MC åkning endast för rika

Freedom

Guest
Och som vanligt så spårar allt ur och det blir pajkastning och politik i tråden.
Det är väl bara att inse fakta att alla har inte råd att åka dom vassaste fordonen oavsett om det gäller 2 eller 4 hjul.

Hojåkning är otroligt kul men man måste förstå att man är en riskgrupp och per automatik så får man betala lite mer än om man glider i en Volvo 240.

Jag tycker personligen att alla i samhället ska betala vad det kostar när det gäller val av fordon.
Vi alla har ett val och behöver inte ha det senaste hojväg för att överleva.

Sjukvård är nåt alla vi behöver och betalar efter förmåga till det via skattsedeln, men att vissa här vill ha fetaste hojen och det övriga försäkringskollektivet ska betala för det köper jag inte.

Det finns så många trådar här som har behandlat detta.

Svar på rubriken, ja hojåkning är endast för dom rika.
Hur man sen definerar rik är upp till var och en.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Konspirationsteoretiker med analfixering, jaja.

Allvarligt så tror jag du behöver hjälp. Inte bra för dej med så mycket hat. Du skrev en del intressant i den där "alla rasister som kör på mittsverigebanan"-tråden om hur du förändrat din syn på din närmaste omgivning. Att vilja kasta avföring på en pensionerad polis hus, en du aldrig träffat eller haft ont av, vittnar annorlunda,(oavsett hur illa denne må ha skött sin tjänst, verkar vara en riktig fjant).
Vad gäller kostnader för mc-ägande har jag svårt att se att det skulle blivit speciellt mycket dyrare sett till löneutveckling och övrig kostnadsutveckling. Man får kanske sålla lite mer i det övriga konsumtionsutbudet, men det får det vara värt.

Okej ni har rätt och jag har fel. Blir bara så trött på att saker ska vara som det är, svårt att se att vissa kör en ferrari/duccati RR men inte jag. Så mår ni bra nu när jag sagt det, jag hoppas det för jag bubblar en hel del grejer vissa ggr som jag inte har en aning om. Men faktum kvarstår, blir det för dyrt så skiter folk i vissa grejer som ex. försäkring, skydd osv. Precis som vissa pundar fastän det är många som dött av det :p

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Okej ni har rätt och jag har fel. Blir bara så trött på att saker ska vara som det är, svårt att se att vissa kör en ferrari/duccati RR men inte jag.

Med den attityden kommer du aldrig uppnå nått. Inte därför att du är avundsjuk, utan därför att du "Blir bara så trött på att saker ska vara som det är".
Vill du någon gång äga en Desmo. RR skaffa dig en utbildning, i Sverige till skillnad från andra länder, är det väldigt billigt att skaffa sig en hög utbildning.

Själv kommer jag äga en Mclaren F1 när jag fyllt 40 år.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
varför skaffa sig utbildning o allt o sedan köra ihjäl sig? lika bra att köra ihjäl sig direkt :D

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
okey så här är det för min del.. fin bil + fin hoj = dyrt.. måste man välja så blir det bil!
Jag har försökt kombinera det med en sketen A4 från 97 men det funkade inte... i mitt jobb måste man köra fin bil thats it.
Hoj = kul men så jävla roligt är det inte att det skall tära på andra saker.
Vinner jag 1 miljon så visst köper jag en ny hoj som man kan bruka ngn dag när det är uppehåll i Sverige vilket inte är så ofta dock.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Här i sverige får man betala efter var man bor när det gäller försäkringar. Jag bor mitt på vishan (ett tag till, östasien nästa) där hade jag en gsxr 1000 k6a och hade den trafikförsäkrad. Betalade 1000kr i mån hos if. Har bara 12 500kr efter skatt och hade gott om pengar över varje mån efter hyror osv.

Det handlar mkt om hur man använder sina pengar enligt mig.

Skippa alla autogiro utgifter, det är dom som gör att hela lönen sugs ut!

over and out

Bifogat

• arguing.jpg
    arguing.jpg
    36.7 KB · Visningar: 57
Last edited:

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
fuck dem rika!, dem borde tänka på medelsvenssonen inte nån jävla rikeman som ska köra mc,

:D :D :D

Underbart. "fuck dem rika"

H&M´s Persson (som definitivt tillhör de rika i Sverige) betalade 622 mkr i skatt förra året (enbart hans skatt, hans företag lär ha bidragit med flera miljarder ytterligare). Hur mycket betalade du:confused:

Ja, fy fan vad de rika förstör för oss vanliga människor...........

Vakna upp för faan :mad:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har försökt kombinera det med en sketen A4 från 97 men det funkade inte... i mitt jobb måste man köra fin bil thats it.

Det där är bull.. Kräver jobbet att man ska ha en viss bil så är det bara att kräva att jobbet förser dig med den!

Jag skulle aldrig acceptera att vara "tvingad" till att ha en viss bil etc utan att få det betalt.

Ok att klädkontot är högre än det varit om jag kört taxi, men de pengarna tjänar jag in också.. Bil är fett dyrt däremot.. Tjänstebilistheshit.net

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Det där är bull.. Kräver jobbet att man ska ha en viss bil så är det bara att kräva att jobbet förser dig med den!

Jag skulle aldrig acceptera att vara "tvingad" till att ha en viss bil etc utan att få det betalt.

Ok att klädkontot är högre än det varit om jag kört taxi, men de pengarna tjänar jag in också.. Bil är fett dyrt däremot.. Tjänstebilistheshit.net

Skall väl omformulera mig.. självklart "måste" man verkligen inte ha en fin bil.. men det säger en hel del om personen i fråga anser jag och de jag bemöter.
Att man har en fin hoj i garaget hemma märker inte människorna man träffar på dagligen.
Upp till var och en, men jag kan inte leva med en sketen bil det funkar inte.
Leasing är bara för töntar! fet bil privat that´s cool

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skall väl omformulera mig.. självklart "måste" man verkligen inte ha en fin bil.. men det säger en hel del om personen i fråga anser jag och de jag bemöter.
Att man har en fin hoj i garaget hemma märker inte människorna man träffar på dagligen.

Vad jobbar ni med, som anser att ni måste ha "fin bil" och "fina kläder" för att jobba?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
självklart "måste" man verkligen inte ha en fin bil.. men det säger en hel del om personen i fråga anser jag och de jag bemöter.

Är du på riktigt? :va
Vad man har för bil säger inte ett skit om en människa. Finns många om, men & undantag.

"Fattiga byfånar som inte har råd att bo mitt i centrala göteborg bor i borås"
Vilken stad man bor i säger väldigt mycket om människor - vilken dialekt de har"

Syns runt lygnern :tummenupp

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Men hur är ni funtade ?

Trådskaparen klagade aldrig på att han inte hade råd att köra den nyaste R1an tex utan det handlar om att ha råd att köra överhuvudtaget, FATTARU ?

Och ja fina bilar och grejer säger mkt om folk, de har pengar som fan.

Sen finns det dem som inte har en massa pengar men åker fina bilar ändå för att spela rika, posers och sånt patrask som inte har någon karaktär själva utan måste köpa en fet bil som sägs ha karaktär.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
That´s cool... hmmmmm... jag förstår varför du blev tvungen att sälja hojen, du har inte koll på det där med matte va?

Så här mycket kostar en tjänstebil (exempel)

Jag har räknat med att bilens nettovärde är 330 400 kronor (min nya BMW kostade 369 600 innan rabatt så det är siffran jag utgått från) och att du kör 3 500 tjänstemil per år och 1 000 privatmil.

Förmånsvärde 40 200 kr
(Inkl. reduktion med 25 % över 3000 tjänstemil/år)
Kolla på www.skatteverket.se så ser du hur det är uträknat.

55 % marginalskatt på 40 200 kr = 22 110 kr netto

Om du betalar bensinen själv
1 000 mil à 12 kr = 12 000 kr = 34 100 kr netto

Om företaget betalar bensinen 22 110 kr netto/se ovan
1 000 mil à 14.40 kr (12 kr/mil + 20%)
14 400 kr x 55 % marginalskatt 7 920 = 30 030 kr netto

Om du betalar bensinen själv kostar varje privatmil drygt 34 kronor. Om företaget står för bensinen kostar det dig drygt 30 kronor per mil. Så det lönar sig att företaget betalar bensinen.

Så mycket kostar egen bil i tjänsten
Om du får 30 kronor per mil (18 kronor är skattefritt) innebär det en nettoersättning till dig, med en marginalskatt på 55 procent, på drygt 23 kronor.

Hur man kan finansiera en "fet privatbil" med 23 kr/mil i ersättning (med ovanstående exempel får du 80 500 kr/år + det tjänstebilsföraren betalar i förmånsvärde 22 110 kr) fattar inte jag.:va

Vad är den totala kostnaden för kapitalbindning, värdeminskning, service, all soppa i tjänsten, däck (sommar och vinter), självrisker, biltvätt, m.m på en privatbil?

Last edited:

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Dyrt?

Är det dyrt att åka hoj?

Nja, jag tycker det är prisvärt.

Det vi betalar obligatoriskt och löpande är skatt, trafikförsäkring och besiktning.

Skatten är på några hundra per år. Dyrt? Knappast!

Besiktning 260:- vartannat år, inte mycket det heller.

Trafikförsäkringen, tja, klart att det blir mycket pengar om man är ung och har en ny, elak hoj. Men det beror ju på att man är en hög risk, man betalar vad man kostar, inget konstigt med det, det gäller exempelvis en BMW M3 också.

Om man är "äldre" (exempelvis över 35, som jag själv, boende i Sthlm) med en ZX10R, så kostar min trafikförsäkring ca 4000:- per helår (MED höjningen från 1/7). Det tycker jag faktiskt inte är dyrt. Ni som inte bor i Sthlm får det billigare.

Om den som är ung istället väljer en mer "normal" hoj blir pengen inte tokdyr heller. För att att inte tala om när man är +35 OCH väljer en snällare hoj, då blir det billigt.... :)

(bor man sen dessutom i en mindre ort, ja, då FÅR man pengar av f-bolaget.... ;-)

/Stefan M

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
That´s cool... hmmmmm... jag förstår varför du blev tvungen att sälja hojen, du har inte koll på det där med matte va?

Så här mycket kostar en tjänstebil (exempel)

Det är därför min bruksbil alltid ligger i 20-30kkr-klassen: Försumbar värdeminskning, försumbar försäkringskostnad, och man kan få tag på en ersättare över en helg om det mot förmodan skulle behövas. Sen att jag haft förmånen att ha råd att ha både roliga bilar och roliga hojar vid sidan av (en i taget, visserligen - man har ju tyvärr bara 24 timmar på dygnet) är en helt annan sak.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha