Marc Marquez och säsongen 2020

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Man kan dels vara överkänslig för titan, dels kan det bli bakterieväxt på metall i kroppen som kroppen itne kan göra sig av med.

Nu har jag inte superbra koll på Marcs karriär innan MotoGP men kan detta vara första gången han bryter något och lagar det med att skruva ihop benen med metall?

Många andra förare har ju lagat nyckelben, underben osv med skruvar och skenor, vet inte om det alltid är titan. Men tänker på tex Rossis båda skador på benen, Paderosas 47 nyckelben, Lorenzo osv.

Kan mycket väl vara så att Marquez behöver läka på traditionellt sätt utan metall i kroppen, men det vet man inte om man inte provat.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jämför
Mick Dohan, krasch 1992.
1993 körde bara för behålla platsen hos Honda.
1994 Världmästare
enligt
https://en.wikipedia.org/wiki/Mick_Doohan

Marc kraschade i Juli 2020, '
det har inte gått speciellt bra med läkningen.
Måste opereras om för vilken gång(?) senast i december 2020.
Som jag ser det lär MM behöva i varje fall 2021 för att återhämta sig, få armen att läka.
Jämför Mick Dohan.
Så det tidigaste jag ser en MM i form i MotoGP är säsong 2022.
När jag jämför med Mick Dohan.

När jag jämför med John McGuinness så tog det 1 ½ år innan han körde igen efter kraschen 2017.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_McGuinness_(motorcyclist)
McGuinness blir ett skäl till för att MM kan vinna lopp i MotoGP tidigast säsong 2022.
Som jag ser det.

2019 vanns konstruktörmästerskapet av Honda, sedan Yamaha, Ducati, Suzuki, KTM, Aprilia
https://resources.motogp.com/files/results/2019/VAL/MotoGP/RAC/worldstanding.pdf?v1_402ab36b
2020 vanns konstruktörmästerskapet av Ducati sedan Yamaha, Suzuki, KTM, Honda, Aprilia
https://resources.motogp.com/files/results/2020/POR/MotoGP/RAC/worldstanding.pdf?v3_0da449af

Honda har klarat sig väldigt bra med MM som förare.
Utan MM syns det tydligt på vilken nivå Honda ligger jämfört med de andra fabrikaten.
Kanske Honda kommer må bra av att sakna MM?
Att Honda kommer göra hojen mer körbar för förare nivån under MM ?

Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Nu vet jag inte hur stor talang Marquez är jämfört med Dohan, men jag personligen gissar på större.

Med tanke på att han vann VM sitt första år, stod på pallen första racet och dessutom vann sitt andra race så tror jag nog att han kan ta titeln nästa år förutsatt att han är fit nog. Tror mer det är fysiken som kan vara utmaningen än att komma tillbaka i själva körningen.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jämför
Mick Dohan, krasch 1992.
1993 körde bara för behålla platsen hos Honda.
1994 Världmästare
enligt
https://en.wikipedia.org/wiki/Mick_Doohan

Marc kraschade i Juli 2020, '
det har inte gått speciellt bra med läkningen.
Måste opereras om för vilken gång(?) senast i december 2020.
Som jag ser det lär MM behöva i varje fall 2021 för att återhämta sig, få armen att läka.
Jämför Mick Dohan vars ben tydligen "bortsett från skadorna" läkte långsamt men säkert utan infektion i benet.
Så det tidigaste jag ser en MM i form i MotoGP är säsong 2022.
När jag jämför med Mick Dohan....

Mick Doohans ben var allt annat än en långsam läkning utan infektion. När han kraschade på Assen krossades muskelvävnaden illa. Det lokala sjukhuset ansåg att de hade situationen under kontroll men vävnaden började dö. Dr. Costa (RR-cirkusens chefsläkare på den tiden) kidnappade (OBS helt sant) Mick från sjukhuset och tog honom till sin egna klinik, där fick de successivt skära bort död vävnad tills de fick stopp på det och lyckades rädda hans ben. Han var timmar från att amputera benet under knäet. När Mick väl var "frisk" han han ca. 30% av muskelmassan kvar och kunde knappt stå på benet. Han var därför den som gjorde tumbromsen känd för han orkade inte bromsa med benet.

Att vinna VM 2 år efter den skadan är inget annat än legendariskt och att kalla det Mick gick igenom för en långsam läkning är lite som att kalla herrfotboll för en riktig sport.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Mick Doohans ben var allt annat än en långsam läkning utan infektion. När han kraschade på Assen krossades muskelvävnaden illa. Det lokala sjukhuset ansåg att de hade situationen under kontroll men vävnaden började dö. Dr. Costa (RR-cirkusens chefsläkare på den tiden) kidnappade (OBS helt sant) Mick från sjukhuset och tog honom till sin egna klinik, där fick de successivt skära bort död vävnad tills de fick stopp på det och lyckades rädda hans ben. Han var timmar från att amputera benet under knäet. När Mick väl var "frisk" han han ca. 30% av muskelmassan kvar och kunde knappt stå på benet. Han var därför den som gjorde tumbromsen känd för han orkade inte bromsa med benet.

