MC åkning endast för rika

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är det bara jag som inser att trådstartaren skojar och ville ha igång en debatt??!!??
Självklart ville jian ha igång en debatt, varför startar man annars en tråd? Jag tror dessutom han förväntade sig att de flesta skulle hålla med honom om att det är skit att inte alla har råd att ha hoj. Detta sket sig dock. Jag tror definitivt inte han skojar.

:tummenupp till Missvims, bra inlägg
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Jag ser följande samband:

Högutbildade har mer kapital än lågutbildade.

Lågutbildade är överrepresenterade bland idiotåkningarna.

Slutsats = gör hojåkningen dyr. Smartare lösning: inför krav på att hojåkare ska vara akademiker (ej låtsasakademiker såsom lärare) istället för att göra hojåkningen dyr! :D

Näe men skämt å sido... det var lite småhumoristiskt att läsa debatten. Tokigt kan det bli :).
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
kör på bana då? ..hade jag haft lika nära till flertalet banor som du, så hade jag aldrig åkt gata. Och bana är det roligaste som finns,.

....jag kan inte hålla med dig! För mig är det tvärtom! Sen jag tog lappen -05 så har jag kört 2(!) ggr på banan. Dels för att känna på hur det var, känna på cykeln under lite mer kontrollerade former och förhoppningsvis lyckas med att sätta knäet i backen :rolleyes: (första ggn). Sen var det för att skaffa lite förtroende för både mig och hojen/däcken (andra gången). Jag kan inte på långa vägar säja sen att det var så kul så jag bara MÅSTE boka en ny dag igen för att min abstinens är så stor. kalaskul JA....men inte mördande kul!
Jag kommer att boka en ny tur på bana, helt klart men det lär ju vara när jag tappar lite förtroende eller vill lyckas att få ner knäet i backen permanent...:) (Jaja...få ner knäet överhuvudtaget då!! Så slipper vilsepågarna kommentera saken :D )

Jag finner ett enormt mycket större nöje av att köra på gata och kan inte förstå att man kan överge gatkörningen till förmån för enbart bana. Där är ju så mycket man missar då! Sen får man ju en hel del annat på köpet vid gatåkning som gör det spännande: Snurriga bilister, blöta löv, rullgrus, andra vimsiga hojåkare, gångare, cyklister, hål i asfalten........

Lite ot kanske.....

Det gör ju att jag sen (i trådens linje då) väljer att köra en äldre hoj för jag har inte råd att försäkra mina 2 drömhojar. Frustrerande ja, men känslan ute på gatan är fullt tillräcklig med min gammelsukka, den går tillräckligt fort och är en jävla slitvarg. Problemet? Jag är som alla andra kubikstinna idioter. Mycket vill ha mer...då kostar det.
Då väljer jag att ha min RF.....
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det är rent skitsnack att alla inte har råd att åka hoj, att det skulle vara en klassfråga. De flesta har visst råd att åka hoj.:tummenupp

Alla har däremot inte råd att köra den senaste årsmodellen av den värsta R-hojen, vid 20 års ålder, om man bor mitt i stan. Anledningarna till det är diskuterade inifrån och ut i tillräckligt många trådar redan, och har inte ett dugg med rik eller fattig att göra. Det handlar om att den förarkategorin har haft för j-a svårt att hålla sig på hjulen helt enkelt.

I förrgår pratade jag med en bekant här i stan. Han kör mer hoj än de flesta jag känner, och har möjligen också roligare. Han kör dessutom ifrån en o annan R-hojsförsedd 20-åring på de många krokvägarna i länet. Hans hoj är en trimmad och litet ombyggd tjugo år gammal SR500, och jag lovar att den ryms inom även en riktigt fattig stackares ekonomi.

Det finns olika inriktningar av hojintresse. Många av dem (de flesta?) är inte särskilt dyra jämfört med andra fritidsintressen. Sluta gnälla nu, barn!:tungan
 

MikkE

Guest
Du förstår fortfarande inte.
Du betalade helförsäkring eftersom du hade råd med det...
Det betyder att, om du hade skippat den försäkringen hade du nästan kunnat köpa en likadan hoj som du har, varje år för försäkringspremien du betalar.

Du är en av dom som rättfärdigar försäkringsbolagens sjukt höga försäkringspremier, och därför kan dom fortsätta ta lika mycket betalt.

Alltså: Om ett företag försöker sälja plåt för 1000 kr/kg men ingen betalar 1000 kr för ett kilo plåt så måste företaget sänka priset för att överleva och få sälja, enkel matematik.

Du är en av dom som betalar det sjuka överpriset och som gör det dyrare för oss andra då försäkringsbolaget förväntar sig att det finns fler som är villig att betala så mycket.

Marknadspriser styrs alltid av tillgång och efterfrågan.
Visst, jag bodde då i Norge när jag hade den och tjänade pengar så jag klarade mig och hade över. Pengar var inte så stora problem då. Med pengar blir man ganska så bekväm och jag sket faktiskt i att ringa runt i timmar till diverse försäkringsbolag för att pressa priser. Försäkringen jag hade fixade jag på Bike i Trollhättan som de sedan skickade in och en avi skickades till mig från IF. Visst, var halva hojens värde som stod på avin men jag kände inte så mkt problem med det då jag räknat med mer.. faktiskt.
Nu när jag flyttat och tjänar betydligt mindre pengar skulle jag aldrig komma på tanken att betala så mkt som jag gjorde. Då blir det till att ringa runt dessa timmar för att pressa priser... och det blir nog inte ens på en sporthoj, motard snarare.

Men jag förstår verkligen din poäng och exempel, dock tror jag ändå inte att jag hade fått speciellt mkt billigare försäkring än den jag hade =(

Pengar = bekvämlighet för min del.
 

Stewardess

Står på en fot...
Gick med
26 Dec 2007
Ort
Solna
Hoj
Ska sälja
Jag har aldrig träffat en riktigt kvicktänkt kille som haft riktigt dålig ekonomi. Däremot har många av de killar jag träffat som varit farliga i trafiken varit de som haft det sämst ställt ekonomiskt. De tjejer jag känner som har dålig ekonomi kör inga fordon alls, de är heller inte de som alltid gör så genomtänkta saker här i livet.

"Stewie"
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har aldrig träffat en riktigt kvicktänkt kille som haft riktigt dålig ekonomi. Däremot har många av de killar jag träffat som varit farliga i trafiken varit de som haft det sämst ställt ekonomiskt. De tjejer jag känner som har dålig ekonomi kör inga fordon alls, de är heller inte de som alltid gör så genomtänkta saker här i livet.

"Stewie"

Intressant analys. analys var väl att ta i, empiri snarare med ett kanske inte helt tillförlitligt underlag.

Ju rikare, ju bättre förare? Är det rätt uppfattat. Tror du kan få vissa problem att styrka den tesen. Skulle vara kul att höra hur du definierar tex Mona Sahlin.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Ju rikare, ju bättre förare? Är det rätt uppfattat.
Om man vänder på orsak och verkan kan det kanske finnas en viss grund för uppfattningen. Personer med "bra koll" i livet (för att grovt sammanfatta ett antal egenskaper) kan nog generellt vara bättre fungerande i trafikmiljö än personer utan koll. Samma egenskaper kan nog (visst, många nog här... :) ) göra det lättare för en individ att skapa sig en tillvaro med god ekonomi. Kul vinkling. :tungan

(Egenskaper som skulle kunna innefattas i min definition ovan vore exempelvis snabbtänkt, uppmärksam, företagsam, fantasifull, omdömesgill, stabil m.m.)
 
Last edited:

Stewardess

Står på en fot...
Gick med
26 Dec 2007
Ort
Solna
Hoj
Ska sälja
Du ska läsa det jag skrivit och inte tolka det jag inte skrivit.

"Stewie"
 
Last edited:

Gabor

Guest
Nästan "Alla" har råd att äga och köra mc...

...resten är bara skitsnack.

ta en hoj som är 20 år eller äldre, eller en veteran originalare.

Billigare än att åka buss, nästan i alla fall...:D

Du ska läsa det jag säger och inte tolka det jag inte säger.

"Stewie"

Välkommen till SH, dyslektiskadagiset på alla sätt.
 
Last edited:

-Freddy-

Guest
Köpa en billigare hoj kanske många anser.. NEJ finns inte i mitt intresse att köra en äldre hoj då kan det lika väl vara.
Råd har jag men oavsett känns det inte motiverat! Varför skall jag betala flera tusen för att få köra hoj i detta land som har 2 soldagar / månad.

En av nackdelarna med att vara bortskämd gissar jag.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Öhum... Vem tror egentligen att den är skapt för att fara fram i 200+!?? När moster Hulda gör sin vänstersväng är det kört...

Den där favoritvägen är just använd av Nils 73, som har kört en liten bit med gödsel med sin leriga traktor. (Som har trillat av släpet och ligger i en skymd 90-graders kurva!)

Undertecknad blev av med 2 sporthojar inom loppet av 6 mån, vem betalar?

Om vi sumerar ovanstående så är det försäkringsbolagen som står för hela klabbet, men det vet vi väl alla om redan!?? -Eller??? Kan det vara så att vi glömmer det mellan varven... Hm...

Om vi alla ökar vårat riskmedvetande och tänker innan vi agerar så tror jag att hojåkning kan funka för både fattig och rik.

PS. Har aldrig haft så kul som när jag åkte till Norge på Gpz 500s, sommaren 1993! Fotpinnar skrapade, munnen skrattade och solen sken över fjällsidorna...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om man vänder på orsak och verkan kan det kanske finnas en viss grund för uppfattningen. Personer med "bra koll" (för att grovt sammanfatta ett antal egenskaper) kan nog generellt vara bättre fungerande i trafikmiljö än personer utan koll. Samma egenskaper kan nog (visst, många nog här... :) ) göra det lättare för en individ att skapa sig en tillvaro med god ekonomi. Kul vinkling. :tungan

(Egenskaper som skulle kunna innefattas i min definition ovan vore exempelvis snabbtänkt, uppmärksam, företagsam, fantasifull, omdömesgill, stabil m.m.)

Saken är den att en kompis som jobbade med exklusiva sporbilar var av helt motsatt uppfattning. Det värsta som finns var enligt hans uppfattning klippare som köpte sej extrema fordon bara för att de kunde. Inget genuint motorintresse i botten, ingen respekt för vad saker kostar för de har råd med nytt, detta kombinerat med ett sökande efter "kickar" ger en veritabel bomb. (Så kommer den norske zillionärskillen efter att ha kraschat sin andra Diablo och beställer nr 3). Har man råd att köpa sej bilar med säkerhet i paritet med F1-bilar ökar ju chanserna för denne individ medan omgivningens minskar.

En annan aspekt är att prestandafordon har blivit mer tillgängliga, du behöver bara ett par tiotusingar/vara kreditvärdig för att kunna köpa ett fordon som presterar i närheten av 300 knyck.

Många gånger har jag reagerat på hur lite intelligens det krävs för att "komma någonstans" i det här samhället, eller hur lite som faktiskt krävs för att slå av benen för relativt skarpa människor. Ett gott självförtroende och bristande empatisk förmåga kan ta dej ungefär hur långt som helst. Ett par tiotal mer i "uppmätt" IQ" står sej slätt mot nån som vet att hugga för sej.

Mer än ett geni har dött utblottad...

Grova generaliseringar tror jag aldrig är bra, ändå drar också jag till med en och annan sådan...

PS. Har aldrig haft så kul som när jag åkte till Norge på Gpz 500s, sommaren 1993! Fotpinnar skrapade, munnen skrattade och solen sken över fjällsidorna...

Norge är grejen! Dubbelt så roligt i 60% av hastigheten.
 
Last edited:

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Jag ser följande samband:

Högutbildade har mer kapital än lågutbildade.

Lågutbildade är överrepresenterade bland idiotåkningarna.

Slutsats = gör hojåkningen dyr. Smartare lösning: inför krav på att hojåkare ska vara akademiker (ej låtsasakademiker såsom lärare) istället för att göra hojåkningen dyr! :D

:mad: Och vem i H-vete tror du att du är som bedömmer att lärare är "låtsasakademiker"! Min enda slutsats till din ovanligt korkade kommentar är att du inte kan hävda dig på annat sätt än genom att kasta skit på folk. :arsele
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Saken är den att en kompis som jobbade med exklusiva sporbilar var av helt motsatt uppfattning.
Jag är helt med på ditt resonemang, men kan inte se att det strider mot mitt. :) Jag menade att de egenskaper som jag tog som exempel på "bra koll" kan innebära bättre förutsättningar både i trafiken och i privatekonomi. Men det finns förstås, precis som du påpekar, inget generellt hinder mot att uppnå god privatekonomi även utan "bra koll"...:rolleyes:
Högutbildade har mer kapital än lågutbildade.
Det tror jag kan ifrågasättas. Andelen "kapitalstarka" i min ganska stora bekantskapskrets är betydligt större bland snickare, elektriker och rörläggare än bland akademiker...:rolleyes:
Lågutbildade är överrepresenterade bland idiotåkningarna.
Intressant hypotes, men finns det något som helst stöd för den? :tungan
 
Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Intressant analys. analys var väl att ta i, empiri snarare med ett kanske inte helt tillförlitligt underlag.

Ju rikare, ju bättre förare? Är det rätt uppfattat. Tror du kan få vissa problem att styrka den tesen. Skulle vara kul att höra hur du definierar tex Mona Sahlin.

Hur tusan kunde du läsa ut en tes såsom "ju rikare, ju bättre förare"? Det är givetvis inte rätt uppfattat.

Den tes man möjligtvis skulle kunna lägga i inlägget är: dålig ekonomi - dålig förare. Men det framgår tydligt av Stewardess inlägg att hon bara utgår från egna upplevelser och hon drar inga större växlar från det.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top