Max borr i turbo GSXR 750 luft/olja?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
KOLLA HÄR

Kolla inlägg #43
Det är jävligt krångligt att tajma kamaxlar med motorn i ramen tycker jag. Iallafall med ställbara kamdrev.

Man tar alltså en kapskiva av rätt tjocklek (minns inte vilken) i sin rondell och drar ett spår över kamdrev och kam, pressar av kamdrevet och pressar på det offset åt rätt håll och saken är klar. Avgaskammen hamnar rätt av sig själv.
Tack för din input PW!

Försökte mig iaf på att läsa av min nuvarande timing men gick totalt in i väggen. Konstaterade dock att originalmarkeringen för TDC stämde exakt. Men resten av de matematiska termerna fick jag inte ihop alls. På insugssidan fungerade det ju att rigga mätklocka och det.
Men det var när jag kom till avgassidan jag förstod varför du och "en Guru" tidigare sa att jag måste ur med motorn:rodnar.

Uppdat:
Gradskivan jag hade är en 0° 90° 0° 90°
Men varför krånglar man till det i den amerikanska uträkningen med att först addera ett värde som man sedan drar av? Tex 180+12+39=231 ÷2=115,5 -12=103,5 lobe center

Ni får kanske lotsa mig vidare i annan/egen tråd gällande detta, annars kanske Hokkai tycker jag kapar

MVH
 

Bifogat

  • 20171125_181646.jpg
    20171125_181646.jpg
    129.8 KB · Visningar: 43
  • 20171125_173820-1.jpg
    20171125_173820-1.jpg
    470.5 KB · Visningar: 45
  • 20171125_181511.jpg
    20171125_181511.jpg
    163.5 KB · Visningar: 41
Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Tack för din input PW! Kikar man på bilden på insugskammen i tråden du länkade till, ser det ju ut som att insugskamdrevet är vridet medurs (Alltså mot avgas)

Iom detta så borde väl justeringen jag gjort med vevaxeldrevet kompensera båda kammarna åt rätt håll?? Lotusomega?
(Vridet 5 hack medurs på splinen)

Försökte mig iaf på att läsa av min nuvarande timing men gick totalt in i väggen. Konstaterade dock att originalmarkeringen för TDC stämde exakt. Men resten av de matematiska termerna fick jag inte ihop alls. På insugssidan fungerade det ju att rigga mätklocka och det.
Men det var när jag kom till avgassidan jag förstod varför du och "en Guru" tidigare sa att jag måste ur med motorn:rodnar.

Uppdat:
Gradskivan jag hade är en 0° 90° 0° 90°
Men varför krånglar man till det i den amerikanska uträkningen med att först addera ett värde som man sedan drar av? Tex 180+12+39=231 ÷2=115,5 -12=103,5 lobe center

Ni får kanske lotsa mig vidare i annan/egen tråd gällande detta, annars kanske Hokkai tycker jag kapar

MVH

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260049-Lobecenter-gsxr-1100

Läs i min gamla tråd, och gör en stopp så du vet exakt var TDC är. Du kan gå betydligt högre i lobecenter. Tycker att min moppe har gått bättre ju högre jag haft och kör med 112/112 nu. provat från 103-105-107-110 osv på båda kammarna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du kan gå betydligt högre i lobecenter.

Jag är kanske lite ner moderat vad gällande kaminställningar och ställer in för maxeffekt vid det vartal man pendlar runt man valt för att växla upp.

T.ex. om varvstoppet är 11k kanske man lägger toppeffekten vid 10k så att när man växlar från tvåan till trean och varvtalet går från t.ex. 10700 till 9000 så blir axet maximalt samtidigt som hojen blir lite mer lättkörd. Min 1370cc är ställd att maxa effekten runt 9700 och har samma vrid vid 4000 som 11000 varv = traktorvrid.

Om man ställer kammarna med stjärten och inte har bänkat den samtidigt kan nog knuffen vid högre varv vara lite missledande.

Min har WebCam #236 grind, .370" lyft och ställda 106/106 grader.

Bara min "enkrona" i hjärnjympan (då ören inte längre finns)...
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag är kanske lite ner moderat vad gällande kaminställningar och ställer in för maxeffekt vid det vartal man pendlar runt man valt för att växla upp.

T.ex. om varvstoppet är 11k kanske man lägger toppeffekten vid 10k så att när man växlar från tvåan till trean och varvtalet går från t.ex. 10700 till 9000 så blir axet maximalt samtidigt som hojen blir lite mer lättkörd. Min 1370cc är ställd att maxa effekten runt 9700 och har samma vrid vid 4000 som 11000 varv = traktorvrid.

Om man ställer kammarna med stjärten och inte har bänkat den samtidigt kan nog knuffen vid högre varv vara lite missledande.

Min har WebCam #236 grind, .370" lyft och ställda 106/106 grader.

Bara min "enkrona" i hjärnjympan (då ören inte längre finns)...

Mina egna erfarenheter av gatåkning med turbo säger mig att jag inte vill ha en massa traktorvrid så att framändan är i luften direkt på mellanvarv och tycker även det är mer lättkört med "ketchupeffekt". Det finns ju effekt så det räcker och blir över, på en gatmoppe med 250-300hp på hjulet så ligger man på kyrkogården efter ett par sekunder med fullgas om man inte släpper av.:Bugar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
inte vill ha en massa traktorvrid så att framändan är i luften direkt på mellanvarv

Det sätter sig i ryggmärgen efter ett tag - att växla när framhjulet lättar det minsta. Jag körde min utan laddstyrning annat än gashandtaget, gick bra det med. En quickshifter är nog att rekommendera. Att öppna vänsterhanden för att koppla ur för nästa växel... yikes!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top