Att vinna VM 2 år efter den skadan är inget annat än legendariskt och att kalla det Mick gick igenom för en långsam läkning är lite som att kalla herrfotboll för en riktig sport.

Har strukit. Tack för påpekandet.
Som jag ser det betyder ännu mindre möjlighet för MM att framgångsrikt köra MotoGP under säsong 2021.
För stora likheter med följderna av Dohans krash.

Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Som jag mins det gjorde MM en rejäl vurpa året innan hann vann moto2 mästerskapet. Det resulterade i hjärnskakning som gjorde att han fick synproblem. Fick hoppa över sista racet med i Valencia om jag minns rätt
Så det var ju en smäll som säkert gav en och annan tankeställare. Han kom ju tillbaka starkt från det och sopade hem moto2 året efter.(Tror jag, har inte gooogle verifierat mitt minne
Så han har förmågan att hantera skador mentalt tänker jag.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(

Ytterligare en detalj kring Micks ben är att Dr Costa sydde fast hans trasiga ben i det hela för att låta det hela benet "hjälp" det trasiga att läka.
From dangerously sub-standard medical care, Doohan found himself in the care of among the best doctors, and the rider underwent treatment that involved sewing his healthy leg to the diseased one to help return the blood supply.
https://www.whichcar.com.au/features/mick-doohan-the-time-i-nearly-had-a-leg-amputated

Inte för att ta ngt från Doohans prestation, men jag skulle nog argumentera att en benskada är lättare att överkomma än en armskada. Mick ersatte fotbromsen med en tumbroms då han inte kunde använda fotbromsen längre. Om du inte kan använda armen ordentligt, hur ersätter du det?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ytterligare en detalj kring Micks ben är att Dr Costa sydde fast hans trasiga ben i det hela för att låta det hela benet "hjälp" det trasiga att läka.

https://www.whichcar.com.au/features/mick-doohan-the-time-i-nearly-had-a-leg-amputated

Inte för att ta ngt från Doohans prestation, men jag skulle nog argumentera att en benskada är lättare att överkomma än en armskada. Mick ersatte fotbromsen med en tumbroms då han inte kunde använda fotbromsen längre. Om du inte kan använda armen ordentligt, hur ersätter du det?

Man får höra med Alan Kempster vad man gör åt en paj arm. :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För ganska exakt 20 år sedan fick jag en liknande fraktur på Karlskoga, lite högre upp bara. Har sett hur det ser ut idag på röntgen och känner varje dag av den skadan.
Att MM körde med det där meccanot innanför skinnet mindre än en vecka senare är sanslöst och imponerande men mest bara dumt. Om det nu är hans arm som är på bilden, benet har ju varit/är i fyra stora delar.
Måste dock ge en eloge till de som skruvat ihop armen, ser ju spikrak ut. Min vänsterarm har fått en chikan under axeln.

Spikrak ja, kanske (man ser ju bara 2 dimensioner på bilden), men dom kunde väl för i helvete ha hittat skruvar av rätt längd?

Några går ju ut på andra sidan benpipan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Spikrak ja, kanske (man ser ju bara 2 dimensioner på bilden), men dom kunde väl för i helvete ha hittat skruvar av rätt längd?

Tänk när MM spänner eventuell muskel på andra sidan benpipan och skruvarna trycker rakt in i muskeln.
Känns det som att sätta sig på en spik ?

Eller ska MM inte spänna några muskler i armen innan man kan ta bort skruvarna och skruvarna sitter där bara för att påminna MM.
Om vad som gäller ?

PS Jag hoppas dom klarar armen. Så MM kan gå vidare med två friska armar. DS

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänk när MM spänner eventuell muskel på andra sidan benpipan och skruvarna trycker rakt in i muskeln.
Känns det som att sätta sig på en spik ?

Eller ska MM inte spänna några muskler i armen innan man kan ta bort skruvarna och skruvarna sitter där bara för att påminna MM.
Om vad som gäller ?

PS Jag hoppas dom klarar armen. Så MM kan gå vidare med två friska armar. DS

Som någon som har en drös med skruvar i kroppen kan jag säga att det känns ungefär som när någon trycker metallen mot huden. Om jag tänker på det känner jag titanskrotet i ryggraden, och ibland när jag är trött. Den skavande känslan mot musklerna har avtagit med åren lyckligtvis.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte så vackert...
https://www.crash.net/motogp/news/9...togp-return-was-mistake-points-finger-doctors

Nä, säker på att doktorerna gav tummenupp när Marc efter operation, fortfarande dimmig av narkos, frågade om han kunde köra motorcykel imorgon. :rolleyes:

Ja, det är nästan lite Trump-aktigt att ha den inställningen. Liksom, jag behöver ju inte vara ortoped för att fatta att det finns en ganska seriös risk med att hårdbelasta ett nyopererat benbrott. Visst, om ortopeden sagt "absolut Marc, du kan köra om tre dagar, det kommer att gå jättebra och kan omöjligen bli komplikationer" så absolut, men har svårt att se att det var det som hände. Oavsett är det upp till den skadade att ställa kritiska frågor, särskilt om man är en idrottsman på hög nivå vars karriär beror på att skadan läker. Undrar om han har samma inställning till andra delar av sin karriär, "om ingen berättar vilka riskerna är så kan jag göra vad jag vill"?

