"Självklart skall dom som vill skriva om det som dom är intresserade av göra det oavsett om det handlar om fuck you burouter eller olyckor, men på det sätt som det framförs i olycktråden av ett fåtal personer ställer jag mig skeptisk till. Att endast klippa och klistra från andra websajter utan att lägga något personligt intryck/åsikt tycker jag känns konstigt vilket fått mig att ställa frågan i första inlägget."
Det beror nog på att i personerna ifråga i stor utsträckning gärna vill verifiera att de tillhör en kategori i samhället som lever farligt. Jag kan tänka mig att när de träffar personer som vill lyssna, bekanta eller inte, - så berättar de med illa dold stolthet i rösten om överlevnadsstatistiken för den kategori de tillhör. Det behöver inte gälla mc, det kan vara fallskärmshoppning, dykning, klättring etc. Jag har märkt under mina 21 år med mc-kort att dessa personer ofta inte är intresserade av själva utövningen/sporten/hobbyn utan av den image och i vissa fall myten som omger utövningen. Kanske inget fel i det men det gör det knappast lättare att få sporthojar och dess förare "rumsrena" i samhällsdebatten.
Själv skulle jag ha lite svårt för att stoltsera med hur farligt jag lever när jag kör mc till min favoritklätterklippa eller när jag ger mig ut på dykresa i Asien.
Jag känner verkligen för de som har bekanta som råkat illa ut på vägarna och jag anser att minneslunden skall vara till för dem som ett sätt att bearbeta sin förlust, - och inte för andra att skryta om den.