Manisk rapportering av olyckor.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jo, ibland är det väldigt sunt att blunda för "verkligheten".
Varför sätter du citationstecken kring ordet? Tror du inte att det är verkligheten som beskrivs i olyckstråden?
Kan du åstadkomma ett enda hållbart argument för att det skulle vara bättre att sticka huvudet i sanden och blunda för verkligheten? :va

Att blunda för verkligheten är annars något ganska unikt för motorcykelintresserade, i jämförelse med andra högrisksysselsättningar. En direkt jämförelse med ett par andra högriskhobbies som jag intresserar mig för, nämligen dykning och flygning, visar helt andra sätt att hantera risker och faror. Inom båda intressena finns ett aktivt säkerhetsmedvetande som överhuvudtaget inte existerar inom motorcykelhobbyn annat än som marginella fragment. Inom både dykning och flygning finns olika initativ, både myndighetsbaserade och frivilliga, för olycks- och incidentrapportering, för att utövare skall kunna lära av andras misstag. Patologiska risktagare och adrenalinknarkare lär sig riskmedvetande och ansvarstagande av befintliga utövare, alternativt stöts bort från utövandet.
På motorcykel är läget diametralt motsatt. Det finns en grundläggande beundran och ett självförhärligande av risktagare, samtidigt som initiativ för att öka säkerheten och minska antalet dödade och skadade i bästa fall ignoreras. En pubertal attityd av osårbarhet och trots biter sig jävligt hårt fast, och bidrar aktivt till myndigheters och tjänstemäns hårdare syn på motorcykelhobbyn. Och till skador, invaliditeter och begravningar.

Alla initiativ som har minsta chans att svänga den attityden i en annan riktning är av godo.
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
märks att det är tisdag o grått väder ute :) -lite halvirriterat här o var :p
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det roliga är att verkligheten i olyckstråden även visar på att oavsett körstil så drabbas man av 'mc-döden'. Jag är ledsen men den tråden visar på att trots att man kör som en Gud med huvudet i framkant och håller -10 på alla skyltade hastigheter så kan man dö på MC. Den visar alltså inte på att vi måste ändra vårt körsätt utan bara på att vi är dödliga i trafiken oavsett hur vi kör.

Om olyckstråden skulle vara diskriminerande och bara rapportera olyckor som sker med motorcyklisten som vållande så förstår jag poängen med att den är där för att ändra vårt körsätt. Nu är den bara en makaber påminnelse om att det inte spelar nån roll hur defensivt vi kör, vi kan dö ändå.
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Varför sätter du citationstecken kring ordet? Tror du inte att det är verkligheten som beskrivs i olyckstråden?
Kan du åstadkomma ett enda hållbart argument för att det skulle vara bättre att sticka huvudet i sanden och blunda för verkligheten? :va

Menar du att olyckstråden och minneslunden ger en korrekt bild av motorcykelåkandets verklighet då? Det är motorcykelåkandets baksida, inte verklighet! Presentera alla tjusningar och det som får folk att fortsätta köra motorcykel - först då får du en någorlunda balanserad och objektiv bild av den så kallade verkligheten. För somliga (om inte ALLA i olika grad) är faran också en stor del av det attraktiva med hojar.

Jag har heller aldrig sett en enda tråd eller inlägg i dödstrådarna som beskriver en olycka på ett sådant sätt att man faktiskt kan lära sig något av situationen. Däremot känns det ofta som om jag tjuvläser folks dagböcker eller läser dödsannonser när jag kikar i trådarna... Det är inte därför jag loggar in på sh.com

Visst är det gynnsamt att ur självbevarelseperspektiv vara medveten om livets och världens mörkare sidor, men att gräva i mörkret ger dig inget annat än olycka.

Ska jag sjunka ihop här framför datorn och skriva "V.I.F." i alla trådar på sh.com, eller ska jag käka lunch till skön musik i bakgrunden och sen ge mig ut på en åktur? Jag mår nog bättre av det senare, så det senare blir det! :tummenupp
 

njelger

Guest
ja, det finns en del maniska "olycksjägare" som till och med blir irriterade om någon annan hinner före.
Men som du ser "blundar man för verkligheten", "sticker huvet i sanden" om man påpekar detta.
Mitt råd: Lev med det. Det gör jag.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
ja, verkligen jobbigt

maila Aftonbladet & expressen & be dom sluta rapportera

Trafikolyckor
Våldtäkter
Rån

och allt annat som man tycker är otäkt :rolleyes:
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Menar du att olyckstråden och minneslunden ger en korrekt bild av motorcykelåkandets verklighet då?
Absolut. Det är en väldigt konkret bild av en del av verkligheten. Hur kan du mena något annat?
Presentera alla tjusningar och det som får folk att fortsätta köra motorcykel - först då får du en någorlunda balanserad och objektiv bild av den så kallade verkligheten.
Visst är det så, och det finns några tusen andra trådar på SH som belyser de sidorna. :tummenupp
För somliga (om inte ALLA i olika grad) är faran också en stor del av det attraktiva med hojar.
Jo, jag vet att somliga påstår det. Jag har dock ännu inte hört det sägas av någon jag besökt i sjukhussäng. :tungan
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
ja, verkligen jobbigt

maila Aftonbladet & expressen & be dom sluta rapportera

Trafikolyckor
Våldtäkter
Rån

och allt annat som man tycker är otäkt :rolleyes:

Vill du lära dig mer om trafikolyckor, våldtäkter och rån så kan du läsa ett par böcker skrivna ur ett psykologiskt eller sociologiskt perspektiv. Men det kanske är för tung litteratur för någon som får huvudvärk av allt annat än rubriker i fet stil som tillsammans med smaklösa bilder täcker hela sidor. Om inte annat så kan du googla lite på vad idiotjournalistiken (Aftonbladet, Expressen) lever på. Du kanske känner igen dig där målgruppen beskrivs.

Om syftet är att rapportera dödsfall, brott och olyckor i statistiksyfte så går dessa lysande sensationstidningar miste om förbannat mycket som pågår i världen. Dessutom finns det kompetent folk som redan undersöker och bokför sådant.

Vad som gör mig riktigt förbannad är att det regnar ute nu! :mad:
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Om du frågar mig om jag är en förebild för framförande av fordon i trafiken?? :va

INTE EN CHANS OCH VILL INTE HELLER VARA DETTA DÅ JAG SOM SAGT GILLAR FART OCH FLÄKT OCH DÅ GÄRNA DÄR JAG KONTROLLERAR ETT MOTORDRIVET FORDON!!

Dock så försöker gärna alla "helgon" :rolleyes: på detta eminenta forum att alltid kommentera mina inlägg på så sätt som du nu gjort till trotts att jag alltid stått för mitt "behov" av att ibland (läs-ofta) köra alldeles för fort, inlägg som dom första 32654.5 gångerna var kul, ironiskt mm men som i dag känns lika förlegat som manchesterjeans och mamelucker - pInsAmT är ett annat ord som passar in för dessa inlägg!! :pannkyss

Men kör hårt "Badger" så kanske även du finner ljuset i tunnelns slut!! :D
Var inget påhopp i direkt mening.
Men oki, du är visst en känslig kille med ömma punkter som gillar när vinden fläktar.:) :pannkyss
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Det roliga är att verkligheten i olyckstråden även visar på att oavsett körstil så drabbas man av 'mc-döden'. Jag är ledsen men den tråden visar på att trots att man kör som en Gud med huvudet i framkant och håller -10 på alla skyltade hastigheter så kan man dö på MC. Den visar alltså inte på att vi måste ändra vårt körsätt utan bara på att vi är dödliga i trafiken oavsett hur vi kör.

Visst är vi dödliga, men vi kan själva påverka riskerna att dö i trafiken genom vårt körsätt.

Till TS:
En del vill skriva om olyckor, en del vill skriva om uiiilies, en del skriver om musik, om gaddnignar, om trim, om slipon etc etc.
Man väljer själv vad man vill läsa.
Passar inget av ämnena så skriv själv om vad som intresserar dig.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Olyckstråden fyller defintivt en rapporteringsfunktion! Däremot är den av kvantitativ och ytlig natur snarare än kvalitativ och personlig.

Men hallå, vi funkar väl på olika sätt? Detta passar väl vissa, även om det inte passar andra?

Jag kan bara tala för mig själv, och jag tycker att den oftast misslyckas med att verkligen få mig att relatera. Det finns däremot trådar skapade av någon som varit med om en olycka, eller om någon närstående som råkat ut osv. Dessa trådar berör mig i regel oerhört mycket starkare, och det är dessa trådar som faktiskt har potentialen att lära just mig något, att ompröva mitt beteende och körstil. Det är ur dessa trådar jag oftast går klokare.

Tyvärr finns det då amatörpsykologer här på forumet som alltid ska in och sabba dessa trådar med antydningar om att folk "bara skriver V.I.F. och går vidare". Precis som om amatörpsykologerna ifråga faktiskt har en aning om hur läsaren blir berörd.

Och det är lite samma här också faktiskt. Varför ska jag sitta på andra sidan staketet och spela amatörpsykolog? Varför ska jag sitta här och säga att olyckstråden bara är dålig, negativ och jobbig när den kanske faktiskt fyller en funktion för andra människor, även om den inte gör det för mig?

Alltså: Låt olyckstråden vara som den är och låt den finnas där för den som vill läsa den. Vi andra kan väl helt enkelt låta bli?
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Jag tycker det är lite roligt att dom flesta som gnäller i den här tråden faktiskt inte kör rena sporthojjar, mer åt allround eller sport-touring hållet. Har det ngt med saken att göra kanske :va :va :va (Jag kan ju även ha fel, typ).
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Visst är vi dödliga, men vi kan själva påverka riskerna att dö i trafiken genom vårt körsätt.

Till TS:
En del vill skriva om olyckor, en del vill skriva om uiiilies, en del skriver om musik, om gaddnignar, om trim, om slipon etc etc.
Man väljer själv vad man vill läsa.
Passar inget av ämnena så skriv själv om vad som intresserar dig.

Det jag reagerat på i olyckstråden, vilket framgår i mitt första inlägg i den här tråden, är hur ett ett fåtal personer kan vara så, jag vet inte om "fashinerade av olycksrapportering", är rätt uttryck men ändå.
Kollar eller letar man verkligen aktivt runt på olika nyhetsportaler för att sedan omgående skriva sin egen sk. rapport på SH, om olyckor landet runt. Om så är fallet vilket det verkar vara, så känns det lite makabert att man kan ha en sånt beteende, men alla är som sagt olika.

Väljer man verkligen vad man vill läsa? Både ja och nej, iaf jag berörs varje gång olyckstråden ligger på startsidan av SH och allt som oftast får det mig att undra om det kan vara nån bekant som råkat illa ut.

Jag skriver en hel del om sånt som intresserar mig, allt som oftast om hojbyggen och caferacers, eller om den motorcykel jag kör.

Självklart skall dom som vill skriva om det som dom är intresserade av göra det oavsett om det handlar om fuck you burouter eller olyckor, men på det sätt som det framförs i olycktråden av ett fåtal personer ställer jag mig skeptisk till. Att endast klippa och klistra från andra websajter utan att lägga något personligt intryck/åsikt tycker jag känns konstigt vilket fått mig att ställa frågan i första inlägget.
 

Linkan_85

Guest
då jag inte kört en meter på gatan med mc på många många månader nu och inte har något intresse att göra det heller!! :arsele

Apapap:ajjabajja
Nu vet jag från säkra källor att patrick var ute på en provtur häromdagen till rosenhill :D :tummenupp
Fast jag är dock inte helt hundra men nästan, kan det stämma?:gnissla
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Nu förstår jag ingenting :va

Är det verkligen ett så stort problem att vi som har vänner runt om vårt vackra land, som man inte har daglig kontakt med ändå har möjlighet att få information om något händer. Många människor träffar man kanske bara en gång om året men vet man att någon på en viss hoj, i ett specifikt område kraschat kan informationen vara guldvärt

Fortsätt rapportera och ge fan i å läsa om ni inte vill, svårare är det inte
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Det jag reagerat på i olyckstråden, vilket framgår i mitt första inlägg i den här tråden, är hur ett ett fåtal personer kan vara så, jag vet inte om "fashinerade av olycksrapportering", är rätt uttryck men ändå.
Kollar eller letar man verkligen aktivt runt på olika nyhetsportaler för att sedan omgående skriva sin egen sk. rapport på SH, om olyckor landet runt. Om så är fallet vilket det verkar vara, så känns det lite makabert att man kan ha en sånt beteende, men alla är som sagt olika.

Väljer man verkligen vad man vill läsa? Både ja och nej, iaf jag berörs varje gång olyckstråden ligger på startsidan av SH och allt som oftast får det mig att undra om det kan vara nån bekant som råkat illa ut.

Jag skriver en hel del om sånt som intresserar mig, allt som oftast om hojbyggen och caferacers, eller om den motorcykel jag kör.

Självklart skall dom som vill skriva om det som dom är intresserade av göra det oavsett om det handlar om fuck you burouter eller olyckor, men på det sätt som det framförs i olycktråden av ett fåtal personer ställer jag mig skeptisk till. Att endast klippa och klistra från andra websajter utan att lägga något personligt intryck/åsikt tycker jag känns konstigt vilket fått mig att ställa frågan i första inlägget.


Varför PM:ar du inte dom som rapporterar och frågar ist?

Trådens vara och ickevara känns sjukligt färdigdebaterad och vidare förstår jag inte hur det kan vara omöjligt att låta bli att klicka på en länk man finner ointressant/hemsk/oläslig eller vad det nu må vara...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Givetvis finns det dem som är mycket intresserade av allt som handlar om död och blod. Alltid intressant att se något ovanligt. Om det är någon som är medvetslös och måste åka iväg med ambulans så bildas alltid en stor skara med människor, ibland med någon snäll förälder som lyfter upp barnet på axlarna så dom skall se bättre över klungan.

Om olyckstråden är en sådan företeelse skall jag låta vara osagt, personligen är jag alltid nyfiken om nyheter för hur det gått för de som varit med i olyckor. Det finns säkert de som tror att det blir färre olyckor med denna tråden. Personligen tror jag diskussioner och personliga reflektioner är viktigare. Kanske det vore bättre att ha en tråd där personer som varit med om svåra olyckor kunde lägga ut bilder förklara och berätta vad om hände och vilka personliga konsekvenser det fick sedan?
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Kommer aldrig i helvette förstå varför olycktråden finns,gotta sig i andras olyckor,rena rama aftonbladet d här ju!
Är man så intresserad utav att läsa om olyckor/dödsfall ??Jag kan säga att jag har suttit å läst skiten själv,men den tråden har tagit över det sporthoj.com handlar om! Folk sitter å disskuterar dödsfall å olyckor istl för att ha skoj å köra hoj!
Lika bra att vi säljer våra hojjar å köper båt istl,men på sjön kan man ju oxå dö,ähh vafan lika bra å ta livet av sig!
Gruppköp för senapsgas,nån som e på?????
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top