Mantorp SM 1-2/10

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Absolut inte, det är nästan den viktigaste kritiken! Ryckt ur sitt sammanhang kan man tänka att min lilla kommentar där låter riktigt tyken och bitter men det jag åsyftade var diskussionerna just här.

Diskussionerna här slutar alltid med pajkastning mot en ihopbuntning av klubbar, arrangörer och SVEMO utan att man ens påpekar vad som är problemet - utom att man inte "kan få kontakt" eller "framföra kritik". Vi som faktiskt har varit med i en klubb och arrangerat tycker inte det är svårare att ta kontakt med oss än med vemsomhelst annars och därför vill man gärna veta hur man ska bli bättre på det. Några sådana konkreta förslag har inte kommit upp sedan förslaget om ett förbundsforum (som inte har med klubbar/arrangörer alls att göra); ett förslag som (jag fortfarande tycker är riktigt bra) föll på ett antal punkter som ingen orkade ta tag i och förbättra. Och fortfarande gällande arrangemang (inte bara inom RR givetvis) är det bäst att ta det med arrangören - dessa hittar man på plats och oftast finns det nån man kan snacka lite med och ge sin bild. Har man inte tid just då kan man ju alltid ta ett telefonnummer eller en mailadress och fortsätta kontakten där. Aw hell, de som är medlemmar här kan man t.o.m. PM:a!
Det där låter ju jättebra men det jag efterlyser är en kontinuerlig kontakt mellan förare, förbund, arrangörer och klubbar.

Jag tjatar om 70-talet och lite så är det fortfarande för de flesta av dem nämnda ovan. I det här fallet kunde ju ARC har haft kontakt med förarna långt innan de spikade hur helgen skulle se ut och fått in synpunkter och därmed en möjlighet att göra ändringar eller förklara varför det ena eller det andra inte går att göra. Det är ju inte direkt svårt att starta en tråd i det här forumet, presentera sitt arrangemang och be om synpunkter.
(Svaret brukar bli att SH inte är något officiellt forum för något men om förarna finns här kanske det är ett bra ställe att börja på...)

Men återigen, den viljan verkar inte finnas och det resulterar gång på gång i den här typen av trådar.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det där låter ju jättebra men det jag efterlyser är en kontinuerlig kontakt mellan förare, förbund, arrangörer och klubbar.

Men återigen, den viljan verkar inte finnas och det resulterar gång på gång i den här typen av trådar.

Problemet kan väl ha legat i att man fått positiv respons av de som bemödat sig att kontakta klubben från förra året (för visst körde man likadant förra året?) och de som varit negativa inte har just bemödat sig att kontakta de personer som faktiskt har nåt med det att göra.

Ja, jag förstår din position och jag håller till stor del med. Dock finns problemet i kategorin "för många kockar". För att få en rättvis bild av vad folk vill ha måste man fråga alla och alla använder, eller vädrar åtminstone inte sina åsikter, på Sporthoj - och det är ett problem. För om man frågar på ett forum och tio stycken säger att det är en skitdålig idé och resten inte säger nåt så måste man anta att resterande tycker det är en bra idé. Och resterande i det här fallet är ju 250 pers ungefär (eller är det fler?). Eller?

En lösning på detta tycker jag skulle kunna vara någon form av "förarfack", motsvarande andra idrotters spelarfack: rent krasst en förartalesman, oberoende av klubb och förbund, med vilken klubbarna och förbundet kommunicerar. Denna har sedan en mailinglista med alla förare på. Förarna kontaktar sin talesman som sedan sköter kontakten med arrangörer, klubbar och förbund.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Problemet kan väl ha legat i att man fått positiv respons av de som bemödat sig att kontakta klubben från förra året (för visst körde man likadant förra året?) och de som varit negativa inte har just bemödat sig att kontakta de personer som faktiskt har nåt med det att göra.
Lite roligt att du skriver "bemödat" sig för det är ju precis det som arrangörerna INTE gjort. De tillhandahåller något men är egentligen inte så intresserade av att kolla vad deras kunder tycker. Företag som jobbar så brukar inte bli långlivade...

Hur svårt kan det vara att tillsammans med alla papper man får vi anmälan skicka med någon typ av frågeformulär eller länk?
Fast ännu bättre vore förstås att jobba proaktivt och få input innan det är "för sent".
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Lite roligt att du skriver "bemödat" sig för det är ju precis det som arrangörerna INTE gjort. De tillhandahåller något men är egentligen inte så intresserade av att kolla vad deras kunder tycker. Företag som jobbar så brukar inte bli långlivade...

