Maskeringsförbud vid demonstrationer?

Ska man få demonstrara maskerad?


  • Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Zilversurfer skrev:
1. Polisen kan inte vara maskerade.
2. Numret är internt men begär media, eller Åklagare att det skall lämnas ut så görs detta.
3. Det är ingen liknelse utan så är det.
4. Det är väl bra att det står ett nummer, ligisten kan inte peka ut den polis annars som har utövat övervåld. Hur skulle ligisten annars peka ut polisen?

Det sista svara jag inte på, du är en person som säkert tycker "öga för öga"

1. Kan de inte? Kravalutrustning, hjälmar med visir, gasmasker!?
2. Media kan väl inte få ut det?
3.. ok
4. Självklart måste man kunna anmäla myndighetsrepresentanter som misskött sig. En demonstrant som missköter sig ska ju gripas, identifieras och därefter straffas. En demonstrant som uttrycker en åsikt ska inte behöva vara rädd för att regisreras av säpo eller identifieras av meningsmotståndare och riskera liv och lem...

Nej, jag tillhör verkligen inte anhängarna av "öga för öga"
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
De äger säkert sin riktighet. Jag marginaliserar ingenting, däremot är tycker jag att det är viktigt att ha klart för sig hur vanligt det är, inte hur spektakulärt det ser ut inför väljarkåren.

Prioriteringar, och att få pengar att gå till rätt saker tycker jag är viktigt. Och återigen, det ena är vanligare än det andra.

Det ena resulterar oftare i döden än det andra, det ena drabbar oftare yngre än äldre. Har du tänkt på det?
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
1.Kan de inte? Kravalutrustning, hjälmar med visir, gasmasker!? Detta är en uniform som är utsedd av Svenska rikspolisstyrelsen, Polisen har inget val.
2. Media kan väl inte få ut det? Klart dom kan, men namnet får inte tryckas i media förren Polisen har blivigt skyldig till brott.
3.. ok
4. Självklart måste man kunna anmäla myndighetsrepresentanter som misskött sig. Har jag sgt något annat? En demonstrant som missköter sig ska ju gripas, identifieras och därefter straffas.Samma görs med polisen om han har begått ett brott En demonstrant som uttrycker en åsikt ska inte behöva vara rädd för att regisreras av säpo eller identifieras av meningsmotståndare och riskera liv och lem...Liv och är det självklart att han inte skall riskera, vilket jag inte tror är vanligt heller, men du kanske har något fall där detta har hänt - om så vore, så skulle jag vara väldigt tacksam om detta kommer fram. Säpo registrerar ALLA våldsbenägna människor som har begått ett brott, inte bara demonstranter
Nej, jag tillhör verkligen inte anhängarna av "öga för öga"
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Zilversurfer skrev:
Klart dom kan, men namnet får inte tryckas i media förren Polisen har blivigt skyldig till brott.

+

Zilversurfer skrev:
Säpo registrerar ALLA våldsbenägna människor som har begått ett brott, inte bara demonstranter"

=

Trams


Du vet inte vad du pratar om, alls. På något sätt.

Media får trycka vems namn de vill, de är däremot förhållandevis restriktiva/selektiva i förhållande till andra länder.

SÄPO registrerar inte mig om min granne säger att jag ser våldsbenägen ut och sedan åker dit för rattfylla.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag har inte läst hela tråden, men jag har ett väldigt bra argument för att man skall få framföra sin åsikt utan att skylta med vem man är.

En vän till mig var politiskt aktiv och deltog i demonstrationer på vänsterkanten. Han fick en dag ett brev hem där SÄPO informerade att de hade nystat upp ett gäng nazister. Hos dem hade SÄPO funnit ett arkiv där bland annat bilder på min vän från olika demonstrationer förekom. Det spann sedan vidare till en hel akt om vem han var, vad han gjorde, var han bodde, vilka han kände. Där stod även vem hans f d hustru är och var hon bodde, hans barns identitet, skolor m m.

SÄPO informerade i all vänlighet om att nassarna hade haft den informationen och att den förmodligen fanns kvar i andra register där.

-------------------

Maskeringsförbud för att råda bot på att demonstranter kastar sten? Har ni verkligen tänkt efter, ni som förespråkar detta? Att kasta sten är olagligt. De som kastar sten bryter mot lagen. Ni hävdar att vi kan råda bot på detta genom att ställa lagkrav på att de inte är maskerade. Varför tror ni att de kommer att bry sig om den lagen? Hugg dem när de kastar sten för att de kastar sten, inte för att de är maskerade!

"Men de behöver inte bli tagna på bar gärning för att kasta sten om de kan bli tagna för att de är maskerade". Jahapp. Och det kommer inte att bli så att de drar på sig masken ögonblicken innan de börjar kasta sten då, kanske?

"Om vi har maskeringsförbud kan de i alla fall identifieras på kort sedan". Som sagt. De kommer att vara maskerade när de kastar sten även om det är olagligt. De kastar ju redan sten, som sagt, så varför inte bryta en lag till när de ändå är igång?

Maskeringsförbud gör det farligt för många människor med sunda och demokratiska värderingar att göra sin åsikt hörd. Det hjälper inte mot kravaller. Så varför skall vi ha det?
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Markus skrev:
+



=

Trams


Du vet inte vad du pratar om, alls. På något sätt.

Media får trycka vems namn de vill, de är däremot förhållandevis restriktiva/selektiva i förhållande till andra länder.

SÄPO registrerar inte mig om min granne säger att jag ser våldsbenägen ut och sedan åker dit för rattfylla.


Jag skrev inte att dom inte får, utan att dom är restriktiva med att slänga ut namn lite hur som helst.

Jag pratade givetvis inte om rattfylla! Utan Våldsbrott, grova våldsbrott etc.
Sen om du verkligen vet vad SÄPO registrerar med säkerhet, så är du en av dom få i landet - grattis.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jag tycker att det skall vara maskeringsförbud för bankrånare.
Det går ju inte att identifiera dem om de har mask för ansiktet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Zilversurfer skrev:
Jag skrev inte att dom inte får, utan att dom är restriktiva med att slänga ut namn lite hur som helst.

Vet du, det gjorde du inte alls. Du skrev exakt så här:

Klart dom kan, men namnet får inte tryckas i media förren Polisen har blivigt skyldig till brott.

Zilversurfer skrev:
Jag pratade givetvis inte om rattfylla! Utan Våldsbrott, grova våldsbrott etc.
Sen om du verkligen vet vad SÄPO registrerar med säkerhet, så är du en av dom få i landet - grattis.

Tack, men det är inte endast ett fåtal förunnat att känna till syftet med Säkerhetspolisen. Du kan läsa antingen här http://www.sakerhetspolisen.se/Publikationer/sapo_2003.pdf eller här om deras verksamhet:

• terrorismbekämpning,
• bevaknings-och säkerhetsarbete som avser den centrala stats-
ledningen eller som har samband med statsbesök och liknande händelser
• annat personskydd i den utsträckning som RPS bestämmer.
• fullgöra de uppgifter som RPS har att utföra enligt säkerhets-
skyddslagen (1996:627)och säkerhetsskyddsförordningen (1996:633),
• svara för sådan beredskapsplanering som RPS bestämmer
• lämna tekniskt biträde åt polisväsendet i den utsträckning som
det är lämpligt med hänsyn till verksamhetens art.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Vad är det för mening att diskuttera en evighet om vad som är värst?? Denna diskussion kommer att pågå tills att någon har ett jobb att sköta och inte kan sitta och köra samma visa igen.
Jag tycker att det är otäckt att så många får spö hemma och att andra oftast vet om det. Jag tycker att det är lika förjävligt att någon blir ihjälslagen av sin släkt för att hon träffar en viss kille.

Det går ju såklart inte att mäta vilket som är värst!!! Man kan inte mäta hur dåligt någon mår som blir misshandlad av sin gubbe hemma och man vet att grannar och dyl vet om det.

Mitt inlägg som skapade denna idiotiska debatt handlade om att belysa en trådskrivare om att vi dras med stora problem vi också, och att det inte bara är utlänningar som spöar och slåss.

En intressantare debatt vore väl varför det är "ok" att inte anmäla någon som man vet spöar tjejen, och hur det kan komma sig att det "ok" att köra full.

16000 kör fulla om dagen, som exempel finns det typ 15000 taxibilar i sverige. Ganska många.
Någon skrev om att 20% av kvinnorna hade åkt på spö hemma av någon man i sin omgivning.. Ganska många.

Men vi känner inte till detta. DET är konstigt, eller blundar vi bara?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
After you Mr. Rex.

Självklart;

Runt 30 kvinnor dödas varje år i Sverige av "närstående", källa brå.

Siffror för hedersmord är värre att komma upp med, men lite bläddrande hos all tifrån BRÅ till amnesty ger 2-3/år.

Mörkertal tillkommer.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
juha01 skrev:
..

En intressantare debatt vore väl varför det är "ok" att inte anmäla någon som man vet spöar tjejen, och hur det kan komma sig att det "ok" att köra full.

...

Svensk kultur? Kan det vara så illa?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
t-rex skrev:
Självklart;

Runt 30 kvinnor dödas varje år i Sverige av "närstående", källa brå.

Siffror för hedersmord är värre att komma upp med, men lite bläddrande hos all tifrån BRÅ till amnesty ger 2-3/år.

Mörkertal tillkommer.

Nu är ju inte detta ststistiskt säkerställt, men visar inte detta en perfekt balans om man jämför med folkmängden? 10 % invandrare...

Alltså är vi likadana kålsupare (stavning) men med olika motiv.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
juha01 skrev:
Nu är ju inte detta ststistiskt säkerställt, men visar inte detta en perfekt balans om man jämför med folkmängden? 10 % invandrare...

Alltså är vi likadana kålsupare (stavning) men med olika motiv.


Jodå. Men min poäng var att det ena var vanligare än det andra.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
juha01 skrev:
Nu är ju inte detta ststistiskt säkerställt, men visar inte detta en perfekt balans om man jämför med folkmängden? 10 % invandrare...

Alltså är vi likadana kålsupare (stavning) men med olika motiv.

Å andra sidan så är det långt ifrån alla invandrare som tillämpar denna "hederskultur" och dessutom långt ifrån alla muslimer. Vad jag vet är det kurder, vilka är det mer? Kurderna kan inte vara mer än någon tiondels procent av befolkningen.
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Det som förvånar mig är som vid demonstrationerna i Göteborg under EU-toppmötet:

En person är maskerad och slår sönder fönsterrutor. Blir arg när det kommer folk i blå uniform och försöker köra bort honom. Då kommer han på den briljanta idén att kasta en sten på denna beväpnade, stressade man i blå uniform.
OCH BLIR FÖRVÅNAD ÖVER ATT HAN BLIR SKJUTEN?

Vad hade han väntat sig? En kram...?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top