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm

Jämfört med min överarm är det hur rakt som helst, laserstrålerakt, raka rör rakt, rakt in absurdum... Jag har en skruv som har gängat ur sig lite, den stör mig inte egentligen men min fru eller mina barn kan inte ligga på den armen. Läkaren sa att den inte alls hade lossnat när vi tittade på plåtarna utan att det var en synvilla som kom med röntgen, fast då jag besservissade honom och påpekade att brickan under skallen hängde löst fick han ge sig. Personligen tror jag en snickare eller bilmekaniker hade skruvat ihop min vänsterarm bättre, han som gjorde det var visst bäst i Sverige på detta, tur att det inte var den näst bästa som lappade och lagade, då hade det nog inte blivit någon arm kvar alls.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Ja, det är nästan lite Trump-aktigt att ha den inställningen. Liksom, jag behöver ju inte vara ortoped för att fatta att det finns en ganska seriös risk med att hårdbelasta ett nyopererat benbrott. Visst, om ortopeden sagt "absolut Marc, du kan köra om tre dagar, det kommer att gå jättebra och kan omöjligen bli komplikationer" så absolut, men har svårt att se att det var det som hände. Oavsett är det upp till den skadade att ställa kritiska frågor, särskilt om man är en idrottsman på hög nivå vars karriär beror på att skadan läker. Undrar om han har samma inställning till andra delar av sin karriär, "om ingen berättar vilka riskerna är så kan jag göra vad jag vill"?
Tycker det här belyser en intressant och sällan diskuterad aspekt av framgångsrika idrottare: haloeffekten. Alltså att människor som presterar höga resultat i ett avseende antas vara lika högpresterande i andra avseenden. Det är haloeffekten som gjorde det möjligt för Trump att bli president i USA:

A. Trump är miljardär och miljardärer vet hur man tjänar massor av pengar
B. Trump kommer göra USA till ett ännu rikare och mer framgångsrikt land
C. Jag röstar på Trump

I MotoGP:

A. Marquez klarar av sånt som ingen annan klarar av i MotoGP
B. Marquez måste veta saker som ingen annan vet
C. Marquez kan återhämta sig från en fraktur på en vecka

Jag kan tänka mig att Marquez i själva verket är rättså korkad. Tänker just nu på det här senaste bemötandet av den egna situationen och att den beror på att läkare hade försummat att eftertryckligt varna honom för riskerna. Man undrar vad en sådan individ skulle råka ut för utan en armé av rådgivare 24/7...

Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Viktig poäng. Om Marquez arm inte är minst 90 procent (?) okej är hans karriär troligen slut. Hur okej är den nu? Ingen verkar veta.

Följdfundering: Hur ok är hans axel? Han opererade den ju för ett tag sedan pga att den gick ur led för minsta lilla, där Scott Reddings gratulationer i Japan 2018 förmodligen är den mest kända incidenten.
https://www.crash.net/motogp/news/908286/1/redding-sorry-shoulder-dislocation-marc

Med en (helt fixad?) knasig vänsteraxel och en högerarm med okänd framtida status så är frågan hur framtiden ser ut.

Kikade runt lite mer och insåg att han faktiskt också opererat höger axel pga att den också hoppade ur led:
https://www.autosport.com/motogp/news/147364/marquez-has-successful-surgery-on-right-shoulder

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Följdfundering: Hur ok är hans axel? Han opererade den ju för ett tag sedan pga att den gick ur led för minsta lilla, där Scott Reddings gratulationer i Japan 2018 förmodligen är den mest kända incidenten.
https://www.crash.net/motogp/news/908286/1/redding-sorry-shoulder-dislocation-marc

Med en (helt fixad?) knasig vänsteraxel och en högerarm med okänd framtida status så är frågan hur framtiden ser ut.

Kikade runt lite mer och insåg att han faktiskt också opererat höger axel pga att den också hoppade ur led:
https://www.autosport.com/motogp/news/147364/marquez-has-successful-surgery-on-right-shoulder

Nu är ju inte jag ornitolog eller vad dom heter som som lagar trasiga människor, men man stelopererar ju inte axelleden, som jag har förstått det spänner man bara upp senorna som ska hålla kulan i skålen, eventuellt gröper man väl ur skålen lite till om den är grund...

Men som sagt jag är inte optometrist....

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Nu är ju inte jag ornitolog eller vad dom heter som som lagar trasiga människor, men man stelopererar ju inte axelleden, som jag har förstått det spänner man bara upp senorna som ska hålla kulan i skålen, eventuellt gröper man väl ur skålen lite till om den är grund...

Men som sagt jag är inte optometrist....

Ornitolog :hihi

Såna ligger i buskar med kikare.

Ortoped är ordet du söker

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...