Matlagningstips till dig som är singel

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Valmers och GSX1100R:
Ni dissar mina matvanor. Jag är ett kreatur! :hihi
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Acrid skrev:
Jag misstänkte det...av ngn anledning...men ingen skada skedd. Tycker helt enkelt att du ska fråga efter loppfrön nästa gång du är i mataffären. :tummenupp

Nja, bara om du följer med och frågar efter ett ögonmått samtidigt.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
McB skrev:
Fisk är gott. Skaldjur (i synnerhet hummer) är gott. Du är kräsen.
Kött är 100 gånger godare än fisk, skaldjur och annat oätligt från havet. Jag lever i ett I-land. Varför äta det som smakar illa?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Kött är 100 gånger godare än fisk, skaldjur och annat oätligt från havet. Jag lever i ett I-land. Varför äta det som smakar illa?
Den enda anledningen till att äta räkor är den goda doften som man har på fingrarna dagen efter, det luktar nästan som en ny:censored fjortis
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
valmers skrev:
Kött är 100 gånger godare än fisk, skaldjur och annat oätligt från havet. Jag lever i ett I-land. Varför äta det som smakar illa?

Precis som du själv skriver så handlar det om smaker. Folk tycker olika, och när det gäller mat så finns det inte något rätt eller fel. Den direkta motsatsen kan sägas vara musik, där dålig smak verkligen finns och är belagt med kollektiv bestraffning medelst piska.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Den enda anledningen till att äta räkor är den goda doften som man har på fingrarna dagen efter, det luktar nästan som en ny:censored fjortis
Ja, det är väl enda sättet för dig att få uppleva det igen.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det hade ju vart rejält gött att dra i sig lite sushi nu faktiskt :drool

MMM, all mat från havet är ju asgött. Förutom musslor. Det kan vi skippa. Resten är mumma...
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Macho Woman skrev:
Jag har träffat en kille som är grym på att laga mat. Jag förstår nu att jag verkligen måste hålla fast vid honom. Några värdiga ersättare verkar inte finnas.

Hoppas min tjej inser det om mig också...
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
McB skrev:
Vad är psyiuli... pysili... Det där?

Acrids svar var kanske inte så uttömmande, så jag tänkte komplettera lite.
Jag skrev ju om linfrö i gröten när jag började propagera för gröt och havregryn. Psylliumfrö är minst lika bra, om inte bättre ibland, kan ju vara lite en prisfråga också, har lite dålig koll på om det skiljer nåt i pris.

Både linfrön och psylliumfrön bidrar till att sänka GI (Glykemiskt Index). Dock är psyllium strået vassare om du är ute efter den blodsockerdämpande effekten. Men även om psylliumfrön är effektivare som GI-sänkare, så erbjuder linfrön i stället en hel del andra intressanta hälsoeffekter. Med hänsyn till den stora betydelsen av att hålla blodsockernivån på en låg och jämn nivå rekommenderar jag psylliumfrön eller linfrö som ett viktigt komplement i kosten för alla hälsomedvetna.

Sök gärna med tex google och läs mer om de olika frönas positiva hälsoeffekter!! *tipsar*
 

KIRE

Guest
Kreuger skrev:
Acrids svar var kanske inte så uttömmande, så jag tänkte komplettera lite.
Jag skrev ju om linfrö i gröten när jag började propagera för gröt och havregryn. Psylliumfrö är minst lika bra, om inte bättre ibland, kan ju vara lite en prisfråga också, har lite dålig koll på om det skiljer nåt i pris.

Både linfrön och psylliumfrön bidrar till att sänka GI (Glykemiskt Index). Dock är psyllium strået vassare om du är ute efter den blodsockerdämpande effekten. Men även om psylliumfrön är effektivare som GI-sänkare, så erbjuder linfrön i stället en hel del andra intressanta hälsoeffekter. Med hänsyn till den stora betydelsen av att hålla blodsockernivån på en låg och jämn nivå rekommenderar jag psylliumfrön eller linfrö som ett viktigt komplement i kosten för alla hälsomedvetna.

Sök gärna med tex google och läs mer om de olika frönas positiva hälsoeffekter!! *tipsar*


Bra inlägg!

Man kan säga att vill man bara ha GI-sänkning så använder man psylliumfrön.
Dessa tas nämligen inte upp av kroppen alls.

Vill man ha GI-sänkning och nyttigt fett + fiber väljer man krossade linfrön.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
hållundan skrev:
Det hade ju vart rejält gött att dra i sig lite sushi nu faktiskt :drool

MMM, all mat från havet är ju asgött. Förutom musslor. Det kan vi skippa. Resten är mumma...

Jepp! Rökta lax-filéer t ex. kan man ju äta sig sjuk på. :drool
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
KIRE skrev:
Bra inlägg!

Man kan säga att vill man bara ha GI-sänkning så använder man psylliumfrön.
Dessa tas nämligen inte upp av kroppen alls.

Vill man ha GI-sänkning och nyttigt fett + fiber väljer man krossade linfrön.

En sida jag kan rekomendera för er som vill veta mer om GI och nyttig mat är www.paulun.se

gå in på föreläsningar och sen artiklar så hittar ni massa bra om träning, hälsa och kost.
 

KIRE

Guest
Kreuger skrev:
En sida jag kan rekomendera för er som vill veta mer om GI och nyttig mat är www.paulun.se

gå in på föreläsningar och sen artiklar så hittar ni massa bra om träning, hälsa och kost.

Tack, men jag gillar inte paulun.
Dessutom är GI lite väl överdrivet känns det som. Tillämpat i praktiken
spelar det ingen större roll eftersom en normal person sällan eller aldrig
intar endast ett livsmedel i så stor mängd per måltid att GI spelar roll.

Som vi nyss talat om sänker tex psylliumfrön GI i mat. Men även allt annat sänker GI. Tex fibrer/fett/protein. Så äter du tex vitt bröd med smör på
blir inte GI alls högt. Och skulle du äta en macka med vitt bröd utan något annat på alls och dessutom inget annat förövrigt vid en måltid så är det ändå skitsamma. Detta eftersom en vitbrödmacka inte väger mer än några gram.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
KIRE skrev:
Tack, men jag gillar inte paulun.

Alla sånna där sidor är ju mer eller mindre överdrivna, men jag tycker han skriver rätt så lättbegripligt och enkelt för sånna som är lite av nybörjare på det här området.

Har du nåt tipps på någon bra sida istället då?
 

KIRE

Guest
Kreuger skrev:
Alla sånna där sidor är ju mer eller mindre överdrivna, men jag tycker han skriver rätt så lättbegripligt och enkelt för sånna som är lite av nybörjare på det här området.

Har du nåt tipps på någon bra sida istället då?


Du har rätt när du skriver att paulunsidorna är bäst för nybörjare på området.

Annars Ja en massa sidor.
Vilket område vill du läsa om? :)

Kom in i träningstråden förresten!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top