Man blir ju förbannad...

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Sänder inte bilisten ut signaler som kan tolkas att bilisten vill köra om? Har motorcyklisten gjort föraren av bilen uppmärksam på att en MC ligger bakom? Blinkar Motorcyklisten för omkörning? Varför ligger han så nära bilen? Båda verkar göra fel. Någon skrev att det krävs två misstag för en olycka och så ser det ut här!

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Här kommer klippet jag snackade om. Gammalt men ändå. Skövde trakten tror jag minsann det var.

[YOUTUBE-ID]550xR5sLAuU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Bilisten använder blinkers och ligger ganska nära bilen som han/hon kör om. Som sagt, kolla skuggorna och i utgången av kurvan ser man även hö bakhjul på bilen framför seat:en.
Bilisten borde haft bättre koll bakåt innan han/hon började köra om och användt blinkersen tidigare.

Därremot filmen som Lobo gixxer la upp... Hur fan kan man göra så?! Vilken idiot, helt tom väg. Jag hade inte gjort så även om jag hade inte gillade mc. Hur roligt är det att få en hoj i bagaget? Lätt att försvara om det skulle hänt något.

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Jag har för mig att dom (2 pers på hojen...) fick tag på föraren av bilen sen och att en anmälan gjordes. Swedish Stunt & Wheelie Team tror jag dom gick under. Vet inte om dom finns längre dock.

absolutpadda

För evigt, För alltid Björklöven
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
08 kawasaki er6f
Jag tror att bilisten markereade att mig får du fan inte köra om, sen kanske han/hon inte tänkte så mycket på konsekvebserna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Man lär sig mycket på detta forum.
Nu har jag lärt mig att det inte går att avbryta en påbörjad omkörning.
Jag har gjort fel.

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Så vitt jag kan se tänds bilens blinkers ganska precis samtidigt som
motorcykeln korsar mittlinjen. Kan någon se om motorcykeln blinkar?

Vad är fel på den röda bilens avstånd till framförvarande?
Däremot ligger ju motorcyklisten alldeles för nära bilen framför.
Hade han haft de rekommenderade 3 sekunderna till bilen framför tror
jag att det är mycket möjligt att olyckan inte hade inträffat.

Ja, ungefär lika rask som motorcyklisten.

Word:tummenupp

Nu när man har tittat några gånger så har du rätt jimbo.
vi hoj åker kanske ska sluta med att kasta sten i glashus.
Det är inte bara bilistens fel alla gånger.

word:tummenupp

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Jag har för mig att dom (2 pers på hojen...) fick tag på föraren av bilen sen och att en anmälan gjordes. Swedish Stunt & Wheelie Team tror jag dom gick under. Vet inte om dom finns längre dock.

Jo då, de stuntar fortfarande, men inte fullt så mycket som förr.
Finns fler fina klipp från dessa vägarna kring Skövde.

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ok. Jag har sett dom ett par gånger på olika evangemang. En dag på strippen i Emmaboda var nog sista gången, men det är ju några år sedan nu. Minns att en av dom drog dom 402 metrarna sittandes baklänges på CBR:en och satte en riktigt riktigt bra tid. Bättre än många i vanlig position så att säga.

Mjo... Jag har en hög med småklipp från dom. Lotus Omegan VS Bängen är rätt rolig... :D

Sorry för "off topicen"...

Smagatusk

Guest
Vilken idiot syftar du på?
Menar du bilisten som påbörjar en omkörning utan att se hojåkaren?
Eller syftar du på hojåkaren som ligger i bilens döda vinkel och laddar för en omkörning som han sedan inte har vett nog att avbryta när bilen går ut för att köra om? :va

Tycker inte han ligger i döda vinkeln när bilen börjar gå ut. Sen är det inte konstigt att han inte hinner avbryta.

Jag tror inte heller bilen skulle köra om, utan "markera" utan att fatta konsekvenserna av det.

Bilen kör faktiskt om en annan bil. Man ser ganska tydligt en skugga framför honom.

Last edited:

Robz

Guest
Dax att göra hål i EU3 blåset eller byta det till ett bullersystem... hörs man, så är risken mindre för att stelopererade bilister gör omkörning samtidigt.

Att alltid köra med helljus dagtid lät först som en korkad idé (på förslag har jag för mig), men det kan nog också rädda liv. :va

Lobos film är ju riktigt scary - jag hoppas det stämmer att de satte dit bilföraren. Dock kan ju bägge blivit av med kortet om filmen presenterades som bevis.

Dominator-Rocks

Guest
Här kommer klippet jag snackade om. Gammalt men ändå. Skövde trakten tror jag minsann det var.

[YOUTUBE-ID]550xR5sLAuU[/YOUTUBE-ID]

Usch :skrämd en liknande grej hände mig i sommras då jag kom uilandes bakom ett par skitungar i en golf som all of a sudden slängde sig på bromspedalen. :näsblod

Jag klarade mig dock men det var nära... precis som på filmen.

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
jag tycker på bägge filmerna ser det ut som att dem bilisterna hatar mc och försöker bara preja ut dem :)
vem vet det kanske är misslyckade hojkort tagare ...hehehe

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
VAFAN har folk för problem, Prejja motorcyklister slutar illa SLUUUUTA NU!

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
2002 års Buell
Läskigt. Men dock höll mc-n väldigt kort avstånd till den röda bilen. Dock ger det inte den röda bilen rätt att bara svänga. Puckon finns det många.
I november blev jag prejad på E4:an södergående i höjd med gröndal av en långtradare. Som "tur" är har jag en gammal Golf Etta som inte kosta många kronor och som är så lätt att jag "bara" slungades ut till högerfilen utan att få mer än en liten karossskade. Men som en kille på jobbet sa: Tänk om du hade varit längst till höger? Otursamt var också att långtradaren sket i att stanna. När jag får tag på honom senare på kvällen förnekar han att han såg/kände något alls.... Hade inte varit vid liv om jag suttit på hojen. :mad:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln