Puckon finns det många.
I november blev jag prejad på E4:an södergående i höjd med gröndal av en långtradare. Som "tur" är har jag en gammal Golf Etta som inte kosta många kronor och som är så lätt att jag "bara" slungades ut till högerfilen utan att få mer än en liten karossskade. Men som en kille på jobbet sa: Tänk om du hade varit längst till höger? Otursamt var också att långtradaren sket i att stanna. När jag får tag på honom senare på kvällen förnekar han att han såg/kände något alls.... Hade inte varit vid liv om jag suttit på hojen.
Har en arbetskamrat vars 28-åriga kusing avled efter att ha blivit prejad av långtradare. Kusinen körde bil och prejades upp i räcket som delar motorvägens två körriktningar.
Själv lyckades jag men mindre marginal är önskvärt undvika att vurpa och bli krossad när en långtradare bytte fil (vänster) hastigt och olustigt. Skillnaden i hastighet mellan långtradaren och min var ca. 15-20 km/h. Jag tvingades köra så nära en vägmarkering (skylt från vägarbeten) att vänster fot slogs av fotpinnen, på höger sida hade jag ca. 50cm till släpet.
Lasbilsförarens kommentar efter han stannade ca. 10 km längre fram:
- Vad rädd jag blev! Du måste ha kommit fruktansvärt fort!
Japp, ca. 75km/h (80 km/h på mätaren) vs. hans ca. 60-65 km! DET är fort det!
40-60 ton vs. 240 kg GISSA vem som skall bli rädd!
Med mörkt ute och VFR:ens helljus (ganska bra ljusflöde för att vara hoj och GÅR inte att missa) frenetiskt blinkandes kunde jag bara konstatera:
1.) Han var inte fokuserad på körningen dvs. höll på med annat.
2.) var inte alls intresserad (alt. förstod inte allvaret i situationen) att SKAPA mer utrymme för mig genom att återgå till mittersta körfältet som han kom från (E6 norrgående riktning utanför Liseberg i Gbg).
Alla gör vi misstag, ingen är perfekt (utom jag då!
). Men det fanns INGET skäl till att FORTSÄTTA manövern om han såg mig över huvud taget!
Inte för att jag kör lastbil men jag har suttit i flera hytter och i de moderna hytterna av idag ser man VÄLDIGT bra ÄVEN bakåt. När jag blinkade ihärdigt med helljuset låg jag ca. 1-1,5m vid SIDAN av släpet ung. mitt på släpets längd. Om han över huvud taget tittade i speglarna så har antingen speglarna varit HELT fel ställda, han HAR sett mig ELLER han HAR sett mig men var så snurrig (orsak okänd) att han inte registrerade/förstod vad han såg!
Behöver jag säga att jag blev:
1.) Rädd!
2.) Förbannad!
Edit: Stavfel!
Mvh!
// Niklas