Halloj,
nu har jag äntligen kommit ut på banan igen.
Hojen ihopskruvad, besiktigad och inkörd runt Hardangervidda.
Jag tycker det blev rätt lyckat med snäll Bandit 600 insugskam, dock ingen våldsam skillnad mot original kammen.
Hojen har ok vrid, för en 750
, och turbon kliver på redan vid ca 4500 rpm.
Sen går den som en kanonkula till 0,7 Bar, här händer något, istället för att effekten stiger kraftigt känns det som den bromsas upp lite.
Kan det vara att den börjar spika här? Har cirka 9,5:1 i komp.
Har tight med tid, men hoppas få till en provisorisk rigg men Ethanol/vatten insprut så att jag kan dra den till 1,2 Bar när den ska bänkas.
Har även köpt på mig två laddluftkylare, men förstår ännu inte hur jag ska få dit dom. Den från Cooper Mini ser annars fin ut. Tror det får bli ett omtag i vinter när jag byter till en TD04.
Sen fortsätter jag sakta med big-bore motorn. Köpte lite mer delar, så nu kan jag slå ihop den komplett vid sidan om.
Toppen blir en DOT-topp, går det att stoppa i större avgasventiler utan att byta säten?
Visst går det med vissa insugs ventiler? Tror du tipsat om det tidigare Brink?
Jag har inte köpt kolvar än, tänker att det blir från Hayabusa GenII, de har 18mm kolvbult.
Klurar på standard, GenII är smidda, eller turbokolvar.
Har turbokolvarna nerflyttat kolvringsläge, för att hålla bättre? Tänker på typ Wiseco, MTC eller JE.
Eller gäller det bara "tall-deck" kolvar?
Någon annan fördel med "tall-deck"?
Det är tidsbesparande med turbo, det händer mycket och snabbt