Jag stödutfodrar nu när det är mycket snö.Jag tror Skrotnisse handmatar dom....
Vi börjar normalt redan under slutet av november, med att köra ut lite. Detta just för att de ska vänja sig vid den typen av foder. Börjar man mitt i vintern, är risken stor att deras matsmältning slås ut totalt.Jag stödutfodrar nu när det är mycket snö.
Problemet är att det inte går att köra ut för mycket foder på en gång, om man inte vant djuren vid detta.
Rådjuren är svultna nu och om man ger dem ett skromål så är det stor risk att de dör.
Turligt nog har jag tillgång till två veterantraktorer (en per jaktmark) vilket gör det till ett rent nöje att sprida ut höet på flera foderplatser.
Men någon handmatning sysslar jag inte med.
Försöker handskas så lite som möjligt med fodret för att djuren inte skall bli oskygga.
Nu vet du.
Vi börjar normalt redan under slutet av november, med att köra ut lite. Detta just för att de ska vänja sig vid den typen av foder. Börjar man mitt i vintern, är risken stor att deras matsmältning slås ut totalt.
Nja nu är ju inte rovdjuren de som lider mest under vinterhalvåret. De äter ju som bekant kött, och är alltså inte beroende av levande vegetation som fallet är med t ex rådjur. Rovdjurens byten finns ju både på sommarhalvåret och under vinterhalvåret...
Det visade ju även undersökningarna av de skjutna vargarna i årets vargjakt. De var vid gott hull och hade för det mest älgkött eller rådjurskött i magen.
Vi börjar normalt redan under slutet av november, med att köra ut lite. Detta just för att de ska vänja sig vid den typen av foder. Börjar man mitt i vintern, är risken stor att deras matsmältning slås ut totalt.
Nej de har det inte lika svårt. Deras byte är försvagat av vinterns påfrestningar, vilket gör dem till ett enklare byte. Varg t ex har en kondition som vida överstiger alla sina byten, de jagar dessutom i flock. Lodjuren jagar mer åt överraskningshållet och gör korta rusningar/hopp och dödar snabbt. Lodjur springer dessutom lättare på snön än t ex rådjur.Rovdjuren har väl lika svårt att jaga i djup tung snö? Krävs väl mycket energi för att fälla ett byte
börjar man öht är väl risken att dom skiter i att leta mat på naturligt sätt och knallar till närmaste utfodringsplats.
Jag kan verkligen inte förstå detta, är djuren inte anpassade, nej då får dom va mindre än den halv miljon djur som knallar runt i sverige, simple as that.
Nej de har det inte lika svårt. Deras byte är försvagat av vinterns påfrestningar, vilket gör dem till ett enklare byte. Varg t ex har en kondition som vida överstiger alla sina byten, de jagar dessutom i flock. Lodjuren jagar mer åt överraskningshållet och gör korta rusningar/hopp och dödar snabbt. Lodjur springer dessutom lättare på snön än t ex rådjur.
Angående börja tidigt med stödutfodringar, så bör man först ha klart för sig att rådjur är en av vår naturs mesta finsmakare. Dvs. de föredrar örter och annat före stödutfodringen. Att man börjar tidigt är för att även rådjuren ska kunna börja försiktigt när de går förbi och den andra maten inte räcker. Är därför som just rådjuren behöver vänjas vid fodret.
Ett enkelt svar på varför man stödutfodrar under vintern är att man inte tycker om att se djuren plågas till döds. Kan man hjälpa några att klara vintern, så känns det bättre.
Har inget med samvete att göra, utan om insikten att man kan hjälpa och att man gör det för att så långt det är möjligt underlätta för djurlivet.så det är för ditt samvetes skull? Finns dom som är mer i behov av käk än rådjur.
Har inget med samvete att göra, utan om insikten att man kan hjälpa och att man gör det för att så långt det är möjligt underlätta för djurlivet.
Vilka tycker du vi ska ge vårat överflödiga foder till då?
Har inget med samvete att göra, utan om insikten att man kan hjälpa och att man gör det för att så långt det är möjligt underlätta för djurlivet.
Vilka tycker du vi ska ge vårat överflödiga foder till då?
Varför är detta överhuvudtaget något som upprör dig?
Tur att du inte uppvisat någon större kunskap om vare sig rådjur eller jakt eller något annat här i tråden. Det enda som skymtar fram mellan raderna, är att du förväntar dig en natur helt opåverkad av människan. Du skulle med andra ord se sveriges natur likt Yellowstone.därför jag tycker det stjälper mer än hjälper naturligtvis, jag har aldrig hört om att man stödutfodrar rådjur hårda vintrar, jag trodde man va mån om att ha tåligt vilt i skogarna men jag hade fel upptäckte jag idag.
Jag är ledsen men uttrycket "det finns idioter till allt" stämmer enligt mig väldigt bra in här.
Tur att du inte uppvisat någon större kunskap om vare sig rådjur eller jakt eller något annat här i tråden. Det enda som skymtar fram mellan raderna, är att du förväntar dig en natur helt opåverkad av människan. Du skulle med andra ord se sveriges natur likt Yellowstone.
har jag fel?
Vi har en ensilagebal utställd till rå-juren för det finns fanimej inte ett skit att äta för dem. Jag är snel. Sen skjuter vi dem och röker deras feta lår.
jag strävar hellre efter det än att folk klemar bort djuren.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|