HayabusaMan
Gudomlig sporthojare
Tack för din input PW!KOLLA HÄR
Kolla inlägg #43
Det är jävligt krångligt att tajma kamaxlar med motorn i ramen tycker jag. Iallafall med ställbara kamdrev.
Man tar alltså en kapskiva av rätt tjocklek (minns inte vilken) i sin rondell och drar ett spår över kamdrev och kam, pressar av kamdrevet och pressar på det offset åt rätt håll och saken är klar. Avgaskammen hamnar rätt av sig själv.
Försökte mig iaf på att läsa av min nuvarande timing men gick totalt in i väggen. Konstaterade dock att originalmarkeringen för TDC stämde exakt. Men resten av de matematiska termerna fick jag inte ihop alls. På insugssidan fungerade det ju att rigga mätklocka och det.
Men det var när jag kom till avgassidan jag förstod varför du och "en Guru" tidigare sa att jag måste ur med motorn.
Uppdat:
Gradskivan jag hade är en 0° 90° 0° 90°
Men varför krånglar man till det i den amerikanska uträkningen med att först addera ett värde som man sedan drar av? Tex 180+12+39=231 ÷2=115,5 -12=103,5 lobe center
Ni får kanske lotsa mig vidare i annan/egen tråd gällande detta, annars kanske Hokkai tycker jag kapar
MVH
Bifogat
Last edited: