Mantorp SM 1-2/10

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Efter varje sån här diskussion, det har blivit några genom åren, blir jag bara mer och mer övertygad om att arrangörer/Svemo/klubbarna egentligen tycker det är ganska jobbigt att några andra än de som träffas i "klubbhuset" ska tycka och tänka.

Fan vad jag saknar Eskilsson just nu :D

Det är lätt att sitta bakom sin dator och tycka det. Men blanda inte ihop SVEMO och arrangörerna, det är två helt olika instanser och har väldigt lite att göra med varandras verksamhet. Även jag minns det otal gånger vi diskuterat det här och jag har inte alls uppfattningen om att klubbarna tycker det är jobbigt med andra åsikter än de som yttras i "klubbhuset". Däremot kvarstår faktumet att väldigt lite konkreta förslag på förändingar uppkommer.

Men min fråga kvarstår: hur tycker du att det ska fungera och kan du visa exempel på sporter/organisationer som funkar så?

Några konkreta exempel på förare som jag har lyssnat på (ur ett organisatoriskt perspektiv) under den tid jag var med och arrangerade: Otto Johansson, Niklas Cajback, Patrik Nord, Mange Berg och (hör och häpna) Perra Sandström. Nu har en f.d. medlem ur en arrangörsgrupp gett ett urval av vilka förare man lyssnat på och åsikter man sedan framfört. För att inte tala om alla de där "du, skulle inte du kunna fixa ... till nästa gång?" "Jo, det kan vi absolut kolla på" som dyker upp under alla tävlingar och en del träningar. Allt kan man inte förverkliga men man ska vara bra dåligt insatt om man påstår att man inte lyssnar på förarna.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vet att vi inte är helt värdelösa...
Men snälla, vem har påstått att ni skulle vara värdelösa?
Jag tror alla förare är tacksam för det jobb som du och alla andra lägger ner för att anordna tävlingar och träningar :tummenupp

Däremot vet jag att du tyckte att tävlingsledaren var värdelös på Anderstorp i våras och vi ska väl vara glad för att många av oss sitter bakom ett tangentbord när vi "gnäller" :D

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
om du menar r600 och stk 600 däremot så kanske men risk att det sabbar för stk 600 toppen bara..

Jag tror det är lugnt på Mantorp som är en så stor bana.
Blir inte startfältet så mycket större än nu så kanske det finns risk för varvning va några längst bak i rookie fältet.
Om toppen ligger på 1.19-1.20 tider och en rookie förare kör på 1,26 så lär det precis blir någon eller några varvningar på sista varvet eller två kanske. Det bör inte vara ett problem.

Däremot kan kvalet bli mer störande om man inte får tillräckligt många fria varv.

//Nitrous

Anledningen till torsdag som träning och ERF på fredag är att förra året så gick SM:et +-0 och ERF gav en vinst på ca 34000 och det är det enda vi vet innan tävlingsdags. Där finns en stor del i att vi inte kan göra så mycket med upplägget eftersom det körs upp funktionärer från A-torp som är på Mantorp från Torsdag- Söndag. Tror att det skulle vara bättre ekonomi att bara köra en ERF tävling på lördagen och strunta i att köra SM. I år ser det lite mörkt ut.

Vet att vi inte är helt värdelösa...

Jag tycker ni gör ett grymt arbete som engagerar er i att rodda med en SM tävling på bortaplan för att förare och Svemo gärna vill.
Synd i år på datum och antalet förare men jag hoppas att ni kan få det tidigare nästa år så det inte blir en repris med 10 års väntan igen innan någon SM i roadracing körs på Mantorp.

Keep it up :tummenupp

/Nitrous

Last edited:

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Efter att följt utvecklingen på den här tråden så kände jag att jag måste dra mitt strå till stacken (och inte minst för att stilla min svåra hojabstinens).
Så nu har jag slutligen slagit sönder spargrisen och anmält mig till både ERF Sprinten och SM;et på helgen.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Efter att följt utvecklingen på den här tråden så kände jag att jag måste dra mitt strå till stacken (och inte minst för att stilla min svåra hojabstinens).
Så nu har jag slutligen slagit sönder spargrisen och anmält mig till både ERF Sprinten och SM;et på helgen.
Bra !!!

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Appropå det så är det ju inte direkt trångt i SST600 heller, vi är 10 st anmälda.

//Nitrous

Ursäkta ordvalet, men vad fan? Var är de övriga +30 förarna som kört SST600 i år? Nu vet jag ju att några är skadade inkl. mig själv men ändå. Börjar ju nästan likna den så kallade kungaklassen i antal deltagare.
Tyckte själv att förra årets race på Mantorp var höjdpunkten på säsongen. I mina ögon klev vi in i finrummet när det gäller racing. Riktig bana, stor depå, fina lokaler osv.
Se till att anmäla er nu så vi får fortsätta köra tävlingar på en av Sveriges bästa banor. :)

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP

Me 2, långlopp o sm, rocka på!

Last edited:

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Nada

samma här.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det kan vara så också att förare identifierar problem utan att veta en lösning på problemet. Den kritiken är inte oviktig.

Nej, det har ingen heller påstått, men den enda sakliga kritiken som framförts hittills är att man inte vill köra träning på torsdagen. Det har presenterats en förklaring till att man trots det väljer att göra så, men ändå väljer en del att älta samma sak vidare i all oändlighet. Detta leder bara till negativa känslor utan att leda till en förändring.
Jag vet en hel del till problem, som jag anser är viktigare än den eventuella träningen inför racet, men den diskussionen tar man ju inte här utan med den det berör istället, det är det jag menar med att vara konstruktiv i sin kritik. Att envetet sitta här och klaga, utan att ha några bra förslag leder sällan nån vart.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att envetet sitta här och klaga, utan att ha några bra förslag leder sällan nån vart.
Det är sant men du är också väldigt mycket mer insatt än den genomsnittlige föraren. För många blir ju då SH den enklaste kanalen att framföra sina åsikter.
Menar det inte som en kritik mot dig utan som en reflektion.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det är sant men du är också väldigt mycket mer insatt än den genomsnittlige föraren. För många blir ju då SH den enklaste kanalen att framföra sina åsikter.
Menar det inte som en kritik mot dig utan som en reflektion.

Man behöver inte vara så insatt för att förstå att man kan kontakta den som arrangerar en tävling om man har synpunkter på tävlingen. Enkel logik! Är jag förbannad på dig spöar jag inte upp någon annan, jag spöar upp dig.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tycker att det är mycket negativt nu i den här tråden... :rolleyes:

Allvarligt talat så tycker jag att ARC (Stefan, Carry, mfl.) gör ett GRYMT jobb med att försöka rodda ihop en SM/ERF deltävling på bortaplan bara för att vi ska få ett race på Mantorp i år också. :tummenupp

Förra året var jag mycket skeptisk till upplägget också, men efter att ha kört tävlingen så tycker jag att det fungerade helt okej. Och är tillägget av ERF/ERF-sprint en förutsättning för att arrangören ska få ihop arrangemanget rent ekonomiskt så är det inte mycket att bråka om tycker jag.

Vafan, kör man en hel säsong med massor av resdagar och ledighet från jobbet så kan ju inte EN extra dags ledighet vara det som får hela ens ekonomi och racesatsning att tippa äver ända.

Att det blir få anmälda tror jag är en kombination av flera faktorer.
- Tävlingen är sent på säsongen. Många förare (inklusive mig själv faktiskt) har redan spräckt sina budgetar och slut på "racepengar", eller är skadade.

- Datumet. Jag tror att många är lite försiktiga med att anmäla sig, och betala in pengar i förväg till ett race som ligger i Oktober. Att försöka köra racing med endast ett fåtal plusgrader i backen (om ens det), och kanske regn på det är inte så lätt/roligt.

- Få anmälda och MYCKET gnäll. Detta skapar en negativ spiral, och lite av ett moment 22. Flera blir tveksamma till att anmäla sig när det är så tunna startfält. Och ju fler som "bashar" arrangemanget på nätet, desto fler blir tveksamma...

- Blandningen med ERF. Många ser detta som något negativt eftersom man måste åka till banan en dag tidigare än vanligt. Något som jag kan se som ett ganska litet problen egentligen. Ta det för vad det är, åk dit och träna på torsdagen så kan du gå runt och depåsteka hela fredagen, njuta av lite ledighet och lugn och ro, eller i lugn och ro mecka ihop hojen som du totalskrotat på torsdagsträningen.

Tyvärr så slaktade jag min racebudget på PRO SBK helgen, där det gick år ungefär lika mycket pengar som 3st SM/SO helger för min del, så mina pengar är slut. Därför är jag inte med på startlinjen. Sjukt tråkigt, för Mantorp är en sjukt rolig bana, och ARC har oftast riktigt bra arrangemang.

Lycka till alla ni som ska köra!!! :tummenupp

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Det är ju skitbra med få anmälda, då större %-uell chans att vinna ju!! :tummenupp

Tips till Macke: SMSa "Lån" till IKANO Bank...:)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Man behöver inte vara så insatt för att förstå att man kan kontakta den som arrangerar en tävling om man har synpunkter på tävlingen. Enkel logik! Är jag förbannad på dig spöar jag inte upp någon annan, jag spöar upp dig.
Kom igen bara Gubbe! :mad:

Edit: Den seriösa biten är ju som vi vet att flera av oss, inklusive mig själv, är lite lata av oss. Är det en tråd om SM på Mantorp så uttrycker man gärna sin åsikt där för det är snabbt, enkelt och smidigt och man får ur sig sin frustration. Det är inte lika konstruktivt som att kontakta arrangören.

Som sagt. Jag hade gärna kört och är otroligt tacksam för att ARC bjöd in Supermono/250 till Mantorp för det är en rolig bana men hur jag än vänder mig så har jag arslet bak - det finns inga pengar. Tror som Macke skrev att många är i den situationen.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det kan vara så också att förare identifierar problem utan att veta en lösning på problemet. Den kritiken är inte oviktig.

Absolut inte, det är nästan den viktigaste kritiken! Ryckt ur sitt sammanhang kan man tänka att min lilla kommentar där låter riktigt tyken och bitter men det jag åsyftade var diskussionerna just här.

Diskussionerna här slutar alltid med pajkastning mot en ihopbuntning av klubbar, arrangörer och SVEMO utan att man ens påpekar vad som är problemet - utom att man inte "kan få kontakt" eller "framföra kritik". Vi som faktiskt har varit med i en klubb och arrangerat tycker inte det är svårare att ta kontakt med oss än med vemsomhelst annars och därför vill man gärna veta hur man ska bli bättre på det. Några sådana konkreta förslag har inte kommit upp sedan förslaget om ett förbundsforum (som inte har med klubbar/arrangörer alls att göra); ett förslag som (jag fortfarande tycker är riktigt bra) föll på ett antal punkter som ingen orkade ta tag i och förbättra. Och fortfarande gällande arrangemang (inte bara inom RR givetvis) är det bäst att ta det med arrangören - dessa hittar man på plats och oftast finns det nån man kan snacka lite med och ge sin bild. Har man inte tid just då kan man ju alltid ta ett telefonnummer eller en mailadress och fortsätta kontakten där. Aw hell, de som är medlemmar här kan man t.o.m. PM:a!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring