Mantorp SM 1-2/10

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Men vad är det egentligen du förväntar dig? Jag påpekade att upplägget av arrangemanget och tidspunkten är långt ifrån optimalt för att passa så många som möjligt (vilket visar sig tydligt i det låga antalet anmälda) och vips så vill du att jag ska presentera ett helt nytt arrangemang med bra tidsschema.

Den första frågan jag hade ställt mig som arrangör är om ERF tillför ett plus ekonomiskt eller inte eftersom det är klassen som gör arrangemanget annorlunda mot andra arrangörers tävlingshelger för SM/SO. Svaret finns garanterat i förra årets "bokslut" och trenden under året för ERF. Jag har inte en susning men en sån enkel sak skulle kunna förklara mycket och få folk att förstå att ERF är något bra för den här helgen.

Sen skulle man kunna fundera på om det inte vore bättre att låta ERF köra på torsdagen med en inledande träning på 1-2 timmar och skippa ERF-sprint. Bara för att du anser att race är bästa träningen innebär det inte att alla andra tycker det. Flera som kommer har garanterat inte kört en meter på banan i år och kanske inte har någon lust att börja med ett kval.

Ett av problemen som uppstår varje år inför någon tävling är att man försöker rätta till "fel" veckorna före, inte månader i för väg.

Och nej, jag tänker inte knacka ihop något formulär åt arrangörerna för jag är helt övertygad om att den typen av lösningar redan finns på nätet och är helt gratis. Annars finns ju tex Facebook, SH mm mm. Jag har sagt det förr: Det är 2011 nu! Ta till er moderna tekniker för kommunikation och sluta leva på 70-talet.

Varför tex inte bjuda in till en chat etc under vintern/våren för att få in tankar och åsikter från förarna om vad de gillar och ogillar med arrangemangen, vad som kan göras bättre, vad förarna vill ha mer av etc etc?

ERF är en ekonomisk förutsättning för att få balans i budgeten. Att lägga det på torsdagen ger ännu färre ERF-team, som i sin tur medför att totalekonomin för hela helgen blir sämre.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Om jag får ihop hojen och kommer så blir det tält. Då borde fan Du med tälta om vår strid skall anses ske på lika villkor!:)

\m/

Får'u hop Hor-Hondan LR har hon svårt att hålla tätt? Men lika villkor it is, tält fixat! Dock vill jag se bra väder innan jag pyntar in stålarna för anmälan. Kvarnström borde anmäla sig han också, det lova han på Mantorp iaf!

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Undra vem som vinner :confused: VM i världsmästare :popcorn

Får'u hop Hor-Hondan LR har hon svårt att hålla tätt? Men lika villkor it is, tält fixat! Dock vill jag se bra väder innan jag pyntar in stålarna för anmälan. Kvarnström borde anmäla sig han också, det lova han på Mantorp iaf!

Skall försöka tjata lite på dom att ställa upp, Hyndamannen var iaf här å hämta ett tätt kyl ihelgen så den biten är nog löst :)
Kvarnström får man hetsa lite till med å hota med att det e årets sista SM ju :tuttar

Last edited:

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
En fundering??

Det är ju skitlite anmälda till racet, vore ju roligare att köra om man slog ihop tex R1000 & Superbike för att få lite mer folk på banan ( Altså bara just den helgen för dom som inte fattar det)

Känns inte direkt som att det är värt att åka dit om det står 8-9 st på startplattan.

Är det nåt som arrangörerna funderar på eller är det bara jag som är korkad då jag har en sån tanke?

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
En fundering??

Det är ju skitlite anmälda till racet, vore ju roligare att köra om man slog ihop tex R1000 & Superbike för att få lite mer folk på banan ( Altså bara just den helgen för dom som inte fattar det)

Känns inte direkt som att det är värt att åka dit om det står 8-9 st på startplattan.

Är det nåt som arrangörerna funderar på eller är det bara jag som är korkad då jag har en sån tanke?

Absolut ingen korkad ide :tummenupp Mike Luff snackade senast på sista SO om att vilja göra samma sak om det skulle bli få anmälda, å det var det då med, och ge förarna som var där lite mer körtid istället.
Det e ju en ekonomisk fråga i sig men kanske Luff har det bättre spänt för sig än andra arrangörer.

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Ja då är jag ju inte så korkad ändå:)

Jo men ekonomiskt sett är det ju ingen skillnad om dom ändå tänkt köra tävlingen. säg 10 i Sbk å 15 i R1000, då är det bara att klappa ihop klasserna å köra ett race.

För min egen del så är jag inte intresserad av att åka dit om det är för tunt på startlinjen, tycker inte det är nåt vidare kul att köra då..

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
En fundering??

Jo, arrangören funderar i de banorna. Då blir det åtminstone lite större startfält, samt mer körtid för pengarna.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jo, arrangören funderar i de banorna. Då blir det åtminstone lite större startfält, samt mer körtid för pengarna.

Phett bra ide! Men då röstar jag för att vi tar bort Rookie-titeln och kallar det för Superbike :hihi

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern

Jo men ekonomiskt sett är det ju ingen skillnad om dom ändå tänkt köra tävlingen. säg 10 i Sbk å 15 i R1000, då är det bara att klappa ihop klasserna å köra ett race.

För min egen del så är jag inte intresserad av att åka dit om det är för tunt på startlinjen, tycker inte det är nåt vidare kul att köra då..

Jag tycker det är en mycket bra ide.. satt faktiskt och funderade på att skriva ett likande inlägg igår men av någon anledning glömde jag bort det!
Tack för att det finns någon som är lite mer handlingskraftig än jag!

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Phett bra ide! Men då röstar jag för att vi tar bort Rookie-titeln och kallar det för Superbike :hihi

Eller SuperRookie :tummenupp

Appropå det så är det ju inte direkt trångt i SST600 heller, vi är 10 st anmälda, Rookie 600 är inte så många fler heller så det kanske inte är någon dum idé att slå ihop dom klasserna heller om det inte blir fler som anmäler sig?

Då kanske det går att göra så att man får 4 st träningspass på torsdagen?

Och två kval varje dag på helgen :)

//Nitrous

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Eller SuperRookie :tummenupp

Appropå det så är det ju inte direkt trångt i SST600 heller, vi är 10 st anmälda, Rookie 600 är inte så många fler heller så det kanske inte är någon dum idé att slå ihop dom klasserna heller om det inte blir fler som anmäler sig?

Då kanske det går att göra så att man får 4 st träningspass på torsdagen?

Och två kval varje dag på helgen :)

//Nitrous

Tänkte precis skriva samma sak! Man vill ju inte missa chansen att utklassa SST600-grabbarna. :D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Undrar om det är lika mycket åsikter i andra idrotter, typ jag vill inte träna fotboll på torsdag för då måste jag ta ledigt från jobbet.

Vill man så kan man, att sitta och hitta på ursäkter om att arrangörerna inte bryr sig om förarna är rent skitsnack.

Arrangörerna anordnar tävlingar för att just ni förare ska kunna tävla och inget annat, att sedan som arrangör försöka få ekonomi i detta är fan inte enkelt för dom heller.

Kom igen och anmäl er nu, det är ju skitkul med RR, jag lovar att fota och häckla som aldrig förr.

:banana

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
ERF är en ekonomisk förutsättning för att få balans i budgeten. Att lägga det på torsdagen ger ännu färre ERF-team, som i sin tur medför att totalekonomin för hela helgen blir sämre.
Så ERF betalar med sina anmälningsavgifter hela kostnaden för den extra dagen och lite till?
Isf är det ju bara att tacka och ta emot för de som tävlar på helgen :)

@GSXR1100RR: Vilka förare är det man lyssnar på och vart?
Uppriktigt nyfiken eftersom det låter väldigt bra :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sugen,dock fattig! (någon med pengar över? Vill ha sitt namn på hojen? PM:a!)

Bara kört mantorp 1gång för 2 år sen och har bara råd att komma till lördagen och det på de dåliga däck jag har,känns inte som superförutsättningar.....sen är jag inte så förtjust i vintersport heller......

Vem hittade på att köra RR i sverige i oktober?
Vi får ju inte ha glykol i hojarna......

Henrik

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125

Plantar min idé i en tråd till.....

Från:
Scandinavian Open Gelleråsen

"Inlägg med högt tänkande från sidlinjen.

Tanken är ju att SBK skall ha fulla startfält.
Folk vill inte ta steget upp från R1000 till SBK på grund av för stor fartskillnad och ekonomin.
Det är ju precis samma problematik som med att man inte får folk att börja köra Rookie eller?

Om alla som var snabba nog för SBK körde SBK skulle klivet från Rookie till SBK bli mindre.
Samtidigt skulle klivet från Bandagsåkare till Rookie bli mindre också, Rookie skulle bli "dränerat" på SBK-åkare och Rookie mindre "skrämmande".
Samtidigt skulle SBK bli mindre skrämmande då det blir större startfällt och bättre spridning på varvtiderna där också.

Kan man köra SBK-tider i Rookie på Rookiebudget borde man väll klara SBK-tider i SBK på Rookiebudget precis som Macke redan sagt.

Annars för väll 1000-klasserna ha gemensamt kval och A- och B-final där det delas ut bonuspoäng till de som tar sig till A-final.
Med gemensam resultatlista blir det inget tjafs om man är Rookie eller SBK-åkare, alla i samma resultatlista hela säsongen.

Alternativ till bonuspoäng kan vara gemensam poängtabell till både A- och B-final.
Låt oss säga det är 50 kvalande, de 35 första kör A-final. Då blir det fulla startfält där och en morot att ta sig dit, man är också garanterad poäng.
Om man sedan delar ut poäng till de 38 första blir det t ex
55p till 1:an,
50p till 2:an
45p till 3:an,
40p till 4:an,
39p till 5:an o s v i A-finalen.
Sen blir det då bara poäng t ex till de 3 första i B-finalen (5p, 3p & 1p).
Vurpar Folk i A-finalen blir det fortfarande bara utdelat poäng till de 3 första i B-finalen. Ytterligare en morot att nå A-final.
Siste man i A-finalen kan alltså ta 15p medan 1:an i B-finalen bara får 5p.

Slopa Rookie å låt alla köra SBK, låter ju häftigare å köra SBK än Rookie…….
"Pro SBK Challange"....?
Lättare med sponsorer?

[:BackToWork]"

Last edited:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Så ERF betalar med sina anmälningsavgifter hela kostnaden för den extra dagen och lite till?
Isf är det ju bara att tacka och ta emot för de som tävlar på helgen :)

@GSXR1100RR: Vilka förare är det man lyssnar på och vart?
Uppriktigt nyfiken eftersom det låter väldigt bra :)

Ja, ERF betalar sina kostnader plus lite till.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....

beror ju på,om 20 stycken hoppar av sm helgen för att de inte kan ta semester på torsdag,fredag och tom lite på onsd för att köra typ.20 minuter på 2 semsterdagar,vann arangören på det verkligen då?

nu tävlar inte jag men om jag skulle gjort det så hade jag inte haft råd att köra erf sprint,erf och sedan sm.
om jag hade satsat på sm så hade jag fått kasta 2 dagar semester extra och vara borta från pojken över ett dygn i onödan.att köra 65 mil för att komma till ett lördagskval direkt hade inte heller varit något alternativ.
så med ditt ovanstående resonemang ,
så eftersom det är erf på fredagen såå kommer vi få se över 60 förare från erf serien göra upp på sm:et då eller vad menas med totalekonomi?
blir förvånad om det ens blir 20 förare som normalt bara kör erf som kommer och kör sm:et.

många rackar på ss3m och det är nog inte så enkelt som han skriver,men är det så svårt som andra skriver?
många banala grejor krånglar ju år efter år,ex.

schema,tag och sätt bob hussel,en representant för varje bana och serie och kom överens om vem som får vilken helg och var.

reglemente,lämna ut skiten innan nyår och stå fast vid det.

att lyssna på förarna(kunderna),finns ju hur många medier som helst.

om 2 håller i banbokningen,sätt deras skrivbord emot varandra och häng upp en kalender emellan de,hur jävla svårt kan det vara..

i dagens läge så är det inga fina höstdagar i oktober,kanske går att komprimera tävlingarna lite så säsongen slutar lite tidigare?

fattar inte heller varför elit ska betala mer,oavsett tävlingsavgift och licens,då är det väl rättvisare att rabattera första tävlingen på resp. bana,själva försäkringen borde vara dyrare då man klotar mer i början även om de har bowling i elit på knutstorp.

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Att slå ihop klasserna låter kanon, R1000 med SBK och R600 med SST600. Mer körning och större startfält! Träning,kval och race samma dag, blir ju mer valuta för startavgiften. Och det är ju köra mycket jag vill göra inte gnälla bakom tangentbordet. Vi ses på Mantorp.

Chrille

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
beror ju på,om 20 stycken hoppar av sm helgen för att de inte kan ta semester på torsdag,fredag och tom lite på onsd för att köra typ.20 minuter på 2 semsterdagar,vann arangören på det verkligen då?

nu tävlar inte jag men om jag skulle gjort det så hade jag inte haft råd att köra erf sprint,erf och sedan sm.
om jag hade satsat på sm så hade jag fått kasta 2 dagar semester extra och vara borta från pojken över ett dygn i onödan.att köra 65 mil för att komma till ett lördagskval direkt hade inte heller varit något alternativ.
så med ditt ovanstående resonemang ,
så eftersom det är erf på fredagen såå kommer vi få se över 60 förare från erf serien göra upp på sm:et då eller vad menas med totalekonomi?
blir förvånad om det ens blir 20 förare som normalt bara kör erf som kommer och kör sm:et.

många rackar på ss3m och det är nog inte så enkelt som han skriver,men är det så svårt som andra skriver?
många banala grejor krånglar ju år efter år,ex.

schema,tag och sätt bob hussel,en representant för varje bana och serie och kom överens om vem som får vilken helg och var.

reglemente,lämna ut skiten innan nyår och stå fast vid det.

att lyssna på förarna(kunderna),finns ju hur många medier som helst.

om 2 håller i banbokningen,sätt deras skrivbord emot varandra och häng upp en kalender emellan de,hur jävla svårt kan det vara..

i dagens läge så är det inga fina höstdagar i oktober,kanske går att komprimera tävlingarna lite så säsongen slutar lite tidigare?

fattar inte heller varför elit ska betala mer,oavsett tävlingsavgift och licens,då är det väl rättvisare att rabattera första tävlingen på resp. bana,själva försäkringen borde vara dyrare då man klotar mer i början även om de har bowling i elit på knutstorp.

Du misstolkar lite. ERF-tävlingen gör inte att fler kör SM, men den betalar sina kostnader och ger en liten vinst till arrangören. Detta gör att HELA helgen ger ett bättre resultat än om man slopar ERF och kör endast SM.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring