Max 5 elever att handleda, jag kan alltså tidigast handleda 2024.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja men varför inte egentligen. Slår vad om att det bara är för B-kort problemet med svarta trafikskolor existerar.

...Och för B är det knappast någonsin något problem att hitta någon att övningsköra med.

Ditt resonomang tar avstamp i att tjänstemän tycker om motorcyklar och att myndigheter vill ha fler motorcyklister på våra vägar.

Jag är inte jätteövertygad.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kunde de inte begränsat enbart handledarskap för bil. För hoj är det ju ofta så att utbudet personer i ens närhet som kör hoj och har gjort det i mer än 5 år inte är jättestort så då blir det ganska svårt för en elev att hitta något. Dessutom är utbudet mc-lektioner på trafikskola oftas något man får boka in månader i förväg för att det är sån efterfrågan, med det sagt känns denna lag ännu mer efterbliven. Undra om inte SMC kan driva detta vidare....
Tänk också på att trafikskolorna är en enormt skicklig lobbyorganisation, dom vill inte på något vis underlätta för allmänheten att övningsköra på egen hand, det betyder ju förre kunder för dom. Och så länge deras tider är fullbokade så är dom ju nöjda.

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Är privat övningskörning allmänt förkommande inom EU, eller är Sverige ett av få länder där det är tillåtet?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ditt resonomang tar avstamp i att tjänstemän tycker om motorcyklar och att myndigheter vill ha fler motorcyklister på våra vägar.

Jag är inte jätteövertygad.
Fast ur miljösynpunkt är det bättre att folk åker hoj till jobbet om dem ändå envisas med att åka själva i plåtburkarna. Sen är mångfald ett bra sätt att väga in allas åsikter. Blir hojåkarna stadigt färre så ser snart alla vägar ut som i USA, oändliga raksträckor alltså och säkert spår i asfalten för att kunna ladda samtidigt som man kör.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fast ur miljösynpunkt är det bättre att folk åker hoj till jobbet om dem ändå envisas med att åka själva i plåtburkarna. Sen är mångfald ett bra sätt att väga in allas åsikter. Blir hojåkarna stadigt färre så ser snart alla vägar ut som i USA, oändliga raksträckor alltså och säkert spår i asfalten för att kunna ladda samtidigt som man kör.
Hur är en mc bättre ur miljösynpunkt?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mindre resurser att tillverka och parkera, sant att det minskar köbildning påtagligt.
Däremot är vi väl påtagligt "skitiga". Tveksam rening i de fall katen sitter kvar, jämförelsevis hög förbrukning och en oproportinerligt hög gummikonsumtion eftersom vi fordrar mjukare däck. Dessutom nöjeskör vi eller/och tar njutbara omvägar när vi nyttokör.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Däremot är vi väl påtagligt "skitiga". Tveksam rening i de fall katen sitter kvar, jämförelsevis hög förbrukning och en oproportinerligt hög gummikonsumtion eftersom vi fordrar mjukare däck. Dessutom nöjeskör vi eller/och tar njutbara omvägar när vi nyttokör.
Ja, det var nog längsen motorcykeln var det miljövänligare alternarivet. Kanske när bilarna drog runt litern i snitt, men efter början av tvåtusentalet har ju bilar, även större, generellt dragit lika lite som en ordinär mc. Alla hojar jag har haft har dragit 0,5-0,6 liter milen. Då körs de hojarna förvisso aktivt men inte svårt att komma under det med en modern bil.

Däcksslitaget är en viktig poäng också. Den största källan till mikroplaster i vattendragen är faktiskt däckslitage. givetvis är motorcyklar en liten del av detta sett till de jämförelsevis få milen som hojarna körs jämfört med bilar (fler bilar och längre sträckor) men per enskild fordonskilometer lär mikroplastutsläppet från hojar vara betydligt större.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det var nog längsen motorcykeln var det miljövänligare alternarivet. Kanske när bilarna drog runt litern i snitt, men efter början av tvåtusentalet har ju bilar, även större, generellt dragit lika lite som en ordinär mc. Alla hojar jag har haft har dragit 0,5-0,6 liter milen. Då körs de hojarna förvisso aktivt men inte svårt att komma under det med en modern bil.

Däcksslitaget är en viktig poäng också. Den största källan till mikroplaster i vattendragen är faktiskt däckslitage. givetvis är motorcyklar en liten del av detta sett till de jämförelsevis få milen som hojarna körs jämfört med bilar (fler bilar och längre sträckor) men per enskild fordonskilometer lär mikroplastutsläppet från hojar vara betydligt större.
Fast bilarna som drar lite är ju snikbilar. Tar man snikhojar så drar de 0.2-0.3 och däcken hinner torka sönder innan de slits ut.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har vi jämförelsevis hög förbrukning?
Absolut om du har 5 personer i en yaris, men hur ofta sitter man inte i bilkö nästans helt bestående av enstöringar i Suv?

Sedan drar vissa hojar, som kanske är vanliga på SportHoj, litern milen, vilket en hel del nya bilar idag klarar sig under. Men väldigt många hojar som inte levererar 200hk går betydligt billigare. Väldigt många literklubbor går att köra mycket billigare med mindre gaspåslag också.

Man kan också argumentera att bilen med motsvarande prestanda som literklubban hade druckit en hel del till.

Jag vet i mitt eget fall, med bilen jag faktiskt äger, att jag aldrig haft en hoj som druckit mycket mer än hälften av vad V70'n gör. Då pratar vi på körningar som faktiskt körs.
Då är inte det någon ovanlig bil direkt heller. Eller orealistiska hojar heller.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fick svar från transportstyrelsen....

"Tack för ditt meddelande!

Detta regleras i TSFS 2021:74
Angående fem stycken unika handledarskap

Detta gäller från 1 december 2021.

Det finns möjlighet att ansöka om undantag från våra föreskrifter.
Ansökan om undantag kostar 1500 kronor och hanteras av Väg och Järnväg Prövning Trafikant."

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fick svar från transportstyrelsen....

"Tack för ditt meddelande!

Detta regleras i TSFS 2021:74
Angående fem stycken unika handledarskap

Detta gäller från 1 december 2021.

Det finns möjlighet att ansöka om undantag från våra föreskrifter.
Ansökan om undantag kostar 1500 kronor och hanteras av Väg och Järnväg Prövning Trafikant."
Berätta gärna hur det går.

"SMC har hjälpt många körkortstagare att ansöka om dispens men ingen har någonsin beviljats detta."

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Berätta gärna hur det går.

"SMC har hjälpt många körkortstagare att ansöka om dispens men ingen har någonsin beviljats detta."
Min elev betalar ansökningsavgifter om jag ansöker om dispens så jag kommer nog försöka göra detta.

Exakt vad jag snackar om, här bli jag som ansökte om handledare till merparten av mina elever 2018/2019 retroaktivt bestraffad för en lag jag omöjligt kunde förutspå vid denna tidpunkt!

Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Min elev betalar ansökningsavgifter om jag ansöker om dispens så jag kommer nog försöka göra detta.

Exakt vad jag snackar om, här bli jag som ansökte om handledare till merparten av mina elever 2018/2019 retroaktivt bestraffad för en lag jag omöjligt kunde förutspå vid denna tidpunkt!
Jag håller tummarna för dig. Kommer bli intressant att se om utfallet för dispens kommer att förändras nu sen reglerna ändrats.

Hade varit trevligt om det fanns tydliga riktlinjer på vilka grunder som dispens lämnas.

Jag känner precis som du, majoriteten av mina elever är från flera år tillbaka, då låg jag långt från den övre gränsen. Hade inte en tanke på att jag med 5/15 handledarskap skulle åka på problem flera år senare.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
De angav att dispensen endast gällde den elev jag ansökte för men jag tycker mig antyda att de kan använda min dispens som grund om jag vill ansöka för någon mer elev.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan inte SMC gå in och göra någonting för motorcykel kollektivet här?

Det finns ju väldigt få handledare på MC, med bil kan man ju köra med i princip vilken äldre släkting som helst som har bilkörkort.

Dessutom är det ju viktigare att ha en BRA handledare när man ska övningsköra MC

Resultatet blir ju då att dom som är BRA handledare snabbt fyller sin kvot, och då blir det kanske fler som övningskör med dom som egentligen inte borde handleda andra.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
SMC försöker absolut få till en förändring i denna fråga.

Är du medlem?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...