Man blir ju förbannad...

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
nått liknande hände mig i somras då det var lite blött ute men gick aldrig helt i backen, det var en bil som gick ut i väggrenen och släppte förbi en hel del bilar och en buss så jag hängde med i tempot och bilen i vägrenen bestämmer sig utan att blinka för att svänga ut precis frammför mig och det är en refug jag har på min vänstra sida. Jag tvärnitar och låser framdäcket ett flertal gånger och killen i bilen bara sitter och glor på mig som om jag vore dum och jag gjorde allt för att ta mig ur situationen men han bromsar för att hålla samma hastighet som mig och jag ligger alldeles för länge med en bil 2dm till höger och en refug skrapandes i däcket.

Adrenalinet räckte hela dagen efter det
 

Finnström

Finnström
Gick med
3 Aug 2006
Ort
i skogen
Hoj
CBR 1000RR
Så vitt jag kan se tänds bilens blinkers ganska precis samtidigt som
motorcykeln korsar mittlinjen. Kan någon se om motorcykeln blinkar?



Vad är fel på den röda bilens avstånd till framförvarande?
Däremot ligger ju motorcyklisten alldeles för nära bilen framför.
Hade han haft de rekommenderade 3 sekunderna till bilen framför tror
jag att det är mycket möjligt att olyckan inte hade inträffat.



Ja, ungefär lika rask som motorcyklisten.

Kollar vi på samma film:va

Med det avståndet den röda bilen har till framförvarande bil är väl knappast tanken att på börja en omkörning:hördu
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Den röda bilen har ju en bil precis framför sig till höger som han tidigare redan bromsat för i kurvan, så omkörning är inte speciellt svårt att förutse.
Men som vanligt ligger allt fel på bilisten och föraren borde skjutas :rolleyes:


Äh, han e ju svinlångt från bilen framför, inte en chans han skulle köra om med sin lilla spanska skitbil
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
kolla på 12 sek in i filmen ser man klart att det är en bra bitt till nästa bil.
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
om detta hadde vart jag & jag kunde stå upp efter den vurpan så skulle personen i bilen gjort bäst i att INTE stiga ur bilen.....
anser att "vanliga" bilförare har för lite förståelse för mc i alla lägen.
dock finns det ju mc förare som behöver en läxa MEN DEN ska inte ges av en tjurig gubbe utan av polis om den krävs.
när man tar B-kort så bör det ingå teori & minst en lektion för C & A pga att folk inte kan skilja på mc & moppe samt att folk inte fattar att en lastbil tar den plats den gör (kör lastbil själv & blir mycket impad när någon tror att dom får plats mellan bilen & släpet el tror att det går fortare om dom blinkar med heljus i nacken på mig).
bättre utbildning på körkort överlag behövs nog tror jag.
idag kan vilken praktröv som helst få kort på att bara nöta svaren till teorin samt få den där "lagom" trötta killen på vägverket att köra upp för.

mvh johan
 
Last edited:

V.J

Tänk efter, före
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Östhammar
Hoj
Honda nsr
Säger samma sak som en del andra här, jag tycker faktiskt också att det ser ut som att bilen vill preja honom? Det ser inte ut som en sväng för att påbörja en omkörning. Han kankse var trött på att ha motorcyklisten i häcken hela tiden? en del kan ju hitta på vad som helst...
 

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Som jag ser det ligger motorcyklisten för nära och använder sig inte av
blinkers.Och så långt är det inte till bilen framför.
 

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1000R 03
kolla på 12 sek in i filmen ser man klart att det är en bra bitt till nästa bil.

Kolla på 11sek i filmen, 1 är den röda bilens skugga, vad är tvåan för ngt? Skuggan av en Bil som är påväg att bli omkörd kanske? :arsele

:tummenupp
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    8.7 KB · Visningar: 486
Last edited:

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Nu när man har tittat några gånger så har du rätt jimbo.
vi hoj åker kanske ska sluta med att kasta sten i glashus.
Det är inte bara bilistens fel alla gånger.
 

Dominator-Rocks

Guest
Nu när man har tittat några gånger så har du rätt jimbo.
vi hoj åker kanske ska sluta med att kasta sten i glashus.
Det är inte bara bilistens fel alla gånger.

Kör man offrodare så äre ju bara o fortsätta i diket :tummenupp
 

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Hemma med hunden
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Nu när man har tittat några gånger så har du rätt jimbo.
vi hoj åker kanske ska sluta med att kasta sten i glashus.
Det är inte bara bilistens fel alla gånger.

Helt rätt och detta var ganska exakt vad jag menade med mitt första inlägg.

Till er som inte tror att hojåkaren har någon chans att avbryta innan det går åt helvete säger jag bara: Titta på filmen ett par gånger till, han behöver ju för f-n bara släppa gasen när bilen går ut för omkörning första gången.

Det är ju inte precis så att snubben BROMSAR omkull sig, han kör ju för sjutton ner i diket!

Edit=> Har kollat ett par gånger till på filmen.
Heldraget - bilen ligger och bromsar för framförvarande.
Heldraget slutar - Bilen går ut för omkörning, sannolikt utan att titta över axeln samtidigt som hojåkaren laddar för omkörning.

Faktum är att jag fortfarande tycker att hojåkaren borde ha haft fantasi nog att hajja att bilen kunde göra vad den gjorde... Sorry, ni får väl vara sura på mig om ni tycker att jag har fel...
 
Last edited:

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
....jag råkade ut för detta för några år sedan på 50-väg (!) där idioten bara svängde när jag höll på med omkörning, blinkande, inte för nära osv.
Fick ha kryckor ett år och första säsongen fick jag planera resorna så att jag kunde ta mig till o från hojen med kryckorna på ett bra sätt...:näsblod
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Man måste räkna med att alla inte gör 100% rätt jämt. Det är mänskligt och man måste inte vara en idiot för att man gör ett misstag.

Det fina är att när nån gör ett misstag så kan medtrafikanterna göra rätt. dvs väja. Det krävs således 2st misstag för att det ska ske en olycka (i stort sett). Sen finns det självklart fall där man inte hinner väja. Men dom är väl mindre vanliga skulle jag gissa på.

Om jag ser till mig själv så har jag krockat en gång. Det var när jag körde på huvudled och satt å pillade på stereon. Så körde nån ut som inte hade uppmärksammat väjningsplikten. Vi gjorde varsitt misstag. Han missa skylten och jag lekte med stereon. PANG. Sen har jag väjat massa gånger å då har det gått bra.

Med detta vill jag döda myten om idiotbilisten som bara svängde ut framför mig. Dom som drabbas av detta är nog OFTAST inte så riskmedvetna.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Äh, han e ju svinlångt från bilen framför, inte en chans han skulle köra om med sin lilla spanska skitbil

Som sagt var, kolla filmen igen så kanske du också inser hur fel du har

Kolla på 11sek i filmen, 1 är den röda bilens skugga, vad är tvåan för ngt? Skuggan av en Bil som är påväg att bli omkörd kanske? :arsele

:tummenupp

Fler än jag som vet hur man håller koll på vägen :tummenupp

Man undrar ju hur det är med vissa mc-förares uppfattningsförmåga, det ser ju inte lovande ut inför sommaren :va
 
Last edited:

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Fortfarande markerar inte billisten att han ska göra en omkörning, tex så använder han ingen blinkers. Dock gör ju inte hojen det heller så jag tycker det är 50-50.

Bilisten kärringblinkar ju faktiskt, dvs när han redan vridit på ratten. =)

Bilisten i den röda bilen gör faktiskt en omkörning, ungefär på samma sätt som motorcyklisten försöker med.

Visst ska bilisten kolla innan han vrider på ratten, men motorcyklisten borde kanske ha vett att inte ligga i döda vinkeln samt att inte undgå att bilisten också ville om framförvarande.

Plåt går att ersätta, det gör ofta inte mänskliga kroppsdelar..
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
En gammal klassiker som visar hur samspelet i trafiken inte fungerar, mycket tack vare orutin o brist på uppmärksamhet. :näsblod

Hoppas alla som ser alla dessa krascher, tar lärdom o inte gör om tabben. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top