Maximal uppbyggnad av kondition på kort tid?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Ta först reda på vad du egentligen vill ha ut av träningen. Vill du spriga 2 km så fort som möjligt, få bättre kondis, bättre uthållighet (mjölksyra) eller bränna fett? :va Kan du sedan specificera hur många veckor och hur mycket du tänker träna per vecka.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alltså, allvarligt - vill du gå en utbildning hos den här kommunisten?
Hon är tydligen ledamot i styrelsen för psykologiförlaget också, undrar varför vissa forummedlemmar blivit indoktrinerade genom sin studielitteratur egentligen. :rofl
 

Bifogat

  • delete birgit_hansson_portratt.jpg
    delete birgit_hansson_portratt.jpg
    24.9 KB · Visningar: 401

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Markus skrev:
2147521 Alltså, allvarligt - vill du gå en utbildning hos den här kommunisten?
Hon är tydligen ledamot i styrelsen för psykologiförlaget också, undrar varför vissa forummedlemmar blivit indoktrinerade genom sin studielitteratur egentligen. :rofl
Dålig utbildning är bättre än ingen...
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Är kravet 2 km på 9,5 min? Löjligt... I så fall borde det vara få som INTE klarar det...

- Johan

MDM skrev:
2146387 8 minuter? Vad spelar pulsen för roll? 8 minuter är ju 1.30 minuter under kravet och du bör springa en bit under 8 för att det ska räknas som ett plus...
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
mr_rockster skrev:
2149415 Är kravet 2 km på 9,5 min? Löjligt... I så fall borde det vara få som INTE klarar det...

- Johan


:hej



Skiter de i om du har astma/allergi eller finns det något som kan förmildra?
Skaffa läkarintyg i såfall.

(kan väl tänkas att du ska klara de där 2 km på minst 9.5 min när som helst för att du ska va "alltid redo...")
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Spinning, belastar kroppen minst & får upp flåset fortast! Så slipper Du pollen med...kolla närmaste lokal/friskis&svettis ect. De hjälper Dig!
Lycka ti m PHS! Då få Du pola me dom andra polisisarna på forumet som håller stil :hihi Keep on rocking! :tummenupp
 

IronMike

Guest
Eastman skrev:
2149909 Spinning, belastar kroppen minst & får upp flåset fortast! Så slipper Du pollen med...kolla närmaste lokal/friskis&svettis ect. De hjälper Dig!
Lycka ti m PHS! Då få Du pola me dom andra polisisarna på forumet som håller stil :hihi Keep on rocking! :tummenupp
Ja vafan inte måste man vara laglydig privat bara för att man e laglydig under arbetstid :va ...man ska ju vara ostraffad för att söka in, men trafikbrott var inget de brydde sig om.

:banana

Finns det några bra träningssidor på nätet med tips ? jag violl söka vidareutbildning sen inom polisen, typ insatsstyrkan eller liknande, då misstänker jag att man ska vara ganska så seg....

Asså jag ser ut som på bilden me gul bandana, men flåset måste bli bättre :rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
IronMike skrev:
2149967...man ska ju vara ostraffad för att söka in, men trafikbrott var inget de brydde sig om.

Nej, men åker du dit för trafikbrott när du väl är polis så blir det jobbigt även om du är civil då du åker dit.
 

IronMike

Guest
korvgubbe skrev:
2149981 Nej, men åker du dit för trafikbrott när du väl är polis så blir det jobbigt även om du är civil då du åker dit.
Då får man shotgun på passagerarsätet :banana
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
IronMike skrev:
2149967
Asså jag ser ut som på bilden me gul bandana, men flåset måste bli bättre :rolleyes:

...typiskt gymmare alltså :hihi

...seg bör man va, dock sitter de mesta i huvet! Gjorde sj lumpen som Norrlandsjägare KB, 15 mån i Arvidsjaur, går man in för det klarar kroppen de mesta, dock sackar knäna efter mils vandringar 7dar på en vec m 80 kg ryggsäck...han som klarade vårt ena löptest fortast, 2 mils löpning m utrustning, vapen, hjälm & kängor va lastbilschaffis innan inryck...typ aldrig tränat men ett jävla pannben! 1h 37 min Attityden "-Allt går nu jävlar..."

Kanske :hihi
Spinn
Grajjer

Ska sj investera i spinncykel nu, från sportcity el. intersport. Slaffsa ihop vä.handen i olycka nyss så går ej att löpa/cykla terräng = blir spinning för o hålla igång! Håll inte koll på så mycke siffror oh skit som gymmare brukar haka upp sig på. Kör spinnpass(variera tempo/motstånd i minst 1 timme), anpassa efter träningsförmåga/grund kondis ect. Vätska upp redan på morgonen för rejält pass!

Laglydig är en sak man bör sattsa efter att bli...ett mål i livet...allt går om man bara vill... :tummenupp För oh va vettig Polis så e d viktigaste att läsa situationen/person & aggera där i från, finns ju knappt folkvett längre i samhället...blev själv jagad av en polis(som va mindre trevlig) när jag cyklade hem, ensamen från en lugn krog kväll(tisdag) utan lyse på cykeln...fjant polis :fatta! ...tror dom kan springa ifrån en cykel :7peta :D ..jissus va text...
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Om ditt mål är att springa två kilometer snabbt så är spinning helt bortkastad tid! Detta av två anledningar: Spinning i en timme är aerob träning, dessutom inte särskilt effektiv sådan, medan det på 2 km (speciellt under 8 min) finns klara inslag av anaeroba processer. Klarare uttryckt: 2 km har väldigt lite med kondis att göra!
Dessutom är cykling dålig träning för löpning eftersom det är andra muskler och annan frekvens än det du är ute efter. Dessutom bär du ju inte upp din kroppsvikt vilket kunde bli ett problem när du sedan ska springa.
Bästa alternativet är att köra intervaller med varierande löplängder från 300 meter till 1500 meter. Korta vilor, 1-2 min och en puls mellan 160 och 170 när du kommer i mål efter loppen. Progressivitet i längd, normalt tre stigande veckor och en lättare brukar fugnera för de flesta. Lämpligt antal lopp: 5-10 och totallöplängd/pass mellan tre och tio km.När det är tre veckor kvar kan du låta pulsen gå upp mellan 170 och 180.
Kör detta två gånger i veckan, varav det ena kan tendera att dra mot den kortare sträckan och det andra mot den längre.
Kompletera med ett eller två joggpass/vecka mellan 5 och 8 km. Du kan iofs byta ut något av kompletteringspassen mot spinning, men mest för variationen i träningen. Går lika bra med roddmaskin eller något annat.
Tio dagar kvar går du ner i mängd men köör ett eller två rejäla kvalitetspass varav det sista tre dagar innan du ska testas. :fakta

Min bästa kompis är i insatsstyrkan och...tja, lycka till! De vill INTE ha cowboys!
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
En klar fördel inför testet är att väga så lite som möjligt, inom vissa gränser förstås.

Att springa 2km med en kroppsvikt av tex. 80kg är mycket lättare än med en kroppsvikt på tex 100kg. Då testet tydligen är om några veckor så är det inte så mycket att göra åt vikten ändå.(men du kanske redan är hård i kroppen ?)

Lösning nr 1 är i alla fall att just träna löpning inför testet, dock ingen långdistans utan kort intervallträning.

Spring tex. 3x2km på morgon och samma sak på kvällen, kanske inte varje dag utan varannan dag så bör du prestera ganska så mycket bättre.

Hur som helst, lycka till.
 
Last edited:

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
bonny Du låter som en gymnisse med :hihi ...de va väl kondis Han va ute efter? Få upp flåset! fan alla bör väl klara minst ett coopertest(3km på 12 min)...allra helst myndighets personer/brandkår/ambulans pers./polis ect. om d hänger lite i arbetsschangern! Föreslog spinn för att int skada kroppen i målet inför för 2 km "jogging". Spinn int effektiv aerob(kondis) träning?? Uh?

Ränner Polisen bara 2 km? hehe kollat insatsstyrkans inrycks krav, måste va hårdare va :va

..10 dgr mmm...Rom byggdes inte på en kaffe rast...
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Eastman skrev:
2150345 bonny Du låter som en gymnisse med :hihi ...de va väl kondis Han va ute efter? Få upp flåset! fan alla bör väl klara minst ett coopertest(3km på 12 min)...allra helst myndighets personer/brandkår/ambulans pers./polis ect. om d hänger lite i arbetsschangern! Föreslog spinn för att int skada kroppen i målet inför för 2 km "jogging". Spinn int effektiv aerob(kondis) träning?? Uh?

Ränner Polisen bara 2 km? hehe kollat insatsstyrkans inrycks krav, måste va hårdare va :va

..10 dgr mmm...Rom byggdes inte på en kaffe rast...
Faktum är att spinn inte är så väldigt effektiv träning inför två km löpning eftersom två km löpning inte är så väldigt aerobt. Att spinn är aerob träning förnekar jag inte bara att det inte är så väldigt effektiv i förhållande till den tiden du lägger ner. Speciellt inte då som man på gym ofta använder speciella strukturer som missar en av effektiv tränings basprinciper: variation. Du har säkert märkt att om du spinner är det skitjobbigt de första gångerna men efter ett tag så tar det inte så bra längre, om än du svettas en massa. Att det sedan är effektivare än att både gå och simma är en annan sak.
Vad jag menade med att det "inte är bra" är att spinning inte är särskilt funktionellt för att springa 2 km! Uttryckte mig kanske oklart där.

Dessutom klarar IM redan tiden med marginal och då är det ju frågan om det är kondition eller speed som är det han behöver mest...
Sedan fattar jag inte varför han vill plåga sig bara för att slå gränsen med ännu större marginal. :confused:
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
bonny skrev:
2150413 ...Dessutom klarar IM redan tiden med marginal och då är det ju frågan om det är kondition eller speed som är det han behöver mest...

Han behöver någon m moppe o blåslampa efter helt enkelt :D
I see your point! Keep on, keep up!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top