Matar ni rådjur på vintern?

Status
Ej öppen för fler svar.

schizophrana

Guest
Ja, dessutom verkar du grälsjuk och dryg. Sådan jävla attityd som du har så förstår jag att din tråd på det andra forumet flyttades. Tycker du kan bo själv i skogen några dagar så får vi se om du vill äta av havret sen, det skulle dessutom göra dig gott och mindre gnällig. :D

det va inte min tråd, och den blev flyttad för den låg i fel del av forumet, så tyvärr min herre, svara på min fråga istället för att gnälla om min attityd, annars gör ju knappast ditt svar inte dig bättre.

du har fått svar på din fråga, så varför fortsätta vara så pinsamt dryg och allmänt korkad? :confused:

jag föreslår att nästa fråga ska besvaras: varför matar pensionärer fåglar för?

oh, jag blev det efter vårat möte i somras, jag fick tyvärr men för livet då. Har jag följdfrågor och motargument för att jag anser mig behöva bli överbevisad innan jag byter åsikt är det mitt problem och den jag argumenterar med. Skaffa dig en egen tråd om det är något du undrar över, finns cyberspace så det räcker över för dig med.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
oh, jag blev det efter vårat möte i somras, jag fick tyvärr men för livet då. Har jag följdfrågor och motargument för att jag anser mig behöva bli överbevisad innan jag byter åsikt är det mitt problem och den jag argumenterar med. Skaffa dig en egen tråd om det är något du undrar över, finns cyberspace så det räcker över för dig med.

'behöva bli överbevisad'? :confused:

du har fått svar på din fråga av personer som är kunniga inom området, precis som att 1+1=2 det finns liksom inte så mycket mer att dividera om.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Varför är Rådjur skadedjur?
För att de äter upp våra natuligt växande pelagoner och tulpaner ?
För att de bucklar till våra naturliga bilar ?
Är det det rimligt att man dödar ett liv för dessa orsaker?
Okey . Är pizzerian stängd och man håller på att svälta ihjäl framför tipsextra, så visst.
Nä, låt dess naturliga fiender frodas, Bjärvar o kokkodriller.
Bara en reflektion

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
jag strävar hellre efter det än att folk klemar bort djuren.

Nu tillhör visserligen jag de som har svårt att se problemet men menar du att det är bättre att rådjur går utan mat i två månader än att nån som har extra ensilage lägger ut det åt dem att äta?
Svält skapar inte tåligt vilt, det skapar dött vilt.

Jag är å andra sidan uppvuxen med det, var med farmor och farfar ute i skogen och la ut foder på vissa platser där de utfodrat rådjur när de kunnat sen de var små, men jag tycker 'problemet' är att jämföra med att skänka pengar till behövande människor.

schizophrana

Guest
'behöva bli överbevisad'? :confused:

du har fått svar på din fråga av personer som är kunniga inom området, precis som att 1+1=2 det finns liksom inte så mycket mer att dividera om.

Nej, jag har fått ett utrdrag ifrån jägareförbundet, resten tycker inte jag är svar, man måste väl få diskutera en sak man tycker är upprörande, vill du inte diskutera det med mig, då tycker jag du håller dig borta och försätter med ditt.

Nu tillhör visserligen jag de som har svårt att se problemet men menar du att det är bättre att rådjur går utan mat i två månader än att nån som har extra ensilage lägger ut det åt dem att äta?
Svält skapar inte tåligt vilt, det skapar dött vilt.

Problemet enligt mig är att de rådjur som naturligt ska gallras bort hårda vintrar inte försvinner vilket på lång sikt försämrar en rådjurstam, det behöver man inte vara raketforskare för.
Det verkar kanske vara en fråga om uppväxt, jag är uppväxt helt utan rådjur men jag har följt debatterna om hurvida vid har för mycket rådjur i sverige för att det ska vara humant för dem, människorna kommer ju (tyvärr vill jag säga) i första hand med sina brukmarker och städer och gör mindre och mindre plats för dem att leta sin mat. Men jag tycker inte det funkar med stödfodring alls.
Sen tyckte jag det va lustigt att jägare som dödar djuren också matar dem för att dom inte vill att dom ska svälja ihjäl. Mycket speciella åsikter.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Problemet enligt mig är att de rådjur som naturligt ska gallras bort hårda vintrar inte försvinner vilket på lång sikt försämrar en rådjurstam, det behöver man inte vara raketforskare för.
Det verkar kanske vara en fråga om uppväxt, jag är uppväxt helt utan rådjur men jag har följt debatterna om hurvida vid har för mycket rådjur i sverige för att det ska vara humant för dem, människorna kommer ju (tyvärr vill jag säga) i första hand med sina brukmarker och städer och gör mindre och mindre plats för dem att leta sin mat. Men jag tycker inte det funkar med stödfodring alls.
Sen tyckte jag det va lustigt att jägare som dödar djuren också matar dem för att dom inte vill att dom ska svälja ihjäl. Mycket speciella åsikter.

Jag ser inte det som ett problem, svaga djur kommer falla offer för rovdjur vid foderplatserna istället - det är en fin balansgång men jag ser verkligen inte problemet. Vi har för mycket rådjur men om våra rovdjur får lov att växa till sig kommer det att balansera sig, foder eller ej.

Jag tycker inte alls det är lustigt att jägarna lägger ut foder, många av dem är markägare och bryr sig om sina marker. Sen jagar man djur för mat, vari ligger det speciella med åsikterna? Om man hjälper tjugo djur med maten och skjuter tre till våren, är inte det bättre än 18 djur dör av svält? Man kan ha respekt och hjälpa djur och natur även om man skjuter djur ibland.

Men vad är det som inte funkar med stödfodring?

schizophrana

Guest
Jag ser inte det som ett problem, svaga djur kommer falla offer för rovdjur vid foderplatserna istället - det är en fin balansgång men jag ser verkligen inte problemet. Vi har för mycket rådjur men om våra rovdjur får lov att växa till sig kommer det att balansera sig, foder eller ej.

Jag tycker inte alls det är lustigt att jägarna lägger ut foder, många av dem är markägare och bryr sig om sina marker. Sen jagar man djur för mat, vari ligger det speciella med åsikterna? Om man hjälper tjugo djur med maten och skjuter tre till våren, är inte det bättre än 18 djur dör av svält? Man kan ha respekt och hjälpa djur och natur även om man skjuter djur ibland.

Men vad är det som inte funkar med stödfodring?

jag tycker jag har sagt det ovan i tråden men kortfattat: Det är en onödig störning i naturen, och jag gillar det inte.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja, dessutom verkar du grälsjuk och dryg. Sådan jävla attityd som du har så förstår jag att din tråd på det andra forumet flyttades. Tycker du kan bo själv i skogen några dagar så får vi se om du vill äta av havret sen, det skulle dessutom göra dig gott och mindre gnällig. :D

Får nog ställa mej helt bakom Markus i den här frågan. Vad är problemet egentligen? Folk får väl för fan göra som dom vill.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
jag har aldrig hört om att man stödutfodrar rådjur hårda vintrar, jag trodde man va mån om att ha tåligt vilt i skogarna men jag hade fel upptäckte jag idag.
Bara det faktum att du säger dig inte ha hört att vi stödutfodrar rådjur under hårda vintrar, borde få dig att inse att du borde hålla en låg profil i denna fråga. Stödutfodring har utförts i väldigt många år, även generationen före mig utförde detta uppdrag.

Går vi längre tillbaka, så var inte rådjur så vanliga annat än i södra Sverige.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
jag tycker jag har sagt det ovan i tråden men kortfattat: Det är en onödig störning i naturen, och jag gillar det inte.

Men å andra sidan, som jag skrev ovan, så blir ju foderplatserna också ett tillhåll för rovdjur - precis som vattenhålen i Afrika - och på så sätt minimeras ju den störningen. Men å andra sidan tycker jag personligen att vägar, järnvägar och ledningsgator t.ex. är betydligt större störningar i naturen som dessutom är negativa för naturen. Så när det kommer till människans påverkan är ju stödfodringen en så liten del att den i t.ex. fysikens värld hade varit försumbar. Oändligt liten helt enkelt.

Utveckla gärna hur du ser på att det är en onödig störning.

schizophrana

Guest
Bara det faktum att du säger dig inte ha hört att vi stödutfodrar rådjur under hårda vintrar, borde få dig att inse att du borde hålla en låg profil i denna fråga. Stödutfodring har utförts i väldigt många år, även generationen före mig utförde detta uppdrag.

Kommer ifrån ett ställe helt utan rådjur, kanske därför, men jag tycker inte du är man att bedöma min ifrågasättanderätt, att komma med argumentet att man gjort så i alla generationer känns menlöst, utvecklingen går framåt, man vet bättre idag än då. Ska man stå och stampa på samma fläck bara för att generationen innan gjorde si och så...det håller jag heller inte med om.

Men å andra sidan, som jag skrev ovan, så blir ju foderplatserna också ett tillhåll för rovdjur - precis som vattenhålen i Afrika - och på så sätt minimeras ju den störningen. Men å andra sidan tycker jag personligen att vägar, järnvägar och ledningsgator t.ex. är betydligt större störningar i naturen som dessutom är negativa för naturen. Så när det kommer till människans påverkan är ju stödfodringen en så liten del att den i t.ex. fysikens värld hade varit försumbar. Oändligt liten helt enkelt.

Utveckla gärna hur du ser på att det är en onödig störning.

vattenhålen i afrika är ju inte sponsrade av människor direkt. men där springer man inte och stödvattnar heller. Om du läser vad jag skrev ovan så ser du att jag skrev "..tyvärr kommer människan först" så jag tycker som du vad det gäller människors påverkan, dock gäller det också stödutfodring av rådjur hårda vintrar.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
vattenhålen i afrika är ju inte sponsrade av människor direkt. men där springer man inte och stödvattnar heller. Om du läser vad jag skrev ovan så ser du att jag skrev "..tyvärr kommer människan först" så jag tycker som du vad det gäller människors påverkan, dock gäller det också stödutfodring av rådjur hårda vintrar.

Vid torka grävs det vattenhål i Afrika för att hjälpa djuren, så jag antar att man kan kalla det för att stödvattna.

Jag förstår din poäng men menar du att människans påverkan endast ska vara negativ? Vi får inte väga upp vår negativa påverkan med positiv sådan?

schizophrana

Guest
Din rätt att ifrågasätta har jag inget emot, men jag ifrågasätter din förmåga att ta till dig vad vi säger:)

du har gett mig ett svar jag kan anse "vettigt" och det är för att du tyckte det kändes bättre, en annan kille att hans farmor ville titta på djuren. Resten har du antingen saxxat eller förklarat bort för mig.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man ställer frågan på annat vis; Är det rätt att rådjuren spridit sig som de gjort? Eller är det kontentan av stödutfodringar och rovdjursjakt?
Lite som inplanteringen av vildsvin och vad det nu havererat.
?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Nej, jag har fått ett utrdrag ifrån jägareförbundet, resten tycker inte jag är svar, man måste väl få diskutera en sak man tycker är upprörande, vill du inte diskutera det med mig, då tycker jag du håller dig borta och försätter med ditt.

din arrogans och nedsättande ton om folks svar som bygger på kunskap och erfarenhet, är så typiskt för dagens tonårsbruttor.

jag önskar dig inte lycka till, då du medvetet utmålar dig som ett fån. hade du haft ett uns av humor i kroppen, skulle jag bytt ut 'fån' till 'hovnarr' :lol

schizophrana

Guest
din arrogans och nedsättande ton om folks svar som bygger på kunskap och erfarenhet, är så typiskt för dagens tonårsbruttor.

jag önskar dig inte lycka till, då du medvetet utmålar dig som ett fån. hade du haft ett uns av humor i kroppen, skulle jag bytt ut 'fån' till 'hovnarr' :lol

tack, hoppas du mår bättre nu! :krama

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
det va inte min tråd, och den blev flyttad för den låg i fel del av forumet, så tyvärr min herre, svara på min fråga istället för att gnälla om min attityd, annars gör ju knappast ditt svar inte dig bättre.

Vad är ens din fråga, varför man utfordrar? Därför att de skall överleva så klart. Varför köper folk fågelfrö?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende