MC åkning endast för rika

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
För att reda ut begreppet lite vör vissa!

Nollvisionen innebär inte bara att skatter och avgifter höjs, som vissa verkar tro...

Hört talas om trafiksäkerhetshöjande åtgärder!?

Ta t.ex. de fantastiska vajjerräckena.
Om de har räddat 100 liv genom att förhindra mötesolyckor, men tagit 3 motorcyklisters liv så är det ju trots allt bra!

Det har byggts om ofantliga mängder vägar där man tagit bort t.ex. utstickande bergklackar i diken och bakslänter...

Man byter ut/sätter dit stolpar som igår av, inte klyver en bil om man kör på den...

Jo det verkar ju funka kanon med alla dessa åtgärder och bilar med krockgardiner och airbags överallt... På 10 år så har dom precis lyckats hålla jämnt med den (som någon nämnde innan) ökade trafiksituationen...

Du ska se snart byts ordningsvakterna på krogen ut mot kameraskåp uppsatta vid baren ,entrén osv... Nollslagsmålsvisionen!!!:tummenupp

Men visst är ju en del åtgärder bra oxå...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag fattar inte att folk helförsäkrar sina åk öht..

SuperDuken är för mig förhållandevis billig genom BS&MC. 9´+ hel/hel.. Men halv är det drygt 3,5´/ år.. Med en självrisk på 6k får man räkna en kost på 6.000:- + nästan 6.000:- till för vagnskadan.. Det är 12´SEK för en klotning per år.. Lägger man hojen lite snällt, så kostar det knappast 12k att fixa. Nån plastbit, nytt styre, lite handtag+backspeglar (om man kör med sånt) och en genomgång..

Klotar man ordentligt är pengarna det lilla bekymret som jag ser det..

Den matten gör att jag nästan MÅSTE klota varje år för att det ska va värt att ens tänka på.. över 10.000 / år.. Amorterar hellre!

Åker man istället R1, Gixxer1000 eller ZX10.. Hur fan får man ihop värdet i en helförsäkring???

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ja man kan undra om det med dagens premier och sjävrisker är värt att helförsäkra en R-hoj.. Sen e det så oxå att det inte bara är vagnskadan som är dyr idag, trafikdelen kostar oxå väldigt mkt och den lär oxå bara öka på eftersom bolagen fattar att många enbart kör med trafik, men att många olyckor ändå uppkommer pga tex andra bilister och därav är det deras försäkring som ska betala det hela. Tycker det vore bättre att man får en viss bonus / poäng för varje år man är skadefri och inte i de flesta fall bara räknas in i en katergori på 18-24 år tex. Visst man får lite mer bonus ju längre man är skadefri men det absolut största delen hänger ju på hur gammal du är, var du bor och vilken hoj och eftersom statisktiken visar att det är den målgruppen som kostar mest. Är det så att ngn tex kraschar pga eget fel flera ggr i rad så kan de så fall chockhöja premien för dem och inte för dem andra som inte gör det men ändå räknas i den kategorin pga sin ålder, hojmodell & bostadsort.

Men som så mkt annat så är det oftast så att dem som är ordentliga och gör rätt för sig får betala för dem andra som inte gör det..

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Öööhh..:va

Källa till denna f-bolagsfakta tack? :confused:

Tittar man på Sempo´s hemsida (ägare till IF, där jag har mina försäkringar!), så gjorde de ett resultat på 6,8 MILJARDER kronor 2006.

Det känns som om försäkringsbolagen borde ha lite marginal att sänka premierna om de ville. Men, precis som allt annat, så styr tillgång/efterfrågan priserna. Så länge vi tecknar försäkringarna, kommer de inte att sänka priset.

Om man inte vill betala, så får man väl köra med trafik, och spara undan en slant själv (som många har skrivit redan).

Att gnälla på SH hjälper knappast (så som jag precis nu har gjort :D ).

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jo det verkar ju funka kanon med alla dessa åtgärder och bilar med krockgardiner och airbags överallt... På 10 år så har dom precis lyckats hålla jämnt med den (som någon nämnde innan) ökade trafiksituationen...

Och du kan inte räkna ut hur det hade sett ut om man inte hade förändrat säkerhetstänkandet sedan mitten på 90-talet :va

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Jag skyller på de som klagar på att andra klagar... :hihi

Det ska inte vara möjligt att få ut mer pengar på bidrag än på att ha ett heltidsjobb. Så är det bara. PUNKT!

Det ska vara kriminellt att betala så usla löner att de är sämre än bidragen!!

Sen kan jag ju tipsa om BMW, jag betalar 3700 hel/hel på Rockstern, visst, ingen supersport, men jag piskade en Fireblade -95 och en R1 -03 på Gotland ring i somras! På touringdäck! Och ska man vara petig, så är det ju faktiskt en R-hoj:yoparty (R betyder boxer på BMW språk)

Sen piskade jag ju förstås en hög med däck också:huvet

rusty_13

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2007
Hoj
r6
Tycker också det är dyrt att ha hoj men samtidigt reagerar jag att vissa har inställningen att alla ska ha rätt att ha motorcykel? Helst av värsta sorten och av senaste årsmodell. Varför skulle detta vara en mänsklig rättighet?

I vårt land är hojen ett rent nöjesfordon, en hobby som många andra. Likställ den med segling, golf, skidåkning m.m. m.m. Hör väldigt få klaga på att detta är för dyrt. Dom som har råd har råd.
Samma sak med sportbilar som Ferrari, Porsche osv. Inger ser det som nån självklar rätt att ha en sån. Väldigt få som tycker det är orättvist att de som har råd åker omkring i dem. Varför?

Dessutom har vi en hobby som går på bensin vilket, i dagens miljömedvetna samhälle, nog retar en del. Vi väsnas på rent jävelskap och åker alldeles för fort, alldeles för ofta. Klart att politiker o tjänstemän ser chansen att bli populära bland i den stora massan.

Tror tyvärr vi får vänja oss vid verkligheten, det är såhär det är och det lär inte bli bättre. Har man råd så har man, har man det inte så får man låta bli.

Mmmmmm, för det är inte alls dyrt att äga hoj i Norge eller Danmark.... :rolleyes:

kan man inte tänka sig ett liv utan hoj,är det inte lätt att acceptera att va utan..

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
kan man inte tänka sig ett liv utan hoj,är det inte lätt att acceptera att va utan..

Sant men det är inte så dyrt att man måste göra det, även på rent ut sagt urusel lön. Sant R1/ gixxer 1000 osv av senaste årsmodell kanske inte alltid är rimligt. Men man kan ha jävligt kul på t.ex. en 15 år gammal hoj, man behöver ju liksom inte vara orolig för att repa lacken! :tummenupp

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Näe kan man leva med lite äldre grejor så är det inte dyrt o åka hoj. Jag betalar mindre i försäkring för båda mina hojar helförsäkrat än vad kompisen gör halvförsäkrat för sin nyare R1a. Lika gamla o bor i samma kommun full bonus båda två:gnissla Visst jag har fått bytt lite mer slitdelar än vad han gjort men det har inte vart i närheten i kostnad vad han förlorat i värdeminskning första tiden på sin nya R1a. Gamla hojar sjunker ju i värde i lite humanare takt än en ny:)

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
Personligen har jag en avställbar helförsäkring på min R1-07 som kostar mig 38 tkr /år. Om jag väljer att ta en helårsfärsäkrning kostar den mig 25 tkr. Dessutom har jag en helförsäkring på min WR450F-07 som kostar 8 tkr.

35000 per år är ju helt skadat (och värre hade det väl varit i 08-träsket). Dyraste försäkringen jag har haft var på en Blackbird, knappt 7000 kr per år. Det lönar sig att bo i ett litet norrländskt samhälle...

lori

too fast for you all boyzzzzzzz
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
r6-SÅLD
Ingen har hittills nämnt att jobbavdragen ger (ytterliggare) 0,01 % lägre i skatt från 1 januari. Märkligt! Vad ger det då? Jo, 200:- extra per månad (räknat på 20000/mån). Gånger 12 är det 2400:-. Men som vanligt skiter folk i vad de får extra, så fort man ska bekosta ett eget intresse skriker man sig blodig. Patetiskt! :rolleyes:

jag har precis läst din kommentar och det bara förklarar det jag skrev till dig tidigare. Skaffa dig utbildning och snälla använd inga siffror i dina inlägg då de inte har några grunder alls. (plz no comments) ingen vill läsa sånt sh.. du skriver om!!!!!:arsele

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
jag har precis läst din kommentar och det bara förklarar det jag skrev till dig tidigare. Skaffa dig utbildning och snälla använd inga siffror i dina inlägg då de inte har några grunder alls. (plz no comments) ingen vill läsa sånt sh.. du skriver om!!!!!:arsele

Och när alla blivit raketforskare, då tjänar alla massor med pengar och kan köra värstingmotorcyklar? :tummenupp

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
Katana1100
Huga

Nä självklart ska det inte vara en mänsklig rättighet att ha råd att köra hoj...

Men vars drar vi gränsen på mänskliga rättigheter ifall staten kastar på oss svenssons en massa extra kostnader som inte ger oss någonting tillbaks?

Ska vanliga arbetare ha råd att ha mobiltelefon,dator,bil eller moped?

Ja vafan ska vi ha ett hem för egentligen???

Precis...dom tar nog av oss resten av det vi har också om dom får hålla på ett tag:(

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1 99
Känns som halva sh inte fått ligga på ett tag, sjukt bitter stämning.... sorry jag vet OT! :)God jul!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha