MC åkning endast för rika

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Regeringen borde kanske ställa upp och betala och bygga fler banor så att man kan rasta av sig där utan att behöva åka Sverige runt? Det tror jag hade varit bra:tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har det varit samma diskussioner månne, på den tiden när golf var rikemanssysselsättning? Beklagade sig gemene man över att de inte hade råd att spela?

Hade själv min gamla Honda i många år (ca 15 stycken tror jag) och tyckte det var hur roligt som helst! Blev en del semestrar och det står nu 10.400 på mätaren. Försäkringen låg i linje med vad jag hade råd att betala. Nu vet jag i och för sig vad jag gått miste om alla år, efter att ha köpt en lite nyare motorcykel. :) Skulle den här bli för dyr, då är det bara att byta till något billigare och fortsätta köra, även om det alltid är roligare att byta upp sig än ner sig.

Som någon här skrivit, det är inte en rättighet att köra motorcykel. Eller rättare sagt, det ska vara en rättighet att köra, men man kan kanske inte alltid få köra med det allra dyraste och finaste. Rätta mun efter matsäck och liknande.

Och som någon annan skrivit, så är höga försäkringskostnader bara en avspegling på hur vi alla kör. Sedan ska förvisso andra, som Vägverket, ta sitt ansvar för dåliga lagningar och så vidare, så att de minskar riskerna för oss. (Dock får de inte röra hastighetsgränsen mer än uppåt. :D)

Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.

MikkE

Guest
Måste påpeka att du är en av dom som gör våra försäkringar dyra när du går med på att betala av nästan hela hojen i försäkring på ett år.:skrämd

Du måste göra en totalkrasch första året om den försäkrngen ska löna sig.
Fortsätter du med den försäkringen så kunde du köpt en ny hoj till istället.

Du förstår inte heller debatten.
Jag har trafikförsäkring då jag vill har råd med soppa på sommaren och jag handlar inte märkeskläder alls.
Du har för mycket pengar för att vara med i debatten.

Det handlar inte om att prioritera, det handlar om att vara med eller inte.
Ok, vart ett ganska så segt svar men..
Jag var då skriven i Stockholm, kille 23 år och full effekt på hojen (77kw). Hade inte fått så mkt billigare om jag inte tatt halvförsäkring. Men nu tog jag hel, dessutom hade jag råd med det då. Nu är det en annan femma när jag flyttat tillbaka till Sverige och dessutom jobbar via Adecco :huvet

Jag är med i debatten och gav bara tips på hur man kan göra för att kanske kunna roa sig med en nyare hoj. Mitt tips var att prioritera ens utgifter något om man inte har fullt råd till en eller flera hobbys/intressen.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Regeringen borde kanske ställa upp och betala och bygga fler banor så att man kan rasta av sig där utan att behöva åka Sverige runt? Det tror jag hade varit bra:tummenupp

Makthavarna borde inrikta sig på att stödja de svaga i samhället, inte bygga ett Colosseum för att underhålla befolkningen.

:va

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
förstår inte hur de kan rättfärdiga att vi inte ska få ställa av försäkringen på mc under vinter hur många dödsfall och mc krascher händer under vinter?:va

om man ska snacka om svinen i regeringen så är väll de som stör än mest de dära glidarna som fick 34 000 i månaden efter att de hade slutat.(var någe insider program på tv) de är 34 000 av mina skatte pengar. varför ska någon "föredetta!! politiker ha dem för att sitta hemma och virka!

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
om man ska snacka om svinen i regeringen så är väll de som stör än mest de dära glidarna som fick 34 000 i månaden efter att de hade slutat.(var någe insider program på tv) de är 34 000 av mina skatte pengar. varför ska någon "föredetta!! politiker ha dem för att sitta hemma och virka!

Jag är av åsikten att skattpengar skall gå till handikappade(fysiskt och mentalt) och barn. Det är dem ända som inte kan hjälpa sig själva.

Lön till makthavarna är även inkluderat, men lönen dem får skall vara samma som dem fick innan dem kom in i regeringen. Det leder till att vi får makthavare som faktiskt vill bidra till samhället.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är av åsikten att skattpengar skall gå till handikappade(fysiskt och mentalt) och barn. Det är dem ända som inte kan hjälpa sig själva.

Lön till makthavarna är även inkluderat, men lönen dem får skall vara samma som dem fick innan dem kom in i regeringen. Det leder till att vi får makthavare som faktiskt vill bidra till samhället.

Låter bra de där, skolor och sjukvård, resten kan man betala för själv, om man vill att det ska finnas.

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Ok, vart ett ganska så segt svar men..
Jag var då skriven i Stockholm, kille 23 år och full effekt på hojen (77kw). Hade inte fått så mkt billigare om jag inte tatt halvförsäkring. Men nu tog jag hel, dessutom hade jag råd med det då. Nu är det en annan femma när jag flyttat tillbaka till Sverige och dessutom jobbar via Adecco :huvet

Jag är med i debatten och gav bara tips på hur man kan göra för att kanske kunna roa sig med en nyare hoj. Mitt tips var att prioritera ens utgifter något om man inte har fullt råd till en eller flera hobbys/intressen.

Du förstår fortfarande inte.
Du betalade helförsäkring eftersom du hade råd med det...
Det betyder att, om du hade skippat den försäkringen hade du nästan kunnat köpa en likadan hoj som du har, varje år för försäkringspremien du betalar.

Du är en av dom som rättfärdigar försäkringsbolagens sjukt höga försäkringspremier, och därför kan dom fortsätta ta lika mycket betalt.

Alltså: Om ett företag försöker sälja plåt för 1000 kr/kg men ingen betalar 1000 kr för ett kilo plåt så måste företaget sänka priset för att överleva och få sälja, enkel matematik.

Du är en av dom som betalar det sjuka överpriset och som gör det dyrare för oss andra då försäkringsbolaget förväntar sig att det finns fler som är villig att betala så mycket.

Marknadspriser styrs alltid av tillgång och efterfrågan.

Last edited:

IronMike

Guest
Jag har nu också äntligen kommit på vad som menas med
NOLLVISIONEN....Det är att ingen vanlig "medel-svensson" skall finnas
på vägarna utan endast miljonärer skall få färdas där......Vi fattiga
skall använda cyklar....men samtidigt så ökar ju skadorna där också
så snart får vi vanliga endast gå......

Nollvisionen är en utopi, om att alla följer de regler som finns, att alla håller hastigheter, inte kör rattonyktra mm. Då skulle nollvisionen funka =) "nästan" sånär som på ett par riktigt olyckliga olyckor...

Ang mc-förare, så tror jag att många är engagerade, entusiaster - duktigare än medelsvensson på att hantera ett sportfordon, tyvärr räcker det inte. Det är för mkt prestanda, för enkelt att ta körkort, för enkelt att göra misstag. Det spelar ingen roll om premien höjs. Försäkringspremien idag, är redan hög, och bolagen går inte så mkt plus som man gör på bilpremier...

Man måste ändra attityd hos mc-förare, införa obligatoriska bandagar, utbilda dessa för högre farter än vad som är tillåtet på vägar mm - trots våra hastighetsbegränsningar. Så är det...

Idag räcker det med att kunna köra lagligt upp till 110, kunna höger-regeln, mm, simpelt skit... Titta över axeln mm:

Inför ordentlig utbildning på bana.... Där alla växlar används inkl farter över 110.

Det skulle spara liv.

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
jag har nu sålt min hoj och tycker det är skönt gött att slippa allt med vad kostnader, höjda försäkringspriser, snack om att hojar endast får köras på bana!

Vet ni vad !!! JAG SKITER I DET NU :)
Nästan lika skön känsla som att köra hoj!

