Maskeringsförbud vid demonstrationer?

Ska man få demonstrara maskerad?


  • Antal röstningar
    0

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Markus skrev:
Vill du dela med dig? Skriv under med namn och adress samtidigt. Det är lätt att stå för sina åsikter under pseudonym på ett internetforum, (tro mig - jag vet :hihi ).

Tack men jag står för mina åskitter i vanliga fall också, och det gör nog du med antar jag?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Miss_Orchidee skrev:
Förklara ordet mainstream, är du gullig.... :rolleyes:

om du läser tidigare så har jag mycket åsikter och det kanske inte alltid passar i det sällskapet man är i.... Jag får ta mycket skit för det ibland, så kom inte och säg att ja följer gruppen....

Det är skillnad på att vara moderat bland sossar eller köttätare bland vegetarianer än att t.ex. vara abortförespråkare i vissa delstater i USA eller förespråka och demonstrera för totalt stopp för invandring i sverige... AFA ger sig på lite för många så jag kan förstå om vissa "nationalistiska" element vill dölja sin identitet. Och även om jag inte delar deras åsikter anser jag att de måste ha rätt at få demonstrera utan att behöva vara rädda.
 

HanneZ

Guest
Miss_Orchidee skrev:
jaha, men det var inte det inlägget jag syfftade på att jag läst! det inlägget hade jag inte ens sett....
Ge då nummer på de inlägg som du syftade på
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Miss_Orchidee skrev:
Tack men jag står för mina åskitter i vanliga fall också, och det gör nog du med antar jag?

Absolut inte konsekvent, nej.
Frågan var alltså om du ville tala om vad du tycker som anses provokativt av dina medmänniskor, och om du vill skriva det här? Skriv under med namn, adress, personnummer, telefonnummer, dina föräldrars namn och deras arbetsplatser i så fall - eftersom du är emot rätten att maskera sig.

Börjar du förstå vart jag vill komma?
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Markus skrev:
Absolut inte konsekvent, nej.
Frågan var alltså om du ville tala om vad du tycker som anses provokativt av dina medmänniskor, och om du vill skriva det här? Skriv under med namn, adress, personnummer, telefonnummer, dina föräldrars namn och deras arbetsplatser i så fall - eftersom du är emot rätten att maskera sig.

Börjar du förstå vart jag vill komma?

Ja jag börjar förstå ok, jag måste till skolan nu, men ja kikar in senare igen! Ha det tills dess :tummenupp
 

HanneZ

Guest
Missa inte svenskalektionen! :tungan

Vi fick aldrig svar på vad det vad du höll med om.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Nej, jag har inte varit på en kvinnojour - vad skulle jag gjort där? :va
Säg inte att (s), eller något annat riksdagsparti för den delen, är vare sig populistiska eller lyhörda vad beträffar integration eller immigration, det vore tramsigt.

Vidgat dina vyer?

Populistiska inslag finns i alla områden.


Markus skrev:
Nu är du en av dem som indirekt sätter likhetstecken, fastän det är olika problem. Din text är lika relevant som: "Barn som bråkar, barn som blir våldtagna - båda är tråkigt".

Olika problem? Vilka är de grundläggande olika faktorerna enligt dig?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Vidgat dina vyer?

Jaha, ja det vore intressant. Frågan är om de är öppna för studiebesök?
"Det här är sovsalen, där ligger Maja - hon fick näsan knäckt igår"

t-rex skrev:
Populistiska inslag finns i alla områden.

Nej, där har du fel.

t-rex skrev:
Olika problem? Vilka är de grundläggande olika faktorerna enligt dig?

Att det är socialt accepterat att döda sin dotter bland vissa grupper om hon inte uppträder som traditionen påbjuder.

TF är inte socialt accepterat.

Det finns fler skillnader, orkar faktiskt inte räkna upp alla - men här får du några:

- Vid HV så är hela släkten inblandad, och överens, om att flickan/kvinnan måste sluta upp med sitt västerländska leverne. Om inte måste hon dödas för att familjens heder skall återupprättas.

- Vid TF så är jag mycket säker på att det är en väl bevarad familje (inte släkt) hemlighet

Har du läst något om Pela? Var det mamman som höll i henne medan farbrorn sköt henne i huvudet?

Jag tycker du hånar de som utsätts för detta, det är tråkigt.

Fadime? Visa mig ett likadant fall med en gärningsman född och uppvuxen i Europa, Amerika eller Australien.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
..

Jag tycker du hånar de som utsätts för detta, det är tråkigt.

...

Tråkigt. Inte min avsikt.



Ok, låt mig dra de faktorer som är gemensamma;

Trängda, osäkra människor som inte klarar av sin omgivning, känner sig marginaliserade, utanförskap.

Resultatet blir samma i bägge fallen, ett desperat försök att ta kontrollen över sin omgivning, genom våld om nödvändigt.

Resultatet blir samma; misshandlade och ibland döda kvinnor.

Skillnaden är att det ena fallet är vanligt, det andra är det inte. Det ena är spektakulärt, det andra är det inte.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Miss_Orchidee skrev:
jaha, men det var inte det inlägget jag syfftade på att jag läst! det inlägget hade jag inte ens sett....

Hur meningsfullt tycker du det är att diskutera på detta sätt? Du har redan vridit ut och in på vad du tycker, bytt åsikt och sagt emot dig själv.

Multipla personligheter?
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Om poliser ska bära numrerade hjälmar på huvudet, för att det ska bli lättare att sedan utreda "vem som gjort vad", är det inte mer än rätt att demonstranter inte maskerar sig. I en demokrati, med yttrandefrihet och åsiktsfrihet, behöver ingen dölja sin ståndpunkt genom att vara anonym.

Maskeringsförbud finns i många av våra grannländer Tex Danmark, Tyskland, Norge mfl. Efter införsel av förbudet har ordningen förbättras avsevärt. Straffet i Danmark för att maskera sig under demonstration är 6 mån fängelse.

Mvh//ZS
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Skillnaden är att det ena fallet är vanligt, det andra är det inte. Det ena är spektakulärt, det andra är det inte.

Och de andra skillnaderna, de hittade jag på eller? Eftersom du inte invänder mot dem, antar jag att du godtar dem. Du marginaliserar problemet.
Jag tycker båda fallen är ganska spektakulära för övrigt.
Hur pass vanligt respektive ovanligt det är ter sig onödigt att spekulera i.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Zilversurfer skrev:
Om poliser ska bära numrerade hjälmar på huvudet, för att det ska bli lättare att sedan utreda "vem som gjort vad",

Polisen är inte där för att uttrycka en åsikt utan för att upprätthålla ordningen. De kan ju dessutom vara maskerade och numreringen gör ju bara at de kan identifieras internt... Din liknelse håller inte på något sätt.. En ligist vet ju bara att polis nr 166 knackade på honom med batongen. Det är ju inget han kan använda för att elda upp polismannens brevlåda eller koka hans kanin..
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
korvgubbe skrev:
Polisen är inte där för att uttrycka en åsikt utan för att upprätthålla ordningen. De kan ju dessutom vara maskerade och numreringen gör ju bara at de kan identifieras internt... Din liknelse håller inte på något sätt.. En ligist vet ju bara att polis nr 166 knackade på honom med batongen. Det är ju inget han kan använda för att elda upp polismannens brevlåda eller koka hans kanin..

1. Polisen kan inte vara maskerade.
2. Numret är internt men begär media, eller Åklagare att det skall lämnas ut så görs detta.
3. Det är ingen liknelse utan så är det.
4. Det är väl bra att det står ett nummer, ligisten kan inte peka ut den polis annars som har utövat övervåld. Hur skulle ligisten annars peka ut polisen?

Det sista svara jag inte på, du är en person som säkert tycker "öga för öga"
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
Och de andra skillnaderna, de hittade jag på eller? Eftersom du inte invänder mot dem, antar jag att du godtar dem. Du marginaliserar problemet.
Jag tycker båda fallen är ganska spektakulära för övrigt.
Hur pass vanligt respektive ovanligt det är ter sig onödigt att spekulera i.

De äger säkert sin riktighet. Jag marginaliserar ingenting, däremot är tycker jag att det är viktigt att ha klart för sig hur vanligt det är, inte hur spektakulärt det ser ut inför väljarkåren.

Prioriteringar, och att få pengar att gå till rätt saker tycker jag är viktigt. Och återigen, det ena är vanligare än det andra.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top