MC åkning endast för rika

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Men de rika menar jag de som sitter lite högre upp, politiker.

Själv skulle jag åka utan kort och försäkring ifall det blir för dyrt, men det är jag.

Helt allvarligt så är inte politiker dem som tjänar mest i vårat samhälle. En riksdagsledamot tjänade 36k/mån i grundlön när jag gick i plugget. Sen om man är minister av något slag så tjänar man givetvis mera. Finns säkert en hel del här på SH som tjänar 36 eller mer i månaden :tummenupp

Om man tjänar mer så behöver man prioritera mindre för att ha råd med dyr hoj/försäkring än en som tjänar mindre.

I slutändan är det individen själv som bestämmer hur mycket man vill offra för att ha råd.

Nej, jag är långt ifrån höginkomsttagare, men skapligt bra på att få pengarna att räcka till det nödvändiga och det jag tycker är roligt.

Om man tycker det är skitskoj att äta plankstek till vardags så gör man det. Jag tycker det är grymt roligt att äta falukorv och makaroner och liknande till vardags :tummenupp

Ditt "Outlaw"snack är bara patetiskt, men det har ju alltid varit många killars problem, att kroppen växer fortare än innehållet i hjärnan :pannkyss

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag är helt med på ditt resonemang, men kan inte se att det strider mot mitt. :) Jag menade att de egenskaper som jag tog som exempel på "bra koll" kan innebära bättre förutsättningar både i trafiken och i privatekonomi. Men det finns förstås, precis som du påpekar, inget generellt hinder mot att uppnå god privatekonomi även utan "bra koll"...:rolleyes:

Det tror jag kan ifrågasättas. Andelen "kapitalstarka" i min ganska stora bekantskapskrets är betydligt större bland snickare, elektriker och rörläggare än bland akademiker...:rolleyes:

Intressant hypotes, men finns det något som helst stöd för den? :tungan

Fick nog, alldeles riktigt, inte riktigt kläm på ditt resonemang där.

Däremot så tror jag det kräver mer koll att kunna ha dessa intressen med en lägre inkomst, dock ingen omöjlighet. Har man lärt sej göra rätt prioteringar så går det.

Tur att vi kan argumentera utan fakta och att var och en kan få redovisa sin ståndpunkt här.

Sandstrom;

Jag uppfattade skämtsamheten i inlägg 184, (tror jag det var)., men sen blev det otydligare för mej i vart fall.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I slutändan är det individen själv som bestämmer hur mycket man vill offra för att ha råd.

:fakta Sanning!

Att beklaga sig över att inte ha råd med den senaste RR hojen för försäkringen är för dyr.. tja... Det är inte heller alla som har råd med senaste hembiosystemet. familjebilen, cabben, huset, kläderna osv. osv..

Varför ska det vara "allmänt tillgängligt" med überracer som 18-20åring? Det går ju faktiskt att äga en hej å hå hoj om man inte är så kräsen att man måste ha det senaste. Så erbarmligt stor skillnad är det inte på en r cykel idag och för 7-8år sedan. Å behöver man den skillnaden är man TROLIGEN mest på bana ändå, å då kan försäkringskostnad kvitta...

"Vill" man ha det senaste, ja då kostar det. Vill man köra Ferrari, ja då kostar det. Vill man ha en C63 AMG, ja då kostar det. Vill man bo på en egen ö, ja då får man pröjsa. Det kan väl inte va så förb.. svårt att räkna ut?
-men jag är väl en sniken sur ungtupp som gillar att fisa runt på en gammel gixxer... :pannkyss

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
:fakta Sanning!

Att beklaga sig över att inte ha råd med den senaste RR hojen för försäkringen är för dyr.. tja... Det är inte heller alla som har råd med senaste hembiosystemet. familjebilen, cabben, huset, kläderna osv. osv..

Varför ska det vara "allmänt tillgängligt" med überracer som 18-20åring? Det går ju faktiskt att äga en hej å hå hoj om man inte är så kräsen att man måste ha det senaste. Så erbarmligt stor skillnad är det inte på en r cykel idag och för 7-8år sedan. Å behöver man den skillnaden är man TROLIGEN mest på bana ändå, å då kan försäkringskostnad kvitta...

"Vill" man ha det senaste, ja då kostar det. Vill man köra Ferrari, ja då kostar det. Vill man ha en C63 AMG, ja då kostar det. Vill man bo på en egen ö, ja då får man pröjsa. Det kan väl inte va så förb.. svårt att räkna ut?
-men jag är väl en sniken sur ungtupp som gillar att fisa runt på en gammel gixxer... :pannkyss

Självklart inte, finns de som tjänar mycket mera. Men de skulle förbjuda allt om de fick. För nån "nytta" måste de göra för de pengarna de tar från staten.

Oavsett hur mycket du tjänar vill du inte betala hur mycket som helst för nåt. Kostar ett mjölk paket 7-8 kr vill du betala 30-40kr för det för du har råd med det?

Offra och offra, vissa människor är så idiotiska att de har inte ens mat hemma i kylskåpet men ändå har en hoj som kostar helvete mycket och accepterar det.
Man vill ha lite livskvalite, ska man behöva leva som en kloakråtta för man har en hobby som vissa bestämt ska kosta mer än vad den bör göra?

Ska man fånga in en orm gäller det att ta den i rätt ände, tar man den i fel ände så går det illa ;) politikerna försöker komma rätta med problemen som de har inom mc folket i sverige men går fel väg. Och vilka slår det tillbaks på då?

Tycker du det är roligt och äta falukorv och makaroner? då har du inte ens hajat vad mat innebär. Gott ska det va, sedan att det ger kroppen nyttig och bra energi för ens välbefinnande är ju också ett plus.

Det patetiska är att du accepterar att de tar dina pengar ifrån dig, att de tvingar dig käka falukorv och makaroner och du låtsats att det är kul för att den ens ska gå ner.
Min hjärna fungerar tro mig, men din verkar inte göra det då du låter dem köra doddystyle med ditt arsle varje gång du vill pyssla med din hobby.

Lagar och regler finns för att de ska göra livet enklare, men när de inte gör det så gör jag det som blir enklast för mig. Att köra utan kort och försäkring tjänar jag på och då gör jag det om fallet är så.

Men du kan ju böja dig gång efter gång varje gång de tycker att du syndat och ska sota för att du gillar en viss sort hobby.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
När de rika sett till att hojåkandet är enbart för de som har riktigt bra ekonomi får de skylla sig själva när de blir stulna på sina hojar och förarna crashar och staten betalar deras skador för livet. Då sitter de sura och bittra och undrar varför en människa inte kan låta deras grejer va ifred, ja undra engång till.

En något besynnerlig logik...Du har nog en del att bearbeta.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
kanske det, men det verkar systemet som vi har också.

Om det nu är ett fritt val att ställa sej utanför gällande bestämmelser om körkort och annat.....
Är det ok om jag inte vill vara med och betala den dag du behöver skjukhusvård och rehab när någon, som i mitt fall, väljer att göra en vänstersväng utan att ta mötande trafik i beaktande?
Den där ZX-9-an kan väl inte vara så djuriskt dyr att försäkra, eller?
Har du inte körkort, så håll dej borta från vägarna!

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Offra och offra, vissa människor är så idiotiska att de har inte ens mat hemma i kylskåpet men ändå har en hoj som kostar helvete mycket och accepterar det.
Man vill ha lite livskvalite, ska man behöva leva som en kloakråtta för man har en hobby som vissa bestämt ska kosta mer än vad den bör göra?

Ska man fånga in en orm gäller det att ta den i rätt ände, tar man den i fel ände så går det illa ;) politikerna försöker komma rätta med problemen som de har inom mc folket i sverige men går fel väg. Och vilka slår det tillbaks på då?

Tycker du det är roligt och äta falukorv och makaroner? då har du inte ens hajat vad mat innebär. Gott ska det va, sedan att det ger kroppen nyttig och bra energi för ens välbefinnande är ju också ett plus.

Det patetiska är att du accepterar att de tar dina pengar ifrån dig, att de tvingar dig käka falukorv och makaroner och du låtsats att det är kul för att den ens ska gå ner.
Min hjärna fungerar tro mig, men din verkar inte göra det då du låter dem köra doddystyle med ditt arsle varje gång du vill pyssla med din hobby.

Lagar och regler finns för att de ska göra livet enklare, men när de inte gör det så gör jag det som blir enklast för mig. Att köra utan kort och försäkring tjänar jag på och då gör jag det om fallet är så.

Men du kan ju böja dig gång efter gång varje gång de tycker att du syndat och ska sota för att du gillar en viss sort hobby.

Om man har en hoj "som kostar helvete" och inte har mat för dagen så är man mentalt handikappad och bör likaledes bli steriliserad omgående.

Om man behöver leva som en "kloakråtta" så har man uppenbarligen valt fel mc. Att det är dyrt att som ung (lång ifrån billigt även för dem som passerat 35 att äga nyare supersporthoj) i en storstad att äga en nyare sporthoj som ägarna kör som svin med och klotar till höger och vänster är för mig inte direkt ologiskt.

Eftersom du inte verkar förstå innebörden av ordet ironi så kan vi ju lämna maten utanför detta. Äta billigt = mer pengar till annat.

Dina "skämt" om vad som görs och inte med min rumpa i diverse olika ställningar låter jag passera. Vad som görs med den får brudarna bestämma :gnissla

:rofl"Lagar och regler finns för att de ska göra livet enklare, men när de inte gör det så gör jag det som blir enklast för mig. Att köra utan kort och försäkring tjänar jag på och då gör jag det om fallet är så.":rofl
Så när det inte passar snorkfröken så gör man hur fan man vill alltså :tummenupp

Jag accepterar att min hobby kostar pengar (som dessutom är verklighetsförankrade), det är korrekt uppfattat av dig.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Självklart inte, finns de som tjänar mycket mera. Men de skulle förbjuda allt om de fick. För nån "nytta" måste de göra för de pengarna de tar från staten.

Vem tar vad från staten, ehh? Vadå "förbjuda allt om de fick" vem fan styr vad en politiker får och inte för göra? du själv mannen...

Oavsett hur mycket du tjänar vill du inte betala hur mycket som helst för nåt. Kostar ett mjölk paket 7-8 kr vill du betala 30-40kr för det för du har råd med det?
Nepp, verkligen inte. -Men om det skulle innebära att jag sparar in pengarna i mitt skattekuvert i andra ändan såå skulle jag lätt överväga att fortsätta mjölkkunsumtionen
Vad är då ett människoliv värt, då det är tydligt att mc åkare procentuellt sett (för det är enda jävla sättet att räkna, om man ska ha nån heder i ryggen) står för de flesta dödsolyckorna. Kopplade till mil, antal utövare eller vafan som, jämfört med de som åker bil är det bara fakta.

Jahamen, jag tror det slår tillbaka på den kategori utövare som inte sköter sig alltid i trafiken. Je, mig själv inräknat. Fulgasningar, bombrepor, stadsstunting, you name it. Karl-Ture 55 märker nog kvitta på sin kromsläde..

Ingen jävla aning, äter inte fulokörv. Dessutom kostar mina hojar 5000/år tillsammans i skatt, försäkring å besiktining. Det är hiskeliga 417kr/mån. Något jag "tjänat in på skatten" eller sparat på att ge fan i snuset. Vilket är bättre för mitt fysiska välbefinnande i långa loppet. Tjo!

Säkert? Som sagt, på årsbasis är inte mitt mc-åkande fördyrat. Utan egna åtgärder dessutom. I årsskiftet går mc försäkringen min ner med 10%, även bilförsäkringen sänks.. Tyvärr gick hemförsäkringen upp tack vare höga kostnader för storm osv. Men det tror jag inte har med politiker att göra, tror du?

Hm, mitt kort har inget med denna så kallade förändring av förskring att göra. Var det för enkelt att ta för din fungerande hjärna, eller var även detta ren inbillning?
Ookay... Men hobbyåk på bana då. Vafan ska du ut å bara nöjesåka för på gatan där du inte ens kan gasa fullt på första pinnhålet, än mindre på andra. Å då har du 4 kvar.

Min hjärna måste funka toppenbra, då jag lägger skitlite i sammanhanget på min hobby. Skulle jag spelat golf hade det kostat mig mer och det är ju en politikerhobby. Goddamn, de måste vara totalt rökta i ledningen... :yoparty

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Om det nu är ett fritt val att ställa sej utanför gällande bestämmelser om körkort och annat.....
Är det ok om jag inte vill vara med och betala den dag du behöver skjukhusvård och rehab när någon, som i mitt fall, väljer att göra en vänstersväng utan att ta mötande trafik i beaktande?
Den där ZX-9-an kan väl inte vara så djuriskt dyr att försäkra, eller?
Har du inte körkort, så håll dej borta från vägarna!

Fritt o fritt, det är mycket som folk gör fast än det inte är frittval. Ex åka fortare än lagen tillåter.
För mig är det okej, men inte för staten, bara att dra ner brallorna och böja dig fram, blir lättast och enklast för dem. Förr lätta lösningar vill de har för att få sina löner.

Nej därför jag valde den, och tycker den duger gott o väl för mitt tyckte än så länge. Sedan håller jag på med kortet, har fixat teorin och ska köra upp nu under våren.

Jag tänker inte enbart på mig själv, jag har råd att åka hoj än så länge, men inte för det tycker jag att det är billigt. Så länge det är behagligt för min ekonomi åker jag lagligt. Men när de tror att jag ska dra ner mina brallor och böja mig fram så sparkar jag dem i pungen.
Varför jag är emot denna höga kostad att bara få köra mc är för det behöver inte kosta så mycket. men de vill ta till så billiga knep som möjligt för att göra det enklare för sig. Alltså en normal mc behöver inte kosta så mycket, utrustningen kostar då man är rädd om sig själv och vill inte snåla. men resten är ju för fan ett skämt.

Vi sitter i samma båt, jag håller med er till viss del men ändå tycker jag detta är förjävligt med dessa kostnader som verkar höjs snabbt. Ni tycker det är okej tills det påverkar er, kostnaderna påverkar inte mig men jag tycker ändå inte att det är ok. för snart är det lite för sent att vakna upp och undra va fan som hände egenligen.

Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Vi sitter i samma båt, jag håller med er till viss del men ändå tycker jag detta är förjävligt med dessa kostnader som verkar höjs snabbt. Ni tycker det är okej tills det påverkar er, kostnaderna påverkar inte mig men jag tycker ändå inte att det är ok. för snart är det lite för sent att vakna upp och undra va fan som hände egenligen.

Ökade kostnader påverkar mig. Jag lovar. Ensamstående kille på 24 i sthlm med en hyra på 5500 plus el, internetanslutning, digitaltv och hemförsäkring, och inkomst runt 20 sträcket i grundlön så vet man vad slantarna är värda. Tur att man skottar snö och knackar is på hustaken i sthlm på vintern (dåligt med det hittills iofs :gnissla )

Att min tv är på abis är iofs min ensak och något jag valt själv (dock nöjd med det).

Det som kostar mest är dock :tuttar :tungan. Tur att man inte har sån just nu som måste ha diverse dyra hygienprodukter och dyr mat för att fungera som dem ska :D

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Att det är dyrt att köra ny [sport]hoj har staten, som du verkar uppfatta som skyldig, inte särskilt mycket med att göra - hur konstigt det än kan låta. Det staten håvar in på ditt hojintresse är i huvudsak moms och skatt på drivmedel, fordonsskatt, och den nya "skatten" på trafikförsäkringen. Att en ny sporthoj kostar en hel del pengar att köpa kan du inte gärna skylla på systemet/staten. Hoppas jag. Det kan du inte heller gärna göra med kostnaderna för däck, service eller drivpaket... för jag lovar, det är inget påfund Storebror har hittat på. :tungan
Den tyngsta kostnaden för den som vill köra ny sporthoj är försäkringen, uppdelad i sina tre moment trafik/delkasko/vagnskada. Orsaken till att den kostnaden är så hög som den är kan du finna i ungefär 500 trådar här på SH, och den har ingenting med statlig inblandning att göra.

