MC åkning endast för rika

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det dyrt att åka hoj?

Nja, jag tycker det är prisvärt.

Det vi betalar obligatoriskt och löpande är skatt, trafikförsäkring och besiktning.

Skatten är på några hundra per år. Dyrt? Knappast!

Besiktning 260:- vartannat år, inte mycket det heller.

Trafikförsäkringen, tja, klart att det blir mycket pengar om man är ung och har en ny, elak hoj. Men det beror ju på att man är en hög risk, man betalar vad man kostar, inget konstigt med det, det gäller exempelvis en BMW M3 också.

Om man är "äldre" (exempelvis över 35, som jag själv, boende i Sthlm) med en ZX10R, så kostar min trafikförsäkring ca 4000:- per helår (MED höjningen från 1/7). Det tycker jag faktiskt inte är dyrt. Ni som inte bor i Sthlm får det billigare.

Om den som är ung istället väljer en mer "normal" hoj blir pengen inte tokdyr heller. För att att inte tala om när man är +35 OCH väljer en snällare hoj, då blir det billigt.... :)

(bor man sen dessutom i en mindre ort, ja, då FÅR man pengar av f-bolaget.... ;-)


/Stefan M



Jag är 26, också sthlm. Betalar under 4k / år för halvförsäkring på SuperDuken. Snällare än ZX10an, men det är fortfarande inte hojarna som avgör vem som är snabbast :tummenupp
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
That´s cool... hmmmmm... jag förstår varför du blev tvungen att sälja hojen, du har inte koll på det där med matte va?

Så här mycket kostar en tjänstebil (exempel)

Vi har räknat med att bilens värde är 330 400 kronor och att du kör 3 500 tjänstemil per år och 1 000 privatmil.

Förmånsvärde 40 200 kr
Inkl. reduktion med 25 % över 3000 tjänstemil/år)

55 % marginalskatt 40 200 kr = 22 110 kr netto

Om du betalar bensinen själv
1 000 mil à 12 kr = 12 000 kr = 34 100 kr netto

Om företaget betalar bensinen 22 110 kr netto/se ovan
1 000 mil à 14.40 kr
(14 400 kr) x 55 % marginalskatt 7 920 = 30 030 kr netto

Om du betalar bensinen själv kostar varje privatmil drygt 34 kronor. Om företaget står för bensinen kostar det dig drygt 30 kronor per mil. Så det lönar sig att företaget betalar bensinen.

Så mycket kostar egen bil i tjänsten
Om du får 30 kronor per mil (18 kronor är skattefritt) innebär det en nettoersättning till dig, med en marginalskatt på 55 procent, på drygt 23 kronor.


Hur man kan finansiera en "fet privatbil" med 23 kr/mil i ersättning (med ovanstående exempel får du 80 500 kr/år + det tjänstebilsföraren betalar i förmånsvärde 22 110 kr) fattar inte jag.:va

Vad är den totala kostnaden för kapitalbindning, värdeminskning, service, all soppa i tjänsten, däck (sommar och vinter), självrisker, biltvätt, m.m på en privatbil?

Det förutsätter kanske de "små" detaljerna att arbetsgivarens tjänstebilspolicy tillåter 333.000:- (vilket är en bit över 7,5 basbelopp som många företag har som maxgräns, andra har 6,5 basbelopp, ett mindre antal har 8 eller mer), att man får välja bil själv (inte "du får välja vilken Skoda du vill" eller "du kan ta över Berras gamla tjänstebil"), och att arbetsgivaren betalar bensinen.

Samt att arbetsgivaren tillhandahåller tjänstebil till personen ifråga...

/Stefan M
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Leasing är bara för töntar! fet bil privat that´s cool

Så länge inte ditt "jobb" är som lokal pizzaknarkkung i Borås så fattar inte jag hur du tänker nu.. (Eller så är det kulturkrock på ingång)

En Audi A4, A6, Volvo V70, V50 etc går hem hos vilken kund som helst i min värld.. Jag har en nettokost på under 12´/ år + privat bensin (diesel snart :yoparty ) för tjänstebilen.. För det första ser kunderna oftast inte min bil så det spelar ingen roll, och gör de det så behöver jag absolut inte skämmas. CFO:s och CEO:s åker också Volvo och tyskt..

Att ramla in i en pimpad bil är bara pinsamt, att ramla in i en GT3a, rätta till piloterna och dra till i slaget på Hugo-kostymen ser bara illa ut. Ingen vill göra affärer med en playboy!
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Jag är 26, också sthlm. Betalar under 4k / år för halvförsäkring på SuperDuken. Snällare än ZX10an, men det är fortfarande inte hojarna som avgör vem som är snabbast :tummenupp

Ja du ser, prisvärt värre.

Snabbast; jag får väl försöka hänga på så gott det går helt enkelt ;-)

För att citera nån gammal rejsåkare: "skiten kör ju inte sig självt"

/Stefan M
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det förutsätter kanske de "små" detaljerna att arbetsgivarens tjänstebilspolicy tillåter 333.000:- (vilket är en bit över 7,5 basbelopp som många företag har som maxgräns, andra har 6,5 basbelopp, ett mindre antal har 8 eller mer), att man får välja bil själv (inte "du får välja vilken Skoda du vill" eller "du kan ta över Berras gamla tjänstebil"), och att arbetsgivaren betalar bensinen.

Samt att arbetsgivaren tillhandahåller tjänstebil till personen ifråga...

/Stefan M
Jovisst, men om man nu ska jämföra så får det bli äpplen o äpplen.
Skulle mitt exempel baseras på 6,5 basbelopp eller motsvarande så blir tjänstebilskalkylen ännu bättre. Det går inte heller att jämföra en begagnad privatbil med 15000 mil på mätaren med en ny tjänstebil och utbytesintervall på 3 år.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja du ser, prisvärt värre.

Snabbast; jag får väl försöka hänga på så gott det går helt enkelt ;-)

För att citera nån gammal rejsåkare: "skiten kör ju inte sig självt"

/Stefan M

Jag menade aldrig att nån av oss var snabbast, men den som är det är det oavsett SD eller ninja, båda levererar betydligt mer än de flesta kan ta ut!

SD vann BotT -06 :yoparty !!!
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Jovisst, men om man nu ska jämföra så får det bli äpplen o äpplen.
Skulle mitt exempel baseras på 6,5 basbelopp eller motsvarande så blir tjänstebilskalkylen ännu bättre. Det går inte heller att jämföra en begagnad privatbil med 15000 mil på mätaren med en ny tjänstebil och utbytesintervall på 3 år.

Jag håller med dig fullständigt, jag menar bara att den anställde normalt inte får bestämma om tjänstebilen helt på egen hand...och att det kanske är den viktigaste frågan....

/Stefan M

Jag menade aldrig att nån av oss var snabbast, men den som är det är det oavsett SD eller ninja, båda levererar betydligt mer än de flesta kan ta ut!

Jag fattade det, skojade lite bara.... :)

jag gör såna gamla smilies ;-)

/Stefan M
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Så länge inte ditt "jobb" är som lokal pizzaknarkkung i Borås så fattar inte jag hur du tänker nu.. (Eller så är det kulturkrock på ingång)

En Audi A4, A6, Volvo V70, V50 etc går hem hos vilken kund som helst i min värld.. Jag har en nettokost på under 12´/ år + privat bensin (diesel snart :yoparty ) för tjänstebilen.. För det första ser kunderna oftast inte min bil så det spelar ingen roll, och gör de det så behöver jag absolut inte skämmas. CFO:s och CEO:s åker också Volvo och tyskt..

Att ramla in i en pimpad bil är bara pinsamt, att ramla in i en GT3a, rätta till piloterna och dra till i slaget på Hugo-kostymen ser bara illa ut. Ingen vill göra affärer med en playboy!

Jag har ingen tjänstebil (vet inte om jag skulle vilja haft det heller)
Däremot så köpte jag en 93 Aero SS som min första bil visst fan har det satt spår... svårt att byta ner sig som sagt. Att man kör en gammal bil från forntiden funkade inte för mig.
Att ställa sin gamla skitbil jämte de andra är för mig pinsamt!

Allt jag ville säga bara är hellre fin bil än fin hoj om man måste välja och i mitt fall räcker in 18000 kr netto till fin hoj fin bil, fin lya, fin tv, teknikprylar o skit då får man prioritera denna gången är hojen bortprioriterad p.g.a minskat intresse.

Att det är dyrt att köra hoj .. kanske inte direkt dyrt men att äga den nyaste R1:an kostar för mig 1200 kr i helförsäkring 1200*12 = 14.600 om året, 1 service / år 3000 á 1000 mil men när regnet piskar och man aldrig kan köra ja då är det dyrt om man har en ny hoj för värdeminskningen är sanslös på nya fordon.
Känns inte direkt som valuta för pengarna om ni förstår hur jag resonerar
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att ställa sin gamla skitbil jämte de andra är för mig pinsamt!

Att det är dyrt att köra hoj ..
Känns inte direkt som valuta för pengarna om ni förstår hur jag resonerar


"Gamla skitbil" var anske inte referensen.. En ny Golf, V50 (inte T5) eller liknande är varken genant eller särskilt dyrt i drift.


Jo, hoj är dyrt.. jag är lite av samma åsikt där, visst kan man åka billigt om man kör CB750 från -84.. Men det är inte intressant för mig, jag vill kunna piska, och känna att jag inte skulle vara snabbare, säkrare eller bättre på en annan hoj (med viss reservation då man inte alltid kan ha det allra senaste, men skulle det göra mig snabbare?)

Jag körde 500 mil ifjol.. Vet vad du mena!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top