Om ditt mål är att springa två kilometer snabbt så är spinning helt bortkastad tid! Detta av två anledningar: Spinning i en timme är aerob träning, dessutom inte särskilt effektiv sådan, medan det på 2 km (speciellt under 8 min) finns klara inslag av anaeroba processer. Klarare uttryckt: 2 km har väldigt lite med kondis att göra!
Dessutom är cykling dålig träning för löpning eftersom det är andra muskler och annan frekvens än det du är ute efter. Dessutom bär du ju inte upp din kroppsvikt vilket kunde bli ett problem när du sedan ska springa.
Bästa alternativet är att köra intervaller med varierande löplängder från 300 meter till 1500 meter. Korta vilor, 1-2 min och en puls mellan 160 och 170 när du kommer i mål efter loppen. Progressivitet i längd, normalt tre stigande veckor och en lättare brukar fugnera för de flesta. Lämpligt antal lopp: 5-10 och totallöplängd/pass mellan tre och tio km.När det är tre veckor kvar kan du låta pulsen gå upp mellan 170 och 180.
Kör detta två gånger i veckan, varav det ena kan tendera att dra mot den kortare sträckan och det andra mot den längre.
Kompletera med ett eller två joggpass/vecka mellan 5 och 8 km. Du kan iofs byta ut något av kompletteringspassen mot spinning, men mest för variationen i träningen. Går lika bra med roddmaskin eller något annat.
Tio dagar kvar går du ner i mängd men köör ett eller två rejäla kvalitetspass varav det sista tre dagar innan du ska testas.
Min bästa kompis är i insatsstyrkan och...tja, lycka till! De vill INTE ha cowboys!