Med ditt resonemang vore det rimligt att exempelvis köra med springnota på macken eftersom "de jävlarna gjort det orimligt dyrt att tanka" eller på Sjömagasinet eftersom "krögaren har så höga priser att man inte kan odla sitt matintresse"... :tungan

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
Har ni som gnäller över kostanaderna fattat att försäkringsbolag är vinstdrivande aktieföretag och inte en social inrättning för rättvisa? FB kommer alltid och har alltid sett till in/ut pengar och anpassat premierna efter det. FB tjänar pengar på att försäkra saker och att göra det med vinst.

Gott Nytt År!

soulrider

Fast Bike, or no Bike at all
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
Yamaha R6 -07, R1 -08 lava red edition is mine
fuck dem rika!, dem borde tänka på medelsvenssonen inte nån jävla rikeman som ska köra mc,

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
fuck dem rika!, dem borde tänka på medelsvenssonen inte nån jävla rikeman som ska köra mc,

Jepp,och medelsvensson åker tråkbil för att det är praktisk och passar hans ekonomi i förhållande till övriga svenssonutgifter istället för Enzo.

Varför ska det vara någon skillnad på 2hjulingar?

Henrik

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Men herregud! Jag tyckte JAG lät pessimistisk över att andra har feta R1or och nya Gixxers men du är minsann strået vassare. Jag har insett att jag inte har råd att köra/försäkra en NY R1a eller för den delen en MvAgusta som är min drömhoj...jo, föresten. Det hade jag...om jag inte haft krav att betala underhåll till mina 2 barn. Men jag får välja bort den möjligheten och harvar runt med min "sunkiga", alldeles förträffliga RF600R <--- serru...ett R. Den kostar 2500 halv/helår. Passar mig pHetBrA! :tummenupp

I övrigt så har du alla svar i tjockormens :pannkyss inlägg :fakta ;)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fritt o fritt, det är mycket som folk gör fast än det inte är frittval. Ex åka fortare än lagen tillåter.
För mig är det okej, men inte för staten, bara att dra ner brallorna och böja dig fram, blir lättast och enklast för dem. Förr lätta lösningar vill de har för att få sina löner.

Nej därför jag valde den, och tycker den duger gott o väl för mitt tyckte än så länge. Sedan håller jag på med kortet, har fixat teorin och ska köra upp nu under våren.

Jag tänker inte enbart på mig själv, jag har råd att åka hoj än så länge, men inte för det tycker jag att det är billigt. Så länge det är behagligt för min ekonomi åker jag lagligt. Men när de tror att jag ska dra ner mina brallor och böja mig fram så sparkar jag dem i pungen.
Varför jag är emot denna höga kostad att bara få köra mc är för det behöver inte kosta så mycket. men de vill ta till så billiga knep som möjligt för att göra det enklare för sig. Alltså en normal mc behöver inte kosta så mycket, utrustningen kostar då man är rädd om sig själv och vill inte snåla. men resten är ju för fan ett skämt.

Konspirationsteoretiker med analfixering, jaja.

Allvarligt så tror jag du behöver hjälp. Inte bra för dej med så mycket hat. Du skrev en del intressant i den där "alla rasister som kör på mittsverigebanan"-tråden om hur du förändrat din syn på din närmaste omgivning. Att vilja kasta avföring på en pensionerad polis hus, en du aldrig träffat eller haft ont av, vittnar annorlunda,(oavsett hur illa denne må ha skött sin tjänst, verkar vara en riktig fjant).
Vad gäller kostnader för mc-ägande har jag svårt att se att det skulle blivit speciellt mycket dyrare sett till löneutveckling och övrig kostnadsutveckling. Man får kanske sålla lite mer i det övriga konsumtionsutbudet, men det får det vara värt.

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster

Okey?
Du tänker så?

Försäkringsbolagen ska ta ut premier baserat på årsinkomst.
Kalle, 40 som tjänar 3 000 000/år och kör en Guldvinge ska ha en högre premie än Nisse, 20 som tjänar 200 000 och har en RR?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okey?
Du tänker så?

Försäkringsbolagen ska ta ut premier baserat på årsinkomst.
Kalle, 40 som tjänar 3 000 000/år och kör en Guldvinge ska ha en högre premie än Nisse, 20 som tjänar 200 000 och har en RR?

För att inte tala om att Kalle 40 har en enormt mycket lägre olycksrisk än Nisse 20!
Då blir det riktigt rättvist.......eller?

Henrik

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...