Vad är det arrangörerna inte bemödat sig att göra menar du? :va
Det är helt sant att man inte gör kundundersökningar men enligt mina erfarenheter får alla klubbar in ganska mycket feedback, både från deltagare och andra klubbar. Det kanske inte är nog men det är då man kommer till "bemöda sig"-biten. Nån måste bemöda sig att framföra detta till rätt personer tillsammans med en väl formulerad anledning.

Hur svårt kan det vara att tillsammans med alla papper man får vi anmälan skicka med någon typ av frågeformulär eller länk?
Fast ännu bättre vore förstås att jobba proaktivt och få input innan det är "för sent".

Det är nog ganska enkelt, det jobbiga är ju att sammanställa resultatet sen. Å andra sidan vore det ju ganska enkelt att slänga på en 20:a på anmälningsavgiften för att betala den stackaren som sitter med det.

Enligt min erfarenhet är det mycket få evenemangsföretag som jobbar i direkt kontakt med alla involverade i sina events. Man jobbar fram förslag på program med viktiga hållpunkter och presenterar för en ansvarig eller en styrgrupp (översatt till RR skulle det då vara förartalesmannen och domaren (förbundsrepresentant)) som sedan ger sin input. Det finns inte en chans att jobba proaktivt och få allas respons på alla delar av en tävling, det är ett hästjobb som jag inte tror det finns nån som vill ha betalt för att göra ens. Tänk dig om en stor konferens skulle ringa runt till alla sina potentiella delegater och fråga om tidsschemat passar just dem!

Jag får en känsla av att du gärna vill vara med och göra RR-Sverige bättre men utan att engagera dig och jag förstår din poäng med att jobba proaktivt. Det gör nog de flesta arrangörer, de testar sina idéer på lokala förare, pratar med andra och får deras feedback men man gör det på en skala som man anser tillräcklig ur både statistisk och arbetsbördemässig synpunkt medan du tycker man ska göra det på en mer nationell nivå. Däri ligger ett stort samordningsproblem som är den stora nöten att knäcka (där jag, som sagt, tror att ett förarfack vore ett stort steg framåt).
 

PatrikM

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Kvicksund
Hoj
DM BIZeta
Kan bara som en förälder till HRRAC säga att vi är grymt glada att ARC bjudit in oss och att vi kommer att få träna på torsdagen:)

Några tips för er som vill höras: Svemo bjuder varje år in till grenspecifika möten, förra året var vi på Arlanda stad, alla arrangörer var där, ingen förare var där. Svemo bjöd även in till möte på MC-mässan, resultat några få förare kom, inget specifikt kom ut förutom några PRO förare som hade åsikter.Kom på mötena så händer det nåt.

Återigen: Tack till ARC för att vi får vara med.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Ok, här är ett konstruktivt förslag. Fixa bannern på hemsidan så det inte står fel datum. Fixa datumen under så det står SM på rätt datum och ERF på rätt datum. Fixa så det inte är lördag två dagar i rad. :tummenupp

Edit: ... och fixa så det finns en länk längst ner till där man anmäler sig för SM också, inte bara ERF.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Ok, här är ett konstruktivt förslag. Fixa bannern på hemsidan så det inte står fel datum. Fixa datumen under så det står SM på rätt datum och ERF på rätt datum. Fixa så det inte är lördag två dagar i rad. :tummenupp

Edit: ... och fixa så det finns en länk längst ner till där man anmäler sig för SM också, inte bara ERF.

Mmmm, det e bara fel i den, tom TR e förra årets TR :arsele

Å NEC å REC å BoTT hela helgen, både fredag å lördag å lördag igen hehehe:gnissla
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så vart man anmäld då.......blir kanske bra ändå.

Får ju köra mantorp för andra gången iaf. :)

Nåja,all erfarenhet är väl,likväl som reklam,bra erfarenhet....eller? :va

Undrar om spargrisen är ätbar efter slakten,hoppas det,annars blir det en mager höst!
Har förvisso blivit hintad om att man inte är racefit så detta kanske är rätt sätt ändå....bränn kulorna istället för att käka upp dom! :näsblod

Syns där då,själv hoppas jag på regn för såna däck har jag. :D

Henrik
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Team DNS press release pre-Swedish Championship finals 2011

The season is drawing to a close with only one race weekend left. This year only half of Team DNS will race (not all that different from last year of course). This is due to #73's relative success in the KM race at Sviestad, after which he has decided to quit 2011 on a "high" note. #80 on the other hand, still hasn't failed and is looking for a chance to do so.

The #80 bike has undergone an extensive overhaul (new piston ring and a change of final gearing), since perfect preparation prevents poor performance as everyone knows. Part of the strategy to fail miserably is that IF this weekend will result in a top three finish, Team DNS will quit racing 125GP altogether. Since a podium is not very likely (or is it? Rain might open a door of possibility) we'll probably keep on wasting time, money and effort to continue racing next year.

Mattias Lundgren #73:
"Nah, having learnt my lesson from entering two swedish championship races and accomplishing nothing but amusing reports, I've decided to just go to Mantorp for the fun of it. I will support fyfan jävla skit-sege by giving him motivational speeches and generally being in the way. I might help repair the bike if he crashes it. If that's at all possible since I might be busy telling him how crap he is."

Fyfan jävla skit-sege #80:
"I feel I have a good chance of winning something like a third place if the weather gods decide to dump a lot of rain on the östgötaslätten. Did I mention the fact that I had the third fastest time at Sviestad in the sunday race? I did. I'm a great rider. I don't think there is anything that can really stop me from achieving my goal of one, possibly two podium finishes this weekend. I think I can, because I'm a really great rider. Good at riding bikes, too. Yeah."
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Jag lånar tråden lite:

Jag och Mårtensson tänkte komma ner till Mantorp och låna lite tid av er förare på förarmötet. Vi skulle vilja berätta om dom planer vi har inför 2012.
Vi har haft ett möte med Svemo, STCC och Pro SBKs förarförening nu i helgen som var och vill gärna höra era åsikter om detta.

När är förarmötet?

/ Svensken
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
När är förarmötet?
11. Förarsammanträde: Fredag 2011-09-30, Klassvis:

- 18:00 125 GP, SuperMono och Junior Cup
- 18:30 SST 600 och SST 1000
- 19:00 Rookie 600 och Rookie 1000
- HRRAC Efter överenskommelse

Förarsammanträde för de som inte närvarar på fredag 30/9 blir på lördag 1/10 kl 08:00. Plats meddelas vid inskrivningen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Team DNS press release pre-Swedish Championship finals 2011

The season is drawing to a close with only one race weekend left. This year only half of Team DNS will race (not all that different from last year of course). This is due to #73's relative success in the KM race at Sviestad, after which he has decided to quit 2011 on a "high" note. #80 on the other hand, still hasn't failed and is looking for a chance to do so.

The #80 bike has undergone an extensive overhaul (new piston ring and a change of final gearing), since perfect preparation prevents poor performance as everyone knows. Part of the strategy to fail miserably is that IF this weekend will result in a top three finish, Team DNS will quit racing 125GP altogether. Since a podium is not very likely (or is it? Rain might open a door of possibility) we'll probably keep on wasting time, money and effort to continue racing next year.

Mattias Lundgren #73:
"Nah, having learnt my lesson from entering two swedish championship races and accomplishing nothing but amusing reports, I've decided to just go to Mantorp for the fun of it. I will support fyfan jävla skit-sege by giving him motivational speeches and generally being in the way. I might help repair the bike if he crashes it. If that's at all possible since I might be busy telling him how crap he is."

Fyfan jävla skit-sege #80:
"I feel I have a good chance of winning something like a third place if the weather gods decide to dump a lot of rain on the östgötaslätten. Did I mention the fact that I had the third fastest time at Sviestad in the sunday race? I did. I'm a great rider. I don't think there is anything that can really stop me from achieving my goal of one, possibly two podium finishes this weekend. I think I can, because I'm a really great rider. Good at riding bikes, too. Yeah."

Har alltid sagt att "Ingen kommer ihåg en fegis!"...............nu är jag säker på att jag haft fel. :D

Henrik
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Team DNS press release pre-Swedish Championship finals 2011

The season is drawing to a close with only one race weekend left. This year only half of Team DNS will race (not all that different from last year of course). This is due to #73's relative success in the KM race at Sviestad, after which he has decided to quit 2011 on a "high" note. #80 on the other hand, still hasn't failed and is looking for a chance to do so.

The #80 bike has undergone an extensive overhaul (new piston ring and a change of final gearing), since perfect preparation prevents poor performance as everyone knows. Part of the strategy to fail miserably is that IF this weekend will result in a top three finish, Team DNS will quit racing 125GP altogether. Since a podium is not very likely (or is it? Rain might open a door of possibility) we'll probably keep on wasting time, money and effort to continue racing next year.

Mattias Lundgren #73:
"Nah, having learnt my lesson from entering two swedish championship races and accomplishing nothing but amusing reports, I've decided to just go to Mantorp for the fun of it. I will support fyfan jävla skit-sege by giving him motivational speeches and generally being in the way. I might help repair the bike if he crashes it. If that's at all possible since I might be busy telling him how crap he is."

Fyfan jävla skit-sege #80:
"I feel I have a good chance of winning something like a third place if the weather gods decide to dump a lot of rain on the östgötaslätten. Did I mention the fact that I had the third fastest time at Sviestad in the sunday race? I did. I'm a great rider. I don't think there is anything that can really stop me from achieving my goal of one, possibly two podium finishes this weekend. I think I can, because I'm a really great rider. Good at riding bikes, too. Yeah."

Being spokesperson for the assembeled press, I would like to take the opportunity to forward a few questions.

First, Mattias Lundgren #73, we are all overwhelmed by the success-saga of 2011. Having said this, what are your goals for 2012? Is it even possible to top the great achevements of 2011?

Second, Fyfan djävla Skit-Sege #80, the pressure from all your fans is immense, everybody expects you to be on top of the podium this coming weekend. How do you cope? Are you able sleep at all?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Being spokesperson for the assembeled press, I would like to take the opportunity to forward a few questions.

First, Mattias Lundgren #73, we are all overwhelmed by the success-saga of 2011. Having said this, what are your goals for 2012? Is it even possible to top the great achevements of 2011?

Second, Fyfan djävla Skit-Sege #80, the pressure from all your fans is immense, everybody expects you to be on top of the podium this coming weekend. How do you cope? Are you able sleep at all?

For 2012 the expectations are very high. I think I'll achieve greatness as far as learning to ride the thing properly. You need to remember that I've only been trying to ride this bike for two seasons now. Next year will be my year, I can feel it. I think I'm going to be able to break into the fours on Sviestad, and maybe even try riding in the rain. Then again, maybe I won't. You never know.

Knowing fyfan jävla skit-sege, he's probably not sleeping very well at all. He keeps going through every possible scenario of the races, and that keeps him wide awake. He's going to be extremely grumpy on saturday morning, make sure you stop by the Team DNS tent to watch it happen. I'll make sure we'll have coffee and cookies to go with the show.

A very warm welcome to you all.

Har alltid sagt att "Ingen kommer ihåg en fegis!"...............nu är jag säker på att jag haft fel. :D

Henrik

Well, we all have to find out what we're good at. Riding bikes probably isn't my thing. But I'll keep trying, as it at least makes good pictures and funny reports. Someone really should sponsor me, as my marketing value is way higher than fyfan jävla skit-seges.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
For 2012 the expectations are very high. I think I'll achieve greatness as far as learning to ride the thing properly. You need to remember that I've only been trying to ride this bike for two seasons now. Next year will be my year, I can feel it. I think I'm going to be able to break into the fours on Sviestad, and maybe even try riding in the rain. Then again, maybe I won't. You never know.

Knowing fyfan jävla skit-sege, he's probably not sleeping very well at all. He keeps going through every possible scenario of the races, and that keeps him wide awake. He's going to be extremely grumpy on saturday morning, make sure you stop by the Team DNS tent to watch it happen. I'll make sure we'll have coffee and cookies to go with the show.

A very warm welcome to you all.

Here we have a two great athletes! Each one great in his own way; Mattias doen NOT back down on his great 2011 but strives to take racing (and reports) to the next level. We wish him allt the best in his heroic effort.
When it comes to fyfan jävla skit-sege all of us fellow racers know TOO well the hell he's going through! And still he keeps pushing! This, my friends, is greatness at work! We all wish him luck, and remember: a quick trip too the loo 10 minutes before the flag drops, keeps the doctor away and stomach cool!
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
I think the team is not behind a 100% and I feel somewhat trash talked from the rider/lökmek/gnälljävel #73.

Well, it looks like a sunny weekend so I'll probably end up on place ~15 or something. I'll do the rain dance and we'll see if we can get some bad weather. Racing is so much better in the wet!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
If you can't wait behind on track, wait for me on TWITTER

Täta updates under SM-helgen utlovas. Kanske till och med på svenska!

I think the team is not behind a 100% and I feel somewhat trash talked from the rider/lökmek/gnälljävel #73.

Well, it looks like a sunny weekend so I'll probably end up on place ~15 or something. I'll do the rain dance and we'll see if we can get some bad weather. Racing is so much better in the wet!

Don't worry. It's october + there is a race = it will rain.
 
Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Kommer det vara någon webradio under tävlingen? Om så, kan vi se till så den går att få tag på i efterhand? Vore skjysst att kunna höra kommentarerna om sitt eget lopp.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kommer det vara någon webradio under tävlingen? Om så, kan vi se till så den går att få tag på i efterhand? Vore skjysst att kunna höra kommentarerna om sitt eget lopp.

Jäääs, det är tänkt att va webbradio, jag fixar det, ska försöka få till inspelning i år också :)

Fan, jag är redan nervös, är det bra?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top