Jag var en av dem som ville göra rätt för mig köra med full försäkring osv men detta land har sett till att min hobby inte motiverade dessa höjda priser till den grad att så fort en solig dag kom var man tvungen att köra hoj för att inte må dåligt av att den står och kostar.
Köpa en billigare hoj kanske många anser.. NEJ finns inte i mitt intresse att köra en äldre hoj då kan det lika väl vara.
Råd har jag men oavsett känns det inte motiverat! Varför skall jag betala flera tusen för att få köra hoj i detta land som har 2 soldagar / månad.

Tråkigt men det känns ändå som rätta valet, sälj medans man kan snart är sporthojarnas värde lika med noll!

IronMike

Guest
Tråkigt men det känns ändå som rätta valet, sälj medans man kan snart är sporthojarnas värde lika med noll!

kör på bana då? ..hade jag haft lika nära till flertalet banor som du, så hade jag aldrig åkt gata. Och bana är det roligaste som finns,.

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
En liten detalj som är rätt lustig vad gäller dom nya supercoola värstinghojarna måste ju vara att dom går lite för fort. Eftersom ca 99% av dom som skriver här på SH tycker att man aldrig någonsin får köra för fort och heller (enligt egen utsago) aldrig kör fortare än gällande hastigheter, kan man bara undra varför det är så viktigt att ha en hoj som kan blåsa löven av träden när den svishar förbi?
Om det nu är så viktigt att ha det värsta som finns på marknaden, men inte använda det, så är det väl billigare att traila hojen till den plats där poseringen vid hojen ska ske, för att slippa ha den påställd och därmed slippa betala så mycket pengar för att få glänsa en liten stund. Och tänk vad kort listan på Olyckstråden skulle bli, bara den återstående procenten som inte har hojar för att posera med skulle riskera att köra ihjäl sig. Andrahandsvärdet skulle ju dessutom bli jättehögt när det är dags att byta in sitt "gamla" monster mot ett nyare vartannat år.

För att vara lite allvarlig. Allting kostar och det gäller att göra sina egna val. MC á la värsta modellen kanske betyder att svindyrakläderochpartapåkrogen-kontot varje månad blir noll, men det är ju ett val som varje person får göra själv. Men att bara gnälla om att allt är så dyrt och dessutom skylla ALLT på den sittande regeringen blir lite fel.

MC Doktorn

Guest
För att vara lite allvarlig. Allting kostar och det gäller att göra sina egna val. MC á la värsta modellen kanske betyder att svindyrakläderochpartapåkrogen-kontot varje månad blir noll, men det är ju ett val som varje person får göra själv. Men att bara gnälla om att allt är så dyrt och dessutom skylla ALLT på den sittande regeringen blir lite fel.

Håller med dig i varenda boktav och mening.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
kör på bana då? ..hade jag haft lika nära till flertalet banor som du, så hade jag aldrig åkt gata. Och bana är det roligaste som finns,.

sant som du säger men jag gillar att köra gata!
Gillar det som hör kring hojåkningen att åka till cafe vara med grabbarna och köra en fin varm sommardag längst kusterna det är ngt speciellt som jag inte ens tror bana kan överträffa!

Anledning till valet av en R1 06 för mig var att jag haft 99-01 osv när 04:an kom så var det i min mening den snyggaste hoj som gick att köpa för humant pris. 2006 hade jag chansen att köpa en och så blev det jag tycker fortfarande det är en av de vackraste cyklarna, man behöver inte det nyaste hela tiden men när man faller för ngt så skiter man i årsmodell eller prestanda..
Tro mig jag hade köpt den om det bara vore 100 hk i den.

Man behöver ju inte pressa skiten ur hojen bara för den har 180 hk eller hur ? och varför skall man köpa en GSXR 750 97:a om man inte tycker om varken design el liknande.

Att äga en sporthoj i alla fall i min ålder gör inte särskilt mkt ekonomiskt om det är en 06 el 98:a försäkringsmässigt.
En ny hoj är billigare i service osv osv... så upplever jag det i alla fall.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...