Manisk rapportering av olyckor.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Varför PM:ar du inte dom som rapporterar och frågar ist?

Trådens vara och ickevara känns sjukligt färdigdebaterad och vidare förstår jag inte hur det kan vara omöjligt att låta bli att klicka på en länk man finner ointressant/hemsk/oläslig eller vad det nu må vara...

Varför inte ett PM, ptja jag tror inte att jag skulle få något svar, men det kanske vore på sin plats att skicka några PM. Å andra sidan kanske Pmen kommer att rulla in efter att olycksrapportörerna läst tråden, om nån nu skulle känna sig träffad.

Då har jag iaf. kanske fått svar på trådens frågor i första inlägget.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Det jag reagerat på i olyckstråden, vilket framgår i mitt första inlägg i den här tråden, är hur ett ett fåtal personer kan vara så, jag vet inte om "fashinerade av olycksrapportering", är rätt uttryck men ändå.
Kollar eller letar man verkligen aktivt runt på olika nyhetsportaler för att sedan omgående skriva sin egen sk. rapport på SH, om olyckor landet runt. Om så är fallet vilket det verkar vara, så känns det lite makabert att man kan ha en sånt beteende, men alla är som sagt olika.

Lek med tanken att dessa fåtal personer faktiskt skulle kunna vara ombedda att göra detta ;)
 

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
"Självklart skall dom som vill skriva om det som dom är intresserade av göra det oavsett om det handlar om fuck you burouter eller olyckor, men på det sätt som det framförs i olycktråden av ett fåtal personer ställer jag mig skeptisk till. Att endast klippa och klistra från andra websajter utan att lägga något personligt intryck/åsikt tycker jag känns konstigt vilket fått mig att ställa frågan i första inlägget."

Det beror nog på att i personerna ifråga i stor utsträckning gärna vill verifiera att de tillhör en kategori i samhället som lever farligt. Jag kan tänka mig att när de träffar personer som vill lyssna, bekanta eller inte, - så berättar de med illa dold stolthet i rösten om överlevnadsstatistiken för den kategori de tillhör. Det behöver inte gälla mc, det kan vara fallskärmshoppning, dykning, klättring etc. Jag har märkt under mina 21 år med mc-kort att dessa personer ofta inte är intresserade av själva utövningen/sporten/hobbyn utan av den image och i vissa fall myten som omger utövningen. Kanske inget fel i det men det gör det knappast lättare att få sporthojar och dess förare "rumsrena" i samhällsdebatten.

Själv skulle jag ha lite svårt för att stoltsera med hur farligt jag lever när jag kör mc till min favoritklätterklippa eller när jag ger mig ut på dykresa i Asien.

Jag känner verkligen för de som har bekanta som råkat illa ut på vägarna och jag anser att minneslunden skall vara till för dem som ett sätt att bearbeta sin förlust, - och inte för andra att skryta om den.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Personligen tror jag diskussioner och personliga reflektioner är viktigare. Kanske det vore bättre att ha en tråd där personer som varit med om svåra olyckor kunde lägga ut bilder förklara och berätta vad om hände och vilka personliga konsekvenser det fick sedan?

:tummenupp

Exakt! Det är personliga erfarenheter och reflektioner som jag tror ger lärdomar och kanske på sikt ett förändrat beteende. Jag har svårt att se vad ett kvantitativt copy-paste från övriga media gör för förändring.

Jag tycker förslaget är bra, även om det ena inte utesluter det andra? Man kan ha den sortens tråd också parallellt med nuvarande tråd. Eftersom det uppenbarligen är olika saker som talar till olika människor.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Varför 1 tråd om olycker är det många som skriver. Helt klart för att det är bättre
med en tråd som hanterar ALLA olyckor än sjuttielva trådar om olyckor. För ni har
väl ändå märkt att om det missas en olycka i tråden så kommer det direkt frågetrådar
där folk vill veta mer. Vissa av ren nyfikenhet medan andra kanske till och med känner
sig orolig över att den kan vara någon dom känner.

Jag förstår faktiskt inte ärligt varför vissa har så svårt för olyckstråden, forumet skulle
utan den vara totalt nerlusad med trådar om diverse krascher. Det är bara att jämföra
hur det var innan det dök upp en "best of blocket" tråd eller alla dessa youtube trådar.

Okey det var mina 2 cent som dom brukar säga.
 

Linkan_85

Guest
Fan oxå:huvet jag får aldrig ha rätt.
Men hoppas du blir bättre snart. Min axel är jäkligt bra nu jämnfört med vad den var innan. Tog typ 3 månader, så ha tålamod:tummenupp

He he he..........du var nära att ha rätt då jag faktiskt ville prova en tur för att se om handleden/axeln på något sätt skulle orka men insåg snabbt att det inte låg i tiden pga alldeles för kraftig värk/orörlighet som anledning!!
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Orka.... Jag har läst en del inlägg här men orkar inte läsa alla... men en sak är säker som någon annan skrev det spelar ju ingen roll hur vansinnigt lr lagligt man kör nog fan riskerara man att dö i en olycka vare sig man själv kör in i ett träd lr att någon bilist svänger vänster för att den inte såg motorcycklisten som höll exekt 50 på 50 sträckan... Om man nu stör sig på att Olyckstråden finns så kan man väll regga sig på lunarstorm lr vad det heter lr skit i att läsa i tråden om man är rädd för verkligheten... Jag personligen tycker att tråden kan finnas kvar då jag själv väldigt sällan kollar i den och dom gånger man gör det så gör det lika ont....

Men som det egentliga ämnet va så kan man se ett visst mönster.. det är samma personer som rapporterar in olyckorna... om dom nu tycker det är såååå himmla roligt så låt dom hålla på det är deras liv.... Just my 2 cents
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
En del vill skriva om olyckor, en del vill skriva om uiiilies, en del skriver om musik, om gaddnignar, om trim, om slipon etc etc.
Man väljer själv vad man vill läsa.
Passar inget av ämnena så skriv själv om vad som intresserar dig.
Mycket väl talat!

Kommer aldrig i helvette förstå varför olycktråden finns,gotta sig i andras olyckor,rena rama aftonbladet d här ju!
Är man så intresserad utav att läsa om olyckor/dödsfall ??
Tala för dig själv. Det är möjligt att du gottar dig när du läser om andras olyckor, men jag gör det definitivt inte.

När en av mina bästa vänner omkom i en olycka för några år sedan finkammade jag alla källor jag kunde hitta för att kunna läsa om vad som hade hänt egentligen. För mig var det ett (av flera) sätt att försöka bearbeta min sorg, att försöka förstå att det faktiskt hade hänt, att det inte bara var en hemsk dröm. Det var viktigt för mig. Och jag kan lova dig att jag inte gottade mig...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Gillar wighsnews att man bara kopierar deras text/rapportering? Kanske bara enklare att göra en import därifrån då kanske?
För det är ju mer eller mindre vad det är frågan om.
Tycker det är skillnad om det hade varit personliga erfarenheter i tråden än en textkopiering/rapportering.
Har skrivit i tråden en gång för att få reda på om det gick bra med de personer som var med i en mc-olycka och om det var folk härifrån.

Nästan ingen jag träffat under de 25 år jag lekt med hojar har ändrat sitt beteende förrän de själva vart med om en olycka, sin egen eller någon nära väns. Folk är inte smartare än så.. O jag räknar mig själv till folket..
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Det jag reagerat på i olyckstråden, vilket framgår i mitt första inlägg i den här tråden, är hur ett ett fåtal personer kan vara så, jag vet inte om "fashinerade av olycksrapportering", är rätt uttryck men ändå.
Kollar eller letar man verkligen aktivt runt på olika nyhetsportaler för att sedan omgående skriva sin egen sk. rapport på SH, om olyckor landet runt. Om så är fallet vilket det verkar vara, så känns det lite makabert att man kan ha en sånt beteende, men alla är som sagt olika.

Jisses, skulle jag börja hobbyanalysera folks mentala hälsa utefter vad de skriver i sina inlägg ter sig då dessa personer fullständigt normala jämfört med många andra här.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag läser inte tråden normalt, endast då jag vill veta mer om någon olycka häromkring, eller om någon man känner från SH har varit med om en.

Varför samma handfull med personer står för inläggen i tråden vet jag inte, dom kan ha blivit ombedda att göra det, eller dom kanske har en starkare tro än mig på att folk läser och ändrar sin körstil.
Själv är jag nästan övertygad om att inte en enda människa ändrar sin körstil av att tråden finns, har jag fel på den punkten så desto bättre.

Jag störs inte av tråden IAF.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Det som stör mig är att det oftast är en och samma person som skriver. Det hade inte stört mig om vederbörande hade vart aktiv även i andra forumdelar i stället för enbart/mestadels i olyckstråden.

Tanken "Skaffa dig ett liv" slår mig, men det gäller ju oas även mig som är på denna sajten varje dag.:rolleyes:
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nu har jag varken läst hela den här tråden eller läst nån gång i olyckstråden.. Men Att samla alla olyckor som man vill skriva om ( oavsett anledning ) i en tråd i en forumsdel känns ganska givande för forumet i sin helhet. Dels slipper man se en ny tråd för varje olycka, och dels slipper minneslunden bli full av olycksrapporeringar..

Dom som klagar på tråden, dess innehåll och dessfunktion.. Gör som jag, läs den inte!

Jag har absolut inget emot tråden tvärt om, som beskrivet ovan. Men känner även att den inte innehåller något som jag vill läsa. Men som sagt! alla som inte vill veta av den, alt läsa den LÅT BLI! kan väl inte bli lättare än så? :7peta
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Shaaaaajt vad det ska gnällas på detta forum, ut och åk hoj istället för fan.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
He he he..........du var nära att ha rätt då jag faktiskt ville prova en tur för att se om handleden/axeln på något sätt skulle orka men insåg snabbt att det inte låg i tiden pga alldeles för kraftig värk/orörlighet som anledning!!

OT :tungan

Hehe va grabbarna så elaka mot dej för du börja köra bil :rolleyes:
se film -----> :D :D :hihi :7peta PS du får dölja bilarna better nästa gång :yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=3f5VBtA1wF0&feature

krya på dej :pannkyss

//Robin
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har postat en del i olyckstråden dom sista veckorna. Eftersom jag tycker det börjar bli för många som råkar illa ut.

Vad är folk rädda för? sanningen med att köra båge eller...
Det skrivs att om man postar i olyckstråden så gottar man sig i andras olycka, för min del är det tvärt om och för dom andra säkerligen också.

Jag sitter inte och letar olyckor men om ni som slår ner på tråden verkligen inte ser alla olyckor som rapporteras i ALLA mediala forum så behövs tråden verkligen för isåfall kör ni med väldigt för stora skygglappar.

Stulna hojar trådarna är det ingen som gnällt över men det är ju nått som man kan sätta kronor och ören på?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top